to kanaler = to subber??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

to kanaler = to subber??

Ser som sagt etter nytt anlegg (se link) http://avforum.no/forum/hoyttalere/4...orsterker.html

Jeg vil ha to-kanalers anlegg, en fyr sa at hvis jeg skulle ha subb til anlegget (har en xtz, som jeg villle ha i bånn) så måtte jeg ha to subber på to-kanalers anlegg.. Hva mener dere? Jeg synes det holder mer en nokk med en slik jeg har det nå, hvorfor to??
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Active andosten@start.no sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Én til sub vil jo alltids forsterke lyden. :-D Men hvorvidt du har bruk for det er jo en annen sak.

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det han kanskje mente er at man må ha to sub'er, altså en til hver kanal. Men bass er som oftest i mono, dvs bassen er den samme i både venstre og høyre kanal. Jeg har en sub og savner ingenting når jeg kjører stereo, men det finnes flere fordeler med 2 sub'er. Lyden (kan) bli jevnere i rommet og med 2 suber trenger man ikke dra på så mye siden man har dobbelt opp.

Men to sub'er kan være en utfordring å kalibrere, å få riktig fase er nitidig og veldig avgjørende for det endelige resultatet.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du plass nok, penger nok og atpåtil en snill kone ville jeg ikke nølt med flere suber Headroom, symetri og bedre spredning er stikkordene :-D

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At bassen som oftest er i mono, er nok en noe foreldet begrep (på LP-tiden VAR bassen i mono), og det kommer en del an på type musikk man spiller.

Har vært borti dårlige erfaringer på dette når en dobbelt spole sub har blitt tilkoblet en stereo forsterker, med en kanal til hver spole. Ikke alltid det er like heldig nei.

To subber har alle fordeler fremfor en, bortsett fra plass, WAF, kostnad og design.

Så hvis du har plass, Wife'n godtar det, pengene er der, og ingen synes det blir stygt; Løp og kjøp!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •