Er Dali gode høytalere generelt ? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 51
    Newcomer linebacker sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei
    Mine lå i posen med instruksjonsbøker.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser forresten også at Dali merker sine høyttalere med høyre og venste; er det noen forskjell på dem?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen høyttalere er asymetrisk oppbygget. Da er det ganske vanlig å levere L/R-par. Det er viktig for spredningen at dette overholdes. Dersom det ikke er noen form for asymetri på høyttalerne dine er det ikke så nøye, men det kan også ha sammenheng med asymmetrisk dempning inne i kassene.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    høyttalere til 1200 som spiller skjorta av andre gode merker til over 3k, den kjøper jeg...not
    dali er ikke merke som skiller seg noe ut, eneste som imponerer meg fra dali er Euphonia. ex. dynaudio fra samme land lager vesentlig bedre høyttalere.
    Dali ligger nok svært godt an når det gjelder lyd/pris. Dynaudio har på en måte hovedtyngden av produkter på et litt dyrere nivå så jeg synes det blir feil å sammenlikne de to. Dali er svært ofte bestykket med Vifa-elementer som er relativt billige, de ligger nok et par hestehoder bak Dynaudio både når det gjelder pris og lydkvalitet. Jeg ville absolutt ikke henge meg på din påstand om at Dynaudio lager vesentlig bedre høyttalere til samme pris.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    De mangler kontroll. Jeg mener at POA 6600 og AVC-A1SR er verdige representanter for Denons store forsterkere. De gangene jeg har hørt disse har de vært koblet på middelstore og små høyttalere. De får aldri bassen til å henge sammen på den måten blant andre NAD får til. Det er ikke det at de spiller lite bass, men det finnes liksom bare "en type bass" i disse forsterkerne, men det er jo ikke tilfellet for det innspilte materialet. De får ikke til den både dype, tørre og dynamiske bassen på en gang. Jeg kommer nok til å "disse" Denon til jeg blir overbevist om det motsatte :wink:
    Må si me enig her! Har vært eier av en PMA2000R i 2 år før jeg til slutt ga de bort til en kompis. Har ikke kastet bort så mye penger før eller siden. Det var nesten ikke bass å hente ut av den i det hele tatt. Brukte den til å drive B&W 604 noe Hifi Klubben mente var en god kombinasjon..... Vil også nevne at den hadde 380W totalforbruk mot 400W som den pinglete Camebridge forsterkeren jeg bruker nå har. Har også tro på at det er mere krefter i Nad sine forsterkere enn Denon. Kan godt være at de ikke spiller like raffinert men det tar de igjen i engasjerende lyd.......

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,642
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Kjapt spørsmål: Står i instruksjonsheftet som fulgte med Daliene mine at jeg burde feste på medfølgende spikes. Varke noen spikes i pakka jeg hentet på Klubben. Feil informasjon i manualen, eller bør jeg ta en tur innom igjen?
    Ta en tur inn igjen. Få med spikes.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte selv en Dali 6006 for noen uker siden. Og bruker en
    denon forsterker (pma 1080r)
    Til å begynne med synes jeg bassen var helt borte, og brukte
    loudness knappen for å kompansere for dette.
    Men etter en tid kom bassen mer frem og loudness knappen
    ble skrudd av igjen.
    Nå synes jeg bassen er veldig behagelig.
    Men skal du ha mye bass på Dali bør du velge en annen
    forsterker enn denon.
    Men lyden i Dali 6006 er veldig bra.
    Jeg er godt fprnøyd med dem.

Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hans A
    Kjøpte selv en Dali 6006 for noen uker siden. Og bruker en
    denon forsterker (pma 1080r)
    Til å begynne med synes jeg bassen var helt borte, og brukte
    loudness knappen for å kompansere for dette.
    Men etter en tid kom bassen mer frem og loudness knappen
    ble skrudd av igjen.
    Nå synes jeg bassen er veldig behagelig.
    Men skal du ha mye bass på Dali bør du velge en annen
    forsterker enn denon.
    Men lyden i Dali 6006 er veldig bra.
    Jeg er godt fprnøyd med dem.

Herzlich wilkommen bei dieser Forum!

Loudness er oppskrytt. Du skal nok høre at DALI'ene åpner seg betraktelig etter 100 timer..

Intermediate SnOopy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Resten av tråden er flyttet:

(Loudness, bass, diskant og hørsel)
    http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=5512

Her fortsetter vi med Dali høyttalere.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjapt spørsmål #2: Hvordan pakkes 2002? Lurte på om jeg skulle handle et par nå, men jeg må kunne bære dem alene uten nevneverdige problemer.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gitt at Dali Suite er en nøytral høyttaler-serie, ville det være noe problem å parre dem med Pioneer surroundforsterker, f.eks. VSX-AX5i?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når har jeg ikke testen Suite opp mot Pioneer, men Blue fungerer helt fint. Ble mindre imponert av H/K og Denon og til dels Marantz; lyden ble litt for mørk og tilbaketrukken for meg. Ellers tror jeg de fleste merker fungerer bra sammen med Dali.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I samme åndedrag som jeg nevner BW har jeg notert meg en annen vesentlig forskjell. Dali "spiser" alt av forsterkere. De er uhyggelig nøytrale og det blir skikkelig liv selv med billige forsterkere. Enkelte høyttalere må jo som kjent ha egen kraftstasjon for at lyden skal flyte fritt. Slik er altså ikke Dali. Det er selvsagt fortsatt slik at det er noe å hente ved å bruke en dyrere forsterker, men det er ikke et must.
    for 3 år siden gikk jeg til innkjøp av surround-anlegg. jeg kjøpte da brukte høyttalere og endte opp med dali 109 i front, sc-7 og 104 bak. da dette var en ganske kraftig investering for en som gikk på skole kjøpte jeg en billig Technics SA-DX950 forsterker. Jeg ble kjempefornøyd med det. Men det skal sies at jeg er ingen hjemmekino-ekspert, og har egentlig bare lytteerfaring fra mine egne høyttalere. I det siste har jeg begynt å tenke at jeg skulle kanskje hatt meg en bedre receiver, og muligens også ny DVD-spiller (sitter enda på min første dvd-spiller, en Toshiba kjøpt i DVDens barndom i 99). Jeg legger merke til det du sier her om at Dali spiser alt av forsterkere. Kanskje ny forsterker ikke er så sårt trengt som jeg kanskje har trodd. Har jo aldri lagt merke til noe jeg selv synes låter feil. Har jo også lyst til å kjøpe meg en plasma nå for å oppgradere opplevelsen i den billedlige enden.

må si dette forumet er en gullgruve for en som ikke har så inngående innsikt i alt av utstyr, men som bare er ute etter en opplevelse hjemme.

jeg tar gjerne imot tilbakemeldinger på det jeg skriver her og kunne kanskje trengt tips om en rimelig sub til dette oppsettet...

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen som syns det er på tide å fase ut noen av "blue" "piano" "suite" "royal" "evidence". det begynner å bli latterlig mange høyttalere under 10.000 som jeg ikke har hørt noen kjøpe på årevis.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    noen som syns det er på tide å fase ut noen av "blue" "piano" "suite" "royal" "evidence". det begynner å bli latterlig mange høyttalere under 10.000 som jeg ikke har hørt noen kjøpe på årevis.
    Tjah, det er vel ikke noe galt i å ha mange modeller, og de er vel der for å fylle kundenes varierende krav.
    Piano er vel en design-høyttaler, og adresserer et eget markedssegment. Suite har nok også vekt på utseende.
    Vil egentlig tro at Blue-serien er på vei ut for å bli erstattet av Concept, men helt sikker kan man vel ikke være.
    Evidence er vel et forsøk på å utfylle prisgapet mellom de andre seriene og Helicon-serien.
    Etc...

Hvis det ikke solgte, så ville det vel heller ikke bli produsert. Det er jo mulig at enkelte av disse høyttalerne er ute av produksjon allerede, men at lagerne er fulle? Eller så kan det også hende at Dali har et produksjonskonsept som gjør at de ikke trenger å produsere enorme serier av få produkter for å holde kostnadene...

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De mangler kontroll. Jeg mener at POA 6600 og AVC-A1SR er verdige representanter for Denons store forsterkere. De gangene jeg har hørt disse har de vært koblet på middelstore og små høyttalere. De får aldri bassen til å henge sammen på den måten blant andre NAD får til. Det er ikke det at de spiller lite bass, men det finnes liksom bare "en type bass" i disse forsterkerne, men det er jo ikke tilfellet for det innspilte materialet. De får ikke til den både dype, tørre og dynamiske bassen på en gang. Jeg kommer nok til å "disse" Denon til jeg blir overbevist om det motsatte :wink:

Støtter din oppfattning her. Men denon lager mye snadder, det skal de ha.

Active Motoman sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er vel egentlig veldig fornøyd med mine 6006, men det hadde ikke vært det samme uten SWA 12. Denne komboen har gitt meg mange gode lyttestunder. De går ikke spesielt dypt, men kan spille høyt og kontrollert med en god forsterker. Synest også mye av lydinformasjonen kommer godt frem ved lave lydnivåer. Lyden er riktignok litt på den mørke siden, men synest det ble litt mer oppløst med noen Solar Wind signalkabler fra Nordost. Nå er riktignok hverken HK spilleren min eller NAD'en kjent for å være særlig luftige i toppen. Blir nok Dali på meg neste gang også, og det står mellom Concept 10 eller Ikon 7.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kan uttale seg om Dali Suite 2.8 kontra Patos Lyric 302MKII?
    2.8 vinner på utseende, men jeg har en anelse om at 302MKII kanskje har generelt bedre kvalitet på komponenter/kabinett og dermed bedre lyd? Eller?
    Jeg har desverre ikke anledning til å sammenligne selv.

Newcomer Lionstar sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Tenker på å kjøpe Dali 8008 til fronthøytalere i hjemmekinoen, og muligens 1001 eller R1000 bak.

Hvordan er Dali som høytalermerke generelt ?

Bør jeg heller satse på Proson Reality 63mkII som ligger i samme prissjiktet ?
    Jeg hørte en komplett surround sett i dali blå serie på hifiklubben, husker ikke modellen men var golvstående foran, og det låt etter min mening pinlig når det ble vridd opp litt på volumet. Kasselyden ble påtrengende, og det hele låt komprimert og lite dynamisk, spesielt mellomtonen oppfattet jeg som uklar, ja jeg knyttet assosiasjoner til pappkasser og det ble på grensen til komisk når selgeren la ut om hvor bra de var. Høytalerne holdt ikke kjeft når de skulle.

Jeg hadde et par eltax høytalere på den tiden, (solgte de etter noen ukers bruk) (av den gamle gode typen med sandfylling i bånn, og vifa elementer, 2x 6.5 + 5 " mellomtone , pluss diskant), og de hadde samme det samme når det gjaldt dynamikk, men de hadde ikke kasselyd problematikken, og låt flere hakk bedre enn dali høytalerne.

Jeg åpnet opp disse eltax høytalerne, og det virket greit, bra med avstivninger, fin MDF, men vifa elementene, hadde skuffende nok bare 240 grams magneter. Tror det kan ha noe å gjøre med den manglende dynamikken.

Så jeg vet jammen ikke hva som er best, å bruke det billigste vifa kan levere, eller bruke mer påkostede elementer fra en mer ukjent produsent.

Intermediate bamse sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner en håndfull mennesker som bruker Dali Suite. Alle disse er veldig fornøyd med valget etter å ha hatt B&W/ymse tidligere.

Selv har jeg et par MS5 som spiller fantastisk godt. Dali har løftet seg mange hakk kvalitetsmessig de siste årene er nå min mening.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •