SVS SB12 Plus - Offisiell tråd - Linker, bilder, erfaringer, tester - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 141
    Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja, de er søte, men kan du ikke flytte +2´ene dine og guffe dem opp litt mer. To +2 burde jo lage Ragnarok.

OT OT: Hadde du DD18 og 2 Plus/2 i samme rom? Himmel...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, +2'ene har jeg ikke anledning tilå ha foran, og dem spiller ergo best i hvert sitt hjørne bak. Og pga størrelse kunne jeg tenkt meg å prøve å ha sb12+ i front.

Hehe, hadde ikke DD18 og 2x +2 sammen, men dd18 først og deretter kjøpte jeg 2x +2 etter å ha solgt dd18

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du penger så er det jo bare å kjøpe og prøve, 45 dagers returrett osv...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Sted
    Oslo
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation SVS SB12 Plus - Offisiell tråd - Linker, bilder, erfaringer, tester

Tenkte det var på sin plass å minne om tittelen på denne tråden:neutral:
    Diskusjoner om DD vs PB og andre erfaringer med andre subber enn SB12 kan kanskje foregå på andre tråder?
    Tråden begynte meget bra og var interessant.

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For oss som ikke har hørt SVS ennå, (ja det er helt sant!), er det kjekt med litt sammenligningsgrunnlag. Selvfølgelig med SVS SB12 Plus i fokus.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SB12 plus er laget for å være liten. Å diskutere eller sammenligne med subber her som ikke har det kriteriet er ingen vits. Det inkluderer bassreflekssubbene til SVS, som det finnes mengder av andre tråder for. SVS SB12 plus er rett og slett annerledes enn alle de andre SVS-subbene fordi den er lukket og liten.

Problemet er at til prisen er det ikke mange konkurrenter. Velodynes lukkede servosubber i SPL-serien er like små og like gode eller bedre, men skal du ha samme lydtrykk og dybde må du opp på SPL-1000 eller bedre, og da snakker vi fort dobling av prisen. Men trenger du kraften og ikke kan ha flere/større subber, så er vel Velodyne SPL-serie en mulighet.

Det er helt unaturlig å bringe DD-serien til Velodyne inn i denne tråden som omhandler SVS SB12 plus. Til den prisen er det ingen vits i å sammenligne. DD-serien til Velodyne er uansett bedre på alle punkter (ihmo), men til svært mye høyere pris.

Jeg skjønner at sammenligning kan være interessant, men ikke så veldig i denne tråden. Er man på jakt etter en sub så ville jeg heller uttrykt behovene mine sammen med budsjettet og spurt om SB12 plus er et riktig valg. Å begynne en produktjakt-diskusjon i denne tråden er helt feil.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare det du skrev der ga jo litt større klarhet i hva SVS SB12 Plus står for. Takker for det. Trenger ikke så mange innlegg for å få klargjort enkelte ting.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nok ikke fulgt helt med i timen når det gjelder PEQ på SB12 ops:

Har derfor et par spørsmål.

1. Kan den justeres for flere frekvenser eller bare en? (Evt. hvor mange frekvenser kan man justere?)
    2. Kan man både booste og dempe eller bare dempe med denne? (Jfr. både diper og peaker eller bare peaker?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Har nok ikke fulgt helt med i timen når det gjelder PEQ på SB12 ops:

Har derfor et par spørsmål.

1. Kan den justeres for flere frekvenser eller bare en? (Evt. hvor mange frekvenser kan man justere?)
    2. Kan man både booste og dempe eller bare dempe med denne? (Jfr. både diper og peaker eller bare peaker?
    Den fungerer ved bare en frekvens, og kan bare dempe, altså bare justere peaker. Likevel kan det være hendig, det...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager at det gikk OT, og at jeg drev tråden mer OT ved å svare på spørsmålet. Slette innlegget en mulighet?

Er enig i det du sier roffe ang. diskusjonen og at det skled ut, og beklager dette.
    Takk også for at du klargjorde enkelte punkt ved SB12+ (ingenting er så vondt at det ikke er godt for noe )

Men kan vel spørre om hvordan denne suben gjør seg mot andre suber i sin prisklasse? Som f.eks. Yamaha YST-SW1500 osv? Vet det er bassreflekskonstruksjon, men er dog i samme prisklasse.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Den fungerer ved bare en frekvens, og kan bare dempe, altså bare justere peaker. Likevel kan det være hendig, det...
    For mange går det sikkeft greit, men jeg har anlegg i en stue som har peaker og diper verre enn en berg og dalbane. Mne jeg har jo Behringeren i bakhånd da :-)
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at når du justerer opp diper så reduserer du headroom for hele suben tilsvarende, ved at denne frekvensen vil klippe ved lavere generelt lydtrykk enn uten slik kompensering. Det er ganske vanlig at diper blir stående ukorrigerte.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er smertelig klar over det, men litt lenger opp i frekvens har det ikke all verden å si, men forsiktighet er vel nøkkelordet. Problemet er gjerne at man ikke kan plasser suben helt optimalt på grunn av andre beboere (les W), derfor hender det at man må korrigere litt :-)

Er forresten denne beboeren som kan for at jeg er på utkikk etter en liten og grei sub også...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg var deg ville jeg justert alt ned til de laveste dipene om du har nok bånd til å gjøre det. Det var måten jeg gjorde det på. Det anbefales IKKE å booste dipper i og med dette kan få ganske fatale konsekvenser for suben. Jeg dempet alt under 120hz i forhold til min solide 80hz dip. Her og går/gikk frekvensresponsen i berg og dalbane, nå er den relativt snorrett uten ulyder pga boosting.

På den måten får man også mer headroom i suben.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Sted
    Oslo
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

SB12 sammenligning.

Jeg ser behovet for reele sammenligninger mellom SB12 og andre små tilsvarende prisede subber. Og vil med dette bidra.

Selv hadde jeg en Monitor Audio RSW12 (kr 8.000.- 34x34x34cm) før jeg kjøpte min SB12. Jeg var forsåvidt fornøyd med denne og solgte den egentlig fordi jeg følte at den ikke passet inn interiørmessig.
    Imidlertid ble savnet etter "noe" ekstra i bånn for stort, slik at jeg relativt raskt begynte å se meg om etter en ny sub. Jeg hadde egentlig tenkt meg en DD12, men ble skremt av de erfaringer jeg leste om på forskjellige forum, hvor det fremkom at det var hyppige feil på denne, og at den "spiste sikringer". Jeg vurderte det derfor dithen at dette produktet var for dyrt i forhold til forventet kvalitet.

L-Sound påsto i tillegg at den eneste betydelige forskjellen mellom DD12 og SB12 var romkorrigeringen - og denne kunne jo kjøpes separat hvis det var behov for denne, og alikevel komme langt gunstigere ut av det .

Så hvordan opplever jeg forskjellen mellom min tidligere MA RSW12 og SVS SB12?

Tja!... MA'n var rask og spilte rent, men hadde ikke noe særlig trøkk.
    Jeg tror imidlertid dette skyldtes en peak rommet mitt har mellom ca.30-56hz som derfor ble for dominerende ved justeringen av LEVEL på MA subben. Dermed mistet jeg for mye DB i området under 30hz og i området mellom 56Hz og delefrekvensen. Dette var uungålig siden MA subben ikke hadde noen form for PEG.
    Jeg opplevde i tillegg at MA subben "bunnet" i åpningssporet (de tunge hjerteslagene) på Pirates of the Caribia - Dead Man's Chest. Også min SVS SB12 bunner her, men ikke så "brutalt" som MA'n gjorde.

Så konklusjonen;
    Begge subbene er bra, men PEG mulighetene på SB12 gjør at denne subben opplevdes mye bedre i mitt rom, enn det MA RSW12 gjorde, selv om denne kanskje var en tanke "raskere" enn det SVS Sb12 er.
    Siden jeg med SB12 og med dennes PEG muligheter, oppnår en tilnærmet flat kurve ned til under 20Hz, så forstår jeg egentlig ikke hva mer en dyrere subb ville ha gitt meg - kanskje litt mer hurtighet

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer veldig på hvordan SB12 blir i forhold til en System Audio SubElectro 200. Da jeg har SA Explorer fra før ønsker jeg en sub eller 2 som er lett å tilpasse. Også lydsignaturen må passe.

Bare sånn likevel:
    Jeg har også erfart ved peaker ved enkelte frekvenser at RK demper volum på sub. Etter å ha brukt en Behringer FBQ2496 ble volumet øket fra -9dB, til +6dB! Det sier vel det meste om hvor viktig plassering og flat kurve er. Lyden ble jo enorm og suben ble rett og slett integrert.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med utstyr og tid tror jeg SVSen spiller dypere og har mer krutt enn SA. Hadde prøvd ut en av de.

Skal jeg senere har sub så blir det enten Rel eller SVS SB12 igjen på meg, men da må behovet oppstå i større rom.

Intermediate Kimba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    625
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS SB12 i svart piano lakk tror jeg kommer til å duge bra sammen med mine AudioPro høytalere.
    Og kone vennelig burde den da også være i forhold til SVS PB12-Plus/2 :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Med utstyr og tid tror jeg SVSen spiller dypere og har mer krutt enn SA. Hadde prøvd ut en av de.

Skal jeg senere har sub så blir det enten Rel eller SVS SB12 igjen på meg, men da må behovet oppstå i større rom.
    Jeg har sett målinger av SE200, og om jeg ikke husker feil så var den -6db allerede ved noen og 30hz. Dette er vel også i tråd med SA's filosofi om 'hurtig' lyd som egentlig bare er et resultat av mangel på den dypeste bassen.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var verre enn jeg husket, -6db ved 42hz for SA SE200