xtz - ulyder ifra porten ved dyp musikk| problem løst:filleting - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 51
    Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Her kommer vi innpå noe spennende Marantz: Mener du at det kan lønne seg å justere ned distance på reciever og heller justere fasen, eller vil det gi samme utslag?

Newcomer samye83 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min receiver er en del år gammel nå, kan sette avstand på høytalerne, men ikke på suben. Men måten du sa det på var det mye lettere å forstå Marantz:-D

Edit: Ved å plassere suben inntil veggen har jeg forsterket bassen. Fasen står på 0 nå. Hvis jeg vrir den oppover, blir bassen raskere eller saktere? Tanken på at den skal treffe sweetspot samtidig som front høytalerne.
    Samsung UE55F9005 | Parasound Halo Integrated | Yamaha RX-A2050 | MA GX300 | MA GXC350 | Monitor Audio GXW15 | Cambridge Audio WS30 | Kef 2005.2 Atmos

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Her kommer vi innpå noe spennende Marantz: Mener du at det kan lønne seg å justere ned distance på reciever og heller justere fasen, eller vil det gi samme utslag?
    Jeg testet hjemme hos meg selv og fant ut at det hadde nøyaktig samme effekt. Latmannsløsningen er å sette fasen på suben til 0 eller 180 og justere distance med reciever rett fra sofaen . Jeg testet dette med radioshacken på en bestemt frekvens og db-nivå gikk opp eller ned ettersom jeg stilte på distance, akkurat som ved fasejustering på sub.

OT: Siden vi først er inne på distance innstillinger så er det faktisk veldig viktig å måle nøyaktig. Et eksempel på dette er distance innst. på fronter i forbindelse med musikk i stereo. På "Roger Waters - Amused to death" sang #1 er det en hund som bjeffer i starten av sangen. Denne Cd-innspillingen er i "Q-sound" (gir en følelse av surroundlyd selv med bare 2 kanaler) Med korrekt vinkling og distance skal hunden bjeffe et godt stykke foran høyre front, på siden av deg. Jeg har målt nøyaktig avstand fra sweetspot til frontene mine og om jeg f.eks endrer distance med så lite som +/- 10cm på en av frontene blir qsound-effekten omtrent borte, dvs hunden bjeffer kanskje direkte fra høyre front, eller i verstefall i senter av lydbildet om jeg øker differansen med 20cm. Det betyr ikke at høyre og venstre front nødvendigvis skal ha samme avstand, men de må ha samme avstand i forhold til hverandre slik at timingen på lyden stemmer med høyre og venstre side i forhold til sweetspot (dette kan kreve litt testing, og akustikken i rommet kan spille inn her). Det samme gjelder for sub, så dersom distance eller fase er feil resulterer det i at bassen treffer sweetspot før eller etter frontene og skaper et uryddig lydbilde.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker auto kalibrering med målemic på min reciever, og mener selv det høres bra ut, men har jo beklageligvis ingen kritikere som kan komme innom meg å påpeke mine åpenbare kalibreringsfeil

Men tror ikke de skal være aller vært plassert når de bare korrigerer -0.5v og +0.5h.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir litt frustrert nå, bassen er best på venstre siden av sofaen, og ikke sweetspot. Rart siden suben er plassert på den høyre siden.
    Samsung UE55F9005 | Parasound Halo Integrated | Yamaha RX-A2050 | MA GX300 | MA GXC350 | Monitor Audio GXW15 | Cambridge Audio WS30 | Kef 2005.2 Atmos

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Bruker auto kalibrering med målemic på min reciever, og mener selv det høres bra ut, men har jo beklageligvis ingen kritikere som kan komme innom meg å påpeke mine åpenbare kalibreringsfeil

Men tror ikke de skal være aller vært plassert når de bare korrigerer -0.5v og +0.5h.
    Kjøp deg "Amused to death" og prøv selv, så finner du ut om autokaliberingen har gjort jobben riktig, det gjorde den nemlig ikke hos meg

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av samye83
    Blir litt frustrert nå, bassen er best på venstre siden av sofaen, og ikke sweetspot. Rart siden suben er plassert på den høyre siden.
    Det finnes desverre ikke noen garanti på hva som er optimal plassering av sub, ofte kan det være ulogiske plassering som funker bra. Hos meg spiller suben best på venstre side av sofaen ca 2,5 meter fra sweetspot. Det eneste som ofte fungerer godt er hjørneplassering. Finnes mange "sub-kalibrering" tråder hvor det står mange nyttige tips Flageborg har alltid noe ess i ermet når man sliter

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Behøver ikke kjøpe, har den selfølgelig. Den er jo obligatorisk matriale.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som bor i Oslo eller i nærheten som kan hjelpe meg med kalibrere suben riktig? Har verken utstyr eller kompetanse til å gjøre det selv. Har prøvd mellom høytalerne og inntil veggen. Prøvd å vinkle suben litt istad, men fortsatt trøkker bassen feil sted, hehe.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den bjeffet utenfor høyre høytaler den, så da satser vi på at det er greit
    Ikke i sweetspot og ikke direkte fra høyre høytaler.

Active Motoman sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Jeg testet hjemme hos meg selv og fant ut at det hadde nøyaktig samme effekt. Latmannsløsningen er å sette fasen på suben til 0 eller 180 og justere distance med reciever rett fra sofaen . Jeg testet dette med radioshacken på en bestemt frekvens og db-nivå gikk opp eller ned ettersom jeg stilte på distance, akkurat som ved fasejustering på sub.

OT: Siden vi først er inne på distance innstillinger så er det faktisk veldig viktig å måle nøyaktig. Et eksempel på dette er distance innst. på fronter i forbindelse med musikk i stereo. På "Roger Waters - Amused to death" sang #1 er det en hund som bjeffer i starten av sangen. Denne Cd-innspillingen er i "Q-sound" (gir en følelse av surroundlyd selv med bare 2 kanaler) Med korrekt vinkling og distance skal hunden bjeffe et godt stykke foran høyre front, på siden av deg. Jeg har målt nøyaktig avstand fra sweetspot til frontene mine og om jeg f.eks endrer distance med så lite som +/- 10cm på en av frontene blir qsound-effekten omtrent borte, dvs hunden bjeffer kanskje direkte fra høyre front, eller i verstefall i senter av lydbildet om jeg øker differansen med 20cm. Det betyr ikke at høyre og venstre front nødvendigvis skal ha samme avstand, men de må ha samme avstand i forhold til hverandre slik at timingen på lyden stemmer med høyre og venstre side i forhold til sweetspot (dette kan kreve litt testing, og akustikken i rommet kan spille inn her). Det samme gjelder for sub, så dersom distance eller fase er feil resulterer det i at bassen treffer sweetspot før eller etter frontene og skaper et uryddig lydbilde.
    Testen dette med hunden, i og med at jeg synest å huske at den bjeffer på venstre side. På min plate bjeffer faktisk hunden til venstre for meg, altså venstre ht sett forfra. Kan føye til at på i begynnelsen av spor seks faller vanndråpene "7 meter" til venstre for meg og en ku møøøer til høyre. Kan noen bekrefte det, for dette synest jeg var merkelig! Kan tilføye at venstre ht står relativt åpent, mens høyre ht står nærme vegg. Høyttaleren er koblet riktig til forsterker, det samme er cd-spiller til forsterker.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm. Det var merkelig... Hunden bjeffer som sagt på høyre side hos meg mens på sang #6 er lyden som du beskriver, altså dråper til venstre og ku til høyre. Det jeg faktisk kan gjøre er å stille distance med 1 meters differanse og likevel få dråpene et stykke ut på venstre side. Da kommer lyden fra hunden fra venstre side. Hvordan er vokalen på sang 6#? Med korrekt vinkling og distance skal den være veldig godt fokusert i midten av lydbildet, mens den med feil innstilling er veldig diffus. Det vil også gjelde mye annen musikk. De fleste artister har vokalen ganske godt fokusert i senter mens instrumenter og annet er spredd mer mot sidene. Jeg kan ihvertfall si at vinkling osv er riktig hos meg. Har også hørt hunden på høyre side på alle andre oppsett jeg har hørt hittil....

Nå seiler vi et stykke OT, så om du mener du har et problem kan du kanskje opprette en ny tråd?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal du ha godlyd i suben mådu ta av trekket og sette den på en plate eller lignende gjerne med gummi puter under.jeg har også nettopp kjøpt den samme suben. min står på ikea slaktebenk med holfi føtter under og det hjalp en masse.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm. Det var merkelig... Hunden bjeffer som sagt på høyre side hos meg mens på sang #6 er lyden som du beskriver, altså dråper til venstre og ku til høyre. Det jeg faktisk kan gjøre er å stille distance med 1 meters differanse og likevel få dråpene et stykke ut på venstre side. Da kommer lyden fra hunden fra venstre side. Hvordan er vokalen på sang 6#? Med korrekt vinkling og distance skal den være veldig godt fokusert i midten av lydbildet, mens den med feil innstilling er veldig diffus. Det vil også gjelde mye annen musikk. De fleste artister har vokalen ganske godt fokusert i senter mens instrumenter og annet er spredd mer mot sidene. Jeg kan ihvertfall si at vinkling osv er riktig hos meg. Har også hørt hunden på høyre side på alle andre oppsett jeg har hørt hittil....

Nå seiler vi et stykke OT, så om du mener du har et problem kan du kanskje opprette en ny tråd?
    På mitt oppsett er hunden laangt ute i venstresiden. Husker forövrig at hunden var på höyre side på min brors anlegg, da jeg hörte denne skiven for förste gang for mange mange år siden.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    På mitt oppsett er hunden laangt ute i venstresiden. Husker forövrig at hunden var på höyre side på min brors anlegg, da jeg hörte denne skiven for förste gang for mange mange år siden.
    Dette var da merkelig.....

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke denne cd'en, men skal få den klokka tolv. Hvem av låtene er det snakk om Marantz? Interessant å høre hvor den er hos meg, og:wink:

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var da merkelig.....
    Nå kjörte jeg riktignok 5 channel stereo når jeg hörte dette, men jeg regner ikke med at det skal spille noen trille.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kid
    Har ikke denne cd'en, men skal få den klokka tolv. Hvem av låtene er det snakk om Marantz? Interessant å høre hvor den er hos meg, og:wink:
    Begynnelsen av låt nr. 1.

edit:
    Dette er bare én av uttallige effekter på denne CD'en. Hele skiva er proppfullt av slikt. Stemning!

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Nå kjörte jeg riktignok 5 channel stereo når jeg hörte dette, men jeg regner med at det skal spille noen trille.
    Har prøvd med multich stereo hos meg og hunden er fortsatt på høyre side, kanskje en anelse lenger bak pga surroundhøytt. spiller med, så dette har tydeligvis ingen betydning...

Sitat Opprinnelig postet av kid
    Har ikke denne cd'en, men skal få den klokka tolv. Hvem av låtene er det snakk om Marantz? Interessant å høre hvor den er hos meg, og
    Spor #1. Forøvrig som AndreWerdenskrieg sier, en kanonbra (men sær) cd, så det er bare å glede seg. Nok et bevis på at man kommer utrolig langt med skikkelig stereo

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd med multich stereo hos meg og hunden er fortsatt på høyre side, kanskje en anelse lenger bak pga surroundhøytt. spiller med, så dette har tydeligvis ingen betydning...
    Kanskje Motoman og jeg har venstrehörsel?:-D

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •