Dynabel Arges, Brontes eller Yamaha YST-SW 1500!!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dynabel Arges, Brontes eller Yamaha YST-SW 1500!!!

Hei alle sammen!!

Min første post (Rykende fersk medlem av forumet)

Lurte på om noen kunne hjelpe meg med valg av subwoofer? Vet at det er en smakssak, men har lyst å høre om noen har erfaringer med noen av disse sub'ene? Er lysten på en sub som også fungerer bra på musikk samtidig som den gir bra trøkk i hjemmekinoen. Selve anlegget idag er ikke så mye å skryte av, men det blir nok oppgradering senere. Tenkte derfor å kjøpe en bra sub med engang, så får resten komme etterhvert.

Har lurt litt på å kanskje starte med en Dynabel Arges, så kjøpe en til senere... for Brontes koster nesten d samme som to Arges.

Problemet mitt er at jeg ikke får hørt på Dynabel sine sub'er, men tror jeg kan få hørt på Yamaha sin.

Håper noen kan hjelpe meg litt på vei!!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til film er YST-SW 1500 klart best.
    Til musikk er Arges/Brontes klart best.
    Sammenlagt blir det ganske jevnt.

Arges/Brontes duger ikke spesielt bra til film, faktisk er Phobos flere hakk bedre. Men til musikk er Arges/Brontes veldig bra, hvis du deler den lavt.

Skal du ha en sub som fungerer bra til både film og musikk og du kan bygge selv, så er Peerless XLS+slave et godt valg. Det finnes haugevis av byggebeskrivelser av slike prosjekter på internett. En slik sub blir rundt 1000kr dyrere enn Arges/Brontes. Til gjengjeld så banker den det meste av subber til ihvertfall 2 ganger prisen.

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må nesten forklare for oss andre hvorfor Arges og Brontes "ikke duger" til film.

XLS-elementet er veldig godt og det er bare snakk om å flytte luft. Den fysiske konstruksjonen til Brontes har ikke jeg sett bedre på ferdigbygde sub'er - kassa veier noe sånt som 45kg uten forsterker og element.

Fjoggy, forsterkeren som er valgt til Brontes er i største laget. Ikke at det er noe problem, men det blir dyrt (som du sier). Jeg valgte no-name forsterkeren som Eltek selger, prisen blir da omtrent som en Arges - men altså med det større elementet. OBS! Denne forsterkeren har ikke bass-boost hvis du har tenkt å bruke det.

Ellers er det å nevne at kassestørrelsen fint kan gjøres mindre hvis du ønsker det. Lyden vil da gå fra "tørr" til mer "punchy".

YST-SW 1500 kjenner jeg ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det duger ikke fordi den begynner å rulle av allerede ved 110-120hz.
    Og da er det ikke mye moro. Det er fordi Qts er altfor lavt. Man kan bruke en LT å få et bra resultat, men da må man kunne lodde litt og slikt.

Jeg har selv 2 XLS 12" i lukket kasse. Den er suverent bra til musikk, og det er det den ble laget for. Men den må deles lavt, under 80hz. Den går heller ikke så dypt som jeg ønsker, så en LT er under konstruksjon.

Den fungerer ikke dårlig til film. Men det finnes mye bedre valg til prisen. Selv Eltek innrømmer at Arges/Brontes ikke fungerer så bra til film.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers så kan nonameforsterkeren til Eltek lett modifiseres til å få bassboost.

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avrullingen er slakk og pen, så hvis man deler lavt burde det ikke være noe problem. Dersom man ønsker ordentlig dybpass har man valget mellom tradisjonell bass-boost, slave eller LT. Total Q er mye lavere enn en ventilert kasse, så man har litt å gå på her.

Personlig ofrer jeg heller båndbredde nedover enn den upresise romlingen til Phobos, men det er en smakssak.

Hvis du har et print til LT på trappene så er jeg interessert...

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bygget 2 stk XLS 12" i 40 liters bassreflekskasser. Disse drives av en stk NAD 216, og det spiller heftig. Jeg er overrasket over at det ikke mangler vesentlig effekt siden den bare yter 2x125W eller noe. Jeg har delt dem lavt, rundt 80 Hz, og de er ikke koblet som LFE, men som "forlengelse" av frontkanalene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som forlengelse av frontkanalene fungerer de topp.

Skal man bruke de til LFE kan du ikke dele lavt siden du da vil miste endel av informasjonen!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skjønner jeg etterhvert deres definisjon av å dele lavt, 80Hz?
    Hvilke fronthøyttalere bruker dere, stativ? Jeg vil si at en lav deling ville nærmet seg 35-40Hz, men det er kanskje bare riktig i HIFI sammenheng?

Neida, jeg skal ikke klage på hvordan deres oppsett er uten å ha hørt det. Men hvis det er malen for hvilket område suben skal jobbe i vil jeg anta at Eltek sine bygg (Arges/Brontes)ikke greier å dytte nok luft. Da ville jeg også brukt en sub med refleksport eller slavebass. Er det noen som har prøvd XLS elementene med refleksport?

TomTomTo

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lavt er i dette tilfellet 40-70hz avhengig av brattheten på filteret. Etter min mening ihvertfall. Og en subwoofer i hjemmekinosammenheng skal uansett ikke deles, fordi da mister du deler av LFE signalet! Derfor er XLS + lukket kasse en uoptimal løsning til hjemmekino.

Jeg har prøvd XLS 12" i 40 liter med refleksport, tunet til 27hz. Det var helt greit, litt dårligere transientrespons enn lukket (selvfølgelig), men ikke mye. Gikk litt dypere og høyere. Det fungerte forøvrig mye bedre til film enn det lukket gjorde.

Grunnen til at jeg tilslutt valgte lukket var at jeg ikke skulle bruke de til film, jeg trengte ikke det ekstra lydtrykket, og at det var umulig å få kassa til å se fornuftig ut med så lange rør.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser her at dere ikke anbefaler lukket kasse til film, men vil B&W ASW675 gjøre jobben?Det sies jo at den er bra til både musikk og film. Ikke vet jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lukket kasse rent generelt er det ikke noe galt med. Det passer bare ikke optimalt til dette bestemte elementet. (til hjemmekino ihvertfall)

ASW675 er en bra sub, men noe dyr. (for meg :wink: )

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Denon 3803 og B/W 604s3 samt en HK dvd25.
    Gleder meg til å få fylt lyden med subwooferen!
    Håper bare den fyller mine behov av basstrykk
    Har en rumperister på vei nå også, så risting blir det nok av, vil også ha trykket i brystkassa!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •