Rumperisterprosjekt (Ferdig!) - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 129
    Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    På denne
    Flytter du kablene som står i "sat out" over til "mono sub out" videre går du inn på CD på sofa forsterkeren og lar "bøylene" stå i.

No kan du regulere frekvensen på den lille boxen og volumert på sofa forsterkeren.

Newcomer stearic sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tazzat
    Flytter du kablene som står i "sat out" over til "mono sub out" videre går du inn på CD på sofa forsterkeren og lar "bøylene" stå i.

No kan du regulere frekvensen på den lille boxen og volumert på sofa forsterkeren.
    Jeg har koblet det slik du beskriver nå, men Marantzen ser ikke ut til å få noe signal fra reckhornen. Skrur jeg opp volumet en del på marantzen så kjenner jeg små konstante vibrasjoner i romperisterelementet (men det er ikke etter musikken).

*Hodebry*

EDIT 1: Har nå også testa å koble VEKK reckhorn og la kabel gå rett fra subsignal på denon forsterkeren og inn på CD inngangen på marantzen. Ikke no lyd her heller.
    Jeg føler at jeg fomler i blinde her siden jeg har såpass lite peil Håper på mange forslag fra dere nå

EDIT 2: Nå har jeg testet å sette 5ch stereo på denon'en og koble romperisterelementet inn på centerkanalen, og da kom det lyd. Så både kabel og element er testet ok. Det samme gjelder subsignalet. Så slik jeg ser det er det feil innstillinger\koblinger på reckhorn og marantzen, eller så er noe defekt.

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fått orden på sakene??..Er spent på resultatet jeg nå!

Du har forøvrig inspirert meg til å lage romperister i sofa'n min også:-D ,og kommer da til å bruke denne tråden som "arbeidstegning".

Stå på makker,du fikser det nok tilslutt

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi Plumber
    Fått orden på sakene??..Er spent på resultatet jeg nå!

Du har forøvrig inspirert meg til å lage romperister i sofa'n min også:-D ,og komer da til å bruke denne tråden som "arbeidstegning".

Stå på makker,du fikser det nok tilslutt
    Takk takk Hadde håpet at en og annen kunne bruke tråden som referanse, da jeg ser ut til å ha spørt de fleste spørsmålene rundt temaet, og nå ser det også ut til at jeg får problemer. Og det er jo alltid kjekt å lære av andres feil
    Men, Nei, Ikke fått orden på det enda. Jeg har kommet så langt at jeg har fått låne en kamerat sin forsterker hvis jeg vil, men skal først teste å koble cdspillern inn på marantzen (subforsterkeren) for å se om det blir lyd i subelementene da. Hvis det er tilfellet så må jeg enten ha koblet feil et sted på veien, ellers er reckhornen defekt.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag testet jeg følgende:
    Koblet dvdspiller med vanlig signalkabel (rød+hvit rca) inn i CD inputen på Marantzen (romperisterforsterkeren) og koblet til romperisteelementet til right channel. Og fikk lyd.

Teorien min er det at jeg enten kobler feil på Reckhornen, eller at den er defekt. Jeg føler at jeg har feilsøkt nok til å kunne peke på reckhornen som den skyldige her. Det ER sub-signal frem til reckhornen, og cdinputen, forsterkeren, høyttalerkabler og subelement fungere.

Kan noen gi meg eventuelle tips jeg kan forsøke, for å få det til å fungere, eller å konkludere med at reckhornen er defekt? Jeg har voltmeter tilgjengelig hvis det skulle være mulig å måle detpå denne måten. Jeg føler meg litt desperat nå så ALT av tilbakemeldinger mottas med stort takk og bukk

EDIT 1: Jeg gikk ned og satte reckhornen mellom dvdspiller og marantzen. OG FIKK LYD... Hva i allverden er det jeg gjør galt ?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå koblet jeg opp ting slik det skal være. Y-Ledd ut fra Denon, hvor den ene kabelen går til SVS'en og den andre går til et nytt Y-ledd hvor jeg har kobla inn en signalkabel (rca rød+hvit) som går til INPUT på reckhornen.

Jeg har testet både å bruke sat out, og sub out, og begge gir lyd, MEN jeg må ha reckhornen på max volum, og marantzen på ca kl 14 før jeg i det hele tatt kan kjenne at det er liv i elementet. Å maxe volum på marantzen og reckhornen samtidig gjør at jeg får bittebittelitt bevegelse i elementet, men det er snakk om en "slaglengde" på kanskje 2mm.

Noen barmhjertige samaritaner som kan hjelpe en desperat hifinybegynner ?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du er sikker på at instillingene i dvd spilleren er riktig, at det ikke står f.eks "pcm" istedet for bitstream på digitalutgangene sånn at du mister subsignalet? eller kjører du analogt til forsterkeren?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det jeg gjorde for å koble til dvspilleren var kun for å sjekke om marantz forsterkeren faktisk fungerte. Når jeg spiller en CD i dvdspilleren nå, når alt står som det skal spiller subben for fulle mugger, men romperisterelementet beveger seg kun såvidt (etter musikken) når jeg maxer volumet på reckhornen og setter romperister-forsterkeren sitt volum på kl 14 og opp til max.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile En hyggelig opptur

Etter en hyggelig telefonsamtale med Flageborg har vi nå fått koblet alt av kabler korrekt, slik at det eneste som gjenstår er for meg å finne ut hvordan man får aktivert prosessorinngangen på marantzen
    Jeg har egentlig ikke tid til dette nå, men jeg ble så gira at jeg hopper i bilen og kjører hjem til foreldra mine for å dra på manualjakt

Oppdateres iløpet av dagen / kvelden

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stearic
    Etter en hyggelig telefonsamtale med Flageborg har vi nå fått koblet alt av kabler korrekt, slik at det eneste som gjenstår er for meg å finne ut hvordan man får aktivert prosessorinngangen på marantzen
    Jeg har egentlig ikke tid til dette nå, men jeg ble så gira at jeg hopper i bilen og kjører hjem til foreldra mine for å dra på manualjakt

Oppdateres iløpet av dagen / kvelden
    Årnær sæ for snille gutter se ...Utrolig bra å ha sånne resurser som gjerne hjelper til når det kniper:-D .

Over nyttår engang så er det planen at jeg skal gå igang med ett lite romperisterprosjekt jeg også..bare ett lite skjær i sjøen,kona vil ha pusset ferdig soverommet og badet og gjesterommet og stua og....puh,drøyer kanskje en bitteliten stund til med romperister'n:-?

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...MEN på den andre siden så har hun sagt at det blir prosjektor i stua når den er ferdig oppusset:-D :-D

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg lett høyt og lavt etter manualen men jeg finner den ikke. Hverken hos foreldrene mine (hvor jeg var "sikker" på at den lå) eller her i leiligheten. Googlet på diverse kombinasjoner av Marantz PM7000 og manual/usermanual, men fant NADA.

Hvis noen har tips til hvordan å aktivere prosessor inngangen så blir jeg strålende fornøyd

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan du bruke denne tro?ikke helt den samme men kanskje samme fremgangsmåte ettersom det er samme serie?
    Marantz Europe

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er iallfall amp'en din,men ingen manual så vidt jeg kan se Marantz Europe

Newcomer Crazysteps sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt grublerier

hvorfor skal du bruke prosessorinngang?

og hva skal du egentlig med reckhornen overhodet når du bruker signalet som kommer ut av sub-utgangen på denonen.

signalet har jo allerede blitt kjørt gjennom et delefilter, så kan ikke forstå hvorfor du skal gjøre samme jobben igjen, om du da ikke kun skal kjøre de ALLER dypeste tonene da. Altså dele frekvensen enda en gang.

sånn jeg ser det trenger du kun reckhornen om du kjører et signal med full frekvens ut av denonen og til marantzen. ellers har den jo liten nytte.

Kjør signalet direkte fra sub ut til cd inn (eller én av de andre bortsett fra phono) inngangen på marantzen, så har du det du trenger.

Dette BØR fungere!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan du bruke denne tro?ikke helt den samme men kanskje samme fremgangsmåte ettersom det er samme serie?
    Marantz Europe
    Det kunne jeg, men den forsterkeren hadde ikke processor in\out slik som min har.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Crazysteps
    hvorfor skal du bruke prosessorinngang?
    og hva skal du egentlig med reckhornen overhodet når du bruker signalet som kommer ut av sub-utgangen på denonen.
    signalet har jo allerede blitt kjørt gjennom et delefilter, så kan ikke forstå hvorfor du skal gjøre samme jobben igjen, om du da ikke kun skal kjøre de ALLER dypeste tonene da. Altså dele frekvensen enda en gang.
    sånn jeg ser det trenger du kun reckhornen om du kjører et signal med full frekvens ut av denonen og til marantzen. ellers har den jo liten nytte.
    Kjør signalet direkte fra sub ut til cd inn (eller én av de andre bortsett fra phono) inngangen på marantzen, så har du det du trenger.
    Dette BØR fungere!
    Det fungerer faktisk. Jeg har testet dette opsettet og da fungerer romperisterne greit, men jeg stoler blindt på Flageborg sin kunnskap om det her så jeg vil forsøke hans metode før jeg går for noe "half-ass"

Og når det gjelder bruken av Reckhorn F-1 skriver Flageborg følgende tidligere i posten:
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    For full kontroll med Gain til sofa-elementene bør du sette på en variabel enhet på kabelen FØR processor inngangen.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Årnær sæ for snille gutter se ...Utrolig bra å ha sånne resurser som gjerne hjelper til når det kniper:-D .

Over nyttår engang så er det planen at jeg skal gå igang med ett lite romperisterprosjekt jeg også..bare ett lite skjær i sjøen,kona vil ha pusset ferdig soverommet og badet og gjesterommet og stua og....puh,drøyer kanskje en bitteliten stund til med romperister'n:-? ...MEN på den andre siden så har hun sagt at det blir prosjektor i stua når den er ferdig oppusset
    Ja. Kjempefornøyd med at Flageborg orker å ta seg tid til å hjelpe meg i mål Når det gjelder oppussing så har vi også ca. de samme oppussingsplanene, men heldigvis skal ikke madammen og jeg pusse opp før i juni-juli i 2007 så jeg har enda et par måneder å "sløse" penger på hifistæsj :-D Hehe. Kona di er lur. Lokker med en prosjektor når alt er ferdigoppusset. Det burde fungere som en grei motivasjon det

Newcomer Crazysteps sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stearic
    Det fungerer faktisk. Jeg har testet dette opsettet og da fungerer romperisterne greit, men jeg stoler blindt på Flageborg sin kunnskap om det her så jeg vil forsøke hans metode før jeg går for noe "half-ass"

Og når det gjelder bruken av Reckhorn F-1 skriver Flageborg følgende tidligere i posten:
    Ser ikke hvorfor du skal ha bruk for gain kontroll på dette oppsettet. Fungerer sub-signalet fint til din aktive subwoofer bør det heller ikke være noe problem som innsignal til en annen forsterker (marantzen).

Et enklere oppsett kunne vært å:
    1. koble rumperisteren til sone 2 som sub og hoppe over både reckhorn og marantz (disse to ekstra kanalene i denon'en benytter du vel ikke uansett og kan dermed forenkle oppsettet).

2. koble rumperisteren til sone 3 med full frekvensutgang og deretter bruke reckhorn som delefilter.

3. koble som jeg sa over. direkte fra sub-utgang til marantz. La denne styre resten (om frekvensen ut av sub-utgangen på denonen er tilfredsstillende (ikke går for lyst) og det er OK å styre ristinga via egen volumkontroll)

EDIT: Ahh. Flagerborg skrev om variabel gain ifm at styrken på ristinga kunne styres av volumet på denon'en og ikke via marantzen.
    Processor-inngang var altså mulighet for å koble bort forforsterkeren i marantzen (og dermed også volumkontrollen) på denne (kalles vanligvis MAIN IN).

PS. Trenger vanligvis ikke å gjøre noe for å aktivere MAIN IN da denne alltid er aktiv (signalet kommer jo fra forforsterkeren via bøylene). Om denne ikke var aktiv ville forsterkeren aldri fungert.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation Et par tips.

Et par tips fra Flageborg.

Første tips er for å finne ut om elementet slår opp i setetet.
    1. Finn frem et 9v batteri.
    2. Koble høyttalerkabelen på elementet. (jeg brukte vanlig sort "elektroteip" under testingen)
    3. Sett den ene kabelen på en av polene på 9v batteriet og ta den andre kabelen raskt borti den andre polen mens du følger med på elementet.
    vips så vet man hvordan man skal koble kablene på elementet og til forsterkeren for at det skal bli riktig.

Det andre tipset er sinus toner. Brenn ut en audio-cd med diverse frekvenser: Her finner du filene du trenger: http://www.flageborg.no/SVSpatruljen/Sinus-filer.zip

Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •