DynaBel C11, S12 og Phobos

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DynaBel C11, S12 og Phobos

Har lenge tenkt på å bygge mitt eget anlegg. Økonomien er ikke av de romsligste, så jeg tenkte å bygge selv for å få mest ut av pengene.

Etter en hel del leting på nett og tips fra bekjente har jeg nesten bestemt meg for å bestille fra Eltek. På grunn av at jeg er bosatt litt i utkanten av verden der lytterom ikke akkurat er på hvert gatehjørne (de få gatehjørnene som er) har jeg lest mange inlegg og tester foretatt av andre.

Planen var å bygge et par S12 i front, C11 i senter og bak + en phobos aktiv sub.

Har noen bygget dette, eller har noen formening om hvordan det vil låte? Planen var å kjøpe til en Denon AVR 1604 eller 1804. Helst den sistnevnte.

Håper noen har en formening, selv om jeg tror det vil låte bra i mine ører.

Sila 27

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men bruk da for guds skyld en NAD-forsterker. Selvom de er oppgitt til å ha en lavere effekt vil du nok oppleve dem som langt kraftigere. De har vel også noen nye 6/7-kanalere på vei i den billige ende vil jeg tro.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal sterkt vurdere det. Skal antagelivis innom Trondheim før den tid kommer, så da bli det en lytterunde på HiFi klubben og HiFi senteret.

Flere forslag mottas med takk

Sila27

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sånn halvveis bygget selv. Kjøpte en C11 m/kasse. Jeg bare loddet og balte på. Litt vanskelig i starten å komme igang, fordi jeg har ikke akkurat noen erfaring med å lodde og slikt. Men det gikk greit. Kassen går det fint an å lage også, skulle jeg tro. Eneste de hullene du må skjære ut som ser vanskelig ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bygginga er ikke noe problem. Er så heldig at jeg har en masse utstyr tilgjengelig, og mer en nok erfaring til byggingen av kassen. Det jeg er mest interessert i er lyden, og om erfaringer med høyttalerne. Gjerne hver for seg.

Sila 27

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "grønn som ei gulrot"....

Jeg har også myst litt på selvbygg fra Eltek.
    Lånte et par av den første generasjonen Exact. De låt utrolig godt! Ingen tvil om det. Men med en følsomhet på ca 85dB (?) i mitt 50m2 rom, holdt forsterkeren min på å knele... (Carver Premiere THX Power Amp.!!)
    (Nesten så jeg tror det var no muffens med de høyttalerene. Eller med den byggeren... )

Det som faktisk bekymrer meg mest er utseende på de rimligere høyttalerene fra Eltek. JA, lyden er det viktigste. Men jeg er blitt så kresen at jeg også forlanger at de skal ta seg godt ut i stua.

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, da kan jeg iallefall anbefale deg en C11. Meget god senter-høytaler. "Klar tale", - så absolutt! Vet ikke om så mange gode scener å teste en senter-høytaler på.. Men den scenen i Fifth Element, der divaen synger, den er 0 problem for senteren iallefall, uansett hvor høyt jeg spiller. Og så er det faktisk litt "trøkk" i de uskyldige 4" (eller er det 5"?) elementene.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Det som faktisk bekymrer meg mest er utseende på de rimligere høyttalerene fra Eltek. JA, lyden er det viktigste. Men jeg er blitt så kresen at jeg også forlanger at de skal ta seg godt ut i stua.
    Er ikke det litt av cluet med selvbygg, da, at man skal kunne modifisere og tilpasse til egne behov?

Jeg er enig i at Eltek-kassene er kjedelige. Bygg kassen selv i stedet. Selv om Eltek påstår at det ligger mye arbeid bak designet av høyttalerne, så er det først og fremst kassevolum og bassrefleksavstemming (samt indre demping) som har noe å si. Om du endrer kasseformen, lager en vakrere front, etc. så tror jeg ikke du endrer lyden nevneverdig. Pass bare på at baffelen (fronten) ikke blir for bred, og at du beholder elementenes plassering i forhold til hverandre (spesielt i MTM-konstuksjonene). Så lenge kassen bruker tykke plater og er godt avstivet, kan du gjøre ganske mye rart før det blir hørbart.

Tips til enkle variasjoner:
    * Lag penere frontplater av heltre (som f.eks. dynaBel S-33)
    * Bygg kassene med færre 90-graders vinkler, f.eks som pyramideform, oktagonalt tverrsnitt (sett ovenfra) etc. For dem med snekkerferdigheter kan man forsøke en femkantet kasse (igjen sett ovenfra).
    * Bygg kassene litt bredere (og litt mindre dype), og bruk en overfres til å gjøre gode avrundinger av alle kantene. Mal i ønsket farge og lakker med klarlakk (pusse-lakke-pusse-lakke, og vips så har du pianofinish.

Det finnes massevis av bilder og fremgangsmåter for å bygge høyttalere med fremragende finish på nettet.
    Noen lenker for inspirasjon:
    http://www.pcdoctor.gr/lspage.htm
    http://www.decdun.fsnet.co.uk/loudsp...tml#myspeakers
    http://www.speakerbuilding.com/content/1104/figure1.jpg
    http://home-4.worldonline.nl/~t708955/cunos.htm
    http://pat.home.mchsi.com/IowaDIY2003.html
    http://www.tnt-audio.com/casse/pmt_e.html

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å beholde dimensjonene på frontplata er å anbefale. Bruker du andre dimensjoner kan reultatet variere mye.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Å beholde dimensjonene på frontplata er å anbefale. Bruker du andre dimensjoner kan reultatet variere mye.
    Joda, er enig i det. Men når utseendet OGSÅ er en prioritert faktor, så kan man tillate små variasjoner. (Legg i den forbindelse merke til at dynaBel S-23 er 2 cm bredere enn S-12 ).

Jeg har sansen for denne femkanten (inkludert i en lenke lenger opp):

Det bør være mulig å beholde formen på frontplata i en S-12 med den konstruksjonen.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har for øvrig prøvehørt S-12 ganske nylig, og likte godt det jeg hørte. God og detaljert diskant uten kunstig skarphet, en detaljert og god mellomtone. Litt slanke i bassområdet, men tror at oppsettet med C-11 i senter og Phobos i bassen er et glimrende valg til hjemmekino. Bassen vil også bli kraftigere hvis du flytter bassporten til front og plasserer nær vegg (men vær klar over at du da KAN få uønskede romressonanser, så avpass avstanden til veggen etter egne ører).

Hørte også noen andre dynaBel-konstruksjoner. Sammenfattet kort anmeldelse her: http://avforum.no/forum/viewtopic.php?p=6716575#6716575

Lykke til, sila27 (og velkommen til forumet, forresten ).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har satt sammen phobosen nå, og den ble rett og slett lekker. Bygde den etter tegningene fra Eltek, sprøytsparklet den, og fikk den lakkert hos en "proff". Resultatet ble som i en katalog med glansa papir!

Lyden er jeg også veldig fornøyd med. LOTR ble med ett en helt annan film, og Bassgangene på funkplatene mine kom endelig til sin rett. Starter og stopper kontant, og har i mine ører en behagelig, og ren bass.

En C11 senter er nå under bygging.

Dette var veldig morro gitt :lol:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med ny subwoofer, sila27!

Kan du si litt om byggeprosessen? Hva slags verktøy du brukte og hvordan du gikk fram for å sette det sammen?

Er spesielt interessert i hvordan man lager fine, runde hull (min egen erfaring involverer stikksag og mye filing). Forsenket du elementet i frontplata, eller var ikke det spesifisert på byggetegningene?

Har du bilde av resultatet? Den blå fargen på Eltek-eksemplaret er ikke akkurat vakker. Hvor mye kostet profesjonell lakkering?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Byggeprosessen foregikk som følger:

Først saget jeg opp alle emnene etter eksakte mål. God tid, og skarp sag er tingen her. Er saga uskarp, eller har kast i bladet blir kanten ujevn.

For å sage til de fire hullene i bakplata brukte jeg en helt vanlig treborr. borret meg inn halvveis fra en side først, før jeg borret fra den andre siden til hullet var saget ut. På denne måten slipper du rufete kant på den ene siden.

For å få til et perfekt rundt hull for stofframmen laget jeg meg en holder for stikksagen. Festet ett kulelager i senter på ramma. På det staget monterte jeg en stang jeg kunne feste stikksaga på. Festet stikksaga til stanga med klemmer i riktig radius. Da var det bare å sage et perfekt rundt hull. Rundet kantene på stofframma og bakplata med en overfres.

Deretter limte jeg sammen bitene med skummende trelim. Dyrt i innkjøp, men skjøtene blir tette, og mye sterkere enn med vanlig lim. Limte en og en vegg. Hadde ikke store nok tvinger til å lime alt i en gang. Avstiveren skrudde jeg fast i bunnen. for å få eksakt riktig mål til avstandsstykkene limte jeg dem på litt nermere mål enn jeg skulle, så freste jeg til eksakte mål etterpå.

Da kassen var ferdig skar jeg bort overflødig lim med en skarp kniv. Deretter tok jeg en overfres og rundet alle kanter rundt hele kassen. Pusset så over med pussmaskin, og sparklet over noen ujevnheter i noen skjøter. Sprøytsparklet kassen. Pusset igjen, og tok med kassen til lakkering. Dette var en vennetjeneste, og hva det eventuelt ville ha kostet vet jeg ikke, men jeg har gladelig betalt noen kroner for et slikt resultat. ble lakkert i en halvblank sortfarge i mange lag.

Verktøy jeg brukte for å bygge selve kassen var kappsag, overfres, pussemaskin, stikksag, klemmer og lim. I tilegg ble det et kulelager, skruer, klemmer noen små sveiser i det stikksagfestet mitt, men verdt jobben med takne på resultatet.

Monteringa av elementene og forsterkeren ble videre gjort etter bruksanvisningen som var med byggesettet.

Har desverre ikke noe bilde av kassen for øyeblikket, men kan se om jeg får tatt noen hvis jeg får besøk av et digitalt kamera en dag.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for den detaljerte beskrivelsen. Innser etterhvert at jeg må skaffe meg en overfres. Ser av andre byggeprosjekter at dette er flittig nevnt. Ser ikke helt for meg den kulelager/stikksag-kombinasjonen... Måtte du sveise!? Er kappsagen noe du har tilgjengelig selv med bord og greier?

Litt Off-topic, men følgende er kanskje den mest detaljerte byggebeskrivelsen jeg noensinne har sett, med over 150 bilder av byggeprosessen :shock: :
    The SunoSub III Construction page
    En del av tingene lar seg jo overføre til bygging av mer normale kasser.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enda mer nøyaktig byggebeskrivelse:
    http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21105
    Rundt 300 bilder nå tror jeg. Og høyttalerne er enda ikke ferdige.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har alt dette verktøyet tilgjengelig selv ja. Det er fordelen med å bo på landet. Vi har plass til mere verktøy . En over fres er kjekt hvis du vil ha et fint resultat je. Koster en 300 kroner for en fres. Legg heller mer penger i gode stål, og kniver. Ikke kjøp det billigste her.

Det jeg brukte for å få til et helt rundt hull er egentlig ganske enkelt. Helt forenklet vil det si at jeg festet en tynn jernstang til senter av frontplata. Denne jernstangen kunne jeg da snurre rundt senter. Så festet jeg stikksaga på denne stanga. Da var det bare å sage ivei til jeg hadde et helts rundt hull. Trenger ikke å sveise på kulelager som jeg gjorde. Det enkleste har vel vært en spiker i senter med en tråd som du hadde festet stikksaga til.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •