Hjelp til bygging av High-End datahøytalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer Yawa sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation Hjelp til bygging av High-End datahøytalere

Hei, som dere ser er det datahøytalere det er snakk om (Stereo)

# Disse skal som sagt da være greie å ta med seg på LAN etc
    # Ha innebygd forsterker i den ene eller begge 2.
    # Kobling: Vanlig 3,5mm jack-plugg som en helt vanlig standar datahøytaler.
    # Elementer: 6 1/2" + 4" + diskant
    # Regner med å måtte bruke en 50W mini-innebygd forsterker.
    # Pris: Ubetydlig / Uendlig
    # Størrelse: "ikke for stort", passe til en 20" LCD skjerm (Dell UltraSharp 2005FPW) - Dybde og Bredde er uviktig i starten

Noen forslag til type elementer (lettdrevne) og eventuelle plasser jeg kan kikke på MINI forsterker byggesett?

Takker for svar på forrhånd

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mad About Sound >> Online store for audio enthusiasts. har "mini"-50w forsterker kit.

Og hvis du kan droppe 4" mellomtonen, så finnes der jo flusst av 2veis bokhylle høyttaler selvbyggesett. HFLS-1, BEL 2veis, swan greiene på creative hifi, Dynabel Geb.... osv.

Men sånn hvis jeg selv skulle bygget noe data høyttalere nå, så ville jeg bygget med 3" Tangband fulltoneelement og en liten sub..

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Yawa
    # Pris: Ubetydlig / Uendlig
    Dette kombinert med tittelen "high-end" kan gi deg alternativer som vil koste langt mer enn du kanskje hadde tenkt deg i utgangspunktet. Dersom dette faktisk er målet ditt, kan man selvfølgelig se på alskens elementer som for eks. dyre ringradiator eller Beryllium/diamant diskanter, Seas Exel elementer og en skikkelig rørforsterker, kombinert med en gjennomtenkt solid MDF-kasse og et high-end delefilter (for å nevne noe)... Egentlig en totalt bortkastet vei å gå om du ikke har tenkt til å investere i et skikkelig lydkort (les: $$$). Det er også mange fallgruver å gå i her om du ikke har erfaring innen selvbygg, eller får skikkelig hjelp. I så fall kan det kanskje lønne seg å se på litt dyrere ferdig-høyttalere (monitorer/mini-bokhylle). For å snu litt på det er det morsomt med DIY, og glem for all del ikke å legge ut et bilde eller to på forumet om du realiserer prosjektet.

Fikk også et innfall om å bygge PC-høyttalere, men endte opp med Klipsch sitt 2.1 sett. Låter fantastisk til å være PC-høyttalere, og vil for de fleste fungere utmerket til MP3, spill, LAN-treff og typisk multimediabruk. Skikkelig lyd har jeg på stua.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    personlig ville jeg ha brukt av hypex forsterker-moduler med aktiv deling koblet opp mot seas coax element med magnetisk skjerming...
    Mener nå jeg da.. atskellig mindre kasse med den enn med 3 elementer.

Newcomer Yawa sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takker for svar

Takker for svar som sagt, men kan jo informere at jeg holder på med et litt større prosjekt på si. Dette er høyttalerekasser, laget av MDF og er bestående av 2* 10", 2* 6,5" og til slutt 2 diskanter i hver høytaler. Bruker Peerless elementer her, Holder også på å bygge 2 MONO-blokker, Pre-Amp som skal drive dette her. Høytalerene blir det bygget en t-linje i hver til 10".

En smule upraktiske å drasse med seg på LAN med tanke på at de veier noe over 70KG og en singel MONO-blokk veier noe over 50KG, og preampen er bare på noe over 20. Men som sagt, er ikke ferdig enda, og vil ha noe "portabelt" i tillegg.

Får bare søke videre

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    små og nette aktive
    Dynaudio Acoustics Home

men high end?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    personlig ville jeg ha brukt av hypex forsterker-moduler med aktiv deling koblet opp mot seas coax element med magnetisk skjerming...
    Mener nå jeg da.. atskellig mindre kasse med den enn med 3 elementer.
    Hvorfor magnetisk skjerming?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Hvorfor magnetisk skjerming?
    siden det er snakk om hi-end pc-høyttaler så regner jeg med at den blir stående ved siden av en skjerm? Eller?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    siden det er snakk om hi-end pc-høyttaler så regner jeg med at den blir stående på siden av en skjerm? Eller?
    Ja, en LCD-skjerm..

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Ja, en LCD-skjerm..
    Ah..
    Så LCD-skjermer blir ikke påvirket på samme måte som en vanlig skjerm om jeg har forstått deg rett? Da blir det noe helt annet;-)
    Uansett så finnes coax-elementet både skjermet/uskjermet.
    Tror det er samme som Gradient bruker til sine..

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det gjør CPU,RAM, og ikke minst hardisken. Så magnetisk skjerming er uansett ikke dumt.

Istedet for å bygge selv så hvorfor ikke ta en titt på aktive monitorer?

Tannoy Ellipse 8 (Ingen erfaring med disse) Multima

Alesis ProLinear 720 (Ingen erfaring med disse) Multima

Alesis M1 Active MKII (Disse har jeg hørt og spiller UTROLIG bra)
    Multima

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Men det gjør CPU,RAM, og ikke minst hardisken. Så magnetisk skjerming er uansett ikke dumt.

Multima
    Eller Genlec's?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Multima
    Eller Genlec's?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var nytt for meg. :neutral: Har selv HTPC ståendes 30cm fra en gulvstående høyttaler. Jeg kan til en viss grad være med på teorien bak en harddisk (om noen?), men CPU?....RAM? Har du noen god dokumentasjon på hvordan magnetisme påvirker IC chips?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste litt rundt for å forsikre meg siden jeg var så bråkjekk i uttalelsen og ser ut til at jeg hadde en smule feil

The coercivity of small hard drive platters is the same as that for larger platters - a few thousand Oersteds, so you need a field of at least a few thousand Gauss to demagnetise them. If you sat a big nasty rare earth magnet (like the giant cylinders or pyramid I checked out recently) on top of a laptop drive then you might be able to wreck it; there's not much space between the casing and the platter in a super-slim drive like that. The pyramid magnet, with its 7000 Gauss surface field strength at the pointier end, might even be able to damage data on a desktop drive. But field strength falls off approximately with the cube of the distance; no loudspeaker has an external field anywhere near strong enough to damage data on any hard drive.

Loudspeakers don't have large rare earth magnets in them, anyway. Rare earth magnets may be used for smaller drivers, but the big magnets on pretty much all big bass drivers are still cheap, lower strength ferrites.
    Da var ihvertfall den saken ute av verden. (Selvom jeg trodde at det skulle mindre til for å forstyrre lavspenningen som brukes i IC brikker samt de magnetiske platene i en HD)

Intermediate Joey Bane sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    The coercivity of small hard drive platters is the same as that for larger platters - a few thousand Oersteds, so you need a field of at least a few thousand Gauss to demagnetise them. If you sat a big nasty rare earth magnet (like the giant cylinders or pyramid I checked out recently) on top of a laptop drive then you might be able to wreck it; there's not much space between the casing and the platter in a super-slim drive like that. The pyramid magnet, with its 7000 Gauss surface field strength at the pointier end, might even be able to damage data on a desktop drive. But field strength falls off approximately with the cube of the distance; no loudspeaker has an external field anywhere near strong enough to damage data on any hard drive.

Loudspeakers don't have large rare earth magnets in them, anyway. Rare earth magnets may be used for smaller drivers, but the big magnets on pretty much all big bass drivers are still cheap, lower strength ferrites.
    Rare earth magnets??? Er ikke neodym magneter de kraftigste da??? minst N45 grade :evil: :evil: :evil: knuser fingrer som ingen ting, og fyker gjennom rom med fare for alle som oppholder seg der

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wikipedia
    Neodymium magnets are the most powerful and affordable type of rare-earth magnet. Neodymium magnets are made of neodymium, iron and boron. The formula for Neodymium magnets is Nd2Fe14B. Neodymium magnets are found in most computer hard drives and a variety of audio speakers.
    Så ja det stemmer det. Men tilgjengjeld er det sjelden man ser Neodymium i stor skala.

Intermediate Keltern sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lenge vært av de som har tatt litt forhåndsregler når det gjelder pc-komponenter og høyttalere. Men jeg er sikkert litt paranoid, så det kan være bare meg.. :P

Går jo uansett bra om man har litt avstand..

Men jeg mener å huske jeg ikke fikk boota opp en gang jeg hadde subwoofern i pc-anlegget mitt klin inntil "hovedkort-veggen" på pc'en..? Merkelig, om det som har blitt sitert her stemmer?

Jeg burde vel kanskje være helt og fullt klar over slike ting, da jeg er datatekniker? :P

Om det var sub'en som gjorde at jeg ikke fikk boota, så var det jo ikke HDD som ble påvirket regner jeg med.. Heller HK-komponenter..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ProLyd as » Nyheter » Digidesign RM1 og RM2 Studio monitorer

Sikkert ok som PC høyttaler også, det fine er selvsagt aktiv drift med digital inngang, trenger ikke dyrt lydkort da. Prisen antas til å ligge for den minste modellen med 5.5 toms bass/mellomtone element på $1,249.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meyersound HD-1. 32-22000Hz, Maks 120dB på en meters hold.

Omtrent 60000,-

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •