en eller to subber?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

en eller to subber?

Begynner å se behovet for mer bass. Valgets kval er da to småe subber eller en stor en??
    Noen som har erfaringer?
    Har forstått det slik at en ikke er så avhenging av riktig plassering av subben for at den/de skal virke ved to stykker. Tenker i så fall å plassere de ved siden av fronthøytalerne. Hovedbruket foreløpig er musikk.

De jeg lurer på er XTZ sine 8" eller eventuelt en 10". Prisen vil bli omtrent det samme for to små eller en litt større...

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer muligens til å velge 2 mindre fremfor en stor, fordi:

-Lettere å plassere ~ flere plasseringsalternativ = lettere å kalibrere/få til en jevn frekvenskurve (*)
    -Tar ikke så stor gulplass
    -Diskrete = Høy WAF
    -Dekker et større område med bass = Utvider sweetspot
    -Muligens større headroom (avhenger av type)
    -Maks SPL ikke er høyest prioritert hos meg.
    -Flere elektroniske duppeditter er bedre enn en...

(*) med forbehold om at du må kalibrere 2 subwoofere i steden for 1.

Ulempene er at du muligens får mindre trykk i de laveste frekvensen, og har du plass (og økonomi) til 2 store subwoofere vil det naturligvis være enda "råere". Om det ikke er voldsom størrelseforskjell på de to alternativene, vil selvfølgelig fordelene også forandre seg litt.

Men det er ingen skreven regel for hva som fungerer best for deg. Går du for 10", og det ikke er nok kan du bare oppgradere med en til. Om to 8" ikke er nok i ditt rom så blir det værre. Til musikk er kravene kanskje ikke så store som til film (?). Du bør skrive litt mer om hvor stort rom du har, og hvilke høyttalere de skal parres med...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har for tiden RX-V659 og jamo E8-serie (bortsett fra senteren som er en gammel jamo ting enda en stund). Ikke særlig stor stue (husker ikke kvadrat i farten - rundt 20 kanskje). Kan nok ikke gå for kjempetrøkk om jeg fremdeles vil være på hils med naboene (flermannsleilighet...)
    målet er forøvrig bare ok lyd (joda, passe subjektiv den der) - er for mye annet som krever kroner til at en kan sikte på kanontrøkk og himmelfalne ovasjoner...Har forøvrig kompis som har kjørt etter det siste, så en har noe preferanser:-D

Kjekt om noen hadde erfaringer å dele på disse småe xtz'ene.

Intermediate Pug-Nose sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom en 8" spiller i et frekvensområde fra f.eks 28-160Hz, vil ikke enda en 8" bidra til en dypere frekvensgang..
    Siden det er snakk om såpass små suber ville jeg valgt en 10" istedetfor 2stk 8" fra XTZ..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom en 8" spiller i et frekvensområde fra f.eks 28-160Hz, vil ikke enda en 8" bidra til en dypere frekvensgang..
    Siden det er snakk om såpass små suber ville jeg valgt en 10" istedetfor 2stk 8" fra XTZ..
    Tanken var om to subber gjorde plasseringen mer likegyldig. Har forstått at ved en subb må en lete litt for å hente effekten ut av den...

Intermediate Pug-Nose sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer at bruk av to suber kan fylle ut enkelte dipper i en frekvensgang, men det er også et problem med utfasing når man får flere subwoofere/høyttalere i et rom.
    Så det kreves nok litt kalibrering uansett om du velger en eller to subwoofere. Synes selv det er veldig vanskelig å få alt til å stemme helt her hjemme, og det er med kun en sub!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har SVS PB12 og har lyst på 1 til. Hvorfor skal du ha 2 små når du kan ha 2 STORE

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mylife
    Jeg har SVS PB12 og har lyst på 1 til. Hvorfor skal du ha 2 små når du kan ha 2 STORE
    Som med alt annet i livet må en prioritere...
    -begrenset plass i stua
    -naboer vegg i vegg på tre kanter (bor midt i en 6mannsbolig)
    -kronene hoper seg ikke akkurat opp

Ønsker først å fremst å løfte lydbildet ved musikk, og sikter ikke på å riste bildene ned fra veggene...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •