Musikksubwoofer / Hjemmekinosubwoofer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 69
    Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Musikksubwoofer / Hjemmekinosubwoofer

Hva mener folk med musikksubwoofer?

Er dette en sub som ruller av der den dypeste tonen fra et akustisk instrument befinner seg. Er en musikksubwoofer strammere enn en hjemmekinosubwoofer? Hva legges i ordet stramt? Må en musikksubwoofer ha skyhøy THD og lukket kasse for å bli godkjent av de konservative? [Edit: ledende spørsmål/provokasjon - beklager]

Jeg er virkelig nysgjerrig på dette og ønsker en saklig debatt. Synsere uten førstehåndserfaring som har lest om noen som har hørt fra en eller annen bes vennligst om å holde skrivekløen for seg selv. Jeg ønsker alle med erfaring vennligst delta, slik at vi kan få en frisk og saklig debatt hvor kanskje en del begreper kan oppklares.

Tar jeg feil når jeg oppfatter en musikksubwoofer som å være en subwoofer som ruller av før det vanskelige området skal forgripes?

Kjør debatt!

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et veldig interessant tema du tar opp her akto, håper på en god diskusjon i denne tråden. Selv får jeg bare nevne at min "hjemmekinosub" SVS Plus/2, integrerer seg godt med frontene til musikk, kanskje bedre enn de fleste andre i samme prisklasse. Har opplevd lukkede kasser som kan føles litt "strammere" i bass, hvis jeg får bruke det begrepet. Men det betyr ikke at det er en mer musikksub av den grunn. Interessant tema, ser frem til å følge med videre i denne diskusjonen:wink:

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er ikke jeg noe ekspert på dette, men med musikksub tenker jeg på nettopp det akto sier. At de ruller av litt tidligere enn "hjemmekinosubber", og at de er presise og kontante i bassen. Slik at de følger musikken og ikke høres ut som noe "brum" som henger litt etter musikken. Men i hjemmekino vil man jo ha mye dypbass, og det skal kjennes i kroppen(mener ihvertfall jeg) Uansett, er en "hjemmekinosub" godt integrert tror jeg den kan fungere bra til musikk.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revol2k
    .......med musikksub tenker jeg på nettopp det akto sier. At de ruller av litt tidligere enn "hjemmekinosubber", og at de er presise og kontante i bassen. Slik at de følger musikken og ikke høres ut som noe "brum" som henger litt etter musikken. Men i hjemmekino vil man jo ha mye dypbass, og det skal kjennes i kroppen(mener ihvertfall jeg) Uansett, er en "hjemmekinosub" godt integrert tror jeg den kan fungere bra til musikk.
    Jeg ble iallefall imponert over hvor presis og kontant min sub er, og den er en "hjemmekino" sub, kalt her på forumet. Og ja, integrering er selvfølgelig et must, men det er det da med "musikksuber" og..?

:-D

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    der klikka pcn min, kan man slette inlegg?

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jojo, men en musikksub er kanskje lettere å få til å fungere bra til en musikk enn hva en kinosub er? Vet ikke jeg :-D
    Lyd er subjektivt ikke sant? Det kan jo hende mange hifi "geeker" ville vært totalt misfornøyd med en svs!

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har jo selv en tråd om "hifisub" så jeg kan jo si hva jeg selv tenker. Jeg for min del ha hørt endel gode og dårlige subber, og en "hifisub" forbinder jeg med en sub som spiller ren bass med kontroll og som er grei å integrere med høyttalerne eller. Men filmsub og musikksub skiller jeg ikke mellom, men jeg tenker med meg at man ofte har behov for litt villere lydtrykk i mange kinoer enn man kanskje har til musikklytting.

En dårlig sub for meg er en som ofte er dårlig bygd og som lager pustelyder, har mye distorsjon og som brummer mer enn den spiller bass.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest en del igjennom tråder vedr. dette som blir tatt opp. Og for meg, virker det som at alle som nevner musikksub rett og slett kaller det dette, fordi de ikke kan/gidder å integrere en mere brutal råtass...?

Jeg har selvfølgelig hørt sub'er som spiller både stramt og fint til musikk, da ofte i en mye høyere prisklasse enn f.eks den største SVS modellen. Likevel, er det som oftest mangel på de laveste frekvensene.. og de lave frekvensene, er faktisk der oftere enn man tror, selv på musikk.

For å føre diskusjonen enda noen hakk videre, hva kaller man:

- Velodyne DD15/DD18?
    - De nye "trekant" subbene til Klipsch?

Musikk/Film/Kombo?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Jeg har BARE musikksubwoofere :-D

De kan også brukes til film, fordi de spiller dypt nok - når det kreves..........

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revol2k
    ................Det kan jo hende mange hifi "geeker" ville vært totalt misfornøyd med en svs!
    Det gjelder egentlig alle som ikke utfører en skikkelig kalibrering og integrering i oppsettet sitt...............og det er vel ikke en hifi "geeks" sterke side

Det er INGEN sub'er som spiller bra - uten kalibrering !!!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flageborg da.. nå skulle jo vi ha en lang og morsom diskusjon her, så kommer du å setter punktum med en gang. Nå er det jo ingen som tør å si noe, fy fy Haha, neida.. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Musikksubwoofer er mer kritisk til plassering og justering. Til film kan det være OK og med litt ekstra nivå på bassen. Dette fungerer ikke like godt på musikk.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gammelnok
    Musikksubwoofer er mer kritisk til plassering og justering. Til film kan det være OK og med litt ekstra nivå på bassen. Dette fungerer ikke like godt på musikk.
    Nå synes jeg vi er inne på dette med kalibrering igjen...?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk den umiddelbare følelsen når jeg leste innlegget ditt at "noen" har blitt en smule provosert av utsagn som "det finnes bedre subwoofere til musikk enn SVS", spesielt siden du dro inn dette med hvor dypt en sub går (som er fanesaken til SVS). Er jeg helt på viddene?
    Tar jeg feil når jeg oppfatter en musikksubwoofer som å være en subwoofer som ruller av før det vanskelige området skal forgripes?
    Er ingen ekspert på bygging av subwoofere og fordeler/ulemper med ulike elementer og konstruksjoner, men det virker for meg at subwoofere som har rykte på seg til å være eksemplariske til musikk, ofte er av en slik konstruksjon som gjør de uegnet til å gjengi voldsomme lydtrykk under 25hz. Unntak er det selvfølgelig, men da mener enkelte vi må litt opp i pris.
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Jeg har BARE musikksubwoofere
    Jeg har BARE musikkhøyttalere. Men noen spiller bedre musikk enn andre....
    Det er INGEN sub'er som spiller bra - uten kalibrering !!!
    Det er heller ikke alle sub'er som spiller bra - med kalibrering !!!

Er det noen som mener alle subwoofere vil låte likt gitt ett 85db trykk rundt 50-60hz? Eller kan det være at noen konstruksjoner oppfattes som mer pløsete og mindre direkte enn andre? Er løsningen å finne en bedre plassering på den, koble til en radioshack og skru litt på fase-knappen så vil den spille like bra som en sub til ti ganger prisen som er likt kalibrert?

Er vi enige om at det ER forskjell på subwoofere også over 30hz (maks lydtrykk satt til side)?

Sånn! Da har jeg gjort min daglige dose med provosering. Nå er det bare å løpe å finne seg stein å gjemme seg bak til skuddsalvene gir seg...

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, og jeg som var redd Flageborg satte punktum for denne tråden. Nå er vi i gang, med Håkon inne i bildet er det et "must" at det blir en heftig diskusjon her. Kverulanten selv! GØY:wink:

Jeg ser selvfølgelig hva du mener Håkon, og er enig i at enkelte egner seg bedre oppover enn andre. Men så var det dette med Musikk/Film-sub da? Kan man virkelig kategorisere de ulike sub'ene i to slike grupper? Isåfall, må tydeligvis en av gruppene være dårlige, til det meste:wink:

....og, jeg ville aldri hatt en ren streng-i-rumpa sub(hvis jeg får lov å kalle det, det. Mao. stram, til de som ikke skjønte mitt rare uttrykk), uten en annen sub i tillegg til å ta seg av de lavere frekvenser. Musikk skal jo også være gøy, og ikke minst, linært er en ting, men får man ikke med seg all informasjon, går man jo glipp av noe vesentlig....

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig interessant tema!
    Jeg har på egen hånd konkludert med at betegnelsene "kino-" og "musikk-" egentlig er et kvalitetsbegrep.
    Altså at en såkalt hjemmekinosub er for dårlig til hifi/musikk, men at den leverer bra lydtrykk på lave frekvenser og derfor tilfører mye moro til filmen.
    En musikksub trodde jeg rett og slett hadde bedre lydkvalitet, fremfor lydtrykk.
    Under "kino-" kommer "bil-", hvor det finnes mye billig skrot, som låter forferdelig, men dunker og buldrer høyt.
    Ved avstemning av kabinetter til de tre nevnte kategorier, ville altså;
    bilsub, avstemmes for høyest mulig lydtrykk,
    hjemmekinosub avstemmes for lavest mulig frekvensgang,
    mens for musikk/hifi nedprioriteres både lydtrykk og lave frekvenser, og istedet prioriteres jevn frekvensgang, jevn fase, group delay etc.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    ............Er det noen som mener alle subwoofere vil låte likt gitt ett 85db trykk rundt 50-60hz?
    Ikke meg, MEN det virker mer som forskjellen på SUB'er kan være "nyanser" og ikke som natt/dag eller himmel/******* - sammenligningsmessig.

Det ser ut som de aller fleste SUB'er har en tilnærmet "linearitet" når det utføres tester utendørs - i "åpent lende". Og at man der ser en avrullingskurve nedover i frekvens som den største skilnaden - noen går faktisk dypere enn andre.

Når jeg ser på denne "likheten" fra test-målingene, og deretter på kurver som viser hvordan SUB i "samspill" med rommet kan bli helt forferdelig resultat - skjønner man at SUB'en(uansett merke) har et potensiale - det må bare kalibreres først..............

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke meg, MEN det virker mer som forskjellen på SUB'er kan være "nyanser" og ikke som natt/dag eller himmel/******* - sammenligningsmessig.
    "When the note stops, so does the subwoofer". Hentet fra en review om en sub fra en kjent produsent, og den setningen treffer spikeren på hodet. Noen subwoofere slår så det kjennes ut som en hest som sparker deg i magen, mens andre føles mer som en pløsete tung sakkosekk som kommer flyvendes. Gode høyttalere spiller som ofte ganske stramt nedover, og skal man integrere en sub godt da, må man ha en sub som klarer det samme og ikke markerer seg negativt i lydbildet. Digresjon: Husker ikke om det var Akto eller Jfinneru som skrev review i Hjemmekino om Focal Electra Be serien, og der stod noe slikt som at SW1000 ikke gikk like dypt som mange andre subwoofere, men det tok den igjen til de grader oppover i frekvensområdet med perfekt integrasjon og et heftig trykk der det faktisk betyr noe... (tatt friskt fra minne). Uten å gå inn på andre merker spesifikt, så er det bare å lese gruppetester av div. subwoofere og se hvordan de gjør seg mht. integrering/musikalitet/presisjon etc mot hverandre.

Til film er det selvfølgelig andre ting som gjelder, og der vil jeg driste meg til å si at de fleste er opptatt av mest mulig trykk under 30hz fremfor ting som vil være mer viktig i et godt stereo oppsett. Har faktisk lest om enkelte som skrur ned innstillingene på servoen til Velodyne DD når de ser på film, da de foretrekker litt høyere forvrengning til dette bruksområdet. Sier vel kanskje litt om at preferanser er litt med i bildet her også...
    Det ser ut som de aller fleste SUB'er har en tilnærmet "linearitet" når det utføres tester utendørs - i "åpent lende". Og at man der ser en avrullingskurve nedover i frekvens som den største skilnaden - noen går faktisk dypere enn andre.

Når jeg ser på denne "likheten" fra test-målingene, og deretter på kurver som viser hvordan SUB i "samspill" med rommet kan bli helt forferdelig resultat - skjønner man at SUB'en(uansett merke) har et potensiale - det må bare kalibreres først..............
    Joda, du er inne på noe vesentlig der ang. kalibrering. Men skal man se kun på linearitet, så sier det oss lite om hvor stramt og forvrengningsfritt en sub spiller. En parkeringsplass er ikke der en sub skal stå til syvende og sist, så den bør uansett testes hjemme og som du påpeker, kalibreres skikkelig.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    mens andre føles mer som en pløsete tung sakkosekk som kommer flyvendes. Gode høyttalere spiller som ofte ganske stramt nedover, og skal man integrere en sub godt da, må man ha en sub som klarer det samme og ikke markerer seg negativt i lydbildet.
    Hvorfor har jeg på følelsen av at du snakker om SVS her?

Er det noen som leverer "hestespark i brøstet" så er det S-V-S! Hallaluja

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blås i begrepene, hvis du ikke kjøper SVS er du laaangt utpå jordet.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •