Subben som fjerner all tvil! - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 10 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 187
    Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tror den energien som går med på å bevege elementet i den suben som ikke spiller, uansett ville gått til å bevege veggen bak, tror ikke det på noen måte kan måles som noe forskjell i fra hvis det stod et annet møbel der.

Men dere som kjenner SVS, spilte subbene på messa bra? Sånn det var vell faktisk 2 12" som var der? Og hvis du hadde hatt si en av disse i hus, ville du endt langt over, under eller likt resultatet di viste i Horten når di spilte som værst?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jo en interessant vinkling, Ask4me2!!
    Men etter min fattige evne til å vurdere et slikt scenario, vil jeg tro at rommet i seg selv vil stå for det meste av trykkutlikninga / dempingen.
    Rommet representerer jo en uendelig mye større flate / luftvolum enn hva den passive suben disponerer, og dermed tror i alle fall jeg at det har forsvinnende liten betydning.
    Men den eventuelle "effekten" vil vel forsterkes, jo mindre rommet er?

Active boly sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    345
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan går det med testingen, blir det noe av?

Intermediate Pug-Nose sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ikke tro at membranet vil påvirke lyden spesielt, men heller kassevolumet til suben som ikke er i bruk.. Og hvordan kassa er avstemt... Så dersom suben som ikke brukes er en lukket konstruksjon, tror jeg det har mindre å si om den står i rommet eller ikke under test..

Mulig jeg tar feil, så kanskje noen "proffer" kan svare på om det har noe å si eller ikke....

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Har tenkt på en liten ting når det gjelder testing av subwoofere.

Hvis man plasserer to forskjellige Subwoofere i hvert sitt optibale respons punkt i et rom for testing og prøver dem vekselvis osv, hvordan vet man da om ikke den andre subben det ikke spilles på, er med å passivt jobbe mot og demepe eller utfaser den andre. Dersom man f.eks tester Magnat omega 530 og SVS og mens SVS jobber holder fingrene på Magnat elementet, da vil man kjenne en del bevegelse som kan tyde på at det absorberes noe energi i denne i alle fall. Hvor mye det utgjør i forhold til de andre meget store flatene i rommet som også gjerne spiller med med slike tester, vet jeg ikke, men man burde vel nesten sende den subben som ikke jobber ut på gangen for å ikke risikere at f.eks de to 12" SVS ene mister deler av frekvens responsen sin til en sikkert ganske etter bildene å dømme sulten og godt avstemmt Magnat omega 530
    Du er inne på noe vesentlig. Ved å plassere mine plus/2 i hver sin ende av rommet oppnår jeg en tilnærmet rett frekvensgang. Dette er når den ene subben står uten tilkobling, og det blåser i portene når jeg setter på sinustoner.

Skal en teste flere subwoofere er det helt avgjørende at en flytter de som ikke jobber ut av rommet.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se det!
    Da lærte i alle fall jeg noe nytt. ;-)
    Men for å vri litt mer i dette emnet: Vil den negative(?) effekten være den samme for lukkede kasser? Der har man som regel en større stivhet i membranet som følge av dette. Tenker da på kassestørrelser 30 til 50 liter.

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Skal en teste flere subwoofere er det helt avgjørende at en flytter de som ikke jobber ut av rommet.
    Jeg er vel svært tvilende til at dette vil ha noen hørbar eller for den saks skyld målbar effekt. Uansett så vil energien fra den aktive sub'en fordele seg likt over rommets volum - og således vil den delen av energien som treffer den passive sub'en være minimal. Selv om denne er "i bevegelse" vil dette bare bety at det er svær mye energi som brukes. Dette vil helt sikkert ikke være hørbart - fordi, hvor stor "flate" er det snakk om her i forhold til resten av refeleksjonsflatene i rommet? Minimal - og derfor vil også effekten (for den som lytter eller måler) være forsvinnbar liten.
    i.e. ingen praktisk betydning.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her du prøvd dette selv? Jeg har både målt og lyttet, og jeg kan ikke tro det er tilfeldigheter. Pulsing i refleksrørende og en snorrett frekvensgang er en ting, men jeg tror den fungerer som en resonator

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen passiv sub med litt mebran areal og avstemt kasse volum vil vel påvirke rom responsen på samme måte som alt annet i rommet vil gjøre, men det er vel litt vesentlig å merke seg at plasseringen av den passive i forhold til den aktive også vil spille inn på graden av påvirkning osv, og det er ikke sikkert at dette vil ha noen neggativ effekt. En sub det ikke spilles på vil kort og godt kunne virke som en bass felle, og det er jo av og til andre bassfeller som på mange måter jobber på samme måte som må til for å tune et lytterom riktig.

Synes det var interessant akto, at du har merket deg dette fenomenet også med bruk av romkorrigerings systemer osv.

Problemet jeg ville frem til er at ved Subwoofer testing er det fort gjort å glemme dette, og man får kanskje en subwoofer vinner uten at den egentlig fortjener det pga at den "jukser" og bruker taperens egenskaper....

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei - ikke prøvd selv, så dette er utifra en betraktning av energifordeling. Om ikke sub'ene står "opp på hverandre" vil antatt den energien som treffer passive enhet være "forsvinnende" liten i forhold til den energi som fordeles i rommet. At denne ernergien setter menbran i sving vil være uten betydning, da denne energien allikevel vil være minimal i forhold til den energien som leveres fra den aktive sub'en.
    Om dette vil påvirke "shoot out" er jeg også tvilende til. Om sub'ene er i tilnærmet samme klasse vil de antatt påvirke hverandres resultatet tilnærmet likt. Så da ser jeg ikke at det hele skulle kunne "vri" resultatet den ene eller den andre veien.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er uenig som følge av erfaringsgrunnlag, da jeg ikke har noen faglig kompetanse å skilte med. Lydbølger er kun trykk, og trykk fordeler seg dit det er plass. Er det plass i en passiv resonator så er det også plass i en bassreflekskasse, noe som vil fungere som en bassfelle. En bassfelle vil også gjøre underverker for stående bølger.

Helmholtz Resonator

Om du følger linken over vil du se en metode å dempe bass på. En portet kasse vil fungere på samme måte - i alle fall med samme prinsipp - og vil således være en pekepinn på hvorfor en kun bør teste en og en sub i samme rom.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er utrolig viktig å fjerne "kasser" fra rommet..........som ikke skal være der.

I et tilfelle med kalibrering av hjemmekino, satt lyden som "ei kule" etter første runde. Noen uker senere senere ringte en fortvilet hjemmekinosjef - fordi lyden var drastisk forandret i SUB-området.

Det viste seg at hjemmekinosjefen hadde plassert nye bakhøytalere, og frekvensresponsen hadde faktisk falt 7-8 dB i SweetSpot

Bakhøytalerne fungerte som bassfeller - og etter at bassfellene var tømt(vinklet annerledes) satt lydbildet som "ei kule" - igjen :-D :-D :-D

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal det virkelig såå lite til?
    Jeg begynner så smått å forstå at dette grenser jo nærmest opp til et professorat i emnet.
    Uten på noen måte å så tvil om uttalelsene, fra hverken den ene eller den andre!
    Men man skal tydeligvis passe seg litt, som gryende etablerer av en lyd- og hjemmekinoløsning.
    Grei ballast å ta med seg, uansett. ;-)

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan iallefall si at i mitt rom er det så stor forskjell på magnat og svs at jeg tror ikke det hadde betydd så mye om svs hadde stått i rommet.
    Mvh bigtor

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bigtor
    Jeg kan iallefall si at i mitt rom er det så stor forskjell på magnat og svs at jeg tror ikke det hadde betydd så mye om svs hadde stått i rommet.
    TRO kan du gjøre i KIRKEN - i Hjemmekinoen forholder vi oss til fakta :roll:

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke folk fra vestlandet stort sett troende da?
    Beklager, måtte bare slippe denne.ops:

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    TRO kan du gjøre i KIRKEN - i Hjemmekinoen forholder vi oss til fakta :roll:
    Ja det greit det jeg kan godt forholde meg til fakta jeg og det jeg sier er at det er så stor forskjell på de at det vil ikke ha noe å si.
    Mvh bigtor

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har søkt å belyse fenomenet ut fra en fysisk betraktning - og som før nevnt uten selv å ha gjort tester eller målinger rundt dette. Ut fra dette minner denne diskusjonen meg litt om utallige diskusjoner rundt forbi om høyttalerkabler og dens funksjon/fortreffelighet for lydbildet i et oppsett.
    Og for å sitere "Flagerborg" -`tro det kan man gjøre i kirken`, så er det et ubestridelig faktum at lyd oppfattes ulikt av alle. Det er subjektivt - og derfor kan man på en måte sette likhetstegn mellom "tro" og "oppfatter" i denne sammenhengen. Fakta i denne sammenhengen vil være lite "empirisk" - eller basert på målte resultater.
    At plassering av bak-høyttelere skal påvirke lyden i selve rommet er sannsynlig, spesielt om det er et lite rom. Da vil alle "elementer" som påvirker rommets beskaffenhet og symmetri påvirke lydens forplantning i rommet (forsinkelser og refleksjoner) og dergjennom påvirke den som lytter til lyden.

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OKKing
    Jeg har søkt å belyse fenomenet ut fra en fysisk betraktning - og som før nevnt uten selv å ha gjort tester eller målinger rundt dette. Ut fra dette minner denne diskusjonen meg litt om utallige diskusjoner rundt forbi om høyttalerkabler og dens funksjon/fortreffelighet for lydbildet i et oppsett.
    Og for å sitere "Flagerborg" -`tro det kan man gjøre i kirken`, så er det et ubestridelig faktum at lyd oppfattes ulikt av alle. Det er subjektivt - og derfor kan man på en måte sette likhetstegn mellom "tro" og "oppfatter" i denne sammenhengen. Fakta i denne sammenhengen vil være lite "empirisk" - eller basert på målte resultater.
    At plassering av bak-høyttelere skal påvirke lyden i selve rommet er sannsynlig, spesielt om det er et lite rom. Da vil alle "elementer" som påvirker rommets beskaffenhet og symmetri påvirke lydens forplantning i rommet (forsinkelser og refleksjoner) og dergjennom påvirke den som lytter til lyden.
    Det jeg baserer mine svar på er hva jeg selv har opplevd i min hjemmekino.Det jeg kan si er at i forhold til svs så gir magnat så mye mer at det må bare oppleves for å forstå hva jeg snakker om.Og flageborg,jeg ikke bare tror,jeg vet:-)
    Mvh bigtor

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Er ikke folk fra vestlandet stort sett troende da?
    Beklager, måtte bare slippe denne.ops:
    Hah! Og det tror du!!? :-)

Nå blir jeg vel enda mer OT men siden dere allerede er ett stykke på vei: Om alle kasser, både lukkede åpne i alle former og størrelser er bassfeller vil jeg få høyere dB i ett tomt rom gitt at størrelsen er den samme?

Side 7 av 10 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •