Bytte fra SA Explorer til Focal 1007 pga lite rom??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bytte fra SA Explorer til Focal 1007 pga lite rom??

Noen som vet om steder i Trondheims-området det er mulig å få en demo (butikk eller privat) av Focal 1007 Be?
    Er det bare André og Hifi-Huset som har disse?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bumper litt her.

Skal for øvrig til Oslo neste helg. Har de demorom på Hifi-Huset? Ellers hvis noen vet om andre demo-steder mer sentralt i Oslo, så hadde det vært topp, for Bærum ligger litt langt vekk for min del.

Newcomer Shooter sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De har demorom på Hifihuset ja, men det kan lønne seg å ringe og bestille demo på spesifikt utstyr på forhånd da det til tider kan gå en kule varmt der... Dersom du gir Andre et forhåndsvarsel om at du kommer og hva du vil høre på er det langt større sjanser for en stor hifi-opplevelse.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja du er nødt til å ringe Andre på forhånd uansett. Det er nesten utelukkende alltid hektisk der, og det er slettes ikke sikkert han har noen høyttalere klar for demo. Vet ikke hvordan det er nå, men det har lenge vært store leveringsproblemer på Electra Be serien.

Andre pleier å være flink til å arrangere demo på ettermiddag/kveldstid etter stengetid. Tror det vil være å fortrekke.

IMHO er 1007Be de beste høyttalere under 30k som er å oppdrive, dvs. om man klarer seg med stativhøyttalere. Med prisen Andre pleier å gi, burde det ikke være så mye å lure på om de faller i smak. :-D

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Er ikke misfornøyd med oppsettet jeg har nå, men jeg føler kanskje at høyttalerne blir litt overkill for et 16m2 rom. Derfor kunne jeg tenke meg å høre stativhøyttalere med sub, og se om det er et bra alternativ. Og 1007 virker jo som et veldig spennende alternativ!

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, er det noen der ute som har hørt både Explorer og 1007 Be, og kan uttale seg noe om forskjellene på disse?

Explorerne har hvertfall knallbra trøkk, og jeg synes også de har en deilig mellomtone. Diskanten er bra den og, men kan fort bli litt lys og skarp. Dette mistenker jeg har mye med rommet mitt å gjøre, siden de strengt tatt er litt store til et 16m2 strort rom.

Når det gjelder 1007 har jeg jo aldri hørt de, men de går jo for å ha veldig behagelig diskant etter det jeg forstår. Og kombinert med en god sub vil de levere mer i bånn enn det Explorerne gjør også. Men det jeg stiller meg tvilende til er om de vil gi like bra trøkk som SA sine gjør f.eks på trommer. Synes det er noe av det beste med Explorerne, men om jeg fikk en silkemyk diskant som stryker meg varsomt i øregangene, så er det kanskje verdt å bytte det mot litt mindre trøkk... Eller gir komboen 1007 + sub bra punch og live-følelse også?

Hadde satt vedldig pris på oen tanker rundt dette!

Btw; om det er noen 1007-eiere oi Oslo-området som vil ha en snill og kjekk student på en liten speed-demo til helga, så er det bare å sende pm:-)

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor lite rom har du?

Hvis du har et lite rom, hvorfor ikke velge høyttalere som er laget for å stå nærme bakvegg?

Regner med at 1007 må omtrent en meter ut på gulvet for å spille maksimalt..(?)

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke 1007 frontmonterte porter, slik at de kan stå ganske nærme bakvegg? Eller er det bare jeg som surrer?

Rommet er 16m2 stort, og sånn som det er nå står høyttalerne litt over en halv meter fra bakvegg. Explorerne fungerer i og for seg ganske bra her, og med enda litt mer demping ville det nok blitt enda bedre. Men med mindre høyttalere ville jeg kanskje ikke trengt så mye demping heller..?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1007 har portene bakover. Hos meg måtte de ca 1 meter fra bakvegg for å få jevn bassrespons. Da regner jeg 1 meter fra frontplate, så ca. 60cm fra bakvegg tenker jeg blir bra. Men det må testes i ditt eget rom.

Be-diskanten er ganske spesiell. Silkemyk og utrolig luftig, en klasse for seg i prisklassen og spiller ringer rundt explorer på dette punktet. 1007Be er veldig nøytrale men tipper på kanten til lyse (matching matching). Plasseres de korrekt lager de et stort lydbilde, og gir deg masse detaljer uten å virke trøttende. Slår fra seg bra sett i forhold til størrelsen, men til trommer etc er det som du antar mer trykk og morro i explorer. En ganske annerledes spillestil enn du er vant til, så du bør definitvt høre på de før du bestemmer deg. Les litt reviews om de også. Rangert A i Stereophile blant mye annet. Du finner ikke noe bedre finish i denne prisklassen......om det er viktig.

Ingen problemer å matche de med en sub, men gå for en av god kvalitet.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar, Håkon.

Virker som dette er noe jeg helt klart må høre selv, for å gjøre meg opp en mening ja. Får vel bare ringe Hifi-Huset og høre om det er mulig å presse inn en demo til helga. Hvis han har de inne da...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med SA Ranger som kommer til jul? De passer vel bedre i litt mindre rom..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •