Instilling av subwoofer....

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Instilling av subwoofer....

Hei hei hei.

Har netopp koblet opp min ASW650 sub. Så lurer jeg på hva alt betyr, volumet skjønner jeg , men det der 0 og 180 graders greiene, og lowpass filter greiene, hvor er det best til musikk og hvor er det best til film ? vet det er lurt å ekseperimentere, men skulle visst hvordan det funket sånn halveis... alt er viktigt

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    0 -180 er fase, det er nok mest vanlig å ha denne på 0.
    Lowpass filteret er sikkert delefrekvensen du vil at subben din skal spille nedover fra. Det vanlige er vel 80hz, men både 60hz og 120hz går an. Det kommer litt an på høyttalerene subwoofen skal spillle med.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken fase som er riktig må du finne ut selv ved å justere fasen til det punktet hvor du får mest output sammen med frontene Ellers vil suben være ute av fase og det vil resultere i "hull" i lybildet - da i bassområdet. Dette fordi sub og høyttalere faser hverandre ut (annulerer hverandre).

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay,men den er jo grei.... jeg har jo min sub på 50 ellernoe... 40 kanskje... men synest den virker grei, spiller smmen med dali 909.. så de tar jo en del av den punch bassen

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du stiller på fasen vender du om polariteten i lydsignalet, slik at det blir "speilvendt". Innen lydverdenen vil to identiske lydbølger med omvendt polaritet utfase hverandre slik at det blir ingen lyd. Derfor har du mulighet til å stille fasen på en sub så den ikke jobber "i mot" bassen fra de andre høytalerne.
    Når du justerer fasen er det bare å velge den instillingen som gir mest og best bass. Om du ikke hører forskjell på 0- og 180-graders fase er det bare å la denne være på 0.

Lowpass-filter er et frekvensfilter som gradvis fjerner frekvenser høyere enn delefrekvensen på filtret. F.eks om du setter filtret til 60 Hz vil frekvensene over 60 Hz avta med -3 dB eller -6 dB alt ettersom hvordan filter det er.
    Når du stiller på denne justerer du hvor høyt i frekvensspektret subben skal spille (må ikke forveksles med volume!). Om du får f.eks veldig mye lys bass får du dobbelt opp av dette fra både subben og resten av høytalerne, og da er det bare å senke delefrekvensen til du får en fin og "linær" bass, slik at det kun er de andre høytalerne som tar denne lyse bassen, mens subben da tar seg av kun de dype frekvensene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •