Koble sub til både senter og LFE?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Koble sub til både senter og LFE?

Jeg går for tiden med planer om å bruke en sub til senteren min for å få litt mer "punch" i midten. Hadde også håpet at jeg kunne brukt den til musikk i stereo.

Sitat fra "Hjemmekino" reportasje hos "Nobleman":
    Når det kommer til filmvisning trenger man uansett mer bass enn det man får fra det fleste gulvstående høyttalere, og av den grunn har jeg en Patos subwoofer i hvert hjørne, i tilegg til en Velodyne DD15 som er koblet både over LFE utgangen og senterkanalen.

Hvordan gjør man egentlig dette? Kjører man både pre-out eller high-level fra senter og sub utgang på reciever ut til suben? Hvordan blir bassen når den får 2 ulike signaler?

Grunnen til at jeg spør er nemlig at jeg synes det er litt synd å ha en sub som kun kan brukes til senter, men som da ikke får noe signal ved musikk i stereo, med mindre man bruker ovennevnte metode.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må da være noe som har svaret...... Flageborg, hvor er du...???

Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste subbene jeg vet om som tar både high og low level samtidig er REL. Du trenger en volumkontroll til hver inngang.

Han må ha satt det opp i prosessoren eller ha et eksternt bassmanagement.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LFE preout til L inn på sub.
    Senter preout til R inn på sub.

Kan dette funke? Du får da ingen justeringsmuligheter i forhold til hverandre...

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie

Kan dette funke?
    Vet ikke om det funker, derfor jeg spør Har ikke lyst å koble feil og lokke frem ulyder som f.eks bunning av element eller andre "morsomme" forvrengninger...

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke sett denne tråden før, men siden det er jeg som har skrevet det fant jeg frem det gamle opptaket hvor det kommer frem at det er koblet over LFE og senter - utgang. Enten er det en liten talefeil, ellers så er dette satt opp i prosessoren - som har en mulighet for kanalmiksing! (f. eks 50% LFE, 20% Front og 30% Senter eksempelvis (tallene kan man selv velge på C1 og C2 prosessoren til Parasound))

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Har ikke sett denne tråden før, men siden det er jeg som har skrevet det fant jeg frem det gamle opptaket hvor det kommer frem at det er koblet over LFE og senter - utgang. Enten er det en liten talefeil, ellers så er dette satt opp i prosessoren - som har en mulighet for kanalmiksing! (f. eks 50% LFE, 20% Front og 30% Senter eksempelvis (tallene kan man selv velge på C1 og C2 prosessoren til Parasound))
    Ok. Skjønte ikke helt hvordan det var mulig å sende 2 ulike signaler til 1 element, men nå er jo Parasounden til Nobleman hakket vassere en min SR7500
    Savner generelt litt "punch" både på musikk og film så en sub til må jeg nok ha uansett. Kan det være en løsning med flere mindre suber, f.eks 3stk chorus SW700 (som jeg sikkert får billig av André), en til hver front og en til senter? De trenger jo ikke å spille så veldig dypt da SVS`n sørger for den biten. Det står mellom flere rimelige, små suber eller en dyrere, større sub i midten. Har også vurdert SVS SB12, men synes det er litt synd å bruke 7k på noe som bare vil spille på film. Kan jo koble den til LFE og sette den under senteren (som er delt på 80hz) men det blir kanskje ikke like bra som om den hadde vært dedikert kun til senterkanalen.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Jeg går for tiden med planer om å bruke en sub til senteren min for å få litt mer "punch" i midten. Hadde også håpet at jeg kunne brukt den til musikk i stereo..........
    "Punchet", "slammet" eller "kicket" tror jeg ikke du vil få noe særlig av med en SUB. De 2 senter"SUB'ene" jeg bruker har egen effektforsterker, og passivt delefilter som deler ved 350Hz. Det er bare 1 x 12" i hver kasse, så det er et stykke fram til den jeg EGENTLIG skulle hatt plass til.........

USHER D2 - DET ER ET REALT KICK !!!:-D

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    "Punchet", "slammet" eller "kicket" tror jeg ikke du vil få noe særlig av med en SUB. De 2 senter"SUB'ene" jeg bruker har egen effektforsterker, og passivt delefilter som deler ved 350Hz. Det er bare 1 x 12" i hver kasse, så det er et stykke fram til den jeg EGENTLIG skulle hatt plass til.........

USHER D2 - DET ER ET REALT KICK !!!:-D
    Så en DIY løsning med f.eks 12" som spiller et stykke over delefrekvensen vil fungere bedre (så var det meg og DIY... latskap og selvbygg er en dårlig kombinasjon...)? Hmmm... Tror jeg må lese og gruble litt mer på dette gitt (eller ta turen til Arendal og oppleve det i praksis )

Akto: Da du hadde 15" tårnene dine, hvilket frekvensområde spilte de innenfor?

Newcomer Temple sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Marantz]Jeg går for tiden med planer om å bruke en sub til senteren min for å få litt mer "punch" i midten. Hadde også håpet at jeg kunne brukt den til musikk i stereo.

Hei Marantz, vurderer samme løsning selv, i tillegg til signal problemet lurer jeg på hvor jeg skal plassere denne senter sub'en. Har du tenkt på hvor du skal plassere din?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote=Temple]
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Jeg går for tiden med planer om å bruke en sub til senteren min for å få litt mer "punch" i midten. Hadde også håpet at jeg kunne brukt den til musikk i stereo.

Hei Marantz, vurderer samme løsning selv, i tillegg til signal problemet lurer jeg på hvor jeg skal plassere denne senter sub'en. Har du tenkt på hvor du skal plassere din?
    Utifra frekvensresponsen i rommet mitt kan jeg sette den ganske fritt mellom frontene mine, har nesten flat respons både ved venstre og høyre front så jeg satser på at frekvenskurven ikke blir så ille i midten. Regner med å sette den rett under senteren min. Jeg må bare finne ut hva jeg skal bruke, om det blir en "vanlig sub" eller noe som flageborg har foreslått...

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marantz : Satt å lese hjemmekino artikkelen om Akto sin kino for et par dager siden, mener å huske det var 40-80hz tårnene spilte innenfor.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har problemer med å se poenget med å koble til både LFE og center til en felles sub for centeren.
    Det du ønsker å "få tak i", slik jeg ser det, er jo et løft i midtre / nedre frekvensområde, for selve centerlyden.
    Er det ikke da en bedre løsning å sette center til large, i kombinasjon med et passende delefilter for center / sub? Om man eksempelvis deler på 150-200Hz, så vil jo et riktig kalibrert delefilter / sub sørge for en hevning i området under denne frekvensen.
    Eller tenker jeg helt feil her? ops:

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en SW700 som jobber med center, og en SW800 eller 900 sammen med frontene. Jeg fikk en demo hos Andrè for litt siden hvor en SW700 jobbet sammen med et par Chorus. Skal love deg dette løftet punchen.
    Håper du finner ut av dette da jeg leker mye med ideen selv etter siste turen innom deg.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Jeg har problemer med å se poenget med å koble til både LFE og center til en felles sub for centeren.
    Det du ønsker å "få tak i", slik jeg ser det, er jo et løft i midtre / nedre frekvensområde, for selve centerlyden.
    Er det ikke da en bedre løsning å sette center til large, i kombinasjon med et passende delefilter for center / sub? Om man eksempelvis deler på 150-200Hz, så vil jo et riktig kalibrert delefilter / sub sørge for en hevning i området under denne frekvensen.
    Eller tenker jeg helt feil her? ops:
    Tanken er at jeg ønsker å kunne bruke suben både til senteren på film, men at den også spiller med på 2 kanals musikk. Hvis suben kun er koblet til senter får jeg ikke brukt den til musikk. Utifra det Akto skrev, trenger man en bra prosessor med kanalmiksing for å kunne gjøre dette. Alternativet jeg nå vurderer er flere mindre suber som er dedikert til en konkret kanal, venstre, høyre og senter.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie

Kan dette funke? Du får da ingen justeringsmuligheter i forhold til hverandre...
    Denne oppkoblikgen må jo kunne virke, det kan i hvertfal ikke bli noe galt ved en slik oppkobling (annet en at det blir vanskelig å justert lyden riktig da).
    Ved først å justere volum til senter på prosessoren, så justere delefrekvens og volum på sub så det passer til senteren og så til slutt justere delefrekvens og vol til LFE preout på prosessoren skulle det bli riktik. Det skulle ikke være værre enn det...

Active mons_ivar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har nå kjøpt meg en XTZ 99W10.16 og koblet denne til både senter og LFE pre-out, jeg må si at dette fungerte faktisk meget bra, og senteren fikk nå det lille ekstra i bunn, som nå gjør at den matcher frontene mye bedre.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv koblet en liten 8" sub via høytaler innganger på senter. Får en dypere senter med punch ned til ca 30HZ mot ca 50HZ før så det funker på et vis. Har justert volum med radioshock. Kjører LFE sporet til 2*12".
    Stor forskjell på effekt av sub om en kjører "small" eller "large" på senter høytaler på mitt annlegg mest effekt på "large".

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg har en Audiopro Nova koblet til senter og står rett under den. Deling på så høy frikvens den takltet. Mener det er 150hz. Og en Audiopro framme med høyrehøgtaler som eg skal koble på sammen med fronter.
    Så har eg en MONSTER av en DIY Perless 12"XXLS med 500Wbash som spiller på LFE og den gjør jobben med 112 dB på 12 hz ! Synst det var litt sykt, men det rister og vibrerer i ovner og alt. Har planer om å sette i ett 15" element. Noen som har tips om 15" som passer til 110 Liter bassrefleks kasse ?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •