bygge sub

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: bygge sub

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

bygge sub

Hey jeg har tenkt litt på å bygge meg en sub til hjemmekinoen min.har fra før av en Eltax sub som ikke er noe særlig å skryte av. men den har en forsterker på 300watt.

Jeg lurer på om jeg kan ta 300watt forsterkeren fra eltaxen og sette den sammen med dette 10" bass elementet??

[ SoundSplinter.com - RL-i Series Bass Drivers ]

Et spørsmål til foresten. Går det an å bruke sånn subforsterker som ska i bil å bruke hjemme i hjemmekinoen?? Eller blir det konflikt siden det er 12 Volt??

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro at det går bra med den forsterkeren, men det kan være at den er noe mindre i realiteten enn de 300W som blir oppgitt fra Eltax. Eneste måten å finn det ut på er å prøve.
    Når det gjelder bilforsterker innendørs, så trenger du en omformer fra 230V til 12V, og det må være en kraftig som leverer mye strøm, helst 30-40A, og de koster som regel noen kroner. Skal ligge en guide her på forumet som viser hvordan du kan bruke en PC strømforsyning til dette formålet.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvor kan man kjøpe slik overgang fra 230 til 12 volt??

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ehh, såvidt eg forstår det, så skal du bruke forsterkern fra en inne i huset subb, og bruke den på en subb meint å ha i bil? e da ret? isåfall er det ikkje noe vits i overgang.

derimot skal du bruke en forsterker meint til å ha i bil inne i huset må du ha overgang.

pleier ikkje være noe trix å bruke bil subber i hjemmet. bilsubbene er designet for bruk i noe mindre rom enn du har i hjemmet. det enkleste er ofte å kjøpe en ferdig aktiv subb som skal være til hjemmekino.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jøggi
    hvor kan man kjøpe slik overgang fra 230 til 12 volt??
    Sjekk Biltema/clas Ohlson, evt på ELFA -- Elektronikdistributör i norra Europa.

Det kan fort bli like dyrt som en ny/brukt forsterker beregnet på 230V

Edit: ELFA -- Distributør av elektronikk i Nord-Europa Dette leverer 20A, koster over 2000 + moms
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den så jo EN DEL kraftig ut

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ettersom du skal bygge sjøl, så hadde jeg ikke kjøpt det elementet.. All erfaring tilsier at det er mye vanskeligere å få et sånt element til å høres bra ut i en sub enn feks denne. Mulig jeg tar fullstendig feil her nå, men jeg har bygd en del høytalere og subber etterhvert, og er det noe jeg aldri har fått bra så er det lukkede kasser for innendørs bruk med langslagselement. Åpne kasser er veldig mye enklere å få bra. Om du likevel bestemmer deg for å gå for den der, så ville jeg i allefall vurdert et passivt element i tillegg.. Ta en Sunfire, om du vil. Hehe.. Tenkte bare jeg skulle nevne det..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •