Svs - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 76

Tråd: Svs

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Her er det uten tvil veldig mye informasjon under 45hz i forhold til resten, og det er ikke rart at suben bunner da. Kjøp deg en Behringer eller en SMS-1 og reduser dB i dette området!

Hvis du får flatet ut dette så ser kurven din ut til å være veldig bra! Men jeg har litt av samme problem som deg cinema, savnet av den virkelig punchy bassen som frontene leverer alene - dette merker man særdeles fort og godt på den scenen dere testet med i Master & Commander. Men prøv eq og reduser i dette området, for så mye informasjon under 45hz i forhold til over 45hz fører stort sett bare med seg tap av dynamikk, overanstrengelse av sub, og booming. Det er min erfaring dog. Får du kjøpt en en EQ og redusert i dette området tror jeg dette blir veldig bra!

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Min mening er at Cinema_mort kanskje bør vurdere en rimligere SVS til dypbassen og heller bruke litt penger på sterkere forsterker til høyttalerene. Parasound'en skal levere rundt 200 watt, men i disse høyttalerene vil jeg tror det bor mere lyd om en bare fôrer de med nok krefter.

Er det noen som har forslag til hvordan en nå bør gå frem så er det fritt fram.
    Ikke at jeg er noen ekspert på området, men det var min første tanke å gjøre akkurat som du foreslår her..

En mindre/enklere sub som deles meget dypt, 30-40hz kanskje, og la frontene jobbe alene derifra og opp? (Da får man det meste av) bassen i stereo også.. En fysisk mindre sub vil nok være enklere både å plassere, og å flytte rundt på under uttesting..?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Her er det uten tvil veldig mye informasjon under 45hz i forhold til resten, og det er ikke rart at suben bunner da. Kjøp deg en Behringer eller en SMS-1 og reduser dB i dette området!
    Men du ser jo på kurvene hvor mye SVS'en bidrar lenger opp i frekvensene. Mener du å dempe engasjementet i bunn og skru opp gain da eller?

Er det mulig å justere noe av dette i equalizeren i SVS'en?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den bidrar ikke så mye over 45hz, iallfall ikke i forhold til under 45hz. PEQ'en i SVS'en er bare en et bånds PEQ, og det skal godt gjøres å få denne til å dempe hele området under 45hz.

Det jeg mener er å bruke en Behringer PEQ (disse er heller ikke så gale pris på, SMS-1 er litt dyr..) og evt dempe informasjon under 45hz, for her ligger jo nivået opp til 14dB høyere enn over 45hz (det er veldig mye!), og dette er null problem å redusere med en Behringer. Gain trenger du ikke skru opp da, ha alt slik dere har hatt det under denne målingen siden det er dette dere tar utgangspunkt i.

Edit: det at det er så mye dypbassinformasjon i forhold til mellombass fører også til at man overdøver denne mellombassen og mister mye av dynamikk og punch.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med fasen mellom Høyttalere og Sub? Jeg har manglet endel punch i mitt system etter bruk av Auto-kalibreringa til 3805. Det var mer punch ved å spille med frontene alene for å si det sånn.
    Når jeg kjørte Auto-kal. fikk jeg frontene på 2.7meter og SUB'ene på 3.1meter.
    Ved å leke med Delay instillingene til sub'ene så fant jeg ut at ved å sette SUB'ene til ca 6.8meter så ble det endel mer punch.
    Dette får meg til å tvile på romkorreksjon. Har ikke fått laget nye frekvenskurver enda men det høres mye bedre ut.
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strike Ace
    ...Dette får meg til å tvile på romkorreksjon...
    3805's romkorreksjon er ikke noe særlig på dypbass. Audyssey har gjort en del siden den gang, og moderne romkorreksjon er blitt mye bedre.

Det jeg mener er å bruke en Behringer PEQ (disse er heller ikke så gale pris på, SMS-1 er litt dyr..) og evt dempe informasjon under 45hz, for her ligger jo nivået opp til 14dB høyere enn over 45hz (det er veldig mye!), og dette er null problem å redusere med en Behringer. Gain trenger du ikke skru opp da, ha alt slik dere har hatt det under denne målingen siden det er dette dere tar utgangspunkt i.
    Det som er spørsmålet er om ikke SVS PB12-Plus/2 og Behringer kanskje er litt dyrt ifht. hva Cinema_mort ønsker ut av dette. Han hadde store forventninger til hva en slik stor sub kunne utrette, men sannheten er at frontene hans kanskje kan gjøre deler av denne jobben med en sterkere forsterker. Det blir til slutt et spørsmål om pris/ytelse, og hvor det er smartest å legge pengene. Skjønner?

Jeg mener ikke at fasitsvaret nødvendigvis er ny forsterker og billigere SVS, men det er i alle fall mitt forslag. Jeg er ingen ekspert på sub, langt derifra, men slik jeg skjønner Cinema_mort så er det mere punch i midbass/mellombass heller en dypbass som er det vesentlige for hans del. Dypbass er morsomt, men til hvilken kost? Andre forslag til løsninger er spennede, så fyr løs!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å teste Velodyne CHT-R 15". Sier ikke at den er bedre for alle, men kanskje den passer bedre for Cine_morten..

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt er verdt et forsøk, men jeg er neimen ikke sikker på at sub nødvendigvis er svaret med mindre den kan bidra langt oppover i frekvensene. Patos Lyric 502 er rimelig heftige høyttalere i utgangspunktet, så det hadde vært gøy å høre dem med en kraftigere forsterker en det jeg hørte dem på i går. Trykket i høyttalerene alene, med unntak av bassen mellom 18 og 22 hz, var tilsvarende det jeg har i kinoen min med begge subbene! :shock:

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner hva du mener pnerbye, men jeg sier ikke PEQ er fasiten jeg heller, men muliggens løsningen på hans problem siden dypbassnivået ligger så himla høyt i forhold til resten - ikke rart at punch og dynamikk forsvinner. En behringer koster ikke mer enn 1500kr og det er naturligvis opp ti ham å vurdere. Om det ikke skulle bli bedre med PEQ er det jo null problem å få solgt dette igjen

Jeg forstår han uansett hva han skulle velge, men er viktig å ikke gi opp.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strike Ace
    Hva med fasen mellom Høyttalere og Sub? Jeg har manglet endel punch i mitt system etter bruk av Auto-kalibreringa til 3805. Det var mer punch ved å spille med frontene alene for å si det sånn.
    Når jeg kjørte Auto-kal. fikk jeg frontene på 2.7meter og SUB'ene på 3.1meter.
    Ved å leke med Delay instillingene til sub'ene så fant jeg ut at ved å sette SUB'ene til ca 6.8meter så ble det endel mer punch.
    Dette får meg til å tvile på romkorreksjon. Har ikke fått laget nye frekvenskurver enda men det høres mye bedre ut.
    Så langt er det ikke noen av recieverne opp til 10-15k som korrigerer sub skikkelig, mest sannsynlig pga at de ikke måler lavere enn til 63hz? Yamaha RX-V2700 er vel unntaket, den måler ned til 35hz, men allikevel - det er jo ikke tilstrekkelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Alt er verdt et forsøk, men jeg er neimen ikke sikker på at sub nødvendigvis er svaret med mindre den kan bidra langt oppover i frekvensene. Patos Lyric 502 er rimelig heftige høyttalere i utgangspunktet, så det hadde vært gøy å høre dem med en kraftigere forsterker en det jeg hørte dem på i går. Trykket i høyttalerene alene, med unntak av bassen mellom 18 og 22 hz, var tilsvarende det jeg har i kinoen min med begge subbene! :shock:
    Dvs si at han har et meget godt rom for dette også, med riktig kalibrert sub som bistår i de nedre oktavene vil nok bli temmelig heftg!

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så langt er det ikke noen av recieverne opp til 10-15k som korrigerer sub skikkelig, mest sannsynlig pga at de ikke måler lavere enn til 63hz? Yamaha RX-V2700 er vel unntaket, den måler ned til 35hz, men allikevel - det er jo ikke tilstrekkelig.
    Det er viktig å forholde seg til fakta, for dette blir bare "synsing" fra din side..............

Denon m/ Audyssey "behandler" HELE frekvensspekteret, ref. MultEQ XT,
    og du kan lese mer om dette på AVS Forum - Home hvor produsenten's representant Chris bekrefter dette.

Denon 2807, 3806 og 4306 har denne muligheten.

Intermediate longbow sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du spurt om Flageborg har anledning til å gi deg en hånd? Da skulle en tro at du virkelig fikk orden på det, han skal være skikkelig flink med dette. Det koster dog noen kroner, men vil tro at det er verdt det - bare å spørre dem som har fått hjelp av ham.

Hadde jeg bodd nærmere skulle jeg absolutt hjulpet deg. Om ikke annet kan jeg hjelpe deg step by step slik jeg har gjort det/lært det og kommet fram til mitt nåværende resultat. Har selv spurt Flageborg, men har funnet ut av mye i det siste og vet ikke om det er nødvendig lenger.

Vi kan evt snakkes via PM.
    er det noen som vet hva falgeborg skal ha for sånt??
    kalibrerings hjelp altså???
    er det 100kr eller 2000kr???

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Det er viktig å forholde seg til fakta, for dette blir bare "synsing" fra din side..............

Denon m/ Audyssey "behandler" HELE frekvensspekteret, ref. MultEQ XT,
    og du kan lese mer om dette på AVS Forum - Home hvor produsenten's representant Chris bekrefter dette.

Denon 2807, 3806 og 4306 har denne muligheten.
    Var inne på Denon sine sider, hadde bare lest feil her og beklager dette. Det står at den tar seg av hele frekvensområdet fra 20-20kHz, men er bare 9 bånds eq fra 63Hz og oppover. Noen som vet hvor bred denne korrigeringen er per Hz? I Behringer kan man velge hvor nøyaktig/bred korrigeringen skal være per hz man korrigerer.

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det muligheter for forskjellige "ferdig-oppsett" med Denon recivere,foreksempel uten sub til musikk og med sub til film,uten å måtte kalibrere på nytt hver gang man bytter kilde ?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flageborg kan sikkert svare mer konkret på dette, men mener man kan lagre iallfall 3 forskjellige brukerinnstillinger.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var inne på Denon sine sider, hadde bare lest feil her og beklager dette. Det står at den tar seg av hele frekvensområdet fra 20-20kHz, men er bare 9 bånds eq fra 63Hz og oppover. Noen som vet hvor bred denne korrigeringen er per Hz? I Behringer kan man velge hvor nøyaktig/bred korrigeringen skal være per hz man korrigerer.
    Det er viktig å merke seg at parametrene du nevner IKKE gjelder SUB/LFE håndteringen - den er ikke tilgjengelig for justering.

Du er veldig opptatt av å "fikle" med frekvensene...........

Det fine med Audyssey MultEQ XT - er at automatikken i romkalibreringen eliminerer rommets påvirkning av lyden. Dette er jo også prinsippene til Pioneer, Sony, Marantz osv. med flerpunktsmålt romkorreksjon.

Liker du ikke lyden etter kalibrering, er det vel bedre å kjøpe seg noen andre høytalere, med en lydsignatur som du kan trives bedre med ?

Når "rommet" er borte - hva mer kan man ønske av en romkalibrering?

Er det noen som mener at de er flinkere til å "jusse" en EQ bedre enn Audysseys automatikk? :roll:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.P
    Er det muligheter for forskjellige "ferdig-oppsett" med Denon recivere,foreksempel uten sub til musikk og med sub til film,uten å måtte kalibrere på nytt hver gang man bytter kilde ?
    Det er viktig å forstå romkalibrering. Kalibreringen utføres 1 gang - du har 1 rom og 1 område rundt lytteposisjonen. Det er først når du skifter ut høytalere, SUB, eller effektrinn - at du må rekalibrere rommet.

Jeg har lagret 3 "minner" på Denon. Det er en for film, en for CD, og den siste for Radio/TV

Hvert enkelt "minne" kan ha akkurat den kombinasjonen DU ønsker som:
    Kilde - DVD, CD, Tuner, VCD etc.
    Med/uten romkorreksjon
    Nivå på hver enkelt høytaler
    Delefrekvens
    osv.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cinema_mort påstår bestemt at høyttalerene hans fungerer bedre i stua oppe. En skal da slett ikke se bort ifra at en Denon 2807 som prosessor kunne gjort underverker i kjellerstua. Jeg ville faktisk begynnt der. Særlig hvis det var mulig å gjøre en test uten at det kostet noe. Kanskje Hifiklubben på Ski kunne være behjelpelige med utlån?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Det er viktig å merke seg at parametrene du nevner IKKE gjelder SUB/LFE håndteringen - den er ikke tilgjengelig for justering.

Du er veldig opptatt av å "fikle" med frekvensene...........

Det fine med Audyssey MultEQ XT - er at automatikken i romkalibreringen eliminerer rommets påvirkning av lyden. Dette er jo også prinsippene til Pioneer, Sony, Marantz osv. med flerpunktsmålt romkorreksjon.

Liker du ikke lyden etter kalibrering, er det vel bedre å kjøpe seg noen andre høytalere, med en lydsignatur som du kan trives bedre med ?

Når "rommet" er borte - hva mer kan man ønske av en romkalibrering?

Er det noen som mener at de er flinkere til å "jusse" en EQ bedre enn Audysseys automatikk? :roll:
    Hehe. nei det har jeg ikke sagt. Men slik jeg har forstått det med denne romkorreksjonen, så korrigerer den ikke frekvensresponsen under 63hz? Og dette er vel grunnen til at man trenger en ekstern PEQ eller kalibreringsverktøy som kan ta seg av det? Hva om det er altfor lite eller altfor mye informasjon fra subwooferne i forhold til resten, vil 3806 korrige dette fra 10- (f.eks) 120hz?

Er delay/fase satt 100% korrekt mellom sub og front, eller må dette justeres manuelt senere for å få optimalt resultat. Man tukler naturligvis minst mulig med frekvensene, men er man nødt til det for å få jevnest mulig frekvensrespons så gjør man jo det. Spørsmålet ligger vel i om 3806 sørger for lineær bassrespons fra 10-120hz - eller om man må kjøpe seg en PEQ e.l. for å få dette optimalt?

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •