Bakhøytalere, Vinkel eller rett?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer runebass sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bakhøytalere, Vinkel eller rett?

Hei jeg har en stue, som tilsier at jeg må å soffaen helt inntil veggen slik at jeg ikke sitter inn i tv'en Pr dagsdato så henger bakhøytalerne mine helt oppi tak vinklet skrått ned mot hode.

Mitt spm å det jeg lurer på er, er det riktig som jeg har plassert dem(vinklet skrått ned mot hode), eller skal de bare henges på veggen høyt oppe , slik at høytalerene peker rett ut mot rommet(stua) og ikke noe vinkling skrått ned mot hode ? ? I følge bruksanvisningen, så kan de det sist nevnte, men det er jeg litt skepsiss til fordi jeg føler at det ikke blir optimalt med lyd da.

Noen som kan hjelpe meg med et svar på dette ?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du har mulighet så ville jeg plassert dem på sidene om det ikkje er for bredt rom..

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt avhengig av HT

Jeg tror det er litt avhengig av høyttalerne dine. Jeg har et sett nede i stua med ganske små høyttalere hvor jeg har hengt de ca 60 cm over hodehøyde og rettet innover mot lytteposisjon. Disse ga meg ingenting da de var rettet rett fram. Dipole høyttalere henger gjerne rett på veggen og sprer lyden.
    I kinoen har jeg et sett Mirage rundstrålehøyttalere som jeg har plassert ca 2 meter bak sofaen rettet fremover, men disse spiller nesten like godt rundt det hele.
    Litt felles for de fleste er at de skal henge ca 60 cm opp på veggen. Prøv deg fram med hva du synes er best.

Active andosten@start.no sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville for kansje å få mest ut av de var det vel ment at de skulle peke rett ut fra veggen for å fylle rommet med lyd, ikke bare sitteplassen. Men om du har et så lite rom at det ville svekke lyden å ha de pekende ut fra veggen vil jeg anbefale at du peker de mot hodet. Kansje for å få fylt opp rommet best så kunne de peke litt over hodet, ser kansje bedre ut (av erfaring).

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine bakhøytalere (og sidehøytalere for den del) er vinklet mot sofaen. Nød lærer naken kvinne å spinne sies det, og jeg kunne ikke ha det anderledes. Men det fungerer bra å ha det slik og.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så da er egentilig det oppsettet som jeg har nå ganske greit. Høyoppe til tak, Vinklet skrått ned mot hode å soffa.

Eller er det bedere å ha de 60cm(som mor10 sa) ?
    Mor20:Mener du 60cm over toppen av soffaen, eller hode?

Newcomer CW-Sephiroth sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du skal ikke ha høyttalerene oppe i taket i det hele tatt...

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mener du da høytalerne skal henge da?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ideelt sett så bør høyttalerene henges ca 50cm over hode til side for eller litt mer bak lytteposisjon, vinklet mot øre. Bruk "mest" mulig av breden på rommet, da høyttalerene kan komme for nærme øre og det kan bli litt ubehaglig. Alt dette kan selvfølgelig variere litt avhengi av høyttaler(f.eks dipol) og system (7.1 eller 5.1).

Vær nøye med å justere vinklingen! Spill av en lydscene fra en film for å så justere vinklene for å få best omkringlyd, gjenta dette til du har best lyd! Dette er spesielt nøye hvis du har plassert høyttalerne høyt under tak hvor lytte posisjon er helt inntil bakvegg, liten justering kan gi stort utfall.

Et litt forbedringstips er å snu høyttaleren opp ned ved plassering av høyttaler høyt i smale rom, hvor du kommer litt nærmer det ideele.

Plassering av bakhøyttaler kan være noe av det vanskligste å plassere av høyttalere i en stue for å få god kinolyd.....

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Zatz