Velodyne CHT-12 -- erfaringer?!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 39
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Velodyne CHT-12 -- erfaringer?!

Sitter og lurer på om dette er suben for mitt 16m2 heimekinorom. Skal sta å test høre den til neste veke. Men lurer på om det er andre som har erfaringer med denne, gjerne i forhold til CHT-15 i et såpass lite rom.

Håper dere kan hjelpe meg her i tilfelle det er andre merker eg heller bør satse på i den same prisklassen. Har tenkt litt på Canton AS 50 også.

Takker for alle svar.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har hørt denne?

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det 6 reviews..hm, ikke så mye, men en liten pekepinn kanskje: http://www.audioreview.com/Subwoofer...4_2741crx.aspx

Har ikke hørt den selv :? [/url]

Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En større subwoofer vil ikke bare kunne spille høyere, men også dypere. Kjøp den største du har råd til og ikke bekymre deg for størrelsen på rommet for det vil volumkontrollen kontollere.

Jeg har 18 tommer på 14 kvadrat og det er mye bedre enn da jeg hadde 12 tommer her. Prisen var den dobbelte for den nye subben og da ops:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde da at mindre elementer ofte er raskere og mer presis enn de store siden disse har større treghet(?). Spesielt til musikk er vel mindre element bedre egnet. Dette forutsetter selvfølgelig at elemtene er i samme klasse.Rett meg hvis jeg tar feil.

Active Terminator sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Eg har CHT-15 på ca.14-15m2 stort rom.
    Er veldig fornøgd med denne subben. Den spelar djupt og prsist på både film og musikk.

Har ikkje testet CHT-12, men eg meinar å ha hørt at den ikkje har servokretsen som er i CHT-15, som skal gi meir presis og forvrengningsfri bass. (rett meg nokon, viss eg tar feil).

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trumic
    Trodde da at mindre elementer ofte er raskere og mer presis enn de store siden disse har større treghet(?). Spesielt til musikk er vel mindre element bedre egnet. Dette forutsetter selvfølgelig at elemtene er i samme klasse.Rett meg hvis jeg tar feil.
    Det finnes ikke rask og treg bass, dette er et moteord. (venter meg bråk nå 8) )
    God bass (ofte kalt rask, rask ville vært mellomtone :wink: ) har lav THD og dette oppnås som regel ved å bruke servo feedback.

En fordel med større element er at f.eks.en 15" trenger ikke å gå så langt inn og ut for å flytte samme mengde luft som en 10". Fordelen med en 10" er at den har lavere vekt, men vil ha vanskligheter for å gå like dypt som et større element.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trur eg sparer litt lengre og går for CHT-15....

Men nå har eg berre små satelitt høgtalere (som også skal byttes ut så snart eg har nok peng) de går ikkje lengre ned enn til 120Hz. Hvordan skal eg stille suben da?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det en servokrets i hovedsak gjør er jo bare å kontrollere slaglengden. Den sørger for at spolen holder seg i magnetgapet, prøver du å spille høyere sørger sevoen for at de ikke blir no særlig høyere. Altså er det like greit å kjøpe en subwoofer uten sevo og så bare sørge for at man ikke spiller for høyt.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jerudi
    Men nå har eg berre små satelitt høgtalere (som også skal byttes ut så snart eg har nok peng) de går ikkje lengre ned enn til 120Hz. Hvordan skal eg stille suben da?
    Ikke noe problem, sett høytalere til små og subwoofer til ja.
    Kan du velge delefrekvens på surroundreciveren din?
    Hvis ja kan du sette dennne til f.eks.120hz, men du vil kunne høre hvor bassen kommer fra så sett subwooferen mellom fronthøytalerne.

Angående servofeedback. Ja det er riktig det du sier, men med servo har du alltid en lav THD i motsetning til subwoofere uten servo. Hvor mange her tror du klarer og holde volumet slik at det ikke oppstår THD?

Velodyne HGS15s2 og HGS18s2 er de eneste subwooferne i verden som har klart THX Ultra2 kravene med kun en subwoofer. Begge disse benytter servo til og holde THD under kravene til THX. Bare nevner det :roll:

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er THX ultra 2 kravet til en subwoofer da? Er jo ikke alle merker som bryr seg med å THX-sertifisere produktene sine :?:

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    106db ved 20hz med max 4%THD alt målt i et "anechoic chamber", altså ingen hjelp av vegger og tak.
    Mange som har prøvd, men som trenger 2 subwoofere for å klare kravene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En servokrets hjelper mot at folk spiller for høyt ja. Men folk med fornuft skulle da klare det samme.

Uansett om sub har servo eller ikke, så er THD likt ved samme lydtrykk. Men man kan spille høyere uten servo enn med og dermed vil en løsning uten servo få høyere THD. Men det er på et lydnivå som ikke servoløsningen klarer å gjenngi engang.

Og bygger man sub selv så er ikke det så vanskelig å matche kravene til THX Ultra 2. Uten sevo.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trur ikkje eg kan stille delefrekvensen på Reciveren, men CHT-12en kan stillast slik Low Pass Crossover (12 dB octave, 24 dB ultimate): 40Hz-120Hz (adjustable), så da går det vell nokelunde, eller?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magking
    Sitat Opprinnelig postet av trumic
    Det finnes ikke rask og treg bass, dette er et moteord. (venter meg bråk nå 8) )
    God bass (ofte kalt rask, rask ville vært mellomtone :wink: ) har lav THD og dette oppnås som regel ved å bruke servo feedback.

En fordel med større element er at f.eks.en 15" trenger ikke å gå så langt inn og ut for å flytte samme mengde luft som en 10". Fordelen med en 10" er at den har lavere vekt, men vil ha vanskligheter for å gå like dypt som et større element.
    Bråk skal bli :wink: Hehe...

Rask bass er for meg ensbetydende med en lav groupdelay og en rask kurveoppbygging i impulsresponsen. Dersom vi sammenlikner små og store elementer så er ofte store elementer bedre på dette siden de vanligvis befinner seg lenger fra grensefrekvensen sin der de jobber. Fasedreining oppstår ved knekkfrekvensen, og den er avhengig av den totale q-verdien i systemet. Et bandpassystem vil ha en tregere bass enn en konvensjonell bassrefleks. En lukket kasse vil ha en lavere fasedreinig og groupdelay enn en bassrefleks, selvom den har høyere THD. Dette skyldes den begrensede slaglengden som oppnås ved bassrefleks. Det som gjør at små elementer ofte oppleves som raske er for det første at de er lettere å få til med en avrulling som passer i et vanlig rom. I tillegg setter de i sving mindre stående bølger og man får som resultat en høyttaler som jobber sammenhengende i hele bassområdet, samtidig som den spiller ofte mer resonansfritt. Det er derimot mange andre faktorer som spiller inn på dette så ikke se blindt på elementstørrelsen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    En servokrets hjelper mot at folk spiller for høyt ja. Men folk med fornuft skulle da klare det samme.

Uansett om sub har servo eller ikke, så er THD likt ved samme lydtrykk. Men man kan spille høyere uten servo enn med og dermed vil en løsning uten servo få høyere THD. Men det er på et lydnivå som ikke servoløsningen klarer å gjenngi engang.

Og bygger man sub selv så er ikke det så vanskelig å matche kravene til THX Ultra 2. Uten sevo.
    Dette er veldig feil.

Siden det er litt off topic starter jeg en ny tråd om temaet.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese

Dette er veldig feil.

Siden det er litt off topic starter jeg en ny tråd om temaet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ops:
    Altzheimer light. :lol:
    Ikke første gangen jeg husker feil. Og garantert ikke siste. :cry:

Du har foresten dobbelpost.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser det, det skjedde i går kveld da forumet gikk enda tregere enn vegvesenet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Føler at det har glidd litt ut her no, eg har ikkje peiling på kva dåkke snakka om. Men en ting forstår eg, det er at det dåkk snakka om ikkje hjelpe meg med å bestemme meg om eg skal gå for CHT-12 eller ikkje.

Så viss dåkke skal diskutere det derre der dere snakker om så vennligst ta det i en annen post.

Men viss det har noke med CHT-12 så gi meg et lite vink!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •