SVS SB12 Plus - Offisiell tråd - Linker, bilder, erfaringer, tester - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 141
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Fikk 2x SB12-PLUS i hus på fredag. De erstattet 2x PB10 (som forøvrig ble solgt, hentet og betalt etter noen timers annonse på AVF...).

Først må jeg si at L-Sound er bemerkelsesverdig effektive. Jeg leste om den i DVD&HK, bestilte på nettet, og ca. 15 min. senere var subene bekreftet sendt og på vei! Kudos.

Foreløpig erfaring god. Etter å ha levd med 2x PB10 kan jeg ikke tenke meg et liv med kun en sub. Derfor umiddelbar bestilling av to.

Synes så langt disse virker mer "elegante" og "raffinerte" enn 10'erne.
    Har ikke følt antydning til den vrengingen andre skriver om. Har spilt diverse konsert-DVD'er på høyt volum, med mere enn nok både bass og volum til min smak. Kinoen min er ca. 40m2, og fylles godt av deilig dypbass. Barna frydet seg idag over dype dinosaur-tråkk. Også er de selvfølgelig uten "port-støy" (heter det så?), som jeg av og til merket fra PB10.

Får prøve å komme tilbake med litt flere inntrykk når jeg har fått testet på flere filmer.

Eneste skåret i gleden var noe som vel må være en produksjonsfeil; da jeg koblet til kunne jeg ikke få den ene til å ta imot strøm. Flyttet rundt på nettkabel, fremdeles uten liv i dioden. Fant etterhvert ut at sub'en virket, den, tydeligvis bare dioden som var død. Vet ikke om dette er viktig nok til at jeg orker å pakke ned, sende inn og vente på ny... den virker jo fint, bare dioden lyser altså ikke...

Men; gode skussmål fra meg, altså!

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av johna
    Fikk 2x SB12-PLUS i hus på fredag. De erstattet 2x PB10 (som forøvrig ble solgt, hentet og betalt etter noen timers annonse på AVF...).
    Gratulerer med nye suber. Dine gamle har funnet seg godt tilrette i kjelleren og har allerede fått kjørt seg på et par filmer:-)

Se om du kan få lagt ut noen bilder av kinoen din om du får tid. Den var virkelig lekker!

Gøran

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny test av SB12: Product Review

Dere må gjerne slenge ut noen bilder og skrive litt om deres nye ervervelser her, liker å lese litt om mine kommende produkter. Redd for at stipendet i Januar går delvis til Lsound

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en bedre halvdel som ikke er helt fornøyd med størrelsen på den subben jeg har nå. Det er en Dali SWA-15. I volum er denne 2,5 ganger større, og et membran areal som er 1,5 ganger så stort som SB12.
    Begge konstruksjonene er lukket, og har omtrent samme -3dB punktet. Dersom jeg skal bytte er det noen spørsmål jeg lurer på.

Regner egentlig med at SVS subben vil være noe raskere, pga. 12" kontra 15", men har jeg rett, eller er jeg på "ville veier"

Vil jeg kunne spille like høyt, dvs. volum med denne lille (for den er liten) subben, eller må jeg gi avkall på noen dB? Dette har jo sammenheng med membranareal og slaglengde, vet ikke slaglengde på SVS, men det må være en del mer enn på Dali.

Hvor mye kan jeg kompensere med den innebygde EQ'en. Har en Behringer også og en særdeles vanskelig stue, håper på å kvitte meg med Behringeren.

Tidligere har jeg hatt to stk phobos og en stk PSB subsonic 2i, og de ligger en del etter Dalien på det meste.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke sikkert svs kan oppfattes som "raskere" ettersom den har en mye tyngre membran enn Dalien. Slaglengden er nok en god del lengre hos svs.

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er sb12 bedre enn pb10 med tanke på lydtrykk og kvalitet...
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    ......Er ikke sikkert svs kan oppfattes som "raskere" ettersom den har en mye tyngre membran enn Dalien...
    Tyngden på et membran? Kan det ha noen praktisk betydning?

Er det ikke slik at konstruktøren av et komplett element sørger for at membranmateriale, membranvekt, magnetstørrelse osv. gir et ferdig produkt som leverer Hz'n på korrekt frekvens?

Er membranet "tungt" - er vel "motoren" nøye tilpasset?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roddis
    Er sb12 bedre enn pb10 med tanke på lydtrykk og kvalitet...
    Nei.

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er den ikke?
    Trodde denne kunne sammenlignes mer med pb12 enn pb10 jeg, men der tok jeg tydeligvis feil. Så det eneste fortrinnet til sb12 er størrelsen da?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Perminator
    .............Så det eneste fortrinnet til sb12 er størrelsen da?
    Yepp, men det er viktig - for noen............

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har forstått det slik at hr. Flageborg har vært borti både PB10 og SB12? Hva er forskjellen på dem i grove trekk (lydmessig, det med størrelsen har jeg skjønt allerede, men ikke kona :-P)
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ryddet litt i tråden som er et glimrende ekspempel på hvorfor teknisk diskusjon ikke skal mikses med frakt / forhandler / levering, her var det 22 innlegg som ene og alene var av type "fått din" - "nei", "ehh, fått din nå eller" - "nei" osv. Ødelegger for hele flyten, spesielt nå en mnd etter den er levert!

Jeg har også fått testet den litt. Rent designmessig er det en perle etter mitt syn, og kombinert med de ekstremt moderate målene til en SVS å være (eller sub som sådan) må jo dette være rene oppskriften på WAF. Har ikke fått kjørt den så hardt, men inntrykket er at den ikke er en ekstrem ekstrem sak mht bunnløs bassgjengivelse, men presisjon og punch, det har den så langt gitt inntrykk av å levere. Må uansett få kjørt den tøffere før jeg kan få noen endelige inntrykk, men i min stue er det ikke snakk om en stor sub uansett, så da står det mellom denne og en Velodyne DD12, som jo koster en hel del mer (men jo har fordeles av bl.a. innbygget kalibrering selvsagt da)...

Jeg testet en i eik-finish, og den var skikkelig lekker...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Har forstått det slik at hr. Flageborg har vært borti både PB10 og SB12? Hva er forskjellen på dem i grove trekk (lydmessig, det med størrelsen har jeg skjønt allerede, men ikke kona :-P)
    Grove trekk.................? Det er bare 2 faktorer ?!

Når kassa blir liten - er det på bekostning av dybde og trykk.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg er det (ifølge W) ikke noe alternativ med en av de "store", men tror nok muligens SB12 vil gi like mye trykk som den Dali'en jeg har nå, og det holder egentlig for meg. Fordelen med SB12 er jo at det går an å snike inn en til uten at hun merker det.

Noen påstår i en annen tråd at Dalien, SWA-15, er en patetisk etterligning av en sub, ikke helt enig der, men den kunne nok vært bedre.

Newcomer Daffmaizter sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

fatte null av denne tråden med 33 innlegg liksom...men eg kan bare se 11 av di??

Hvæ??

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg hatt min SVS SB12+ i snart ei uke, og siden den var litt innspilt da jeg fikk den skal jeg komme med mine første inntrykk:

Suben min er i Rosenut-finish, og er nokså liten og glir lett inn i et hjørne. Suben har som dere sikkert vet et utall av justeringsmuligheter som jeg ennå ikke har prøvd til fulle. Har den koplet opp via forsterkerens preout, og deler på rett over 50 hz.

Jeg har prøvd suben på musikk og film - og selv om jeg har hatt subwoofere før, og har i bilen: Denne suben går veldig dypt og har en stram gjengivelse som jeg synes kler frontene bra. Den stikker seg ikke fram når den ikke skal og anlegget har "vokst" en god del lydmessig. Nå er gliset enda bredere. Bassen som kommer ut er i mine ører meget bra definert, og integrerer bra med resten av anlegget, men jeg har planer om å få kalibrert den enda bedre, har nok litt å hente der.

Til film har jeg prøvd slagere som Titanic ("Iceberg, right ahead" scenen), Pirates of the Caribbean. Har og brukt den til TV-titting. Kort og greit, på mine 18 kvadratmeter trøkker det ualminnelig dypt og kontant. Og det med gain på kl. 11. Det er ikke snakk om kompresjon eller ulyder og det er UTROLIG DEILIG!!!

Vel, ble litt langt dette, men skal du ha sub til musikk, og også vil ha guffe til film, og i tillegg har begrenset med plass så kan jeg anbefale å prøve SB12.

Newcomer per egil sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=cybervision_] Har den koplet opp via forsterkerens preout, og deler på rett over 50 hz.QUOTE]

Heisann. Får jeg lov til å spørre hvorfor du har valgt å dele på så lavt nivå? :-)

Hvordan kom du frem til dette?

Selv har jeg en pb 10 og Electra 915, drevet av 2*300 vincentwatt, og jeg deler på 80 (!) Men dette har jeg bare lyttet meg frem til, ikkeno radioshack her i gården. Er ikke helt der ennå. Foreløpig...

;-)

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kommer ann på hvordan høyttalere du bruker sammen med suben....

Membranen på de større SVS elementene er nemlig svært tung, noe som er med på å gi den de gode dypbass egenskapene... Men det gir sammtidig lav følsomhet og dårlig frekvensrespons oppover i spekteret!

Har man med andre ord høyttalere med gode midbass egenskaper vil det lønne seg å dele noe lavere enn 80 hz... Eneste måten å finne ut hva som er best med dine høyttalere i dit rom er å prøve deg fram Det finnes ingen fasit her...

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av per egil
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Har den koplet opp via forsterkerens preout, og deler på rett over 50 hz.
    Heisann. Får jeg lov til å spørre hvorfor du har valgt å dele på så lavt nivå? :-)

Hvordan kom du frem til dette?

Selv har jeg en pb 10 og Electra 915, drevet av 2*300 vincentwatt, og jeg deler på 80 (!) Men dette har jeg bare lyttet meg frem til, ikkeno radioshack her i gården. Er ikke helt der ennå. Foreløpig...

;-)
    Vel, jeg er ingen guru på sinustoner med stor bølgelengde da, men:

Jeg prøvde først på 80 og jobbet meg nedover. På ca 55 følte jeg at suben integrerte best uten å rote til. Rommet mitt er nokså lite (16 kvm rougly) og har derfor god bassforsterkning. Og electraene leverer god bass langt ned i registereret så jeg har nå sendt min tilbake til L-Sound. Men Kudos til dem for enorm service... Skal jeg over i flere kanaler etterhvert vet jeg hvor jeg skal kjøpe sub.

Hvor du har subben, størrelsen på rommet og mange andre parametre spiller inn på innstillinger på sub o.l.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La inn denne i produktbasen under AVnytt, jeg:

http://avforum.no/avnytt/showproduct.php/product/1281

Kommer med egne erfaringer etterhvert. Foreløpig er min helt ukalibrert, annet enn ren nivåkalibrering med receiverens testtone.

Jeg synes likevel allerede nå at den fyller ut bra i dypet på film og TV. Mindre og dårligere "subber" har blitt slått av frontene mine tidligere, både på dybde og kraft (har BEL + Midgard Oberon 6.1).

Subwooferen må helt klart kalibreres og justeres skikkelig før den kan gjøre noe fornuftig i musikk i stereo. Da skal den jo spille sammen med frontene. Vi får se hva jeg får til og hvor godt den lar seg integrere etterhvert.

Side 2 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •