Så mange gode Høytalere - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 103
    Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    "Patos 402 er litt mørke og litt varme og mere tilbakelendt. Fokus på bass som ikke er av de strammeste."

Hva slags forsterkeri ble brukt?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    liten tvil om det!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørte dem med Parasound eller Vincent. Har såvidt hørt dem med andre forsterkere også men jeg er ingen ekspert på Patos så ta det med en klype salt om du vil. "fokus på bass" er kanskje litt flåsete skrevet da..
    Jeg postet et innlegg i Patos venner tråden på HS og regnet med å få noen svar med uenigheter men det kom bare et svar om at dette er en vanlig oppfattning av Patos. Jeg synes de spiller bra jeg men ikke helt etter mine preferanser. Smak og behag med andre ord.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lytter fortsatt

Jeg lytter fortsatt rundt og har nok valgt bort JBL og SA foreløpig.
    Prisen vil nok for min del nå begrense seg nedmot 10-12 tusen da jeg også har planer om et surround system kombinert enten med en Pioneer AX2 eller en Yamaha 2700.

ProAc og Patos liker jeg godt og Triangle Celius har jeg lyst til å høre på,
    Klipch har jeg ikke utelukket da den gir mye for pengene men er noe skarp i mine ører desverre. (men kanskje jeg bør teste den med reciveren)

Triangle har jeg hørt veldig mye bra om men har ikke hørt dem selv, hørte litt på Qln i dag og jeg likte faktisk dem bedre enn JBL studio serien. den blir for skarp for meg.

noen flere merker folk har gode erfaringer med?

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du fått hørt Focal Chorus 826/836V? Jeg tror du vil like dem. Skal visst ha flott lyd med meget bra fundament i kjelleren.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

desverre

Jeg har ikke fått hørt dem, men hvem fører dem i Norge og hva ligger prisnivået på?

Hvordan spiller disse i forrhold til electra?

Jeg fant 836v for 14,500,- det er vel billigere enn de aller fleste andre steder?

Active NAD-master sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med B&W CM7 (12k) og en god sub? Får vel en fet SVS til 8k

Intermediate Tony Soprano sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    Jeg har ikke fått hørt dem, men hvem fører dem i Norge og hva ligger prisnivået på?

Hvordan spiller disse i forrhold til electra?

Jeg fant 836v for 14,500,- det er vel billigere enn de aller fleste andre steder?
    Hvor fant du 836 for kr 14.500,- ?
    Er ikke det 826 pris ?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

er nok det

Sitat Opprinnelig postet av Tony Soprano
    Er ikke det 826 pris ?

Leter litt i tyskland skjønner du, skal dit en tur med kassebil om ikke så lenge så det er nok ikke norsk pris nei.

men noen som vet norske priser og hvem som fører dem?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leter litt i tyskland skjønner du, skal dit en tur med kassebil om ikke så lenge så det er nok ikke norsk pris nei.

Har funnet den perfekte fullfrekvenshøyttaler!
    Koster 30K og er satt ned til 20K...
    Kanskje ikke blandt de mest oppløste, men er uansett veldig gode til prisen.
    Og bra punch. Spilte Både Bremnes og Rush på de og ble slått av at de hadde ett stoooort lydbilde!! quadral HiFi / Surround Speakers finner du hos bla. Resonans Lyd & Bilde og Emtech..
    Litt mye reklame for Resonans kanskje, men synes gutta trenger litt hjelp med pr. De har en ny butikk, trenger salg for å holde den i gang og har ett ydmykt forhold til det de holder på med.
    Og ikke minst: En masse spennende produkter.

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hifihuset i bærum.. veldig lett å finne frem!

slik jeg husker det bor du i oslo sentrum så er ikke så langt!

Jeg har skumlest igjennom denne tråden nå, og er klar til å komme med min ambefaling. Jeg ville helt klart tatt meg en tur til hifihuset.. det er et hus fult av høyttalere og elektronikk som du kan få til en bra pris.. hehe!

Ellers står jeg fortsatt ved klipsch. De kan nok lett oppfattes som litt skarpe som du sier, men med riktig matching av elektronikk vil jeg tro mye av det problemet er borte! Selv om jeg har noen av de minste klipsch høyttalerne så synes jeg de spiller veldig bra , hvertfall sammen med en svs, og jeg gikk fra clsc215 til klipsch og til vorsespill holder det i massevis! Folk må jo også kunne snakke sammen.

Nå vet jeg ikke hvordan rommet du skal ha høyttalerne dine i er, men mitt rom er ikke så stort, så jeg kunne ikke ha så store høyttalere der.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt over 20 høyttalerpar de siste 2 årene i prisklassen mellom 15-35000kr.
    Den suverent beste allround høyttaleren var Dynaudio Focus 220.
    Den har en superbehagelig diskant,varm, dynamisk og musikalsk mellomtone og rå pondus i bassen.den går også veeeldig dypt (mye dypere enn det som er oppgitt) og har et sykt trøkk helt i bånn.Meget fysisk musikalsk spillestil,hvor detaljer kommer sprutende ut på en måte som både er deilig og letthørt.
    Av alle høyttalerene jeg har hatt er dette den eneste som har levd opp til de høye forventningene en stiller til så dyre produkter.

Ser at Norsk Hi-Fi Center | Forside - importører av Triangle og Audio Valve . Pathos, AVI, Musical Fidelity, Dynaudio mm forhandlere har et demo par til salgs for 16500kr.
    Dynaudio Focus har en spillestil som man lett blir veldig glad i og derfor et meget safe kjøp ville jeg tro.
    De holder også en meget høy bruktpris og er etterspurte på bruktmarkedet.
    Du skal ha svært dyr elektronikk før Focusene blir det svakeste leddet igjen!

Nå vet jeg ikke hva du bruker som CD/DVD spiller,men noe under 10000kr ville jeg ikke brukt på høyttalere over 15000kr.

Cary DVD6 selges brukt for en 7-9000kr(kostet ny over 20000kr).Det er en ren high-end cd spiller med dvd og den leverer bedre muskk gjenngivelse enn hva mange cd spillere til 20-25000kr.Røverkjøp.

En høyttaler jeg enda ikke har fått hørt,men som jeg tror gir syk valuta,er Focal Chorus 836V.Koster rundt 18000kr og skal være noa av det kjappeste,mest dynamiske og ha perværst trøkk i bassen.Den høyttaleren får du garanter prutet myyye på hos www.hifihuset.no.Er overbevist om at den ville gjort deg meget happy,og da ville du ha mye penger igjen til å oppgradere elektronikken.

PS: Min integrerte AVI forsterker (19900kr) på 2x175watt i 8 ohm spiller mye mer fysisk,utgåend og tøffere i bassen enn mine tidligere Midgard O6.1.

Lykke til.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tony Soprano
    Er ikke det 826 pris ?

Listeprisen er vel 14500kr for 826v og litt over 17000kr for 836v,men hos HI-FI Huset AS : i bærum eksisterer verken service,lytterom eller nye utstillings mod.Derfor dumper han ut Focal/JmLab til sterkt reduserte priser under en allerede fin listepris.Orker man å pine seg gjennom hans uberegnelighet,sitter man igjen med suveren høyttalere til enda mer suverene priser.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    var nok ingen av dem nei, var en annen design og en del mindre fysisk.
    85cm høy med 9 elementer i hver høytaler, noen passive da.
    små elementer naturlig vis. Snickers-is publiserer sikkert det også snart om han ikke alt har det.
    Det stemmer, jeg jobber for harde livet med denne konstruksjonen nå, så jeg skal forsøke å klare opp i eventuell forvirring:

Den har vokst til 93cm med fot, den er fortsatt 16cm bred i front, får 2 stk 6,5" + 4 stk slaver. De to aktive blir sittende på siden mens de 4 slavene havner bak. Baffelbredden bak blir derfor rundt 22cm. Dette blir med andre ord en høyttaler som blir mindre enn blant andre 703, H400 osv.

Basselementene vil få en slaglengde på 2,5cm linjært, noe som er omtrent dobbelt så mye som de 6,5" på markedet som har lengst slaglengde i dag. Dette gjelder selvsagt også de 4 slavene. Disse får aluminiumsmembraner for å holde dem så linjære som mulig i området opp til 5-600Hz. I praksis betyr dette rundt 116-118dB ved 30Hz, og en praktisk nedre grense på rundt 22-23Hz om rommet tillater det.

Den vil også få en kompensasjon for utfasingen rundt 80-120Hz, og videre en kompensasjon for resonansen i 160-240Hz-området (Dette er romproblemer som går igjen mange steder). Planen er at det skal være mulig å slå av disse korreksjonene.

Ved 200Hz vil et par 4" mellomtoner med sort kevlarmembran ta over, og disse vil gjøre jobben opp til rundt 4-5kHz. Her tar en lett hornladet 1" domediskant over. Den har et såkalt refleksfritt horn. Det vil si at i arbeidsområdet så har den ingen ting ved sin form som kan forårsake refleksjoner som i sin tur påvirker lydbildet. Dette er nok den effekten som i størst grad har gjort mange skeptiske til horn. Valget av horndiskant er ene og alene med bakgrunn i at diskanten skal ha samme spredningsmønster ved alle frekvenser, og den skal ha et spredningsmønster som likner det mellomtonene har rundt delefrekvensen. På den måten slipper man å få overdrevent mye diskantenergi i rommet der domediskanten tar over.

Diskanten blir sittende mellom de to mellomtonene i en baffel som er ca 7 grader bakoverlent. Høyden på 93cm, og vinkelen er valgt med den hensikt at en normal lyttehøyde skal gi mest mulig linjær frekvensgang i lytteposisjon, samtidig som spredningen til rommet skal bli mest mulig optimal. Spredningen til rommet er også årsaken til at mellomtonene blir sittende på hver side av diskanten. På denne måten vil de feil som forårsakes av delefrekvensen gå igjen 2 ganger, men speilvendt for overgangen mellom hver av de to mellomtonene og diskanten. Dermed vil lyden som kastes opp og lyden som kastes ned også ha en tilnærmet flat frekvensgang.

Forøvrig blir kassene ganske enkle, men med en topplate som er buet. Dybden blir etter planen ca 32-36cm, og de bakerste 2/3 av topplaten er buet slik at den ender i en skarp overgang til baksiden av høyttaleren. Kassene vil bli finerte, med untak av baffelen rundt mellomtonene og diskanten, og foten vil også bli lakkert.

Drawbacket, om man kan kalle det det, med denne konstruksjonen er at valget av basselementer medfører høyere krav til effekt grunnet den lange slaglengden, lav følsomhet grunnet de tunge membranene og den lille kassa, og at basselementene er uegnet til 2-veis konstruksjoner, men med separate mellomtoner er ikke det et tema i det hele tatt. Foreløpige beregninger viser at den vil behøve omkring 300W RMS i 8 ohm for å yte maksimalt.

Beregningene så langt peker mot at parprisen ender på 15k, og lansering i februar en gang kan være innen rekkevidde.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg har ett problem: De har ikke fått noe navn ennå :-?

Bare å brainstorme og komme med forslag.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    20 høyttalerpar på 2år. hva har du nå da? komponentskifte morsommere enn lyden?

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    denne høyttalernen din høres jo ut som en veldig spennende høyttaler..

Den bør jo ha et navn som står i stil med Midgard da.. kanskje navnet på en gud eller noe.. !?

Newcomer Taskeladdn sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Umbriel

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Men jeg har ett problem: De har ikke fått noe navn ennå :-?

Bare å brainstorme og komme med forslag.
    Midgardsormen
    Åsgard
    Yggdrasil
    Brage
    Valkyrie
    Iallefall ting med tilknyttning til det norrøne..

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte å unngå det norrøne da.

Disse blir forøvrig små å se til, men ikke små å høre på, så noe som på en måte reflekterer det hadde vært kult.

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •