Detaljer i lyden som er borte.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer espengundersen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Detaljer i lyden som er borte.

Etter at det nye oppsettet kom på plass (nad m3,m5,helicon400 og viablue kabler)
    har noe av detaljene på enkelt musikkspor forsvunnet.
    På det gammle oppsettet (tact sdai,sda og kef iq3 med helix6 kabler) kom de små detaljene i lydbilde klarere frem.

Noen som hAR en ide av hva dette kommer av og evt hvilke tiltak som kan gjøres.?????

ps. ellers låter anlegget helt rått.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje bytte kabler?
    Noen BM eller Nordost?

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror neppe du kan legge skylden på kablene, er jo et helt annet oppsett du spiller med - og lyden vil derfor selvfølgelig også være annerledes. Regner med du har prøvd en del plasseringer?

Newcomer espengundersen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

nad m3

Mulig denne krever lang innbrenning for å åpne seg?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns ikke H400 er så utrolig detaljerte, spessielt mellomtonen mangler litt. M3 har jeg ikke hørt. Men siden du savner det lille ekstra, så kan HT kabler være greia som retter det opp. Nordost er en flott produsent, samme er Kimber.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel neppe mye detaljer som "stoppes" i kablene :roll:

Men det overrasker meg ikke at det er mere detaljer i Kef enn Dali, så det kan jo være at det er H400 som mangler litt detaljer slik som skorob sier.
    NAD M3 kjenner jeg ikke, ville vært svært merkelig hvis det mangler detaljer i prestisje-modellene til NAD, og innspilling (eller innbrenning om du vil) av en forsterker forandrer minimalt på lydsignaturen.
    Innspilling av høyttalerene derimot kan gi litt mere detaljer etterhvert.

Det kan jo tenkes at du kanskje har vært uheldig med tanke på matching av forsterker og høyttalere? Har du testet med andre høyttalere på den elektronikken du har nå? Eller testet høyttalerene dine på annen elektronikk?
    Du kan jo teste andre kilder for å se om det kan hjelpe deg med å finne igjen noe av detaljene også ;-)

A

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali når ikke KEF til knærne engang, når det gjelder detaljer i musikken.
    Så det er nok høyttalerne som er "feilen"

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buril2000
    Dali når ikke KEF til knærne engang, når det gjelder detaljer i musikken.
    Så det er nok høyttalerne som er "feilen"
    Hva slags fårete kommentar er det å komme med da. En såpass bastant holdning bør gå i glemmeboken.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gromkaellen
    Hva slags fårete kommentar er det å komme med da. En såpass bastant holdning bør gå i glemmeboken.
    Hehe! Har du hørt de nevnte høyttalerne?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buril2000
    Hehe! Har du hørt de nevnte høyttalerne?
    Ja, jeg har hørt de nevnte høyttalerne, men dog under litt andre forutsetninger. Men å skrive et sånt innlegg uten å begrunne hva som du mener er forskjellen blir i mine øyne bare håpløst og hvertfall til lite hjelp for trådstarter. Hvis man så heller er venlig å bruker noe av tiden sin til å begrunne hva man mener er forskjellen, og kanskje heller formidler inntrykk vil det være til mye mer hjelp, enn å slenge ut en såpass useriøs kommentar.

Jeg hadde ingen kommentar til trådstarter, men synes du ødelegger tråden med slike meldinger.

Jeg vil ikke videre diskutere dette, og ønsker ikke å ta del i tråden, men håper du tar det til etterretning og heller bidrar med konstruktive innlegg. I denne tråden, og øvrige.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gromkaellen
    Ja, jeg har hørt de nevnte høyttalerne, men dog under litt andre forutsetninger. Men å skrive et sånt innlegg uten å begrunne hva som du mener er forskjellen blir i mine øyne bare håpløst og hvertfall til lite hjelp for trådstarter. Hvis man så heller er venlig å bruker noe av tiden sin til å begrunne hva man mener er forskjellen, og kanskje heller formidler inntrykk vil det være til mye mer hjelp, enn å slenge ut en såpass useriøs kommentar.

Jeg hadde ingen kommentar til trådstarter, men synes du ødelegger tråden med slike meldinger.

Jeg vil ikke videre diskutere dette, og ønsker ikke å ta del i tråden, men håper du tar det til etterretning og heller bidrar med konstruktive innlegg. I denne tråden, og øvrige.

Alltid like fascinerende når noe tar det personlig
    Ser at du har dali, og liker sikkert lyden du har. Men H400 og MS4 låter ganske forskjellig. KEF IQ3 låter fabelaktig detaljert, og stiller høyttalere til mange ganger prisen i skyggen. De mangler selvfølgelig noe i den andre enden av skalaen, men det var ikke temaet her. Finfint at du synes det er useriøst, men trådstarter lurte jo faktisk på hvor DETALJENE ble av, og det har jeg svart på. Jeg har hørt det meste som finnes av KEF-høyttalere, og sammenlignet de med det meste av "mainstream" høyttalere. Noen ganger finnes det bedre alternativer, men i dette tillfellet, var det dali som sørget for fravær av detaljer. Ta det som du vil.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kef iQ3 benytter koaksialelementer. En av fordelene med dette er at elementene blir en punktkilde. Det vil si at lyden får minimalt med faseforskjeller ved delefrekvensen og spesielt en jevnere spredning i rommet rundt denne frekvensen. Jeg tviler på at iQ3 har mer detaljer, men tipper at presisjonen i overgangen mellom diskant og mellomtone gjør at det tegnes et tydeligere og mer nøyaktig lydbilde, mens Dali Helicon sannsynligvis flyter ut en tanke mer.

Det er også viktig å se på hva de to høyttalerne er beregnet for:
    * Kef iQ3 er en liten, prisgunstig stativhøyttaler som maksimalt kan produsere et lydtrykk på 110dB. Det er likevel tvilsomt om dette lydtrykket kan oppnås i den dypeste bassen, siden dypbass krever store membranutslag. Det er naturlig å anta at den trives best ved lavere lydtrykk enn dette. Frekvensområdet 45-40khz er bra til å være en så liten høyttaler, men det er likevel mer enn en oktav ned til 20Hz. Den veier 6,7kg. Finishen er i vinyl.
    * Dali Helicon 400 er en 2.5-veis konstruksjon, noe som betyr at de to basselementene spiller sammen i bassen, mens bare det øverste spiller mellomtone helt opp til delefrekvensen mot diskanten. Hybriddiskanten forener lydtrykk og spredning for henholdsvis domen og bånddiskanten. Det som er helt klart er at dette ikke er en punktkilde. Den har imidlertid et større memnbranareal i hele frekvensområdet. Det betyr at den uten kompresjon kan flytte mer luft, altså en større evne til dynamikk ved høye lydtrykk. Frekvensområdet 31-28kHz går en halv oktav dypere enn iQ3 og med romforsterkning vil den nok oppleves som å strekke seg nesten ned mot den antatte grensen for det hørbare ved 20Hz. I motsetning til iQ3 er dette altså bortimot en fullfrekvent høyttaler. Den veier 31,5 kg. Finishen er for siste utgave (Helicon 400W) i ekte tre med pianolakk finish.

Hvor vil jeg med dette? Jo, dette er to fundamentalt ulike høyttalere. Begge har sine styrker, og svakhetene er vel kun definerbare ut fra smak. Begge er regnet som gode høyttalere i sin klasse, og det er helt sentralt at de stiller i ulike klasser. Det er to høyttalere det nesten ikke gir mening å sammenligne. Hvis man kun er ute etter detaljer ved moderat lydtrykk og ikke trenger den dype bassen, så er det lurt å gå for en stativhøyttaler. Hvis man ønsker å å spille relativt høyt med uanstrengt dynamikk i hele frekvensområdet, så må man over på tunge, gulvstående konstruksjoner.

Ønsker man alt på en gang så har man jo det mange liker å kalle for "high end", med alt det innebærer, men selv om man lytter til høyttalere som koster en million kroner for paret, så skal det fortsatt matches med den viktigste komponenten av alle, nemlig eierens smak.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    t-amp og klipsch knuser det meste på detaljer.

Newcomer Journeyman sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt NAD M3 vs. Tact/Lyngdorf TDA2200 demoet på Helicon 400 samt ett par B&W (usikker på type), og Lyngdorfen spilte vesentlig bedre, klarere og åpnere enn det M3 maktet!
    Syntes Lyngdorfen var en veldig god match til den litt "rocka" Helicon høyttaleren, mens med M3 forsvant mye av detaljeringen i topp samt at bassen ble mer pløsete.

Jeg har ikke hørt Tact SDAI, men vil anta at denne innehar samme lydfilosofi og klang som sin storebror TDA, og basert på dette vil jeg anta at det er M3'n som er synderen i ditt tilfelle.......

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    t-amp og klipsch knuser det meste på detaljer.
    Hva så...vil du at trådstarter skal bruke den på Daliene? Tar du forresten med deg t-ampen opp i senga?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •