Svs - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 76

Tråd: Svs

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    FEIGING!

_________________________________les:

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    enig med deg Kid. Du har noen dager igjen av de 45 dagene?? i det minste la Flageborg prøve og hjelpe deg! du er ikke den første som sliter med plassering, å du er ikke den første som blir sjokket etter noen akive timer med kalibrering etter flageborg`s instrukser.....

la det gå noen dager til da

Active cinema_mort sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kid
    FEIGING!

_________________________________les:
    Hehe. Ser du smiler.. Men ja jeg er feig.. Får jeg matet høyttalerne med skikkelig elektronikk nå så trykker ikke det så dårlig skal jeg si deg

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, ikke gjør det mort. Jeg hadde store problemer med å integrere svs'ene i mitt system også, men dette tar bare litt tid. For all del ikke gi opp. Dette gjelder ikke kun svs, men alle slags suber.

Finn først plassering som gir mest spl fra lytteposisjon og sett suben der. Finn så best fase mellom fronter og sub (husk: sub må være satt slik at den spiller bass sammen med fronter i stereo). Fase kan du justere vha delay på forsterker eller fasebryter på suben.

Deretter er det egentlig bare å bruke en del tid på å finne optimale innstillinger for oppsettet på forsterkeren din. Om sub skal stå på yes og front til small + beste crossover, eller bass ut til both/max og front til large + mest vellydende delefrekvens. Dette kommer du fram til ved prøving og feiling. Evt hvis du ikke har kalibreringsdisk, så kan du bare bruke THX optimizer på en dvd som har dette og justere spl per ht vha radioshack slik at denne blir lik på alle ht - med mindre du har auto setup.

Hvis du klarer å bunne suben ved lave volum så er dette totalt feilkalibrert og overhodet ikke representativt. Hvor i landet holder du til?

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg holder til på Kapstad som ligger i østfold. Jeg har ikke de kunnskapene som skal til for å justere denne har jeg skjønt nå! Hadde det vært hjelp å få kunne jeg utsatt det, men om jeg skal surre med dette på egenhånd blir det nok bare tull.. Spiller forresten best med høy nivå. Altså ikke med signal kabel.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du spurt om Flageborg har anledning til å gi deg en hånd? Da skulle en tro at du virkelig fikk orden på det, han skal være skikkelig flink med dette. Det koster dog noen kroner, men vil tro at det er verdt det - bare å spørre dem som har fått hjelp av ham.

Hadde jeg bodd nærmere skulle jeg absolutt hjulpet deg. Om ikke annet kan jeg hjelpe deg step by step slik jeg har gjort det/lært det og kommet fram til mitt nåværende resultat. Har selv spurt Flageborg, men har funnet ut av mye i det siste og vet ikke om det er nødvendig lenger.

Vi kan evt snakkes via PM.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye for det labbetuss Må gruble litt over dette å se hva som skjer! Kontakter deg via PM om det skulle være noe..

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du Radioshack?

Du bor ikke alt for langt unna meg, så det er ikke umulig at jeg kan bistå litt. Jeg har plukket opp et og annet ifbm bassing, så vi kunne jo prøvd litt?

Jeg har til gode å høre Patos Lyric også!

Edit: Du har PM med kontaktinfo!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem selger SVS i dette landet?(butikker)

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    ....Du bor ikke alt for langt unna meg, .......
    Dere må da nesten være naboer.......

Stå på - dette klarer dere sammen

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tottoen
    Hvem selger SVS i dette landet?(butikker)
    Velkommen til L-Sound! Velkommen til forumet....

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La folk få gi et forsøk på kalibrering av denne suben i oppsettet ditt, det skal litt til å få den til å bunne. Selv har jeg klart det, men da på nokså ekstreme nivåer. Kan med trygghet si at dine høyttalere ikke klarer den samme jobben alene iallefall:wink:

Du har jo angreretten helt frem til dag 45. Bruk tiden fornuftig.. :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Velkommen til L-Sound! Velkommen til forumet....
    Takk for det.

Er det bare sub som anbefales å kjøpe her eller er front høytalere også ett tema?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si meg enig her. ikke kvitt deg med den.. Prøv litt forskjellig plassering.. Men ikke send den inn igjen.. jeg driver faktisk enda, med å få den optimal.. Har da hatt samboer å en unge, men nå er det fullt pån igjen m kino/musikk..
    Og jeg mangler litt hjelp til å få denne til å spille greit på musikk, å litt til film....
    Nå har jeg hatt dn ett år da, så jeg har testa litt pos. men trenger litt hjelp til finjustering..

Husk det er et stort beist du har med å gjøre.. Har samme selv..
    Tålmodighet.. :-D

Er ikke så lett, men fy som den trykker..

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tottoen
    Takk for det.

Er det bare sub som anbefales å kjøpe her eller er front høytalere også ett tema?
    SVS er først og fremst kjent for sine subwoofere. De vanlige høyttalerne har jeg ikke hørt på så det kan jeg ikke svare på. De har fått bra kritikk, men når det gjelder vanlige høyttalere ville jeg ha startet opp en egen tråd der du forteller litt om budsjett og bruksområde.

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du prøvd å sette den bak reclineren?

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doc.G
    har du prøvd å sette den bak reclineren?
    Det har jeg faktisk ikke prøvd. Skal se om pnerbye får hjulpet meg en dag.. Så ser vi hva som skjer derifra!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde vært moro om vi fikk det til å fungere. Det er verdt et forsøk i alle fall!

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cinema_mort
    Takker så mye for det labbetuss Må gruble litt over dette å se hva som skjer! Kontakter deg via PM om det skulle være noe..
    bor på greåker så kansje vi kunne ordnet noe med Flageborg,sliter vel også med kalibrering vil jeg tro

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kalibrering

I kveld har jeg vært på besøk hos Cinema_mort, og fått en del inntrykk av kinoen hans. Førsteinntrykket var:
    - FY så store Patos Lyric 502 er!
    - I svarte så stor SVS PB12-Plus/2 er!

Jeg trodde mine SVS PB10 var voksne, men skjønner jo at de er pinglete.

Innledningsvis fikk jeg en introduksjon til anlegget, og vi hørte litt musikk. Han bruker en H/K AVR330 som prosessor, og en Parasound som effektforsterker. Jeg fikk ikke tid til en ordentlig lyttetest av høyttalerene, men jeg fikk da hørt litt. Veldig pent lydbilde, og så langt jeg kunne høre var detaljrikdommen der i alle frekvenser. Skulle bare mangle også på en såpass dyr høyttaler. Jeg var der først og fremst for å se om jeg kunne hjelpe til med subben, og det som er spennende er jo å høre hva SVS PB12-Plus/2 er god for.

Cinema_mort satt på Master and Commander. Den har en fin kanonscene som referanse. Hus, sofa og tilhørere blir satt i bevegelse, og jeg lurte først på hva Cinema_mort hadde å klage på. Det ristet så det var en fryd, og trykket var nok høyere enn det jeg har i min kino. Deretter skrudde han av subben og kjørte samme scene uten sub. HAKESLEPP!! De høyttalerene er helt rå, og jeg begynnte å skjønne lunta; er dypbasstillegget virkelig verdt pengene?

Dette måtte vi måle for å finne litt ut av. Det er ikke tvil om at det er litt mere trøkk i bunn med subben koblet til, men høyttalerene leverte utrolig dypt. Cinema_mort antok at de skulle levere til nesten 30hz, men både han og jeg ble overasket over målingene. Vi målte høyttalerene alene først for å se hva de var gode for, og de gjorde faktisk en strålende jobb helt ned til 22hz!!! :shock: Dette ble jeg mildest talt imponert over.

Vi skrudde av Parasound'en, og målte sub alene. Denne er tilkoblet forsterker med høynivåinngang. Jeg foreslo å sette delefrekvens, men det ble litt vanskelig å få opp skjerm-menyen til H/K'en, så vi lot det være. Subben leverte bra den, men når vi flyttet tuning fra 20 til 16 hz fikk vi avrulling først ved 16 hz. SVS'en ser ut til å levere ganske mye bass i området under 30 hz, men dette er vel romforsterkningen? Høyttalerene topper i samme området.

Når vi skulle kjøre måling på begge samtidig fikk vi underlige resultater særlig i området 50 hz og oppover. Dette viste seg å være et faseproblem. Ved å justere fase til 180 grader fikk vi greie målinger. I alle fall så greie som plasseringen tillot det. Vi tunet ikke noe annet enn gain og fase på subben. Det andre overlater jeg til viderekommende SVS-entusiaster.

Her er målingene:
    Turkis: Høyttalere alene
    Mørk blå: SVS alene (fase 0 grader)
    Rosa: Begge samtidig (SVS fase 180 grader)

Problemet til Cinema_mort er først og fremst at han ønsker drahjelp til høyttalerene i området fra 30-100hz. Han savner den kjappe bassen som slår i brystet. SVS PB12-Plus/2 gjør jobben sin den, men spørsmålet er nå om jobben den gjør er verdt så mye penger? Dere kan jo selv se på målingene at det kun er helt i bunn at SVS'en faktisk er til hjelp.

Jeg foreslo å trekke høyttalerene frem og sette subben i hjørnet, men han hadde allerede prøvd dette. Mye av bassen forsvant fra frontene med en slik plassering. Dessuten ble bassen fra SVS'en sterkest i diagonalt hjørne, mens det ble nesten stille i sweetspot. Mulig at rommet hans også er en utfordring her. Jeg fikk faktisk høre SVS'en bunne (evt hoppe litt) når han dro på maks i Master and Commander, så ting tyder på at rommet ikke er helt optimalt.

Min mening er at Cinema_mort kanskje bør vurdere en rimligere SVS til dypbassen og heller bruke litt penger på sterkere forsterker til høyttalerene. Parasound'en skal levere rundt 200 watt, men i disse høyttalerene vil jeg tror det bor mere lyd om en bare fôrer de med nok krefter.

Er det noen som har forslag til hvordan en nå bør gå frem så er det fritt fram.

Det var hyggelig å besøke Cinema_mort, og jeg håper han får lyden slik han vil. Jeg ble noen erfaringer rikere, og Patos Lyric 502 imponerer!

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •