Musikksubwoofer / Hjemmekinosubwoofer - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 69
    Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Blås i begrepene, hvis du ikke kjøper SVS er du laaangt utpå jordet.
    Det at SVS er The-One-And-Only, er vel en sannhet med visse modifikasjoner. Men at den yter til både musikk og film, og i tillegg er så og si uknuselig i sin prisklasse er det vel ingen tvil om!

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Hvorfor har jeg på følelsen av at du snakker om SVS her?
    Har du enda ikke skjønt hva denne tråden EGENTLIG handler om?

For ordens skyld: NEI, det var ikke sakkosekken som skulle være eksemplet på SVS fra min side, but if the shoe fits...

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv en liten lukket Dali SWA12 som jeg selv har omtalt som god til musikk, men for liten og pinglete til film... Dette går for min del på at den ikke går særlig under 30Hz og ikke er sterk nok til å sette et rom "i bevegelse" på samme måte som en større sub. Likevel hjelper det å fylle et "hull" i bunnen av stereohøyttalerene mine sitt arbeidsområde. Dette klarer den innenfor normale lyttenivåer i min stue.
    Mange her inne vil likevel mene at den ikke duger til musikk heller, nettopp av de samme årsakene jeg nevnte først...

Har en Plus/2 i kinooppsettet, og det låter også meget bra til musikk!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Blås i begrepene, hvis du ikke kjøper SVS er du laaangt utpå jordet.
    Den satt Med fare for å bli flamet herfra til evigheten så bare nevner jeg at for de av oss som ikke bor langt utpå jordet, så er størrelsen på sub'en også av betydning... SPL1200R går det også an å dempe såpass med Valhalla feet (heter det vel) at naboene ikke stiller med balltre på døren, og på dager med lett skydekke og få tilfeller av strømterrorister som gud hjelpe meg skrur av og på brytere på pur f... for å ødelegge for den rene strømmen så virker den til både musikk OG film. Slå den!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen forskjell er at film subwooferen har større frekvensområde.
    3(?) - 120 Hz. Musikk subwooferen 20 - 80 Hz maks.

Intermediate Magnera sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva folk mener med musikksubwoofer vet ikke jeg, men kommer gjerne med mitt eget syn på saken.

Jeg kunne vel prestert å kalle noe en musikksubwoofer dersom den ikke fillerister meg i kinoen, men istedet leverer en flott og troverdig lydopplevelse når jeg hører på musikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gammelnok
    Vel... nå er det vel enkelt som vil hevde at Velodyne DD 15 er utmerket til musikk også da, og den går til 15Hz... DD12 går til 17. Min som er hakket under går bare til 22Hz ved 3 dB, møkkasub. Ikke at jeg hører noe særlig under det akkurat, men jeg får ikke gleden av å bli kvalm av å ha på sub'en

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gammelnok
    Det må bety at det stilles betraktelig STØRRE KRAV til en filmsubwoofer, for den må spille BÅDE dypere og høyere i frekvens enn "pingla" som bare skal levere musikk - innenfor et "snevert" frekvensområde.........

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg tror man kan enes om er ihvertfall at en god film/musikk-sub spiller rent og hekter seg på øvrige høyttalere slik at det høres troverdig ut og ikke subbene spiller alene i bunn og man hører skillet lett. Jeg tror også Flageborg er inne på noe med kalibering, men nytter vel ikke med kalibrering hvis ikke suben er bra kvalitetsmessig - det må vel være slik at en god sub som er bra kalibrert for rommet vil fungere bra?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Heisann folkens

Jeg bruker en XTZ 99 W12 sub sammen med ikon6 og denon elektronikk til musikklytting(og film for øvrig). Jeg ser overhodet ingen grunn til å sette subwoofere i mer enn en bås. En godt konstruert sub med skikkelige komponenter osv vil jo spille bedre både til film og musikk enn en dårligere sub.
    Det er jo de samme kriteriene som legges til grunn enten det er film eller musikk den skal brukes til. Problemet til folk flest er jo få subben integrert med resten av oppsettet. Men her som så ofte ellers kommer man jo inn på individets preferanse om hva som høres tilfredstillende ut. Noen liker at bassen dominerer mens andre foretrekker en mer tilbaketrukkenhet i bassområdet. Dette lar seg jo dog løse ved at en justerer, måler og fininstiller subwooferen. Frekvensområdet til subben er jo det samme enten det er film eller musikk den brukes til. Jeg har ihvertfall til gode å høre en subwoofer være knallbra på musikk, men ræva på film eller motsatt.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Orgel går ned til 20Hz. Trodde det burde vært innenfor arbeidområdet til en "musikksubwoofer".

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i det Mr.Alshus. Er faktisk en av grunnene til at jeg skal ha sub.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempebra at det er liv i tråden. Jeg skal komme med en annen betrakning.

Hva skjer med lukkede konstruksjoner som får et musikksignal med en frekvens under elementets naturlige avrulling. Ta gjerne et merke som "alle" prater om i samme setning som musikksubwoofer og som er specket til å gå dyyypt. Har noen hørt det?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hørt

Har akkurat hørt 16hz fra fulltonehøyttalere med servostyrt bass........det gjorde uslettelig inntrykk!!!!

Infinity IRS Beta med separate basstårn med 4X12" per side.....

Minnet mye om bassen fra SVS subwoofere, endeløs dyp og herlig.

Man skal være klar over at hvis man velger å gjengi frekvensene under 30 hz vil lyden få en helt annen dimensjon og luft beveger seg i rommet på en helt annen og i mine øyne mer realistisk måte, jeg opplever dette med mine Kappa 9.2i når jeg switcher mellom normal innstillingen hvor de ruller av rett rundt 30 hz, kontra extended innstillingen hvor de ruller av ved 25 hz.
    Opplevelsen av kropp og dybde er klart forskjellig. Litt som med og uten sub i mange anlegg. Det er effekten av den virkelig dype bassen, som av noen oppleves som treg, andre opplever det som realisme og rom.

Personlig synes jeg det er noe musikk som låter bedre uten den dype bassen, men det meste låter best i full frekvens.

Derfor er jeg veldig aktiv med fjernkontrollen og slår subwooferne av og på, samt tilpasser delefrekvenser og nivå på sub til de enkelte innspillinger.

Først når jeg gjør dette aktivt kan jeg nyte alle de forskjellige innspillingene til fulle, å spille alle CDène og DVDène med samme setup/innstillinger ville vært galskap!

Dag

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å pokker! Har jeg blitt gal også nå :cry:

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Å pokker! Har jeg blitt gal også nå :cry:

Hæ?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Derfor er jeg veldig aktiv med fjernkontrollen og slår subwooferne av og på, samt tilpasser delefrekvenser og nivå på sub til de enkelte innspillinger.

Først når jeg gjør dette aktivt kan jeg nyte alle de forskjellige innspillingene til fulle, å spille alle CDène og DVDène med samme setup/innstillinger ville vært galskap!
    Er det noen som IKKE nyter lydopplevelsen på denne måten

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen

Dag
    Endelig enda en!
    Har en kampis som jobber i en audiorep. butikk, han bare lo når jeg sa at jeg ville beholde Denon'en og SVS'en grunnet brukervennlighet. Fikk til svar at det var idioti, og at en skikkelig kalibrert subwoofer i et seriøst hifi oppsett ikke trengte å gjøres slikt med. Jeg var totalt uenig med han, men følte jeg måtte roe meg litt...han har jo bestandig rett, tror han iallefall, hehe. Poenget mitt har også vært det samme du nevner dag, ingen innspillinger er like, og jeg fatter ikke at noen kan ha samme innstillinger med EN sub på ALT de hører og ser på. Det går jo rett og slett ikke??? Iallefall ikke, hvis man ønsker en troverdig gjengivelse av lyden..... Min mening, iallefall!

Vet at akto også bruker fj.kontrollen noe under musikk spilling, ettersom låt/innspilling... Og, nå ser jeg at det heldigvis er flere.. *letta*.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Kjempebra at det er liv i tråden. Jeg skal komme med en annen betrakning.

Hva skjer med lukkede konstruksjoner som får et musikksignal med en frekvens under elementets naturlige avrulling. Ta gjerne et merke som "alle" prater om i samme setning som musikksubwoofer og som er specket til å gå dyyypt. Har noen hørt det?

Ja, jeg har hørt det, hjemme hos meg. Sammen med blant andre deg.
    Og det gjorde meg ikke så mye. Ikke litt engang.

Det er latterlig mye bassprat på dette forumet. Jeg vil heller ha et stereoanlegg som spiller frekvensområdet fra 40-20k skikkelig bra enn et stereoanlegg som spiller fra 15 til 20k halvbra.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke Bag End jeg snakker om! Ei heller hjemme hos deg.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •