Subben som fjerner all tvil! - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 10 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 187
    Newcomer swans sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    alle elementer i rommet som ikke spiller vil påvirke lyden i negativ retning, grunnet trykket fra lydbølgene vil de jobbe i motfase( naturlighvis). en ting du kan gjøre, som når jeg lytter til musikk i stereo. er å la forsterkeren for senter, bakkanaler osv, stå på, om du har flere da. den vil da prøve å hindre membranet(som ikke spiller) å bevege seg. dette er også helt normalt å gjøre i en seriøs butikk, der det ikke er mulig å flytte mange høytalere ut av rommet.
    har prøvd å ta vekk senter og bakhøytalere, men kan ikke si de har hjulpet noe. ved direkte ab testing mellom høytalere, har vi normalt altid tatt ut det paret som ikke er i bruk.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av swans
    alle elementer i rommet som ikke spiller vil påvirke lyden i negativ retning, grunnet trykket fra lydbølgene vil de jobbe i motfase( naturlighvis).
    Det er vel ikke nødvendigvis i negativ retning, om kassen som ikke spiller er avstemt slik at den fjerner en basspeak eller stående bølge i rommet.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå spørs det vel også hvor stor innvirkning et element på 6" eller mindre som ofte senter og bakhøyttalere består av vil gi et sub element.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av swans
    alle elementer i rommet som ikke spiller vil påvirke lyden i negativ retning, grunnet trykket fra lydbølgene vil de jobbe i motfase( naturlighvis). en ting du kan gjøre, som når jeg lytter til musikk i stereo. er å la forsterkeren for senter, bakkanaler osv, stå på, om du har flere da. den vil da prøve å hindre membranet(som ikke spiller) å bevege seg. dette er også helt normalt å gjøre i en seriøs butikk, der det ikke er mulig å flytte mange høytalere ut av rommet.
    Kan du være snill å forklare dette litt nærmere? Jeg vet jo at det i en spole som beveges i et magnetfelt, induseres spenninger.
    Men hvilken betydning har det om forsterkeren til de respektive høyttalerne står på?
    Er det slik å forstå at forsterkerne da bremser opp for / delvis kortslutter denne spenningen, og dermed bremser membranenes bevegelse?
    Ideelt sett burde vel hver enkelt høyttaler som ikke spiller, i så måte kortsluttes over terminalene?
    Da vil man jo oppnå den største effekten, i den grad den kan regnes med da?
    Noe den tydeligvis kan.
    Men helt "stumme" vil jo ikke membranene bli, uansett?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    1) Er det slik å forstå at forsterkerne da bremser opp for / delvis kortslutter denne spenningen, og dermed bremser membranenes bevegelse?

2) Ideelt sett burde vel hver enkelt høyttaler som ikke spiller, i så måte kortsluttes over terminalene? Da vil man jo oppnå den største effekten, i den grad den kan regnes med da? Noe den tydeligvis kan. Men helt "stumme" vil jo ikke membranene bli, uansett?
    1) Ja.

2) Kortslutte?
    Poenget i punkt 1 er jo at elementet får en konstant spenning/strøm inn. Dette hindrer så elementet i å bevege seg i takt med lydbølger fra andre kilder. En kortslutning er ikke nok - den betyr ingenting. Elementet i seg selv MÅ få strøm for at det ikke skal bevege seg.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, en kortslutning betyr faktisk litt, men langtfra nok.
    (Prøv å bevege et høyttalermembran med og uten kortslutning over terminalene).

"Poenget i punkt 1 er at elementet får en konstant spenning / strøm inn", sier du.
    Da må jeg spørre: En påslått forsterker som står passiv, dvs uten noe inngangssignal, leverer da ikke en konstant spenning ut til høyttalerne??

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøssameg.
    Er det ingen som reflekterer over denne min påstand? Tenker da på det antatte signalet / spenninga fra forsterkeren.
    For min del, har jeg i alle fall ikke klart å måle noe slikt..........

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tråden begynte bra, men så ble det for mange Ohm og watt og signalstyrke og andre uinteressante ting...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å?
    Jeg synes i alle fall ikke det. Tvertimot, har det dukket opp mange interessante synspunkter og meninger rundt en slik sammenlikning, og som nok bør taes hensyn til.
    Uten dermed å påstå at alle er like relevante, bør man allikevel låne øre til disse!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å?
    Jeg synes i alle fall ikke det. Tvertimot, har det dukket opp mange interessante synspunkter og meninger rundt en slik sammenlikning, og som nok bør taes hensyn til.
    Uten dermed å påstå at alle er like relevante, bør man allikevel låne øre til disse!
    Jeg holder ihvertfall en knapp på utsagn til mennesker som har hørt begge deler og forteller hva de synes. Så blir min jobb å gjøre en tilsvarende lyttetest og finne ut hva JEG synes. Alle målinger og tekniske detaljer blir i så måte uinteressante - de gir meg ingen informasjon. Om andre kan trekkke noe ut av det, er å så fall kjekt for dem :-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp!
    Men det er vel uansett ikke riktig å neglisjere de tekniske detaljene som er bragt på bane?
    "Synsing" er vel uansett en lite pålitelig målestokk? ;-)
    Av den grunn velger i alle fall jeg å forholde meg til til de mer tekniske vurderingene / målingene, og den diskusjonen som evnt måtte oppstå omkring denne...
    Hva den enkelte føler der og da, blir uansett en smakssak!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøssameg.
    Er det ingen som reflekterer over denne min påstand? Tenker da på det antatte signalet / spenninga fra forsterkeren.
    For min del, har jeg i alle fall ikke klart å måle noe slikt..........
    Anybody??

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Synsing" er vel uansett en lite pålitelig målestokk? ;-)
    Ja, men "MIN opplevelse" er den eneste pålitelige målestokk for meg (og "DIN opplevelse" bør være eneste pålitelige målestokk for deg, uavhengig av tekniske målinger) :-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant nok, det.
    Mern hva er egentlig riktig? Mitt vesentlige innspill i saken er forøvrig hvilken effekt en påslått og tilkoplet forsterker måtte ha, i denne sammenheng.
    Men du kan kanskje forklare dette??
    Foreløpig er det tynt med svar, på akkurat det........

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant nok, det.
    Mern hva er egentlig riktig?
    Innenfor AV og hi-fi er det egentlig riktige at "there is no spoon"...

Newcomer swans sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du være snill å forklare dette litt nærmere? Jeg vet jo at det i en spole som beveges i et magnetfelt, induseres spenninger.
    Men hvilken betydning har det om forsterkeren til de respektive høyttalerne står på?
    Er det slik å forstå at forsterkerne da bremser opp for / delvis kortslutter denne spenningen, og dermed bremser membranenes bevegelse?
    Ideelt sett burde vel hver enkelt høyttaler som ikke spiller, i så måte kortsluttes over terminalene?
    Da vil man jo oppnå den største effekten, i den grad den kan regnes med da?
    Noe den tydeligvis kan.
    Men helt "stumme" vil jo ikke membranene bli, uansett?
    flere har vel komenert dette godt nok i mitt fraver ser jeg. men den konklusjonen er riktig. noen fabrikater "tar den jo helt ut" å setter en sensor på bassen, for å måle null signal, ( håper du skjønner hva jeg mener med det ) fører signalet tilbake til en aktiv krets, for så å bruke effekt til å stanse elementet, kalt servostyring. jeg skrev jo også at det sansynligvis ikke har mye å si i et privathjem, plus at selvsakt har membranareal mye å si her. i en butikk med masse høytalere er det noe helt annet. dette er prøvd å målt, rommets etterklang(fortrinvis i bassområdet) blir anderledes. lett å måle med ett scop/m sensitiv db-måler. Gjentar at det sansynigvis ikke har noe å si i et hjemmesystem( om ikke noen har erfart noe annet da !) eller om du har en eller flere bassøyler med et raus av store elementer. men helt stumme blir de nok aldrig

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommentert ja, men ikke forklart slik!
    Jeg var bare nyskjerrig på om det virkelig ga en slik effekt (m. forsterker påslått), noe det tydeligvis gjør.
    RoKo la jo ut en beskrivelse, men jeg stusset altså litt over dette med spenninga fra forsterker til høyttaler, i "stillemodus".

Så får jeg heller ta innlegget til Hellnoob til etterretning, om at "there is no spoon", og dermed la være å pirke noe mer i denne "materien"!

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm hva skjedde med den duellen som skulle finne sted?
    Mvh bigtor

Active KinoWalla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har hørt subbene til Definitive Technology?

Tenker da mest på SuperCube Trinity Signature

Dimensions:18" W x 18" D x 31-3/4" H
    Frequency Response: 10 Hz — 200Hz
    Driver Complement: Two 14" long-throw SuperCube Technology subwoofers coupled to four 14" infrasonic radiators
    Built-in Amplifier: 2000 watts Digitally-Coupled Class D Amplifier
    Low Pass Crossover: 24 dB/octave continuously adjustable variable (40 —150 Hz) plus Unfiltered LFE direct coupled input
    High Pass Crossover: 12dB/octave continuously variable (40 — 150hz)
    Speaker level: 6 dB octave (80 Hz)
    Finish: Piano gloss black
    Weight: 175 lbs.
    Suggested Retail: $2999 ea.

Definitive Technology Powered Subwoofers

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bigtor
    Hmm hva skjedde med den duellen som skulle finne sted?

Neste helg

Side 8 av 10 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •