Subben som fjerner all tvil! - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 10 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 187
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har vi ikke hatt denne diskusjonen en gang tidligere?

Magnaten har godt nok et stort element, men ikke all verden med slaglengde, og den er lukket. Pga forskjellen i slaglengde kan en Plus/2 flytte 63% mere luft vha elementene alene, plus at den i det dypeste har portene til å hjelpe.

Når du da rykker tak i Hoffmans Iron Law som sier at for å spille ved samme lydtrykk 1 oktav ned så skal du flytte 4x så meget luft, så er det lett å forstå hvor mye portene hjelper.

Sist gang vi diskuterte dette fant jeg frem en tysk test av 530 VS DD18 hvor Magnaten ikke klarte å holde følge med Veloen i de dypeste frekvensene. At Plus/2 kan levere høyere lydtrykk enn DD18 i de dypeste frekvensene er vel noe de fleste allerede vet.

Så, om Magnaten skal kunne holde følge med Plus/2 i dypbassen skal den ikke bare motgå sunn fornuft, men også praktiske testresultater.

Med andre ord, jeg er ikke så voldsomt spent på resultatet av denne testen hva dypbass angår

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye teori som vanlig fra den kanten.... erfaring fra en som har testet begge i praksis er mye mer verdt i mine øyne.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja selvfølgelig skal det være lov for barna å tro på julenissen

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En 21" trenger jo forsjovet ikke så veldig stor slaglengde for å slå 2stk 12". Magnaten har vel rundt 16mm +/- peak-peak. Nå vet jeg ikke hva SVS'en har.

Magnaten er ikke lukket

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, tenke seg til at jeg har sett den live uten å legge merke til at den var portet. Men det forklarer også veldig godt hvorfor den kutter ved 27hz.

Plus elementene har ca 50mm slaglengde, og da jeg sa at en Plus/2 kunne flytte 63% mere luft med elementene alene gikk jeg utifra 20mm slaglengde for Magnaten. Med kun 16mm blir forskjellen ennå større.

Jeg har innsett at 530en vil dukke opp med jevne mellomrom her på forumet, men når den av proffe tyske testere blir målt til å ikke kunne holde følge med DD18 i dypbassen, OG har konstruksjonen i mot seg kan jeg ikke helt forstå hvorfor vi egentlig skal diskutere dette gang på gang.

Nuvel, vi får bare håpe at testen neste weekend legger denne debatten død en gang for alle

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Har vi ikke hatt denne diskusjonen en gang tidligere?

Magnaten har godt nok et stort element, men ikke all verden med slaglengde, og den er lukket. Pga forskjellen i slaglengde kan en Plus/2 flytte 63% mere luft vha elementene alene, plus at den i det dypeste har portene til å hjelpe.

Når du da rykker tak i Hoffmans Iron Law som sier at for å spille ved samme lydtrykk 1 oktav ned så skal du flytte 4x så meget luft, så er det lett å forstå hvor mye portene hjelper.

Sist gang vi diskuterte dette fant jeg frem en tysk test av 530 VS DD18 hvor Magnaten ikke klarte å holde følge med Veloen i de dypeste frekvensene. At Plus/2 kan levere høyere lydtrykk enn DD18 i de dypeste frekvensene er vel noe de fleste allerede vet.

Så, om Magnaten skal kunne holde følge med Plus/2 i dypbassen skal den ikke bare motgå sunn fornuft, men også praktiske testresultater.

Med andre ord, jeg er ikke så voldsomt spent på resultatet av denne testen hva dypbass angår
    Godt noen kan komme med de riktige innleggene her, godt skrevet. :wink:

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis 16mm total slaglengde stemmer flytter Plus/2 78% mer luft... Dette vil med andre ord si at Magnaten flytter mer luft enn en PB12-Plus, så at den teoretisk ikke flytter nok luft til å spille hele veien ned i kjelleren er bare tull! Spiller den ikke like høyt som en Plus/2 tror jeg de fleste finner det totalt uinterresant, så lenge den spiller bedre! Gjør den ikke det, ja da er den nok på dypt vann

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teori og praksis kan selfølgelig diskuteres, men det er vel viktig å lytte til hva som skjer i det lytterommet de skal brukes, det jo er måten man har glede av Subwoofere i praksis.

Ser ikke bort i fra at SVS Plus/2 kan spille høyere og lenger ned i dypet enn den diskuterte Magnat subben, men to langslags 12" med tre meget lange bass refleks porter osv spiller nok ganske forskjellig fra en 21" med kortere slag og en helt annen kasse konstuksjon, og da handlerer det vel like mye om egene preferangser for hvordan man vil ha de de laveste frekvensene reprodusert enn bare teoretiske regnestykker.

En annen ting som jeg ofte synes det snakkes lite om for subwoofere er hvor mye forvrengning og hvor nøyaktig de spiller med i forhold til kildesignalet. Her er det å bruke lange slaglengder og lange bassrefleks porter osv ikke nødvendigvis med på å gjøre tingene bedre, snarere tvert i mot.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elemental:

Du kan bare ta en hvilken som helst portkalkulator og regne ut hvilket areal og lengde portene i Magnaten skulle hatt for å komme seg ned til de oppgitte 15hz, også finner du nok hurtig ut at det fysisk ikke lar seg gjøre.

Når så enda en tysk test, og tyskerene er meget patriotisk innstilt overfor egne produkter, fastslår at den ikke kan holde følge med en DD18 ned i kjelleren så synes jeg både teori og test har vist Magnatens begrensning.

Legg merke til at jeg kun omtaler dens dybbass egenskaper, hva den kan ellers aner ikke jeg.

Jeg vil heller vri filsa, fortell meg HVORDAN Magnaten skal kunne holde følge med en Plus/2 ned i dypbassen? :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt inntrykk etter å ha fist litt rundt på tyske forum er det at Magnaten ikke lengere er top of the pops, det er SVS og Teufel som ser ut til å være dagsorden der nede nå

Det er også mitt inntrykk at tyskerene inntil for nylig ikke har vært så voldsomt opptatte av dypbass De lyster etter noe som de kaller for drückbass, og som jeg forstår er det evnen til å kunne levere max trykk fra 40hz og oppover når de arrangerer hjemme-raves Og DET har jeg ingen tvil om at magnaten kan meget godt

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Du kan bare ta en hvilken som helst portkalkulator og regne ut hvilket areal og lengde portene i Magnaten skulle hatt for å komme seg ned til de oppgitte 15hz, også finner du nok hurtig ut at det fysisk ikke lar seg gjøre.
    Det har jeg gjort, og jeg er ikke enig! Om jeg ikke tar helt feil er magnaten på ca 300 liter, noe som gjør at en 4" port kun trenger å være 22 cm lang for å gi en 16 hz avstemning. I magnaten er det to porter, så da må de være på 52 cm for å få 16 hz, eller 31 cm for å få 20hz... Jeg har ingen faktiske mål på portene og aner derfor ikke hvilken avstemning de har. Men det er viktig å huske at kravet til lengde på portene er mye mindre i et så stort kabinett...

Jeg har ikke hørt magnaten, men flere ganger i tråden har det blitt referert til tester, etc som sier den ikke når hele veien ned i kjelleren. Hvis dette stemmer vil den etter min mening aldri ha sjans til å konkurere med SVS, spesielt prisen tatt i betraktning...

Blir spennende å høre resultatene fra den kommende duellen

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Blir spennende å høre resultatene fra den kommende duellen
    Men ikke for Manic Miner, han jo allerede lest seg til hvordan disse vil låte opp mot hverandre. :-D

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke spent på svaret for jeg har i motsetning til de fleste her inne hørt svs opp mot magnat i mitt hjemmekinorom.Jeg hadde tidligere svs plus/2 og svs ultra2 og har nå 2 magnat omega 530.Jeg vil også si det at hadde svs vært bedre hadde jeg vært den første til å innrømme det da jeg var meget imponert av hva svs ga av bass i min hjemmekino men det var før jeg hadde prøvd magnat for WOW for en bunn jeg nå har.Det må bare oppleves :-)
    Mvh bigtor

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vittig å lese her. Noen sier den Magnaten ikke har sjangs til å følge SVS i dypbass, andre sier den er mye råere. Spørsmålet er vel egentlig heller hva de medlemmene her inne kaller dypbass........ Har selv 2 stk PB12+ portet til 12Hz, å jeg har aldri kjent maken til tøff opplevelse på film. Kanskje litt overkill å porte de så dypt, men er litt morro også Lassesen var på besøk for å høre hvordan det låt hos meg. Måtte bare test hva slags output det virkelig var helt i bunn. Vi matet de med litt 8Hz toner fra PC'en hans. Veggene likte det veldig dårlig. Dypere enn dette klarte de ikke å gi skikkelig output lengre. Skulle bare mangle kanskje

Over til Magnaten igjen. Ser frem til å se tester med grafer å alt som viser hvem som virkelig er slemmest i dypbass, men synes også man må kjøre endel db målinger for å se hva de forskjellige klarer. Ikke bare under 20Hz, men også oppover. Å selvsagt, håper jo på å få en liten oppsummering om hvordan de forskjellige låter.

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Vittig å lese her. Noen sier den Magnaten ikke har sjangs til å følge SVS i dypbass, andre sier den er mye råere. Spørsmålet er vel egentlig heller hva de medlemmene her inne kaller dypbass........ Har selv 2 stk PB12+ portet til 12Hz, å jeg har aldri kjent maken til tøff opplevelse på film. Kanskje litt overkill å porte de så dypt, men er litt morro også Lassesen var på besøk for å høre hvordan det låt hos meg. Måtte bare test hva slags output det virkelig var helt i bunn. Vi matet de med litt 8Hz toner fra PC'en hans. Veggene likte det veldig dårlig. Dypere enn dette klarte de ikke å gi skikkelig output lengre. Skulle bare mangle kanskje

Over til Magnaten igjen. Ser frem til å se tester med grafer å alt som viser hvem som virkelig er slemmest i dypbass, men synes også man må kjøre endel db målinger for å se hva de forskjellige klarer. Ikke bare under 20Hz, men også oppover. Å selvsagt, håper jo på å få en liten oppsummering om hvordan de forskjellige låter.
    De som sier at magnat ikke har kjangs er jo bare en gjeng med synsere og for min del så teller vel mest det man føler og hører av bass hjemme i sitt eget hjemmekinorom :-)
    Mvh bigtor

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig bigtor. Det er hvordan det låter hjemme som teller. Derfor jeg ser frem til å få en skikkelig test av de mot hverandre i ett likt oppsett, justert inn av proffe folk. Da ser man jo fort hvem som er kongen av dypbass

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Helt enig bigtor. Det er hvordan det låter hjemme som teller. Derfor jeg ser frem til å få en skikkelig test av de mot hverandre i ett likt oppsett, justert inn av proffe folk.
    Jeg kan i alle fall si at i mitt rom så var svs aldri i nærheten av den bass jeg nå har og det går både på mengde og på dybde.Jeg kan også si at jeg hadde folk hjemme hos meg som var kjempe imponert av svs og den dybden jeg da hadde.Jeg hadde en kamerat på besøk som skulle lytte på magnat som sa at det var den mest fysiske bassen han hadde opplevd i en hjemmekino.
    Mvh bigtor

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

JL audio

Jeg leste en test om JL audio sine nye Fantom og gotham subber.

Og der slo den single 13" SVS pluss2 på alle punkter ! ny vinner ??
    ganske dyr er den jo men problemet er vel at de er vannskelige å få tak på!

noen som vet hvor man får dem? hvem som har inporten av JL audio? og om det er noen butikker i oslo som har det.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AUDIOCOM.NO Importør

Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva skjer med denne testen? var den ikke i helgen?

Side 9 av 10 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •