Rumperisterprosjekt (Ferdig!) - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 129
    Newcomer stearic sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tazzat
    Super at du fikk det til å fungere :-D
    Hvordan koblet du den?
    Har lyst å gjøre det samme selv og da blir det å kjøpe inn en reckhorn + noen 15"
    Jeg endte jeg opp med følgende tilkobling: Subwoofer signal fra Denon til Y-ledd, Det ene signalet gikk til svs'en og det andre gikk til et nytt Y-ledd med signal til Input på reckhorn. Reckhorn står oppført med å spille signalet fra 40hz-50hz og nedover, og står på ca. 3/4 volu.. Signalet går fra Mono Sub Out på reckhornen og videre inn på CD input på marantzen, hvor volumet står på ca. kl 13. Det ene elementet er tilkoblet left høyttalerutgang, og det andre er tilkoblet rightt, så her her det fullt mulig å stille balance om hverandre på marantzen hvis man skulle ville ha forskjellig volum på risterne, eller evt. kun ha det ene subelementet til å spille.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i/t

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi Plumber
    Jeg løper,jeg løper:shock:
    Ruuuuuuun forrest neida, men stå på. Skulle du trenge "hjelp" eller ha noen spørsmål er det bare å kjøre på. Jeg er nybegynner, men har lært litt i prosessen her føler jeg

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Gratulerer !
    Det er en utrolig lyd-opplevelse når "følelsene" blir så sterke at det tar helt av................:-D
    Godt Nytt År!
    Ja, så absolutt Takk for all hjelp, Flageborg Gleder meg til å kjøre filmkveld i dag, ja.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gooooodt nyttår!

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Beklager...

Beklager å bryte rekken, men dette var et spennende prosjekt må jeg si. Ha et fortsatt vakkert kommende år...

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var virkelig interessant lesing
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer balko sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interesant lesing. Har selv fått tak i en Tactile silver, som jeg har testet litt, men var ikke helt fornøyd. Slet også med at jeg måtte stille subutgangen ganske mye høyere enn resten av høytalerne.
    Kjørte da "risteren" via sub out utgangen, da jeg ikke har sub for øyeblikket, og brukte Densen B-300 som forsterker, men jeg synes den spilte litt rart. Hørte bare de aller dypeste frekvensene jeg da..
    Får prøve å gå via en Reckhorn F-1 og en annen forsterker jeg har liggandes.

Fikk meg ivertfall til å begynne å eksperimentere litt igjen. Skal ikke se bort ifra at jeg prøver samme som deg og!

Men lurer litt på hovrdan det er med 12" isteden?
    Noen som har noe å si om det?

Newcomer Crazysteps sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var selv så heldig å få sett en film med disse risterne i funksjon i går.

Gav en veldig ålreit effekt selv om jeg satt i setet ved siden den ene bassen.

Såpass finfint var det at jeg selv så smått har begynt å se på mulighetene i mitt eget oppsett.

Lurer litt på 3 x 12" i sofaen (3-seter) + 1x 12 (evt 1x15") i tilhørende stol. (eller bør jeg kjøre 15-tommere hele veien rundt?)

Til å drive det har jeg en 2 x 120W (8 Ohm) integrert forsterker + 2 ledige 110 watts kanaler i Denon 3805. Den integrerte forsterkeren dro fint to Ljudiahøyttalere med totalt 4x15" en gang i tida, så bør gå bra det nå også.

Tror dette hjelper til å få en jevnere og bedre spredning av vibrasjonene i setene.

Får håpe min Ektorp IKEAsofa er lett å modifisere.

Da var jeg igang med mitt eget rumperisterprosjekt. Setter pris på alle innspill jeg kan få. Stikk innom tråden min:
    http://avforum.no/forum/hoyttalere/4...ea-salong.html

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av balko
    Interesant lesing. Har selv fått tak i en Tactile silver, som jeg har testet litt, men var ikke helt fornøyd. Slet også med at jeg måtte stille subutgangen ganske mye høyere enn resten av høytalerne.
    Kjørte da "risteren" via sub out utgangen, da jeg ikke har sub for øyeblikket, og brukte Densen B-300 som forsterker, men jeg synes den spilte litt rart. Hørte bare de aller dypeste frekvensene jeg da..
    Får prøve å gå via en Reckhorn F-1 og en annen forsterker jeg har liggandes.

Fikk meg ivertfall til å begynne å eksperimentere litt igjen. Skal ikke se bort ifra at jeg prøver samme som deg og!

Men lurer litt på hovrdan det er med 12" isteden?
    Noen som har noe å si om det?
    Kommet deg noe videre?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stearic
    og deretter høyttalerkabler fra Right speaker (rød+sort) inn på elementet.
    Hvordan festet du høyttalerkabelen til elementet?

Måtte det loddes? (I don't like)

Ikke jobbet direkte med elementer siden jeg bygget noen sinnssyke høyttalere fra Ljudia en gang i ungdommen.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Crazysteps
    Hvordan festet du høyttalerkabelen til elementet?

Måtte det loddes? (I don't like)

Ikke jobbet direkte med elementer siden jeg bygget noen sinnssyke høyttalere fra Ljudia en gang i ungdommen.
    Jeg har loddet, ja. Rett og slett fordi det var det eneste jeg hadde tilgjengelig. Spader hadde vel vært enklere, men jeg ville ha alt på plass og begynne å bruke det så jeg orket rett og slett ikke gå til anskaffelse av det. Går nok for et spade-opplegg (eller den duppeditten du gav meg URL til i stad) når jeg skal slenge romperister i setet til stolen også.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har loddet, ja. Rett og slett fordi det var det eneste jeg hadde tilgjengelig. Spader hadde vel vært enklere, men jeg ville ha alt på plass og begynne å bruke det så jeg orket rett og slett ikke gå til anskaffelse av det. Går nok for et spade-opplegg (eller den duppeditten du gav meg URL til i stad) når jeg skal slenge romperister i setet til stolen også.
    Regner med det var denne dupeditten: Vedlegg 15528 Den er for å koble sammen to høyttalerledninger, noe jeg tenkte for å kunne koble fra stolen uten å måtte rute under ved elementet hver gang.

Når jeg mottar elementene får jeg sjekke hvordan ejg kan koble de enklest mulig. Om spader er mulig å bruke regner jeg med å finne dette på Hifiklubben/hificenterkjeden eller clas ohlson i tønsberg.

Merker jeg er utålmodig!

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, nå tror jeg rett å slett jeg hiver meg på rumperister bølgen jeg også...
    Er nok like uvitende som du var i starten stearic, men det kommer sikkert
    Jeg har nå en NAD c272 effektforsterker som jeg tenkte å bruke. Kan jeg det ?
    Da trenger jeg vel en slik Reckhorn til å styre volum ( & crossover ? ) ?
    Tenker da å handle 2'15" slik som trådstarter...
    Så kan jeg vel bare bruke samme oppskrift ?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mori
    Bør fungere bra det. Så ikke ut som Stearic fikk sin Reckhorn til å styre volumet på effektforsterkeren i Marantzen, men kanskje det fungerer for deg?

Ta gjerne en titt innom mitt prosjekt også. Skal la receiveren gi liv til 2 x 15", mens en integrert forsterker tar seg av to andre av samme type. Bruker også Reckhorn for å styre delefrekvensen (har lest at mange justerer denne opp og ned i forhold til filmtypen)

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Crazysteps
    Bør fungere bra det. Så ikke ut som Stearic fikk sin Reckhorn til å styre volumet på effektforsterkeren i Marantzen, men kanskje det fungerer for deg?

Ta gjerne en titt innom mitt prosjekt også. Skal la receiveren gi liv til 2 x 15", mens en integrert forsterker tar seg av to andre av samme type. Bruker også Reckhorn for å styre delefrekvensen (har lest at mange justerer denne opp og ned i forhold til filmtypen)
    Fikk med meg at han hadde litt volumproblemer ja... Men om jeg bruker en ren effektforsterker så er jeg vel nødd for å ha en volumstiller utenom...
    Og ja, jeg følger med i tråden din også. (har selv en Ikea sofa som sannsynligvis skal få gjennomgå , hehe)

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk med meg at han hadde litt volumproblemer ja... Men om jeg bruker en ren effektforsterker så er jeg vel nødd for å ha en volumstiller utenom...
    Og ja, jeg følger med i tråden din også. (har selv en Ikea sofa som sannsynligvis skal få gjennomgå , hehe)
    Ja, det er du nødt til.

Kanskje det er noen andre her inne som har fått det til å fungere tilfredsstillende?

Evt må du kjøpe deg en dedikert forforsterker.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke så sabla avansert når man først får det til å fungere :P Det var iookegget med Processor in osv, som ble for vanskelig for en nybørjare som meg. Reckhornen er finfin den. Nå bruker ikke jeg den for å styre volum (for det gjør jeg på marantzen), men den gjør at romperistern kun spiller når den burde

Og når det gjelder musikk, så er det ikke mange typer låter den passer til. Jeg syns noen låter av Rage against the machine låt/føltes bra med romperisterne på, men når jeg skal kose meg med musikk så slår jeg de av

Jeg har personlig ikke peiling på NAD eller effektforsterkere så her har jeg lite å komme med. Kanskje noen andre kan bidra med info om den

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var iookegget med Processor in osv, som ble for vanskelig for en nybørjare som meg. Reckhornen er finfin den. Nå bruker ikke jeg den for å styre volum (for det gjør jeg på marantzen), men den gjør at romperistern kun spiller når den burde
    Slik jeg TROR det skal fungere (uten å ha prøvd det selv enda) er at man kobler "sub out" fra Reckhorn til "Main in"/"Processor in" på forsterkeren og det er alt.

Da skal volumbryteren på Reckhornen kunne brukes til å styre volum opp og ned på forsterkeren, forutsatt at signalet inn i Reckhornen er kraftig nok.

Mulig det var dette siste som var problemet for Stearic da han benytter samme signal til en aktiv sub og receiveren da gjerne stiller NED gain på dette signalet (mange har vel sett det stå f.eks -8dB på bassen ved autooppsett av receivere).
    Må da ha Reckhorn på nær maks for å få et normalt signal igjen)

Om receiveren står innstilt på normalt signal til sub, så bør Reckhorn fungere med andre ord.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut ifra produktdatabladet på MGR elementene (om det kan kalles det) så er max power handling oppgitt til 150W.

NAD C272 er også oppgitt til 150W i 8Ohm, og vi er jo vant til at NAD leverer Wattene sine i det minste, så jeg ser ikke hvorfor det ikke skulle funke helt fint!

Går kanskje an å brokoble elementene og presse 300W ut av C272 også? Vet ikke om det er en løsning? C272 oppgis til å kunne levere 300W kontinuerlig i brokoblet modus.

DrE

Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •