Rumperisterprosjekt (Ferdig!)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 129
    Newcomer stearic sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rumperisterprosjekt (Ferdig!)

Hei!
    Etter en tur på Hortensmessen i kringlyd-rommet og en titt i homecinema sin DIY-romperister tråd har jeg blitt inspirert. Jeg vil også forsøke meg på romperister/bodyshaker kjøret.
    Dog har jeg desverre bare fått "GO" fra madammen på å gjøre endringer på sofaen som ikke synes. Så da faller ryggstøtte-basserne bort, men et element under hvert sete burde være morro det også Prosjektet er dog bare i en planleggingsfase. Først må jeg kartlegge hva som trengs og hvor mye det vil koste for et dugende oppsett. Jeg vil heller betale noen tusen ekstra for å få et bra oppsett, enn noen tusen billigere for et middelmådig oppsett. Men i utgangspunktet håpet jeg å holde meg på rundt 5-6000kr.

Legger ved et bilde under og håååper at folk som har litt greie på dette kan bistå med sin kunnskap. Personlig har jeg veeeldig liten kunnskap, men veldig stor interesse for hifi/hjemmekino så ALT av info er fint.

Det jeg trenger info om er følgende:
    Utifra rommet, anlegget jeg allerede har, og sofaen:
    Spørsmål 1. Hvor mange elementer burde jeg kjøpe inn ? Hvilken type og størrelse egner seg ? (trenger dere mål av sofaen for å kunne avgjøre dette så kan jeg kjøre en runde med målebåndet).
    Spørsmål 2. Hvordan skal jeg få festet elementet til sofaen for å mest mulig unngå vibrasjoner. Hva slags materiale trenger jeg ? (Ta en titt på bildet av sofaen under)
    Spørsmål 3. Hvilken type forsterker vil kunne drive elementene jeg nevnte i spørsmål 1 ?
    Spørsmål 4. Tilkobling. Hvordan skal alt kobles sammen ? Og hvordan skal dette kobles til forsterkeren ?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du søker på romperister på forumet så får du opp en del treff som forklarer det meste rundt romperistere. Etter å ha vært på Horten messa så skal jeg ha romperister selv. For det var rått. Etter å lest en del på forumet så trur jeg jeg skal få det til ganske bra Lykke til!!

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stearic
    Spørsmål 1. Hvor mange elementer burde jeg kjøpe inn ? Hvilken type og størrelse egner seg ? (trenger dere mål av sofaen for å kunne avgjøre dette så kan jeg kjøre en runde med målebåndet).
    Spørsmål 2. Hvordan skal jeg få festet elementet til sofaen for å mest mulig unngå vibrasjoner. Hva slags materiale trenger jeg ? (Ta en titt på bildet av sofaen under)
    Spørsmål 3. Hvilken type forsterker vil kunne drive elementene jeg nevnte i spørsmål 1 ?
    Spørsmål 4. Tilkobling. Hvordan skal alt kobles sammen ? Og hvordan skal dette kobles til forsterkeren ?
    1. 2 stk. - kan du starte med. Velg 15" uansett merke - billig er bra nok

2. Se BodyShaker tråden fra Hortenmessa 2006 - Bildene er veldig selvforklarende.

3. En gammel 100 Watter - eks. NAD er helt topp

4. Fra SUB utgang på Receiver, forsterker må ha variabel linjegang.

Du må gjerne stikke en tur innom på demo...............:-D

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er inne på noe der. Litt klønete å starte tråden uten å søke om det har vært like tråder startet tidligere Fant mye relevant info i flere tråder

Men over til et annet spørsmål. Jeg har en Marantz stereoforsterker (skal finne modellbetegnelsen på den senere) som kostet rundt 6-7.000 hos HifiCenter for 3-4 år siden. Vil det være mulig å bruke den til et romperisterprosjekt ?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har du et forslag til løsning.

Som du ser av skissen så er det avstanden markert med rød pil som avgjør om elementet skal festes på den ene eller andre siden av 22mm gulvspon.

Dette må du måle i forhold til valg av elementer.

Hva er der hvor jeg har satt spørsmålstegn? bunnplate? stoff?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .........Vil det være mulig å bruke den til et romperisterprosjekt ?
    Ja, hvis den har Main/Pre In/Out.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Ja, hvis den har Main/Pre In/Out.
    Ok. Skal ta turen hjem til "lageret mitt" hos mamma og pappa, og sjekke specs på marantzen.

Du må gjerne stikke en tur innom på demo............... :-D
    Det gjør jeg gjerne en dag, om det ikke blir for langt unna

Hva er der hvor jeg har satt spørsmålstegn? bunnplate? stoff?
    Det er stoff (veldig stramt).

Jeg er veldig glad for at du svarte, Flageborg, da du tydeligvis har peil på det. Blir litt enklere å realisere ting når man får god hjelp
    Gi meg et par minutter så skal jeg få lagt ut noen closeups av sofaen!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kommer bildene.

Min umiddelbare tanke når jeg begynte å tenke på det å feste elementene er at det kanskje ikke er plass ? Selv syns jeg den er ganske "høy" under, men med tanke på at stoffet bøyer seg ca 4-5cm ned når man sitter på det og 22mm plate + selve elementet blir jo det noen cm totalt sett.
    Jeg skal ta meg en tur til ned i kjelleren med målebånd og måle hvor langt det er fra filten til treverket, og ned til bakken.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jadda. Selvfølgelig går jeg tom for strøm på kameraet i det jeg importerer bildene til PCen :P
    Fra "foten" til "tre-ramma" var det 20cm, og fra tre-ramma inn til stoffet var det ca 4 hvis jeg husker rett.

Bildene kommer om en liten halvtime

EDIT: Ålreit. Da var bildene her.
    EDIT2: Glemte å få med "høyde" Orket ikke ta nytt bilde for å måle det, så jeg la til et nytt bilde med alle målene på.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så må du finne ut hvor "dypt" setet synker når 1 person sitter i sofa'n over det feltet som elementet skal plasseres i.

Hvis ikke tommestokken passer under, bruk en hyssing el. lign som du strekker mellom gulvet og opp til undersiden, med 2 fingre i hver ende, så måler du "høyden" ved å legge hyssingen på tommestokken.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg målte mens dama satt i setet og da målte det 21cm ned til gulvet fra det laveste punktet. Nå er jo hu litt lettere enn meg. ca 25-30 kg nærmere bestemt Så jeg får lure hu ned på kne for å ta noen mål mens jeg sitter i en av setene :-D Når ingen sitter i setet er det 25,5mm fra stoffet og ned til gulvet, så da blir det 4.5cm ned med hennes vekt. Får håpe stoffet har en maks. grense, og at den ikke synker så mye mer når jeg sitter i den

Ill keep you posted.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Jeg endte på 22cm ned til gulvet. Men nå har jeg, pinlig nok, større rompe enn dama, hehe. Går utifra at det er derfor jeg ikke sank like langt ned.

Går utifra at elementet må monteres på "utsiden" av plata. Fjerner man da 22mm til gulvsponplata så er det igjen 178mm ned til gulvet, fra selve treverket i sofaen. For sikkerhetsskyld så sier vi 16-17.
    - Hvor dype er egentlig noen (billige) 15" elementer ?
    - Forslag til subelementer ? Noen som har noen brukte og greie 15" eller 18" til salgs, som ikke er dypere enn 16-17 cm (til en billig penge?)

EDIT: Kikket litt på eltek (dynabel.no) og Ljudia (ljudia.no) og jeg fant 15" i rundt 150-160mm dybde, og det burde passe bra.. tror jeg...input ?
    EDIT2: MGR A-1715 - 395,- stk ?
    EDIT3: 2 stk 18 Tommer PA Subwoofere. Noen fra forumet her tydeligvis. Burde vel være mulig å kjøre disse i ryggen og bare slenge en duk over subben sånn at det i det minste får litt høyere WAF ?
    EDIT4 Vil man merke noe særlig til 18"erne når det er tykke trebjelker som ryggstøtte ? (se bildet ovenfor)

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Muuuligens brukbar forsterker i hus ?

Legger ved bilder av forsterkeren. En Marantz PM7000. Jeg har, som nevnt tidligere, ingen greie på dette selvom Flageborg nevnte det at jeg måtte sjekke om den hadde Main/Pre In/Out. Ser vel ikke noe om det her så det er vel lite sannsynlig at den er brukanes da, men jeg legger ut bilder fordet, så får dere vurdere
    Jeg søkte litt her på forumet og fant denne sitaten:
    Sitat Opprinnelig postet av Vega!
    Denne modellen gikk ut i 2002, og kostet da 3998,- Den yter 2*95 watt i 8 ohm, og 2*155 watt i 4 ohm. Veier 12.3 kg. Den fikk god kritikk i Audio nr. 54. Ble forøvrig kåret til årets forsterker 2000-2001 av EISA.
    Jeg er fortsatt nyskjerrig på om MGR 15" til 395kr stk holder, og om den 2x18" PA subwooferen vil være dugende som "rygg-rister". (Les EDIT2 og EDIT3 i posten over).

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som den har "Processor" inn/ut med bøyler.

Da kan du vel ta ut bøylene, sette SW signal fra Receiver inn på en splitt og bruke høytalerkabler fra HT utgangene på MArantz PM7000 - til sofa-elementer.

Da vil det være volumet på Receiveren som styrer nivået til sofaSUB.

For full kontroll med Gain til sofa-elementene bør du sette på en variabel enhet på kabelen FØR processor inngangen.

eks. denne:
    Velkommen til L-Sound!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Da tror jeg heller at jeg bare kjøper en ny subforsterker som kan drive 2stk 15", siden jeg ikke har peiling på hvordan det du nevnte skal utføres

Flageborg: Hva tror du om de PA subbene (2 stk 18" i kasse) som "ryggrister" i den sofaen jeg har ? Vil de tjukke trebjelkene i ryggen på sofaen ta bort det meste av trøkk fra subben eller tror du det kan funke bra ?

Har du\noen forslag til subwooferforsterker jeg kan kjøpe til 2x 15" MGR elementer ?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke fan av å "bumpe" tråden min, men lønninga nærmer seg med stormskritt og jeg vil gjerne ha alt klart av hva jeg skal bestille når kronene ruller inn på konto

Sålangt har jeg kommet frem til 2x15" MGR elementer og 22mm gulvspon, men trenger forslag til en forsterker som kan drive disse. Type billigst mulig
    Zachry DSW-150 til 995,- ... For lite futt i disse til å drive 2stk 15" ?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .... siden jeg ikke har peiling på hvordan det du nevnte skal utføres
    I prinsippet må du gjøre samme jobben, uansett hvilken forsterker du velger, så hvorfor bruke penger på ny forsterker

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merker at jeg ble litt flau nå. I det jeg leser det siste innlegget ditt så forstod jeg plutselig alt du mente :P

Takk for hjelpa, Flageborg & Homecinema! Oppdaterer posten igjen når elementene, delefilteret (Reckhorn F1), materiale og kabler på plass

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stå på :-D

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk takk
    Bare et nytt raskt og teit spørsmål sånn at jeg ikke driter meg ut med kabelbestillingen.
    Forhåpentligvis kan denne posten brukes av andre som føler seg noe usikre på dette, men vil heve morrofaktoren i hjemmekinoen sin. Klarer JEG det, klarer alle det Så jeg skal prøve å få dokumentert mest mulig her, i form av bilder o.l. da jeg vet fra egen erfaring/frustrasjon at det er det folk ønsker å se - Ikke bare plain tekst

Har jeg forstått rett utifra bildet under ?

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •