Musikksubwoofer / Hjemmekinosubwoofer - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 69
    Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Det er ikke Bag End jeg snakker om! Ei heller hjemme hos deg.
    Men vi hørte det her.

Hvilken "musikksub" prater du om? Rel? Det er da reflekskasser..
    Iallefall ST-serien, som er musikksubene.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Orgel går ned til 20Hz............
    16Hz er svaret..............og det kan vi jo prøve på Hortenmessa 2006 - moro med LYD :-D

RoKo har noen heftige Pipe Organ Spectacular Recordings - som er klare for demo................

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Hva skjer med lukkede konstruksjoner som får et musikksignal med en frekvens under elementets naturlige avrulling. Ta gjerne et merke som "alle" prater om i samme setning som musikksubwoofer og som er specket til å gå dyyypt. Har noen hørt det?
    Lukkede konstruksjoner går i kompresjon om de blir presset for dypt og for høyt. Går ut i fra at du snakker om Velodyne som er mye favorisert blant mange entusiaster på div. store utenlanske forum. Eller snakker du kanskje om den nye lukkede subwooferen til SVS?

Denne tråden skulle i utgangspunktet handle om musikksubwoofer (?), men nå ser det bare ut til at den glir inn i den samme klisjeen at de samme personene prøver å få bevist at SVS er verdens beste subwoofer på alle områder igjen, og at Velodyne, Rel og andre ledende subwoofer merker ikke klarer å stille opp med samme mengde dypbass. Altså nok en SVS-tråd, men det var kanskje intensjonen din med tanke på hvorfor du startet denne tråden, og i hvilken retning du leder den....?

Her ser man hvor ekte instrumenter ligger i frekvensområdet, for de som er på jakt etter hvilke kvaliteter man trenger å prioritere for en sub som kun skal fungere til musikk i et hifi-oppsett:

Står mer om det her:

What's in your Music
    EQ BY THE OCTAVE
    http://www.recordingwebsite.com/rwti...ive/rw15r.html
    TSC Tech Talk | EQ
    http://www.djhistory.com/forum/archi...p/t-15245.html
    http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu...c/orchins.html
    How Do Woodwind Instruments Work?
    Musical instrument ranges
    Personals.gummyguide.com Web Directory
    http://www.bluesblast.com/frequency.txt

Nå finnes det riktignok noen sanger som har effekter som går godt under dette området (har vært noen spørsmål på hvor man finner dette tidligere), men man kan vel trygt si at dette er det primære arbeidsområdet til en sub som kun skal brukes til musikk. Ja så fremt man ikke har kjøpt orgel-CD`en til ROKO da...

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg ser det er en musikksub en sub som spiller stramt og definert, hvor den aller dypeste bassen (les 10-25 hz) ikke er et "must"... Skulle den likevel befinne seg der ønskes den selvfølgelig hjertelig velkommen! På en del live-opptak gir den masse tilstedeværelse og stemning...

Med en filmsub er det nettop dette feltet man ønsker gjengis med god SPL, da filmen straks blir langt mer fysisk! En filmsub har ikke de samme strenge kravene til definisjon som en musikksub har. Vi har vel alle hørt subber som spiller gromt til film, men ikke duger til musikk (og nei, jeg sikter ikke til svs)

Jeg kjenner meg sinnsykt godt igjen i Dags "lyttevaner" med stadig kalibrering ettersom forskjellige skiver går inn og ut av spilleren... Verden hadde vært et bedre sted om det hadde eksistert en slags standard for "klangbalanse" på miksen til album, slik at man slapp å justere hele tiden...

Vedrørende hva som kalles "kjapp bass" er det i hverfall i min bok sub som gjengir informasjonen den mates med uten å gi etterklang/farge. Ved normal musikk er ikke dette så kritisk, men hører man mye på musikk som f.eks Disturbed (metal) på høyt volum sliter faktisk mange svært gode subber med å henge med 100% på de rytmiske dobbeltpedal slagene på stortromma... På enkelte subber sitter slaget perfekt, men "etterklangen" henger igjen for lenge, og det blir bare grøt...

Med Pb12.2 elementet slet min DIY sub litt her, under de mest ekstreme rundene, men etter jeg fikk oppgradert til 12.3 sitter det som en kule!

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nesten rart at ikke "church organ" er nevnt i den grafiske oversikten?
    Dette går vel som regel lavere (i frekvens) enn en kontrabass?
    Skal man forholde seg til grafikken, bokstavelig talt, så behøver man neppe en sub som går under 20Hz?
    Men de fleste vet jo at det finnes "nok å høre på", om enn sjeldent i dette frekvensområdet, også i musikk.
    Tror ABBA i sin tid hadde en konsert i Royal Albert Hall, hvor det stedlige orgel ble brukt, og som visstnok skulle avgi toner ned mot 16-17Hz.
    Sånt kiler jo litt i ryggmargen.. ;-)

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    16Hz er svaret

Hehe, jeg tenkte å skrive 16Hz, men skrev visst 20Hz. Jaja.

Altså på tide å legge seg. Zzzzzz.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor ofte går man på konsert, PA eller akustisk, hvor man blir filleristet av de dypeste toner? Behovet for å kunne spille veldig høyt ved de aller laveste frekvensene, på musikk, er ikke så stort som enkelte tror. Har man noen få plater i musikksamlingen sin som går kjellerdypt, og tuner anlegget mot disse, er man etter min mening mer interessert i vibrasjoner enn musikk...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det, er så avgjort et poeng!
    Og som nok gjelder i større grad enn hva man i det daglige vil tro. Likefullt er det en fryd å oppleve de (få?) seansene som finnes, av " kjellerdype" musikkopplevelser. ;-)

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Hvor ofte går man på konsert, PA eller akustisk, hvor man blir filleristet av de dypeste toner? Behovet for å kunne spille veldig høyt ved de aller laveste frekvensene, på musikk, er ikke så stort som enkelte tror. Har man noen få plater i musikksamlingen sin som går kjellerdypt, og tuner anlegget mot disse, er man etter min mening mer interessert i vibrasjoner enn musikk...

Det er ingen PA-subber, bortsett fra Bag End og kanskje noen andre, som går lavere enn 28-30Hz. Dette fordi man vil heller ha høyt lydtrykk enn lav frekvensrespons.
    Alle de største subbene fra JBL, Meyer, Turbo, EV, Nexo, etc går ned til 28-30.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå må det jo taes med at konsertlyd ikke burde være en referanse! Jeg har i hverfall aldri vært på en konsert hvor lyden er noe jeg kunne tenkt å hatt i egen stue...

Eller er det bare jeg som går på feil konserter?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Jeg har i hverfall aldri vært på en konsert hvor lyden er noe jeg kunne tenkt å hatt i egen stue...

Eller er det bare jeg som går på feil konserter?
    Jeg var selv på Roger Waters konsert. Og det var lyd jeg kunne tenkt meg, til de grader!:-D

Men blir litt drøyt å ha ett slikt "oppsett" i stua!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neppe. (@ Elemental Studios)
    Live-konserter har vel i de fleste tilfelle et større fokus på "trøkk" enn kvalitet, selv om enkelte kanskje klarer å fange opp begge begreper?
    Det er vel svært få, om overhodet noen(?) som er istand til å levere lyd under 20-30Hz.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HåkonN, jeg leder ikke tråden i noen retning, nå synes jeg du er ufin.

Det jeg vil frem til er at stort sett alle (bortsett fra et DIY-bygg) subwooferne jeg har hørt som er lukket støyer under dens naturlige avrullingsfrekvens. Dette er støy som er håpløst å lytte til. Og det er nettopp her mange prater om musikalske subwoofere. Når det er sagt er ikke dette et korstog mot lukkede konstruksjoner, det finnes mange bra her også, ref. DD-serien.

Jeg bryr meg ikke om akustiske instrumenter all den tid jeg hører på musikk som går dypere - også kirkeorgel. Er vi inne på noe når man sier at en subwoofer ikke trenger å gå dypere enn 25 Hz? Hva med det under 25 Hz. Hva med acappella? Der er det informasjon helt ned i kjelleren som kommer da de spytter på mic-en. Eller kirkeorgel som nevnt over. Eller elektronisk musikk. Er det bare strenge- og blåse-instrumenter som teller.

Hvordan høres en treg 30 Hz ut? Treg vil jeg heller kalle ukontrollert, som kommer når man har en middelmådig konstruksjon og for liten forsterker.

Dette handler ikke om SVS, dette handler om alle begrepene som er ute å går. Det handler om rykter og det handler om synsing.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gud... her spriker betraktningene i absolutt ALLE retninger....

OK - jeg har (ennå) ikke giddet å lese hele tråden (som for øvrig har vokst fra meg i løpet av kort tid... hehe...) og de divergrende betraktningene.

Musikk- eller kinosub? Hva er EGENTLIG forskjellen, annet enn at musikksuben (i følge flere) krever bedre nyansering av de dypere tonene?
    Egentlig tror jeg dette bare er en vikarierende unnskyldning for å fortsatt sitte på gjerdet i søken etter en ny investering. Man er liksom "med", men dessverre egentlig likevel ikke...

Hva er feilen med en sub som går kjellerdypt og samtidig beholder kontroll? Jo - den er BÅDE musikksub og kinosub - GUD forby... ;-)
    Slikt vil, etter diverse diskusjoner å dømme, ikke Ola Dunk ha. Gudene vet hvorfor...

Etter mitt syn er den oppfattede definisjonen av "kinosub" at den skal gi deg dunk-dunk som du utvetydig hører - men dessverre ikke føler. Altså ikke de frekvensene som setter huset i bevegelse.

Hvorfor er det slik, og hvem vil slå seg til ro med et slikt syn/valg? Mye av svaret er nok å finne i de ulike konstruksjonene. Lukkede kasser skal jobbe utrolig godt for å gi meg samme opplevelse som åpne suber med porter. Faktisk har jeg ennå til gode å oppleve dette. Velodyne har så langt faktisk ALDRI overrasket meg entydig positivt - sorry to say. Jeg forsøker selvsagt å legge godviljen til, men nei. Det blir FOR mye brøstkassetrykk. Ikke lengre ned...

Stålkontroll er stikkordet. Dype toner er utarter seg dessverre ikke nødvendigvis som godlyd. Det kan svært ofte gjerne fremstå som kraftig portstøy. Sikkert greit i enkelte utgaver av kirkeorgelmusikk... ;-)
    Neida - her er det snakk om frekvenser som ligger i bunn og som løfter lydbildet til helt nye dimensjoner - altså noe du FØLER. Vi snakker om LYDROMMET. Og som alltid er det de tre K-er som gjelder: Kontroll, kontroll og kontroll.

Jeg har mer enn én gang vært i store kirker med store, dyre og kjente orgelkonstruksjoner. I Norge er vi svært heldige som har dyktige mennsker på dette området. Blant mine beste venner har jeg også en orgelmusiker av rang. Han har også utgitt egne CD-er innen temaet.

Det jeg vil frem til er at en sub skal FLYTTE LUFT. Gjør den dét på rett måte, gjenspeiles det originale rom på en svært troverdig måte. I alle andre tilfeller...? "ikke bestått".

Noe uklart her?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som flere andre her inne har påpekt så er en musikk-subwoofer og en hjemmekino-subwoofer er fortsatt samme subwooferen,bare at den brukes til forskjellige oppsett.

Og akkurat dette med bruken av subwooferen er jo vesentlig i valg av sub.

Kjører man hjemmekino med peaker på 115 db så må man ha en eller flere subber som kan levere 115 db ved 20 hz,
    mens brukeren av et dedikert musikkanlegg kan klare seg med mindre subber som bare leverer 85 db ved 20 hz.
    Det hele bunner ut i hvor mye bass en ønsker og hvor høyt en spiller.

At en har en personlig preferanse i lydverden vil jo også avgjøre hvorvidt en velger en trykkammer sub eller en bassrefleks.

Eller mener kansje Akto at en lukket SVS SB12-Plus er en mye dårligere sub enn bassrefleks subben SVS PB12-NSD?
    Det er ganske naturlig å sammenligne disse 2 siden de ligger i samme prisleie og er konstruert av samme firma.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Det må bety at det stilles betraktelig STØRRE KRAV til en filmsubwoofer, for den må spille BÅDE dypere og høyere i frekvens enn "pingla" som bare skal levere musikk - innenfor et "snevert" frekvensområde.........
    Helt enig i dette. Det jeg ser i en god "musikksub" er en sub som spiller kontant og stramt i frekvensområdet over 25-30Hz. Lite forvrengning.
    DB nivået bør ikke avvike for mye i topp og bunn frekvensene. (ujevn kurve)

En god "Filmsub" mener jeg bør ha de samme kravene til en "musikksub" i frekvensområdet over 25-30Hz, MEN den skal også gå videre ned i kjelleren så godt det la seg gjøre.
    Dette er jo å stille større krav til "Filmsub'en".

Når man har kjøpt en sub som skal klare dette, er jobben å få det til å passe
    inn i rommet man skal ha det i. Det er ikke alltid like lett og kan vel gjøre den
    beste sub'en til noe helt annet en bra.

Jeg har kalibrert endel på mitt system, og funnet ut at rommet mitt gjør
    det slik at jeg ikke får det som jeg vil ha det. Men jeg fant ut at timingen, dvs fasejusteringa er VELDIG viktig. Etter jeg fikk ordnet dette, kan jeg nesten ikke merke at det er sub i systemet. Spiller egentlig som 2 store fronter uten sub, bare at de går mye dypere...

Jeg er fornøyd på film, ikke så fornøyd på musikk. Det jeg har kommet frem til er at det er rommet og eventuellt frontene som gjør dette og ikke subb'ene. Vi får se når jeg får satt opp anlegget i det nye rommet. ;-)
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk til Slinger for eksempler. Du kan kanskje fortelle oss litt om forskjellen?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akto: Beklager at jeg tok litt "av". Mine betrakninger var basert på ditt innlegg i en annen tråd, men jeg ser nå at jeg burde ha holdt de for meg selv.

Topic: Jeg skjønner ikke helt hvorfor en musikalsk sub ikke kan gå dypt eller være portet? Det jeg har sagt tidligere er at det primære arbeidsområdet til en sub som utelukkende skal brukes i et hifi oppsett vil være over det som beregnes som ønskelig til film. Hører man spesielle krav som interesse for orgelmusikk og/eller elsker å finne musikk med effekter som setter hus og luft i bevegelse, må man selvfølgelig ta hensyn til valg av sub deretter. Det er ikke uten grunn at Cerwin Vega har tatt helt av, enkelte liker bass og helst mye av det (var selv enormt glad i mine CV). Når det er sagt, så er det mange subwoofere som går ned til 20-25hz men som kanskje ikke spiller for hele nabolaget.

Alle subprodusenter kan lage en kasse på størrelsen med hundehuset til Fido, utstyrt med store kvalitetselementer og forsterker som har nok effekt til å holde liv i en liten landsby på nordpolen. Dette vil åpenbart flytte enorme mengder luft og er ingen heksekunst for en god produsent. Men nå har det seg en gang slik at de aller fleste (ikke alle) ikke har behov for det. Ergo blir de laget i mer plasseringsvennlige størrelser, og deres bruksområde blir designet fra å være mellom 30-100hz med moderate krav til maks SPL (lydtrykk). Dersom en slik konstruksjon er laget velykket, burde det ikke by på store vanskeligheter med å integrere, kalibrere og plassere den for de aller fleste. Fordelene med en liten sub og kalibrering/plassering bør være åpenbar.

Om de klarer å lage en slik sub som også spiller utrolig høyt og ekstremt dypt, helt uten at det går på bekostning av dens kvaliteter oppover i frekvens, så er det ingenting annet enn FLOTT for da har vi utvidet dens mulige arbeidsområde. Problemet er bare at for å få en konstruksjon til å flytte store mengder luft, må også hele designet gjøres om og vi får naturlig nok en veldig stor portet kasse. Enkel fysikk.

SVS ser ut til å være en produsent som har gitt blaffen i størrelsen på konstruksjon, og gått all the way. Typisk amerikansk, men åpenbart også utrolig velykket, og kanskje spesielt artig siden mange andre produsenter nok trodde at det ikke var et marked for så store kasser i hjemmet til folk, i allefall ikke utenfor USA der vi har stuer på størrelsen med et bøttekott i sammenligning. Disse konstruksjonene egner seg naturlig nok ekstremt godt til film pga deres evne til å flytte mye luft med stor kontroll. Og før noen tar ladegrep mot meg, så er det ikke dermed sagt at de ikke duger på musikk.

Så til poenget mitt. Går man inn på et rent hifi-forum der det stort sett sitter folk med rene 2-kanals system ville vi nok sett en ganske anderledes utvikling på denne diskusjonen. Jeg mener det ER forskjeller på hvordan en sub oppfører seg over 30-40hz, og jeg mener det ER relativt merkbare forskjeller dersom man har et skikkelig hifi-anlegg og en sub som ikke takler dette området eksemplarisk skal integreres godt. Jeg tror ikke det er noe vits å sette enkelte merker i en bås, men heller vurdere hvilket bruksområde man trenger en subwoofer til og gå ut i fra det. Ikke alle har samme krav, ikke alle har samme smak og selv om det er en tung klump å svelge for enkelte er det nok desverre verden vi lever i.

Det er forøvrig masse reviews og erfaringer fra folk på subwoofere som ligger helt åpent på nett rundt om kring, og dette er kjempegod informasjon for de som er på jakt etter ny sub, enten det er til musikk, film eller begge deler. Det er også en tendens til at et forum "låser" seg på et merke (avforum er ikke alene), så det kan være smart å samle litt informasjon fra flere steder om man er usikker.

Med vennlig hilsen en som fortsatt ikke har bestemt seg for subwoofer.

Newcomer TrondBerg sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har dere forresten hört om denne subben...se link:
    OhGizmo! » Blog Archive » World’s Most Powerful Subwoofer!
    Beklager dersom dette faller utenfor emne, men bare for å komme bort fra svs litegrann liksom.....det fins jo andre produsenter også som kan bass.

MVH
    Trond Berg

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går rykte om at System Audio sine er veldig "raske" subber. Kan det være det samme som musikalsk tro? Noen som har erfaring med disse?

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •