Valg av sub (Romtegning)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av sub (Romtegning)

Hei,
    jeg er på jakt etter etter ny sub, helst 2 stk, da jeg har kommet frem til at eneste mulig plasering er i front ved siden av front høyttalerene. Må ha litt symetri
    Etter mye leting etter høyttalere til den kommende hjemmekinoen på loftstuen, valgte jeg til slutt å beholde mine Patos B500 og kjøpe tilhørende B200C (Senter) og B100 bakhøyttalere. Fikk faktisk takk i samme finish og helt strøkent!
    B500 får effektten sin levert av Vincent SP-331 (gode 300watt i 4 ohm), og de spiller utrolig bra sammen. Ellers blir det en midrange surround reciver, kansje jeg benytter men nåværende Denon AVR 2105 og kjøper en ny til hjemmekinonen i stuen.

Subbene må fungere bra på musikk da de også vil bli brukt mye til dette.
    Etter hva jeg hører kan SVS være litt vanskelige å plasser, spesilet vist de ikke får stå i et hjørne. Har sett en del på SVS SB12-Plus disse virker meget fristende, men å bruke 14000,- synes jeg virker litt i overkant. Noen som har en formening om hvor plasseringsvennlige disse er?
    Ellers så får man 2 stk XTZ 99 W12 i Pianolakk for 7000,- Disse har jo også fått mye god omtale, selv om de ikke når opp til SVS sitt nivå. Så langt har jeg kommet frem til at dette kansje er det beste alternativet for meg.
    Ellers har man jo CERWIN-VEGA CLS-15SX. Disse noen som har erfaringer med disse matchet med andre høyttalere enn Cerwin Vega? 8600,- er jo heller ikke en avskrekkenes pris.

Ønsker veldig gjerne andres synspunkter og erfaringer på dette, takker for respons!

Se vedlagt tregning over loftstuen. Den er drøye 20m2 med skråtak.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første er ikke SVS-subber noe vanskligere å plassere enn andre subber som går like dypt!

For det andre behøver du ikke å bekymre deg så mye om annet enn den visuelle symetrien. Du kommer langt med 1 sub også, for lyd så dypt er svært svært vanskelig å retningsbestemme (les umulig).

Du har et stort rom og det ser ut som om dette er en dedikert kino. Hvorfor ikke da heller satse på en av de store subbene til SVS? SB12 er jo en liten og søt en.

CV kan du glemme! XTZ er budsjettalternativet, og SVS er nesten uslåelig på pris/ytelse.

Dessuten bor du i Arendal som er nordens SVS-mekka. Du bør kunne få mye hjelp deromkring!

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du skal ha to sub'er, er det egentlig mye lettere å få til god lyd uansett plassering, med litt kalibrering. CV suben du nevner har vel en 200 watts forsterker, til å ta seg av et 15" element, bare det sier vel sitt. Ville valgt XTZ W12 eller PB12, aller helst PB12.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tilbakemeldinger så langt.
    Det var den visuelle symertien jeg tenkte på med 2 subber.
    Kansje vurdere SVS PB12-NSD som et bedre alternativ enn SVS SB12-Plus.
    Er vel ikke så mange som har hørt disse enda.
    Men de skulle vel ha begge på messa i Horten til helgen? Lurte på om jeg skulle tatt meg en tur ditt.
    Noen som vet om Lsound har fått opp noe nytt demorom etter de flyttet?

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To stk PB-12 NSD er nok noe som vil overgå det meste på markedet til noenlunde samme pris, begynn evnt med en og spe på med en senere om behovet melder seg. 2 x PB12 NSD er kanskje kun forbigått av SVS sine storebrødre. Om du bor i Arendal ville jeg kontaktet Lsound om du kan få demo - vet ikke om demorom er klar men med 45 dagers returrett kan du uansett ikke gjøre feil.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vist jeg først skal svi av 14000,- Er det vel sikkert best å gå for SVS PB12-Plus/2? Eller vil ikke forskjelden være vesentlig fra 2 stk SVS PB12-NSD.
    Ser nemlig at jeg kan få SVS PB12-Plus/2 i Cherry, samme finish som Patos høyttalrene mine.
    Hvordan tror dere en plasering som bildet under vil bli. SVSen stående med breisida mot sweetspot og bassrefleksrørene bakover inn i hjørne. Veggene er godt isolerte yttervegger.
    Det kunne kansje fungert bra?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan hende at det ville vært hensiktsmessig å sette sub'en på en annen plass. Tenker litt på at du kan få noen utfasinger pga. at rommet ditt har en gang el.l. til venstre for sweetspot. Dette må du evt. prøve, men i utgangspunktet ser jo plasseringen OK ut. Må bare sørge for litt luft mellom portene og veggen.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den delen til venstre på tegningen er ca 2x2m. Den ser nok litt større ut på tegningen enn i virkeligheten. Tegningen er ikke i skala, bare noe jeg jeg lagde i en fei i paint.
    Har tidligere hatt høyttalere i disse hjørnene, og bassresponsen fra hjørnene, vist man kan kalle det det, er meget god. Tror nok kansje at vist en setter opp som på tegningen og kansje vinkler frontene litt mot sweetspot, at reultatet kan bli meget bra. Vist jeg setter SVSen på langs som på tegningen har jeg jo mulighet til å få godt med rom bak den. Vist den hadde stått med fronten ut, kunne jeg nesten brukt den til å vile beina på.
    Er vel ca 3 meter fra lerretet til sweetspot.

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kjenner yttermålene til PB-12 Plus/2?

Ved å sette den på langs får du en 71 cm breeed, 68 cm høy og 48 cm dyp kasse. Passer den inn i oppsettet ditt? Min står til høyre for høyre front i en krok med to yttervegger. Om du først er inne på Plus/2 sporet er det ingen vei tilbake. Den kan være en utfordring å få integrert i alle rom/løsninger men som sagt, med 45 dager returrett ville jeg gått for en slik - prøvd, feilet, prøvd igjen, bannet og prøvd igjen - som siste utvei byttet og muligens gått for de to mindre? Ingenting kan slå ett vellåtende anlegg som samtidig er billedskjønt, noe SVS'en i Cherry definitivt er!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet mitt er at vist jeg setter en stor SVS sub i et hjørne vil enten den ene front høyttaleren komme for langt frem, eller vist jeg setter front høyttaleren ved siden, kommer den forran lerretet. Bak sweetspot har jeg heller ingen god plass for plassering. Så vil vel si at den ikke passer helt i mitt oppsett.
    Et annet alternativ kan være to SVS PB12-NSD satt opp som dette, med basselementer og refleksport inn mot avrack, synspunkter på dette:

Edit: Ser at pnerbye har gjort dette med 2 SVS PB10-NSD

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mindre korreksjon: Jeg har SVS PB10-ISD, men det er samme greia.

Du vil få en jevnere bassrespons i rommet med 2 subber. De vil fylle forskjellige deler av rommet med bass slik at du ikke får så mye rom hvor bassen liksom forsvinner. Jeg sleit litt med mye bass i ene enden av sofaen, mens den andre enden ikke hadde bass i det hele tatt. Svaret for min del ble å handle en sub til.

Med 2 stk PB12 tipper jeg du får bra med liv i kinoen din, men jeg kan ikke garantere at plasseringsløsningen min passer din kino best. Jeg har god erfaring med 2 subber, og jeg er veldig fornøyd med mitt oppsett. Skal jeg gjøre noen endringer nå, så blir det forandringer på rommet, evt introduksjon av bassfeller for å optimalisere.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg bestemt meg for å starte med et DIY SB12-PLUS prosjekt. Blir da selvfølgelig to stykker. Har begynt å bestille litt deler, men starter nok ikke prosjektet før på ny året.
    Ellers takk for synspunkter og hjelp i tråden.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •