SVS SB12 Plus - Offisiell tråd - Linker, bilder, erfaringer, tester - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 141
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har lenge tenkt på å skrive en test av mine opplevelser med SVS SB12-plus. Etter å ha hatt den i hus en stund, så er det en ting som slår meg:

Det er lenge siden jeg har opplevd en så ærlig beskrivelse av et produkt fra leverandøren og produsenten selv som jeg har opplevd med SVS SB12-plus.

Jeg siterer fra LSounds egen side:
    Få fabrikanter er ærlige på akkurat dette punktet: ”størrelse teller”… når det gjelder subwoofere. Selv med et perfekt design så kan ikke en liten subwoofer i et lite trykkabinett som SB12-Plus, konkurrere med en like bra designet subwoofer som er stor (som deres super-effektive portede subwoofere som nevnt over). Fysikkens regler kan dessverre ikke overskrides.

Men, som vi alle vet… lite er STORT i musikkhjemmene til de fleste lydfrelste. Mange har ventet lenge på en liten subwoofer fra SVS som kan lett godkjennes av sin livspartner, eller for lydoppsett i små rom som ikke har plass til en større subwoofer. Faktisk, selv ”lyd-freakerne” fra SVS synes det er spesielt at en så liten subwoofer for fylle mellomstore rom med en så presis og dyp bass med nok krefter til å slå deg i brystkassa.

Vennligst merk deg:
    Gå til anskaffelse av en stor SVS hvis du finner en som kan passe deg. Men, skaff deg en SB12-Plus om stort ikke passer, og liten er et krav for deg og dine nære i hjemmet ditt. Stor eller liten, nå har SVS dekket deg for alle valg, uansett. Smått er ikke det kompromisset som det en gang var… nå som SB12-Plus er her.
    Dette er vel spot-on det jeg opplever, og man kunne jo ønske seg at alle leverandører var like ærlige om begrensningene i et produkt. I mitt ganske store rom, så er det en viss avrulling i området 20-30Hz, men det er jo å forvente i forhold til beskrivelsen (jf. ...fylle mellomstore rom med en så presis og dyp bass...).
    Jeg jobber med en del vanskelige romartifakter i mitt rom, men det er ikke subwooferens skyld. Så lenge sweet spot plasseres slik at man minimerer effekten av stående bølger i rommet, så er ihvertfall SVS SB12-plus en temmelig jevn (ingen booming, hengekøye eller for tidlig avrulling), kraftig og presis subwoofer som passer i små til mellomstore rom. Den når likevel ikke opp til sine digre, bassrefleksavstemte søsken når det gjelder dypbass og kraft . Den fyller flott ut lydbildet på film, selv ved ganske høye volum. På stereomusikk gir den et tilskudd av fylde i dypet hvis jeg ønsker det. (Men for å være ærlig, så opplever jeg at mine BEL-fronter drevet av MA Oberon 6.1 integrerer bedre med seg selv enn det jeg får til med SVS SB12-plus, og når de holder det gående ned til 30-35Hz alene, så må jeg innrømme av SVS SB12-plus ikke får lov til å spille med bestandig, kun når det er musikk med spesielle krav til det som skjer under 30Hz.)

Alt i alt: Jeg er svært godt fornøyd med SVS SB12-plus. Kona er fornøyd med størrelsen, og før hun i det hele tatt la merke til den nye subwooferen, så la jeg merke til at hun hoppet litt mer i sofaen i spennende filmscener, og slo takten til musikkvideoer med hånden mot låret, noe jeg faktisk ikke kan huske hun har gjort før.
    Selv synes jeg at dette er et flott kompromiss mellom kraftig og dyp subbass og en fornøyd kone. Og prisen er jo til å leve med. Hva mer kan man forlange?

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er igrunnen enig med deg, den funker fint på mye av musikk, men merket også at jeg hadde en tendens til å skru den av fordi den ikke var verdens letteste å integerere hos meg ihvertfall. Ser du opplever litt av det samme. Men du verdens for et drag det er i den bittelille esken

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Sted
    Oslo
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg er veldig fornøyd med min SVS SB12!

Hei
    Jeg har nå hatt min SB 12 i 4 uker og har bestemt meg for i hvertfall ikke å benytte meg av den returetten på 45 dager som L-Sound tilbyr.
    Når jeg fikk min SB 12 (i nydelig eik finish) så fikk jeg litt nedtur, fordi den så ut som om den var brukt. Jeg tenkte at kanskje dette var en sub som hadde kommet tilbake som retur fra en annen kunde, men L-sound hevdet at dette ikke var tilfelle, og at alle kabinetter var produsert i Kina og pakket i eske der, som så ble åpnet for montering av elektronikk og element i USA. Når subben så ble pakket ned igjen, så var det ikke alltid at montering av plast embalasje og fjerning av støv var optimalt.

Etter mye eksprimentering har jeg nå endt opp med en delefrekvens på 70Hz, og med en plassering i et hjørne i front. Ved 70Hz klarer jeg ikke å lokalisere subben i mitt rom, selv på en meget kort lytte avstand. Jeg har valgt å ha alle høytalere satt opp som "small" og sende all bass under 70Hz til subben.

Den Innbygde PEG justeringen i SB12 har jeg utnyttet opptimalt, og har nå oppnåd en helt linjær (+/- 1,5hz) i hele subbens området - se vedlagte kurve.

Hvordan låter det; Jo takk meget bra!
    SB 12 er meget tight, tørr, rask og ikke minst helt ren ved spilling av musikk på alle de lydnivår som jeg benytter.
    Ved spilling av film gir den fullt trøkk hele veien ned til under 20Hz, med lydnivået stilt som anbefalt av Dolby på et gjenomsnittlig nivå på 87 Db - peaker er som kjent dramatisk mye høyere enn dette.
    Jeg har aldrig opplevd noen tegn til oppbrytning eller forvrengning på noen lydnivåer.

Så sant og si skjønner jeg ikke hva jeg skal med en mer heftig sub enn SB12, og vil med dette anbefalle den på det varmeste!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan har du brukt PEQen? Hvor stort rom har du? Hvor store var avvikene før du benyttet PEQ?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Sted
    Oslo
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Svar til roffe

Hei
    Jeg har et rom på 25kvm, men det er en åpen halvetasje i tillegg på 25kvm, slik at hele rommet er på 50kvm, med en takhøyde på opp til 4,5m. Som du da skjønner er det ikke mulig å fylle hele dette rommet med bass, uten å ty til ekstreme løsninger.
    Imidlertid er det området som er satt av til hjemmekino bare ca 3,5 x 4m med vegger med ca 2,5m høyde på 3 sider. Innenfor denne "sonen" lyder det veldig bra! Du kan se bilder på denne linken;http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Gingolf

Før justeringer med PEG, så hadde jeg en peak på 7-8hz i området mellom ca 30Hz og 56Hz.

Fremgangmåten jeg brukte for å kalibrere vekk dette var som følger;

Først (før jeg konstaterte peaken) fant jeg beste posisjon ved å flytte subben rundt mens jeg spilte musikk, så justerte jeg fasen til der hvor det spilte best og mest.

Først etter denne innledende runden begynte jeg med målinger med PEG nullstilt. Når peaken var lokalisert satt jeg først PEG LEVEL på maks, og justerte deretter PEG FREQ til jeg fant det punktet hvor peaken får en kraftig dipp midt i, deretter justerte jeg PEG Q til hele peaken ble dempet (selvfølgelig alt for mye). Til slut justererte jeg ned PEG LEVEL slik at det ble helt linjært.

Når PEG nå var stilt inn riktig, så finjusterete jeg gain både med lydmåler, men også etter øret for å få det slik jeg ønsket. Ikke så vanskelig, men det tar litt tid.

Jeg opplever at de inndelinger for PEG som SVS opplyser i manualen, ikke stemmer i det hele tatt. Slik at det å regne seg frem til hvordan Q skal stilles med den formelen de oppgir er fåfengt. Potmerene er simpelthen ikke nøyaktige nok, slik at dette må måles individuelt.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott beskrivelse, Gingolf. Det er min erfaring også at man ikke kan regne seg fram til dette.

Jeg brukte ikke maks-innstillingen på PEQ for å finne posisjonen, og det gjorde det litt vanskelig å se hvor den havnet. Smart fremgangsmåte. Skal jammen iverksette dette hjemme snarest og se hvor jeg havner. Jeg har nok flere topper enn deg, men skal nok klare å rette ut bedre med din fremgangsmåte.

Takker og bukker!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Sted
    Oslo
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lykke til!

Vil også informere om at jeg i mitt relativt store rom selvfølgelig valgte å sette "Room comp" på "bypass".

Jeg har i ettertid valgt å justere ned level på PEG littegran, slik at kurven jeg har vedlagt i mitt tidligere innlegg, nå har en liten topp (ca 2 hz) mellom 30 og 56 HZ, istedenfor den lille dippen som er i den vedlagte kurven. Jeg gjorde dette rett og slett fordi det nær "perfekte" ble litt kjedelig å høre på :-D

Gain endte opp på "strek nr 7" eller ca kl 14.00 hos meg, alikevel føler jeg at det er mer enn nok krefter å ta av.

Når jeg kjøpte min SVS Sb12 var jeg nær ved å kjøpe en Velodyne DD12, dette fordi jeg i min enfoldighet trodde at denne var det grommeste - har noen testet disse 2 subber mot hverandre?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gingolf
    Når jeg kjøpte min SVS Sb12 var jeg nær ved å kjøpe en Velodyne DD12, dette fordi jeg i min enfoldighet trodde at denne var det grommeste - har noen testet disse 2 subber mot hverandre?
    Ser vel ingen grunn til å gå for DD12 når du har klart å oppnå en tilnærmet helt flat frekvensgang med SB12. Du betaler mye for servostyringen og romkorreksjonen i DD12, og sistnevnte ser det ikke ut til at du trenger.

Jeg vil påstå at dersom man legger i de ekstra pengene for DD12, så må det være fordi denne spiller noe høyere ved at servostyringen holder bedre kontroll på elementet enn det SB12 gjør, samt at man trenger romkorreksjon. Jeg vil vel også si at servoen gjør at man får en "tightere", mer kontrollert gjengivelse, men igjen: Dette er mer en smakssak. DD12 er jo vesentlig dyrere, og det er jo faktisk en besnærende tanke å ha to stykker SB12 i rommet, noe som vil kunne fordele bassen bedre enn man klarer med bare en subwoofer.
    Men DD12 er jo en råtass-sub. Nå som SPL-serien også har fått romkorreksjon er jo Velodyne SPL-1200 R kanskje et vel så aktuelt alternativ. Testet en gang Velodyne SPL-1000 mkII, og det er den råeste 10" lukkede subwooferen jeg har hørt. Gråt en skvett inni meg da jeg måtte levere den tilbake. Faktisk gjorde jeg noen målinger på den, og når jeg har en stille stund for meg selv skal jeg sjekke om SB12 matcher Velodyne SPL-1000 mkII på rent lydtrykk...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fremgangmåten jeg brukte for å kalibrere vekk dette var som følger;

Først (før jeg konstaterte peaken) fant jeg beste posisjon ved å flytte subben rundt mens jeg spilte musikk, så justerte jeg fasen til der hvor det spilte best og mest.

Først etter denne innledende runden begynte jeg med målinger med PEG nullstilt. Når peaken var lokalisert satt jeg først PEG LEVEL på maks, og justerte deretter PEG FREQ til jeg fant det punktet hvor peaken får en kraftig dipp midt i, deretter justerte jeg PEG Q til hele peaken ble dempet (selvfølgelig alt for mye). Til slut justererte jeg ned PEG LEVEL slik at det ble helt linjært.

Når PEG nå var stilt inn riktig, så finjusterete jeg gain både med lydmåler, men også etter øret for å få det slik jeg ønsket. Ikke så vanskelig, men det tar litt tid.

Jeg opplever at de inndelinger for PEG som SVS opplyser i manualen, ikke stemmer i det hele tatt. Slik at det å regne seg frem til hvordan Q skal stilles med den formelen de oppgir er fåfengt. Potmerene er simpelthen ikke nøyaktige nok, slik at dette må måles individuelt.
    Har fulgt denne nå, og har nå full kontroll over en pukkel jeg hadde rundt 50Hz. Jeg kan bare skrive under på at potmeterne ikke er spesielt nøyaktige. Det er vanskelig å forutsi hva en bestemt posisjon på potmeterne i PEQen tilsvarer i verdier. Frekvensen og Q er jo allerede nevnt, men også nivå (level) synes jeg var vanskelig. Hos meg måtte jeg godt over "kl 12" på potmeteret for at det i det hele tatt skulle synes vesentlig på målingene.

Ellers har jeg forsøkt å plassere subwooferen et par alternative steder, uten å få bukt med rom-modes. Det er faktisk lytteposisjonen mer enn subwooferposisjonen som styrer dette. Jeg gjorde en måling i 7 ulike posisjoner i rommet, og tok et gjennomsnitt, og det ble faktisk en kurve som ikke var så verst. Eller for å si det på en annen måte: Det var store variasjoner på målingene avhengig av hvor i rommet de ble foretatt.

Dette kan faktisk være ganske nyttig også: Om man har flere sitteposisjoner i rommet, så kan en slik gjennomsnittsmåling si noe om hvilke romresponser som gjelder de fleste stedene i rommet. Jeg sammenlignet ihvertfall sweet-spot-kurven med gjennomsnittsmålingskurven for å finne hvilken frekvens jeg skulle bruke PEQ på.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Sted
    Oslo
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Ellers har jeg forsøkt å plassere subwooferen et par alternative steder, uten å få bukt med rom-modes. Det er faktisk lytteposisjonen mer enn subwooferposisjonen som styrer dette. Jeg gjorde en måling i 7 ulike posisjoner i rommet, og tok et gjennomsnitt, og det ble faktisk en kurve som ikke var så verst. Eller for å si det på en annen måte: Det var store variasjoner på målingene avhengig av hvor i rommet de ble foretatt.
    Det du opplever her er et behov for en eller flere SB12 i tillegg:???: Slik at du får en jevn bassrespons i hele lytterommet. Det er ikke sikkert at du får så mye mer bass på denne måten, men det blir jevnere i alle lytteposisjoner. Du får vurdere hvor viktig dette er for deg i ditt rom

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du opplever her er et behov for en eller flere SB12 i tillegg:???: Slik at du får en jevn bassrespons i hele lytterommet. Det er ikke sikkert at du får så mye mer bass på denne måten, men det blir jevnere i alle lytteposisjoner. Du får vurdere hvor viktig dette er for deg i ditt rom
    Uttrykte meg nok litt upresist. Det var ikke 7 ulike subwooferposisjoner det ble gjort gjennomsnitt av. Det var 7 ulike sitteposisjoner fra samme subwooferposisjon. Eksperimenteringen med subwooferposisjoner ga nok ikke samme utjevningen, dessverre.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Sted
    Oslo
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flere subber

Jada jeg skjønte det
    Det jeg mente var at hvis det er viktig for deg å få "god bass respons" i flere lytteposisjoner enn kun i din vanlige, SÅ kan det være at du har behov for flere subber.

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal nå ha en eller kanskje to subber. Rommet mitt er sånn at en ikke har sjans i H! å få nogenlunde jevn bassrespons på 2 eller flere plasser. Er det da sånn at veien å gå er 2 subber og ferdig med det? I så fall at jeg kjøper 2 stk subber, har jeg tenkt KVALITET! foran lydtrykk/volum. Jeg er så lei av disse dB-målingene at jeg kan ikke få sagt det. Jeg spiller for oftest i "normal" lydstyrke og ikke så høyt at det ikke en gang går an å rope til hverandre.

SW-krav:
    -Skal være svart:-D , (men ikke pianolakk)
    -Skal være rask nok til å henge med mine SA Explorer fronter.
    -Skal gå dypt nok til filmbruk.

Driter i:
    -Størrelse
    -Merke, (selvfølgelig fordel at det er SA:-D )
    -Utseende
    -VM i dB

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SA-subbene spiller vel bra de, såvidt jeg husker... Men dette hører vel strengt tatt hjemme i en annen tråd, wizkid? Dette er jo den offisielle SVS SB12 plus-tråden.

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Driter i:
    -Størrelse
    -Merke, (selvfølgelig fordel at det er SA:-D )
    -Utseende
    -VM i dB
    Hvis du leser sitatet en gang til ser du at jeg ikke bryr meg om størrelse, merke og utseende. Hvilket betyr at det kan fort bli en SVS SB12 Plus eller to. Men trenger jeg to i mitt umulige rom?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil anbefale det wizkid! Det blir mye enklere å integrere subene da også.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg liten erfaring, men jeg trodde det var mer krevende å integrere 2 enn 1?

Jeg synes SB12 er en fin sub, men Relen jeg hadde i hus var mye mer musikalsk og integrerte bedre. SB12 hadde mer trøkk og volum, men var litt mer brautende i mine ører. Med Relen spilte anlegget bra, og med SVSen spilte suben bra. Den var lettere å skille ut i mitt rom, og ja, jeg lekte mye med innstillinger og plassering.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke gå for offtopic, men hvis man finner riktig fase mellom subene (som er ganske lett), så fungerer dem i prinsippet som en sub. Hvis man får plassert dem i hvert sitt hjørne, så får man en ganske fin og homogen gjengivelse av bass, og etter min mening så var det lettere å integrere to enn en. Hvis man i tillegg har en PEQ tilgjengelig så kan det bli riktig så bra! Det kommer naturligvis an på rommet.

Jeg har ikke hørt SB12+ selv, men akter å prøve to foran bak hver rf-7. Hvordan oppfatter folk SB12+ sin evne til å lage godt med lydtrykk (da sammenlignet med suber i sin prisklasse)?
    Grunnen til at jeg spør er at jeg lurer på hvordan disse kan klare seg når jeg har to +2 bak, dog står de meget lavt.

Mulig at SB12+ virket mer brutal siden gikk dypere? Fikk du tatt noen målinger med din REL og SVS?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjorde ikke noe målinger med shack, men SB12+ "satte med letthet løsøre" i bevegelse. På filmer fylte dem rommet med dyp bass på lav gain i mitt rom på 18 kvm. Den har mer guffe en du tror. Relen hadde ikke så mye brutal kraft, men hadde mye mer rytme og bassen hørtes renere ut, men den konkurrerer ikke med SVSen lydtrykksmessig, men den hadde heller ikke problemer med å spille me på høye lyttenivåer uten tegn til kompresjon.

Men har du allerde to +2 bak deg? Hva skal du med mer bass? Får du ikke punch fra RF7???

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir vel veldig OT:

Jo, men vil ha mer homogen bassgjengivelse, og subene står ganske lavt på i utgangspunktet, og lurte da på å kjøpe inn to sb12+ som lett sklir bak rf-7. De er så liten og nett

Side 4 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •