Trenger jeg sub når jeg har Infinity Kappa 9.2? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 41
    Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er vel ikke så veldig mange som sitter å hører på kirkeorgler, men det at mye av musikken har informasjon langt under 40hz er det vel lite tvil om, uansett om det måtte være "datalyder" eller ikke.

Når det kommer til film, synes jeg faktisk det er verdt å sitte å vente på disse lave frekvensene, men meg om det8-) Spiller ikke gøy-faktor en stor rolle inn, også da?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    ok.
    reagerer forøvrig på dypbass fokuset som flere her synes å ha. i et normalt rom på 25-20kvadrat kan man bare GLEMME alt som heter 20hz. selv om man har verdens beste subwoofer.
    husker ikke regnestykket men?
    Hva mener du her? Klar for å lære noe nytt idag.... :wink:

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en slik frekvens har en viss bølgelengde. den kan ikke oppstå i en kube på 20kvadrat vistnok. er ikke helt sikker på hvor mye som krevdes, noen andre må utdype?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt og kjent sinustoner på denne frekvensen i så store rom, håper noen kan utdype, for dette var interessant. ....og noe jeg ikke har hørt om tidligere. Spennende. Mer info?! :wink:

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Folk har forskjellige preferanser, det er i allefall sikkert.

Til trådstarter: For musikk vil jeg si nei.... Eller dvs. det kommer veldig ann på din musikksmak og dine preferanser. Du har jo allerede noen høyttalere som kan slå fra seg. En sub MÅ kalibreres og passe inn i oppsettet. Har hørt MASSE anlegg der sub gjør mer skade enn godt, men med en god sub skikkelig kalibrert kan man få et fundament i musikken du aldri trodde fantes. Igjen så er det nesten bare oss hjemmekino-"folk" som bruker sub til musikk, og det er nok av lykkelige musikkeiere der ute som sverger til et oppsett helt uten sub. Dette er nok veldig romavhengig også.

Til film vil jeg si ja. Her gir de dypeste frekvensene (15-40hz) skikkelig morro-faktor til film. Man får også delt av fronthøyttalerne slik at de slipper å slite med dype frekvenser de ikke takler så bra som en sub. Stykket om kalibrering gjelder selvfølgelig også i høyeste grad her...

Hva med å låne med deg en sub? Du får nok av tips til kalibrering her, og da finner du ut om du trenger det.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en slik frekvens har en viss bølgelengde. den kan ikke oppstå i en kube på 20kvadrat vistnok. er ikke helt sikker på hvor mye som krevdes, noen andre må utdype?
    Dette er nok helt feil. 8-) Bølgelengder begrenser seg ikke på den måten, selv om det kanskje kan "misforstås" slik ved å lese av størrelsen på bølgelengder.

EDIT: Bass i bil er et godt eksempel.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du mener vel ikke den gode, gamle skrønen om at lydbølger lengre enn rommet ikke kan gjengis?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hah:razz:

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den fysiske bølgelengden til lydbølger er vel gitt ut i fra lydhastighet i luft ved atmosfæretrykkte delt på antall svigninger pr sekund.
    Bølgelengden ved 20 hz blir vel da ca, 340m/s / 20hz = 17 meter. for 40 Hz er den 8.5m, og det var vel mange av oss som ville slitt med det fysiske målet i hjemmekinoen også.

Det som gjelder eventuelle regle for kvaderat og størrelsen på rommet osv, har vel det mer med hvordan rommet påvirker enkelte frekvenser med å forsterke eller fase ut og få stående bølger osv, men ikke direkte hvilke frekvenser som lar seg gjengi mellom lytteren og høytaler/subwoofer. HåkonN nevnte Bilstereo, jeg har lyst til å nevne hodetelefoner....

Når det gjelder å lytte til kirkeorgler, foretrekker jeg langt på vei å gjøre det nettop i lytterommet enn live ved f.eks begravelser osv. Vil faktisk varmt anbefale de som ikke har fått opp øynene/ørene for å ta med noen gode kirkeorgel innspillinger i CD samlingen sin, spesiellt til bruk for å teste høytalere. Det kan være skikkelig morsomt...:-D

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen forslag til artister/låter innenfor denne kategorien, som faktisk er ok å høre på? :wink:

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok.
    reagerer forøvrig på dypbass fokuset som flere her synes å ha. i et normalt rom på 25-20kvadrat kan man bare GLEMME alt som heter 20hz. selv om man har verdens beste subwoofer.
    Synes kanskje ikke at det er så rart med en del dypbass fokus i en tråd der trådstarter som har Kappa 9.2 spør om han trenger sub.... ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kid
    Noen forslag til artister/låter innenfor denne kategorien, som faktisk er ok å høre på? :wink:
    Dette lurere jeg også på. Hadde vært artig å hørt:-D

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørt at flere liker cd'en til Peter Hurford - The Art. Men hvor bra den er, kontra mye annet - aner jeg ikke. :wink:

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis bølgelengden er lengre enn rommet vil man få romforsterkning (room gain). Det betyr at du vil få mer bass, ikke mindre som tidligere hevdet. Dette volumet er lineært økende desto lengre frekvensen er.

Jeg har hørt 10 Hz ved latterlig høyt volum, i et rom på ca 36-40 m2. Husker jeg ikke feil kunne eieren av dette systemet, 8x12_TOM, oppnå 115-120 dB ved denne frekvensen. Dette er med 8 stykker 12" i lukket kasse. Det var forøvrig det råeste selvbygget jeg har hørt, og det spilte fletta av alle modellene til både SVS, Velodyne og Magnat

Newcomer BeoMaster sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi...her var der litt av hvert, og jada orgelmusikk på Kappa 9.2i river bra i mellomgulvet det ;-)

Konklusjonen blir vel at morrofaktoren er proporsjonal med antall sub'er i hjemmkinoe'en når en ser på film og at jeg bør skaffe meg en sub for av den grunn. Men hvilken da ?

Newcomer Mogens sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kommer an på

Jeg vil si at hvordan Kappahøyttalerne spiller, kommer veldig mye an på forsterkeren. Her har du 4 stk 12" elementer som skal drives, og det krever sin mann!

Hvor vidt du trenger sub eller ikke, kommer nok litt an på hvor "bass-freak" du er. Jeg føler jeg trenger ganske mye bass, men føler absolutt ikke jeg trenger noen sub i tillegg til dette (har høyttalerne selv). De kjøres nå på 2x200W i 8 ohm, men skal bi-wires straks med èn forsterker til av samme sort.

Mogens

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok.
    Nåja...jeg skal ikke blende deg med mine eminente kunnskaper innen fysikk og matematikk, ville vel heller slått meg selv i svime i den prosessen, men tallene taler klart og tydelig!
    I min hjemmekino som er plassert i et rom som er noen fotavtrykk mindre enn 25kvm leverer min SVS CS 20-39 innen -3db og +10db fra 80hz og helt net til 16hz...Minus 6db ved 12hz...Alt dette målt før Behringer DSP1124P og SVS db12.2-element er kommet i hus.
    Så joda, jeg skal forsøke å glemme alt som heter 20hz(og alt under såklart), men når sofaen vibrerer av disse glemte frekvensene kan det være jeg blir litt usikker:P

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svaret er JA DU TRENGER SUB!

Har 9.2i og 2 stk SVS subber, når jeg fyrer subbene er det en annen verden her :-)

Men du kan fint leve uten.

mvh
    Dag

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må nok bare føle deg fram ang det om du skal bruke sub eller ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

sier det igjen