Svs - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 76 av 76

Tråd: Svs

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Cinema_mort påstår bestemt at høyttalerene hans fungerer bedre i stua oppe. En skal da slett ikke se bort ifra at en Denon 2807 som prosessor kunne gjort underverker i kjellerstua. Jeg ville faktisk begynnt der. Særlig hvis det var mulig å gjøre en test uten at det kostet noe. Kanskje Hifiklubben på Ski kunne være behjelpelige med utlån?
    Ja jeg skal også låne meg en 3806 og prøve denne igjen med subwooferne.

Flerpunktsmåling, det vil da si at man kjører romkorreksjon i flere lytteposisjoner?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du velger ut fem punkter du måler i. Jeg mener å huske at vi målte foran og bak på hvert sidearmlene på sofaen + sweetspot. Vi gjorde gode erfaringer med Audyssey i mitt kinorom, så jeg ser ikke bort ifra at jeg på sikt kanskje bytter forsterker til Denon eller Onkyo + effekttrinn til mine fronter. Først skal jeg jobbe litt med rommet for å se hvor langt jeg kommer der.

Active cinema_mort sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk telefon fra lassens i dag å jeg skal prøve et par tips han ga meg. Om ikke dette fungerer må jeg se hva som skjer. Kommer med tilbake meldinger etter jeg har testet dette! Til pnerbye! Takker masse for hjelpen i går og ikke minst i tråden. Tror ikke jeg kunne forklart det så godt selv

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss

1. Hehe. nei det har jeg ikke sagt.

2. Men slik jeg har forstått det med denne romkorreksjonen, så korrigerer den ikke frekvensresponsen under 63hz?

3. Og dette er vel grunnen til at man trenger en ekstern PEQ eller kalibreringsverktøy som kan ta seg av det?

4. Hva om det er altfor lite eller altfor mye informasjon fra subwooferne i forhold til resten, vil 3806 korrige dette fra 10- (f.eks) 120hz?

5. Er delay/fase satt 100% korrekt mellom sub og front,

6. eller må dette justeres manuelt senere for å få optimalt resultat.

7. Man tukler naturligvis minst mulig med frekvensene, men er man nødt til det for å få jevnest mulig frekvensrespons så gjør man jo det.

8. Spørsmålet ligger vel i om 3806 sørger for lineær bassrespons fra 10-120hz -

9. eller om man må kjøpe seg en PEQ e.l. for å få dette optimalt?
    1. Ok............

2. Det som er riktig, er at man ikke får tilgang til lavere bånd enn dette i den manuelle EQ'n

3. Nei, men det kan være kjekt å ha - hvis man føler for å justere etter egen smak.

4. Audyssey "jevner ut" nivået mellom alle høytalerne, og etter kalibreringen kan man justere nivået på alle ht, både opp og ned, etter egen smak.

5. Ja

6. Nei.

7. Enig, men frekvensresponsen blir utrolig "jevn" etter kalibrering.

8. Tilnærmet

9. Det er en mulighet, men det pleier å være fint lite behov for det.

Hvor bra er Audyssey på SUB-kalibrering?

For å sette Denonen på prøve, kjørte jeg en auto-setup med sofaSUB'n tilkoblet, og den klarte å integrere hele "sulamitten" lydmessig - imponerende.

MEN, jeg bruker stort sett sofaSUB'n som ekstra effekt til film så når det ble slått av - ble resultatet fra SUB'ene i front rimelig "tamt". Det er moro med LYD når man kan eksperimentere med slike "scenarioer" - litt erfaring får man også

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempe Flageborg!

Da har vi vel fått svar på det aller meste ang 3806's romkorreksjon. Skal prøve en 3806 nå i helgen, så får vi se hvordan dette blir lydmessig

Takker og bukker

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager OT:

Spørsmål til dere; hvor vil dere anbefale å sette micen til flerpunktsmåling i rommet? Har dere anledening til å stikke innom minhjemmekino og evt komme med anbefalinger?

Selv har jeg tenkt å kjøre målinger ved de fire sitteplassene på tvers av rommet, tror dere dette vil være tilstrekkelig?

Igjen beklager OT, men håper at det går greit at jeg spør mens vi er i siget med 3806.....:roll:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    ..........Spørsmål til dere; hvor vil dere anbefale å sette micen til flerpunktsmåling i rommet?
    Det står i manualen.

Har du ikke manualen: Les tråden på AVForum som heter Romkorreksjon - fremtiden eller flopp? av Dag SVS Johnsen. Der er det mange praktiske tips på mic-plassering, skrevet av akto, med skisser.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sittet i helgen og prøvd 3806 her.

Summering:

Tap av dynamikk i forhold til 1068

Veldig god auto setup, men bummer på subdelay. Dog meget nøyaktig på spl og delay per ht ellers.

Kan ikke slå av Xover......

Audyssey RoomEQ ("Audyssey", "Front", "Flat", "Manual"):

"Audyssey" modus på roomEQ var forferdelig, "front" var ganske ok, "flat" var også veldig lite tiltalende å høre på.

Irriterende at man ikke kunne la front som large spille lfe i tillegg til sub, akkurat som på 1068....

Testet med og uten RoomEQ "Front", ble litegrann mer orden i lydbildet, ellers lite forskjell.

Her er definitivt påkrevd med ekstern eq til sub.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan man ikke la lfe+main spille på 3806? det kan en jo på min 2106, er bare litt tricky å finne. må innom et par andre menyer såvidt jeg minns.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, men man kan la subwoofer spille LFE (Yes) eller LFE+Main (dvs bass for large speakers og LFE sporet) Er heller ikke mulig å kutte ut Xover eller stille denne høyere enn 120hz eller lavere enn 60 hz.

Ettersom det jeg har forstått etter å ha sveipet gjennom alle menyene. Skal dobbeltsjekke med manualen - mener det stod slik der og...

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå blir vel denne tråden litt OT.. Uansett har jeg bestemt meg for å sende subben tilbake til Lsound!

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lykke til med andre løsninger. Blir spennende å se hva effektforsterker på frontene kan gjøre med bassresponsen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Lykke til med andre løsninger. Blir spennende å se hva effektforsterker på frontene kan gjøre med bassresponsen.
    Jeg tror nok ikke høyttalerne vil gå noe dypere men jeg vil nok få mer kontroll i de dypeste sekvensene! Time will show!

Intermediate longbow sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cinema_mort
    Nå blir vel denne tråden litt OT.. Uansett har jeg bestemt meg for å sende subben tilbake til Lsound!
    du vil angre.....eg har ikkje meir å seie.....

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cinema_mort
    Hmmm... :???:
    Og DET før Flageborg og jeg har vært innom deg?

Selv bor jeg jo kun noen steinkast unna. Du skriver Kapstad, men jeg regner med at du mener Knappstad? Uansett Hobøl, og det er jo nærme.

Du kan høre med Lassesen (LSound) om du evt. kan få utsatt 45-dagers fristen litt (dersom det skulle være behov)...?

Eller hva sier du, Flageborg? Gir vi oss på denne?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo