Norges dummeste sp.mål ang dome og bånd diskant??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer espengundersen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Red face Norges dummeste sp.mål ang dome og bånd diskant??

Hei har nettopp kjøpt dali h400 som er utstyrt med både dome og bånd diskant.
    Når jeg legger øret inntil domen høres lyden klart og tydelig,men når jeg flytter øret 5cm opp til bånd diskanten hører jeg ingen lyd fra den.

Mulig jeg er dum men det skal vel også komme lyd i fra bånd-diskanten?
    Og why hører ikke jeg dette?

Svar mottas med takk.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nokk fordi bånd diskanten overtar oppover i frekvens området fra dome diskanten og oppover, og dermed jobber i et så høyt frekvens område at hørselen begynner å miste sin følsomhet.

Edit: Sjekk f.eks denne tråden for testing av frekvens følsomheten for hørselen din, og sammenlign med delefrekvensene på høytaleren din.

En annen ting det kan være viktig å merke seg med båndiskanter, er at sprednings karakteristikken pga et plant bånd kan være kanske snever i høyden for en vertikal festret bånd, og derfor må man dersom man er nerme mebranet være nøye med å plassere øret innenfor sprednings området, skal man høre noe lyd fra det.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du vil aldri høre noe fra denne bånddiskanten, det er fordi den jobber i et frekvensområde som er "uhørbart" for det mennesklige øret. Det som ligger i dette området er microdetaljer, som gjør det mulig å skille instrumenter fra hverandre. f.eks. 2 trompeter. uten frekvensene i det øverste frekvrnsområdet blir musikk dødt!

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at delefrekvensene for dali h400 er opgitt med 500/3.000/10.000 og det totale frekvens området for høytaleren er 31-28.000 Hz (+/-3dB).

Det betyr hvis jeg tolker det riktig, at dome diskanten jobber fra ca 3000 - 10.000, og båndet overtar fra 10.000 -28.000 hz. Hvor bratt delingen er mellom disse diskantene er jeg ikke sikker på, men det burde være fullt mulig å høer noe fra båndiskanten, men det fordrer at kildemateriale som avspilles er sånn at ikke frekvens området fra domen blir så kraftig at den fulstendig overdøver disse, og at det faktisk er mye hørbar informasjon i området som båndet jobber i, når man skal teste dette.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man skal selvsagt høre noe fra bånddiskanten, men om man føler at det kommer fra bånddiskanten er ikke like sikkert. Domen gjengir et område som har langt høyere lydtrykk enn der båndet jobber. Derfor er det nærliggende å tro at det man hører kommer fra domen og ikke fra båndet.

Jeg anbefaler deg å aliere deg med 2 kompiser. Så setter du deg i sweetspot og lytter til noe akustisk, og på visuelt signal fra deg dekker de hver sin bånddiskant med hendene sine. Om du da ikke hører forskjell er det noe galt med hørselen din ellers er det noe galt med høyttalerne.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Man skal selvsagt høre noe fra bånddiskanten, men om man føler at det kommer fra bånddiskanten er ikke like sikkert. Domen gjengir et område som har langt høyere lydtrykk enn der båndet jobber. Derfor er det nærliggende å tro at det man hører kommer fra domen og ikke fra båndet.

Jeg anbefaler deg å aliere deg med 2 kompiser. Så setter du deg i sweetspot og lytter til noe akustisk, og på visuelt signal fra deg dekker de hver sin bånddiskant med hendene sine. Om du da ikke hører forskjell er det noe galt med hørselen din ellers er det noe galt med høyttalerne.
    Premisset for din konklusjon er at hans øvrige lydutstyr (lydkilde og forsterker) opererer på det nivået (hz).

Kan jo være at han feks. spillte av en 128kbps mp3fil, når han prøvde å høre differansen?

De "jalla" forsterkerene man får, vil gjerne ikke klare å gjengi høyeste og laveste hz, videre vil jo en dårlig kvalitet mp3-fil mangle mye lyd..

320kbps mp4 er LITT bedre i høye hz, enn en 128kbps mp3.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi snakker om 10kHz her. Det låter rimelig grusomt om alt over 7-8kHz er fjernet.

Newcomer espengundersen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble verken spillt mp3 på jalla-utsyr el. Under "test" ble det spillt nils lofgren med keith dont go.
    Utstyre forøvrig er m3 og m5 fra nad

Newcomer Blaudis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bånddiskant eller dome?

I jakten på kompakthøyttalere til mindre rom, hører jeg fra enkelte selgere at bånddiskant gir mere luft og åpenhet enn domediskant og altså vil være å foretrekke. Stemmer dette?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Blaudis
    I jakten på kompakthøyttalere til mindre rom, hører jeg fra enkelte selgere at bånddiskant gir mere luft og åpenhet enn domediskant og altså vil være å foretrekke. Stemmer dette?
    Hvor sant det er kommer vel mye ann på hele høytaler konstruksjonen og hvordan lytterommet er osv. Det som man vel kan merke seg med båndiskanter er at de ofte er plane og fast opphengt i hver ende av båndet. Derfor blir ofte spredningsmønsteret en del forskjellig fra dome diskant der hele domen beveger seg som et stempel og derfor ofte sender lyden like mye opp som ned og sirkulært osv. Et slikt spredningsmønster er mindre vanlig med en båndikant, slik at man i mindre rom derfor kan få en litt mere direkte lyd og litt mindre refelksjoner fra de små lytteromms ofte ganske nærliggende flater, og dermed kan oppleve litt mindre påvirkning fra disse.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •