QLN vs. CW i Hjemmekino oppsett.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 38
    Active KviteKrist sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

QLN vs. CW i Hjemmekino oppsett.

Driver sånn smått og planlegger kva høgtaleroppsett eg skal kjøre i heimekinoen min. Den er ikkje ferdig endå, men det nermer seg.

Her er eg primært ute etter lydtrykk til film, dog er det ikkje negativt om lyden er brukande

Først såg eg på eit komplett oppsett med CW ala dette:

2x CLS-215 - FRONT
    2x CLS-10 - SUR
    2x CLS-6C - CENTER/BAK

Total pris ~ 17000,-

Men så har eg begynt å kikke litt på QLN sitt utvalg, dei har jo modeller som passer bedre i ei kombinert stue/HK. Med QLN tenkte eg oppsett ala dette:

2x Artech 12 - FRONT
    2x Artech 6 - SUR
    2x Artech 5C - FRONT/BAK

Total pris ~ 14000,-

Nå ser eg på det slik at QLN leverer bedre lyd til mindre peng, men ikkje samme "trykket" som CW oppsettet.

Kom gjerne med for og mot. Og kjekt om nokon har lytteerfaring med likande oppsett og merke.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    QLN høyttalerene kan sammenlignes med proson, da har du referansen for lyden. CLS spiller faktisk ikke så ille for å være CV så lydkvaliteten er nok ikke så veldig mye bedre hos QLN høyttalerene. Konseptet er jo det samme.

Active Sizedoesmatter sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satser på å få koblet opp mitt Cv annlegg neste uke.Blir nesten identisk til det du har satt opp,så da kan jeg jo komme med en vurdering.Er veldig spent selv! Hvilken /hvilke forsterker(e) skal du bruke?

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ikke helt sammenliknbart

Sitat Opprinnelig postet av KviteKrist
    Driver sånn smått og planlegger kva høgtaleroppsett eg skal kjøre i heimekinoen min. Den er ikkje ferdig endå, men det nermer seg.

Her er eg primært ute etter lydtrykk til film, dog er det ikkje negativt om lyden er brukande

Først såg eg på eit komplett oppsett med CW ala dette:

2x CLS-215 - FRONT
    2x CLS-10 - SUR
    2x CLS-6C - CENTER/BAK

Total pris ~ 17000,-

Men så har eg begynt å kikke litt på QLN sitt utvalg, dei har jo modeller som passer bedre i ei kombinert stue/HK. Med QLN tenkte eg oppsett ala dette:

2x Artech 12 - FRONT
    2x Artech 6 - SUR
    2x Artech 5C - FRONT/BAK

Total pris ~ 14000,-

Nå ser eg på det slik at QLN leverer bedre lyd til mindre peng, men ikkje samme "trykket" som CW oppsettet.

Kom gjerne med for og mot. Og kjekt om nokon har lytteerfaring med likande oppsett og merke.

CVene er jo jevnt over større enn de sammenliknede Qln så mer likt ville det blitt med singel 15" CV og bokhylle høytaleren fra cv, da blir det ikke noe prisforskjeld. Jeg ville ikke vert i tvil om at jeg selv ville valgt CV,
    Men hvorfor ikke kjøpe noe bedre? et sett høytalere til 15,000,- og så oppgradere til surround derfra?

CV låter bra i hjemmekino men husk på kreftene du trenger for å drive det hele! det koster fort mer enn høytalerene i seg selv om man ikke passer seg litt. samme gjelder Qln sine store.

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    QLN høyttalerene kan sammenlignes med proson, da har du referansen for lyden. CLS spiller faktisk ikke så ille for å være CV så lydkvaliteten er nok ikke så veldig mye bedre hos QLN høyttalerene. Konseptet er jo det samme.
    Konseptet er det samme for begge høyttalerne, og dermed er de ikke så veldig ulike i lydkvalitet? Sludder og vås, og har du i det hele tatt hørt Artec 12 og sammenlignet med CV? Greit det at lyd er en smakssak, men ærlig talt...

Og til trådstarter: Beste tipset noen kan gi deg er å gå ut og lytte selv, finner fortest det beste svaret på den måten. Og jeg skulle likt å vite hvilken forsterker du akter å spenne fast i disse høyttalerpakkene du vurdere, for med begge to må til med noe seriøst med forsterkeri for å få sakene til å våkne skikkelig til liv! Synd for deg at begge seriene har noen skikkelig ynkelige senterhøyttalere som på ingen måte er på nivå med de store fronthøyttalerne. Sleng heller ned to mindre gulvstående som senter hvis du har råd og plass så får du virkelig trøkket du søker når film skal snurres. Forutsatt skikkelige forsterkere såklart...

Og hvilken sub har du tenkt på til alt dette? Sub er jo tross alt triks nummer èn om man skal ha skikkelig smell til filmkvelden...

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir muligens 2stk senter... Men det er får eg sjå etter kvart.

Forsterker er ikkje avklart enda, tar det etter høgtalervalg. Har jo litt tid på meg, så eg får sjå.

Sub blir først og fremst IB på loft. Den skal bestå av 8stk DB-12 fra dynabel.

Sitter for øyeblikket med ein Pioneer vx-1016, gemsound PA effekt og eit par CW V-15. Tenker å beholde Pioneeren, mens Gemsound saken skal drive min framtidige IB.

Uansett, takker for alle svar sålangt. Venter spent på din erfaring "Sizedoesmatter"

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kakehode
    Konseptet er det samme for begge høyttalerne, og dermed er de ikke så veldig ulike i lydkvalitet? Sludder og vås, og har du i det hele tatt hørt Artec 12 og sammenlignet med CV? Greit det at lyd er en smakssak, men ærlig talt...
    Ikke hørt QLN nei men har hørt Proson sine tilsvarende som designes og produseres av samme firma. At konseptet er likt mener jeg med at høyttalerene er konstruert for å spille høyt og hardt. Hvor ofte kommer du over et par høyttalere med denne konstruksjonen og pris som er laget for å spille pent? Eneste unntaket jeg kan komme på i farta er Klipsch og Dali men da snakker vi en helt annen prisklasse. Selvfølgelig spiller de forskjellig men jeg tror ikke en bør forvente gull å grønne skoger på den andre siden av elva her for å si det sånn. Smaken er selvfølgelig delt og man kan foretrekke den ene fremfor den andre men poenget mitt er at den ene spiller ikke akkurat no spesiellt "finere" enn den andre. Blir som å sammenligne en Audi og en Volkswagen. De har sine små forskjeller og forandringer. Men for all del hør de og gjør opp en mening selv

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mmm, skal prøve å få høyrt dei vist eg får sjangsen.

Den greiaste men muligens ikkje den beste løysningen er å kun utvide med cls rundt dei V-15 eg har no. Så kan eg kjøpe nye fronter seinare. Men cls og V serien går vel ikkje heilt overeins rekner eg med.

Dette er jo uansett ein budsjett løysning på ein kino som skal trøkke litt. Siden eg bygger kåken samtidig så har eg ikkje alverdens med cash.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

joda

Mmm, skal prøve å få høyrt dei vist eg får sjangsen.

Den greiaste men muligens ikkje den beste løysningen er å kun utvide med cls rundt dei V-15 eg har no. Så kan eg kjøpe nye fronter seinare. Men cls og V serien går vel ikkje heilt overeins rekner eg med.

Dette er jo uansett ein budsjett løysning på ein kino som skal trøkke litt. Siden eg bygger kåken samtidig så har eg ikkje alverdens med cash.
    V-15 og andre nye cv modeller vil nok ikke ha store problemer med å spille sammen nei. men er jo mulig å skaffe andre V modeller på bruktmarkedder billig.
    og heller spare opp penger til en mer hifi kino?

det velger jeg selv å gjøre med utgangspunkt i Clsc-215 og da blir det dynavoice som bakhøytalere i starten.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.

Det er jo klart at det billigeste alternativet er å bygge rundt det eg har fra før, og ta det der i fra over tid. Spørsmålet då er vel om eg skal gå for CV, QLN eller noko anna.

Føler uansett at eg må litt trøkk på sakene, ikkje berre til film men og til musikk (rock, metall). Og då er ikkje lydkvaliteten det eg henger meg mest opp i.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo større membran flate jo mer luft flytter det. 2x 12" har større flate enn 1 15" så oppgraderingen vil jo være cls-215 eller brukt clsc-215. Ellers vil QLN høyttalerene være en oppgradering fremfor V-15f sånn sett. Men det spiller selvfølgelig mer inn enn kun membran flate også.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    QLN-pakken helt klart! Låter klart bedre en CV, og ser dessuten ganske bra ut. Konstruksjonen er også hakket vassere enn CV.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ærlig talt, dette er det tåpeligste jeg har hørt. Du har over 1000 inlegg og klarer ikke å være mer seriøs enn dette?

Det er plent umulig å sammenlikne to merker fordi de har samme produksjonlokaler eller eiere. Hva ville du valgt, Toyota eller Lexus? Samme driten sier du sikkert, det er jo samme eierne!!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hørt CLS serien til CV, men har hørt en del annen CV. Har også hørt QLN artec 12, og min mening er at disse spiller bedre enn CV. Dersom jeg skulle tatt valget ville jeg gått for QLN, helt klart.

Det som skuffer meg litt med den serien er at de ikke har fått til en skikkelig senterhøyttaler, den er litt spinkel sammenlignet med de store frontene.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke hørt QLN nei men har hørt Proson sine tilsvarende som designes og produseres av samme firma. At konseptet er likt mener jeg med at høyttalerene er konstruert for å spille høyt og hardt. Hvor ofte kommer du over et par høyttalere med denne konstruksjonen og pris som er laget for å spille pent? Eneste unntaket jeg kan komme på i farta er Klipsch og Dali men da snakker vi en helt annen prisklasse. Selvfølgelig spiller de forskjellig men jeg tror ikke en bør forvente gull å grønne skoger på den andre siden av elva her for å si det sånn. Smaken er selvfølgelig delt og man kan foretrekke den ene fremfor den andre men poenget mitt er at den ene spiller ikke akkurat no spesiellt "finere" enn den andre. Blir som å sammenligne en Audi og en Volkswagen. De har sine små forskjeller og forandringer. Men for all del hør de og gjør opp en mening selv
    Avholder du et NM i generalisering ingen andre er klar over eller? Fullstendig tåkeprat! Sjekk nåværende modellrekker og priser hos de produsentene du nevner så ser du fort at du står til knes i salat...

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Har ikke hørt CLS serien til CV, men har hørt en del annen CV. Har også hørt QLN artec 12, og min mening er at disse spiller bedre enn CV. Dersom jeg skulle tatt valget ville jeg gått for QLN, helt klart.

Det som skuffer meg litt med den serien er at de ikke har fått til en skikkelig senterhøyttaler, den er litt spinkel sammenlignet med de store frontene.
    Ein løsning er vel å kjøre 2stk eller eventuelt eit par med denne: QLN Artech 5S - Hi-fi Center Kjeden
    Får ialefall eit horn ekstra.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Qln

Det blir for meg en slags mellomting mellom CV og god hifi nesten det der, men det blir for tett opp mot CV for å bytte til for en som har det.
    De trenger jo nesten like mye krefter som CV og selvom de låter noe bedre så er du nødt til å ha en effekt del som er rimlig bra også.
    Men har du Midgard blokker til disse også så spiller de sikkert bedre, syns bare det fort blir wannabe CV når andre lager slike store høytalere, vet den tanken er dum men skal jeg selv bytte høytaler så blir det noe langt bedre enn denne, CV i hjemmekino er morsomt hvertfall og lydkvaliteten plager med definnitivt ikke når jeg ser de action filmene jeg liker og Lyden er jo ti ganger bedre enn i en vanlig norsk kino uansett materiale (ikke at norske kinoer er en god referanse da men)

Kan skjønne om noen vegrer seg for å ha så store høytalere i det heletatt men om det ikke er et problem så gå "all out" og kjøp CV, de er veldig lett omsettlige på brukt markedet også ettersom de er ganske legendariske, noe jeg neppe tror QLN vil bli med sine CV "killers" og for min del er det viktig også ettersom jeg så absolutt ikke kommer til å sitte med CV resten av livet.

I en fullgod hjemmekino skal man jo i utgangspunktet ha en kraftig subb også derfor er det overflødig med 12" eller 15" i front om man vil ha skikkelig 5.1 eller 7.1. (har ikke 5.1 selv blir nok det når nye høytalere er i hus.)
    Var det ikke det Trådstarter var på jakt etter i utgangspunktet? så mitt forslag er å bygge ut det du har så du er fornøyd med lydrøkket og spar til bedre saker

CV v seris og CV cls seris går godt overens det trenger ikke kjøpe allt nytt, brukt CV er ikke en stor gambel (om de ikker er veldig gamle da).
    Mine neste høytalere bil etter all sansynlighet noen med enten 6,5" elementer eller kanskje 8" i front kombinert med en eller annen form for subb.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er på ein måte slik eg og tenker.

Eg har ingen problemer med plassen, så det er uansett ikkje eit problem.
    Eg må sei at eg ikkje er så hypp på surroundanlegg som baserer seg på små "satellitter" og ein stor sub. Syns det blir for tynt, spessielt til musikk. Og for å fylle mine 50-60m2 så trenger eg litt trøkk! Hadde det vore opp til meg skulle eg hatt ein sub pr. kanal + SWR. Så då tenker eg at lettaste løysingen er å kjøre fullrange høgtalere rundt, og gjerne kjøre ein sub på senteren og.

Sån personlig så syns eg CLS har ein heilt OK utsjånad sålenge grillen er på.

Hovud sub er uansett ein IB, står meir om det her: http://avforum.no/forum/diy-do-yours...subwoofer.html
    Har bestemt meg for 8stk DB12.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hehe

Det er på ein måte slik eg og tenker.

Eg har ingen problemer med plassen, så det er uansett ikkje eit problem.
    Eg må sei at eg ikkje er så hypp på surroundanlegg som baserer seg på små "satellitter" og ein stor sub. Syns det blir for tynt, spessielt til musikk. Og for å fylle mine 50-60m2 så trenger eg litt trøkk! Hadde det vore opp til meg skulle eg hatt ein sub pr. kanal + SWR. Så då tenker eg at lettaste løysingen er å kjøre fullrange høgtalere rundt, og gjerne kjøre ein sub på senteren og.

Sån personlig så syns eg CLS har ein heilt OK utsjånad sålenge grillen er på.

Hovud sub er uansett ein IB, står meir om det her: http://avforum.no/forum/diy-do-yours...subwoofer.html
    Har bestemt meg for 8stk DB12.

Du må da velge CV ! kan ikke gå for noe minder i denne sammenheng
    Men det er viktig å huske på at en mer vanlig størrelse høytaler betyr ikke Satelitt størrelse, det jeg har tenkt meg er noen lettdrevne høytspillende fronter som ikke går så dypt i seg selv. 6,5" er en kjempefin størrelse til å takle dyp mellomtone og den lille bassen den skal takle kombinert med subb, men det du viser til her med 8x12"ere blir voldsomt.
    I 5.1 har du jo eget sub spor som tar seg av slikt, du kunne jo tenke på Klipch også som fronter, har du hørt dem?

Klipch og CV ville jeg valgt forran QLN "anny day"

Active Sizedoesmatter sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Koblet opp cv-anlegget

Hei,nå har jeg koblet opp greiene.Se egen tråd..

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •