Trenger jeg egentlig sub ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer BeoMaster sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger jeg egentlig sub ?

Jeg holder nå på å bygge meg en hjemmekino, og har det meste av morroa på plass allerede, men jeg har ikke sub ...

Er det strengt tatt nødvendig, siden AVR receiveren mixer dette signalet inn til frontene...og i front har jeg jo tross alt Infinity Kappa 9.2i med dobble 12" elementer ...og bak har jeg et sett med Infinity Kappa 8.2i med enkel 12" bass element...

...bare lurer jeg...

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen kjappe målinger med en dB-måler vil fort avsløre dette, men svaret gir jo ikke seg selv. Har du kraftig nok forsterker er det slett ikke sikkert at sub er svaret hos deg. Kanskje en sub-sofa er morsommere?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres for meg ut som om du har et ganske bass kompetent oppsett fra før utifra det du beskriver, men i hjemmekino sammenheng, er det etter min mening også viktig å ha nokk forsterker effekt og kontroll i LFE kanalen som ofte trenger mye effekt for å jobbe best mulig, samt at SubWoofere vel også ofte jobber lengere ned i frekvens enn selv såpass kompetente fulltone høytalere som du har trives med og kan takle.

9.2i er vel beryktet for å være serdeles watt hungrige i utgangspunktet, og bedre blir det vel ikke heller dersom de skal gjengi all informasjonen filmskaperene ofte legger i LFE kanalen, og da har det nokk mye å si hvor god effekt forsterkeren er til å drive disse.

Man kan vel nesten se på det som en form for "Bi-amping" å introdusere subwoofere i systeme så front center og bak kanalene kan jobbe mest mulig med detaljer og atmosfære i lydbilde, mens subwooferen(e) kan ta seg av de heftigste bevegelsene av hjemmekinoen.

Hvor vidt du velger å intodusere subber eller ikke kommer val mye ann på egene preferangser og hva du føler for selv, og jeg er sikker på at mange hadde klart seg godt med det aldeles glimrende opsettet du har alerede.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du bør nok skaffe deg en sub for den optimale filmopplevelsen Er vel en grunn til at det heter 5.1 lyd og ikke 5.0 Hadde selv noen store gulvhøyttalere med 12" bass og trodde jeg ikke hadde behov for en sub, helt til jeg faktisk fikk høre en i aksjon...

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja - om du trenger sub vet du egentlig best selv :-D

Med ett såpasst kapabelt oppsett kan du jo oppleve at med rette sub'en å få tilført en del i bunn - samtidig som du frigir høyttalerene dine for den verste jobben og sånt sett får ett løft totalt sett. Hvilken sub du må ha er jo avhengig av egne preferanser, men med ditt oppsett må du nok opp noen steg på prisstigen om du skal ha en merkbar oppgradering. Prisklasse?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hørte Patos Lyric 502 i går, og dette er en høyttaler med 2 stk 8". Denne holdt trykket helt ned til 22 hz, og det må jo sies å være imponerende.

Hvis dine høyttalere går dypere enn dette så er det slett ikke sikkert du trenger sub. Det blir, som jeg skrev over, et spørsmål om hvor mye forsterkeren din klarer å levere ned mot 1 ohm.

Skal du tilføre kinoen din noe så kunne du montert noen 15" i sofaen din og koblet på en rimligere forsterker. Da vil du fort sette deler av rommet i bevegelse som frontene dine ennå ikke har beveget!

Vil du være sikker på at sub er svaret så bør du kjøpe deg en Radioshack dB-måler.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forsterkere

Når det gjelder forsterkeren så tror jeg at jeg har gjort hjemmeleksene...Til å drive frontene, Infinity Kappa 9.2i, har jeg et par med monotrinn fra Vincent, nemlig SP-991 som skal være en bra match for Kappa'ene. Sp-991 er 100W klasse A i 8 Ohm, 300W i 8 ohm, samt 600W i 4 ohm ...lekre 30 kg forsterker pr kanal ;-) Det spiller veldig bra i mine ører.

For å drive bakhøytalerene, Inifinity Kappa 8.2i, har jeg også et par monoblokker fra Vincent, nemlig SP-997. Ikke fult så imponerende spec som tSP-991, 150W i 8 ohm og 250W i 4 Ohm.

AVR receiveren fra Denon, 4306, skal bare drive senter bak og jeg har egen forsterker til senter høytalerene.

...så i teorien skal det være nok stål til å drive høytalerene...

MEN - Jeg likte tanken på å "Bi-ampe" bassen og frigjøre LFE fra front og bak kanalene slik at disse kan prestere bedre ...

Når det gjelder prisklasse er jeg litt usikker, SVS er jo populert her på forumet...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leverer Vincent i 1 ohm?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke om de leverer i 1 Ohm, jeg kan ikke finne dette dokumentert noe sted. Kanskje jeg kan sende en mail til Vincent og spørre ?

Men 1500VA ringkjerne og 120 000 mF strømbank pr kanal må jo levere litt strøm da ?! eller ?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget mitt er bare at IK 9.1 er utrolig tungdrevet og at impedansekurven går svært dypt. Det er på bass de fleste høyttalere er mest strømkrevende, så hvis du vil klare deg uten sub så bør du helst ha krefter nok i forsterkerene.

Jeg har ingen erfaring med 9.1, men jeg har lest en del på forumet. Det er flere her som har erfaring med forsterkere til denne høyttaleren, så det er sikkert svar å få fra noen av disse hvis du endrer tittel på tråden til noe sånt som "Trenger jeg sub når jeg har Infinity Kappa 9.1?" eller noe!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •