Delefilter på sub

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Delefilter på sub

Hva er egentlig dette?

Fordel og ulempe ved å deaktivere denne?

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Delefilter deler frekvenser. Deler er vel kanskje ett feil ord da delefilteret i en subwoofer sorterer og fjerner mer enn det deler.

Når delefilteret er innebygget i sub'en muliggjør det at du kan fininstille og få en tilnærmet sømløs overlapping mellom f.eks sub'en og frontkanaler. En sub skal spille de laveste frekvensene og har man kjøleskapsstore høyttalere som tåler masse bass endrer man delingsfrekvensen annerledes enn f.eks sub og små stativhøyttalere. Det finnes ikke noe fasitsvar men deler man f.eks rundt 60 - 80 Hz er man ett godt stykke på vei. Da spiller sub'en "opp" til f.eks 80 Hz og front fra 80 Hz og opp (delefilteret kutter ikke frekvensen, den ruller av slik at man kan påberegne seg litt tweaking før det sitter).

Fordeler og ulemper? Jeg bruker delefilteret på min sub, har forsøkt å dele signalene på receiver men synes det låter best ved deling på sub. Min sub er tunet til nedre frekvens 20 Hz og kutter ved ca. 60 Hz

Gir man sub'en i overkant av 80 Hz kan man oppleve at sub'en spiller frekvenser som er lett og lokalisere, i enkelte tilfeller kan man høre stemmer fra sub og en sub skal være "uhørbar" - dvs man skal ikke høre hvor sub'en står. Dype frekvenser er vanskelig og lokalisere og derfor bør man dele frekvensen slik at den overlapper/ruller av med de andre høyttalerene i oppsettet ditt.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke en fordel og ha delefilter 'a? :P