SUB: Sub mottat,KONKLUSON!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 73
    Newcomer Ruben sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lightbulb SUB: Sub mottat,KONKLUSON!

Hei. Tenkte å starte en tråd som handlet om hvorvidt en subwoofer er nødvendig eller ikke. Jeg sitter hjemme ved hjemmekino'n min og funderer over om jeg skal skaffe meg en sub eller ikke. Fra før har jeg ett surround-anlegg (uten sub), dvd og forsterker ( 6 *150 watt). Hva passer en subwoofer best til, film eller musikk, og vil du få glede/utbytte av den?

Så var det størrelse da. Jeg holder til i et forholdsvis lite rom, og kan tenke meg at jeg ikke trenger den største typen. De mest vanligste er vel henholdsvis 8', 10' og 12 tommer. Hva anbefaler du?

Jeg har sett en del film nå, og føler at høyttalerne ikke gir så stor kraft, og dybde som det gjør når en har sub. Det blir liksom som at de laveste frekvensene forsvinner.

Er denne komponenten en viktig brikke, for å skape et fullkomment hjemmekino anlegg?

Mvh Ruben

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolutt. En sub er en nødvendighet til film og hjemmekino, og gjerne også til musikk - med mindre du har noen gigantiske high-end høyttalere med stor membranflate og et kraftverk av en forsterker

Dess større dess bedre...prøv en SVS og det er ingen vei tilbake

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sub er halve moroa på film, minst! :-D
    På musikk, kan det være begge deler. Har man små fronthøyttalere kan det være et pluss, hvis man klarer å integrere suben skikkelig.
    Ellers foretrekker jeg nok å kjøre uten sub på musikk, spessiellt hvis man har fronter med grei bassgjengivelse.
    Ang størrelse, ville jeg droppe 8", de blir fort for små i kinosammenheng.
    Når du har et lite rom ville jeg valgt en 10". Om du så flytter til et større kinorom senere, vil det antageligvis fortsatt være bra nok, eller du kan kjøpe en 10" til

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viktigste i en hjemmekino er stort bilde. Et godt stykke etter kommer subwoofer, og så litt bak der igjen kommer surrerundtlyd.

Mitt tips er å lage deg et sofasubsystem. Da trenger du ikke spille så høyt for å få vibrasjonene. (For det er jo det som er moro med en diger sub.)

Hva er sofasub? Søk på "sofasub" på forumet og les til øyet blir stort og vått.

God natt.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen :P

Fint å høre forskjelliges meninger og synspunkter:-D

Ja, jeg har sett meg ut en sub på 10'', men må ligge på et ganske beskjedent prisnivå. Helst under 2000 K:-|

Noe å anbefale?

her er link til den jeg har sett meg ut:Komplett.no - Eltax Atomic A-10.2 Bøk, 10" Aktiv Subwoofer
    Er dette noe å satse på?

Mvh Ruben

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg var deg ville jeg styrt unna den Eltax sub'en og gått for noe brukt.
    Det kan du finne her på AVtorget, på finn.no evt. QXL og på en del andre forumsider.

Siden det er din første sub, og du ikke vil legge så mye i det, vil nok oppgraderingsspøklset snart melde sin ankomst, og da er det greit å kke ha tapt så mange kroner. Gjør du et heldig bruktkjøp får du antakelig det samme tilbake som du ga for en grei sub.

Og til overskrifte: Ja jeg har, for tiden en Dali SWA-15, som jeg er godt fornøyd med, men det har ikke skadet med en til 8)

Har ikke så mange å vise til, men har vært innom noen utgaver av Eltek Phobos, og PSB subsonic 2i i heimen her.

Trodde heller ikke at jeg hadde bruk for sub, men ville ikke vært uten på film...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    må også ærlig innrømme at sub til film er knall ! har selv kun en 10" og må si at den imponerer meg iallefall... :-D

når det gjelder sub til musikk så vil jeg tro det for det meste kommer ann på hvilken musikk stil du hører på ( selvfølgelig med unntak av di som har god peiling/god elektronik og klarer å intergrere sub'en perfekt med resten av oppsettet ), ved rapp/dance/tecno er det sikkert knall med basstrøkk. mens til min musikk smak, rock/metal, synest jeg ikke sub passer i det hele tatt. ( som nevnt ovenfor, dette kan sannsynligvis motbevises med rett kunnskap )

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. takk for tipset

Synes du det er trygt å kjøpe en brukt sub, fremfor en splitter ny?

Svekkes subwoofere etterhvert som de blir brukt/blir eldre, eller blir det motsatt effekt(bedre etter langvarig bruk)?

Er det noen som har en sub de vil selge, så ta gjerne kontakt

cool_rink996@hotmail.com

Mvh Ruben H

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte både PSB og Dali brukt.
    Fornøyd med begge kjøpene, selv om jeg ikke var helt fornøyd med prestasjonene til PSB sub'en. Han ikke med når det ble dratt på litt. Har ingen betenkeligheter med å kjøpe brukt igjen.

Bruker heller ikke noe særlig sub til musikk, men noen ganger er det gøy å bare la det stå til, og det går nok an å få det bra til om en tar tiden til hjelp, særlig om en har en receiver med romkorreksjon, og har tid til å prøve forskjellige plasseringer osv.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Heisann du.
    Vel brukt er brukt ,ikke og komme forbi det -saken er hvor interesert selgern har vært i og ivareta kvaliteten. Du kan være heldig men også jævlig uheldig... kjøper du hifi hos en tenåring er det vel som regel mer sjangs for at utstyret er spillt høyt med/bruk i forbindelse med fest (dette er selvsagt ikke en fasit på tenåringer)

Hvis du kjøper brukt vil jeg anbefale deg og ta turen innom å høre først åssen resultatet er ,samt teste ut med medbrakt musikk. Dette kan jo selvfølgelig også gjøres i forretninger (hifiklubben o.l)

-Subwoofere blir etter min mening bedre ved litt bruk (til en hviss grad) da man får mykt opp elementene litt og som regel blir dynamikken også bedre. Men selvfølgelig hvis tidligere eier hadde 0 peiling og har spillt med 200% forvrenging av lyden vil du høre det relativt raskt ved en lytte test.

Tipset mitt er og ta en lytterunde rundomkring i butikker som er seriøs på lyd. Da mener jeg ikke elkjøp (no offence) , ta gjerne med deg cdplater med musikk du hører på ,eventuellt kan du be om å få låne subben med hjem i en liten prøveperiode (husk at omgivelsene på hifibutikker er optimalisert for og overbevise deg der og da) det blir alltid annet resultat når du sitter i godstolen hjemme og skal nyte musikken.

Tips til merker (tar en makspris på 5k iogmed at du ikke har oppgitt prisklasse)

GALE 4080W Subwoofer -Pris kr 2298,-

DALI Concept Sub 12 Subwoofer -Pris kr 4498,- (denne vet jeg spiller som et lite helvette på musikk og film)

DALI AW10 Subwoofer -Pris 2998,-

CERWIN-VEGA CLS-15SX Subwoofer -Pris 4298,-

Strekker du deg litt ekstra (ca 500 kr) så får du et voldsverk av en sub (mange her inne som sikkert kan fortelle deg litt om den)
    Link ; Velkommen til L-Sound!

Husk dette er bare eksempler på hva man kan få, om disse passer dine ører må du nesten avgjøre selv

Men ihvertfall lykke til

Mvh Lars J

Sitat Opprinnelig postet av Ruben
    Ok. takk for tipset

Synes du det er trygt å kjøpe en brukt sub, fremfor en splitter ny?

Svekkes subwoofere etterhvert som de blir brukt/blir eldre, eller blir det motsatt effekt(bedre etter langvarig bruk)?

Er det noen som har en sub de vil selge, så ta gjerne kontakt

cool_rink996@hotmail.com

Mvh Ruben H

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres fint ut, mange grom'subber der ja!

Hadde tenkt å ligge meg på et prisjikt under 2k, derfor synes jeg Eltax subben så fin ut, både med tanke på pris og størrelse. Et ekstra pluss var jo at den fikk svært gode tilbakemeldinger fra forbrukere av dette produktet. Noen som har hørt denne subben, tror dere den vil tilfredsstille mine behov?

Mvh Ruben

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt inntrykk er at man fint klarer seg uten subwoofer til man hører sitt eget eller andres anlegg med sub. Da er man (dessverre/heldigvis) solgt.

Jeg har hatt en eltax 8" sub innom (som jeg fikk), og den var så elendig at jeg koblet den fra. Den holdt ikke følge med frontene på en eneste plass (B&W 603s2).

Nå har jeg fått meg en Quadral 400DV som jeg ikke hadde noen som helst forhold til, eller forventninger. Den har overrasket meg positivt. Med utgangspunkt i at jeg bare har en 2-kanals forsterker uten noe delefilter for big/small fronter så er jeg meget fornøyd med hvordan den fyller ut, og jobber på lag, med frontene.

Det kan godt være fordi jeg ikke har hørt en perfekt integrert subwoofer enda, men det kan også være fordi jeg har hatt flaks og bare funnet noe som fungerer for meg. Har lyst å bytte forsterker i en god surround med skikkelig kalibreringsutstyr slikt at jeg kan se og høre at delingen fungerer, men inntil pengene kommer min vei klarer jeg meg fint.

Etter min mening er sub for film. Funker det til musikk også tar jeg det som bonus.

DrE

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et ekstra pluss var jo at den fikk svært gode tilbakemeldinger fra forbrukere av dette produktet.
    Mitt inntrykk er at omtrent alt på komplett og andre nettsteder der du kan kjøpe pcutstyr og stereo får god kritikk, så det er jeg litt skeptisk til. Hadde heller gjort som andre foreslår her, først fulgt med på subwoofer-tråder på forumet for å danne seg et bilde av hva som kan være aktuelt, og så fulgt med på qxl, hifisentralen, avforum og andre bruktmarkeder for et lite varp i prisklassen du befinner deg i.

En liten lytterunde for å oppleve bra og dårlig er heller ingen dårlig idè.

DrE

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Absolutt. En sub er en nødvendighet til film og hjemmekino, og gjerne også til musikk - med mindre du har noen gigantiske high-end høyttalere med stor membranflate og et kraftverk av en forsterker
    Enig... Sub er 100% nødvendig i film. Til musikk må det selvfølgelig vurderes ift. musikksmak, og som du sier høyttalere (!). Men for de aller fleste typer musikk og høyttalere, vil sub gi et skikkelig fundament som tar musikken til nye høyder.

Er definitivt ingen bassfreak (lenger), men merker savnet av en skikkelig sub..

Med et budsjett på 2000,- ville jeg ha sett etter noe brukt.

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel altså,for og si det enkelt -man får hva man betaler (ihvertfall i "mange" sammenhenger. Ang eltaxen er jeg ikke kjent med kvaliteten på lyden dem leverer så det må nesten andre svare på. Allt kommer jo ann på hva du forventer av en sub... hvis du bare vil ha litt ekstra bass så er den sikker god nok. Hvis du derimot forventer noe som er i stand til og rive huset av muren ,gi deg hjertefeil ved ekstreme lydtrykk o.l så tviler jeg på at eltax har nok baller for deg. Men som 1.sub er det ikke så ille og bruke 2k for så å utvide interessen etterhver -det er jo med tiden man vokser, det samme gjør man på lydfronten

Ps hvis du går for eltaxen kan du jo kanskje gi et lite resume her på forumet ?
    hadde vært morro å hørt lest

Hadde tenkt å ligge meg på et prisjikt under 2k, derfor synes jeg Eltax subben så fin ut, både med tanke på pris og størrelse. Et ekstra pluss var jo at den fikk svært gode tilbakemeldinger fra forbrukere av dette produktet. Noen som har hørt denne subben, tror dere den vil tilfredsstille mine behov?

Mvh Ruben

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg kjøpte selv en brukt sub (B&W ASW600) her på avforum, og gjør det gjerne igjen...
    denne kan jo være et alternativ :

http://avforum.no/avtorget/showprodu...t/11568/cat/12

EDIT : hadde visst oversett budsjett grensa

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo fri til noen av disse som har fått levert feil sub fra Fyndbørsen... de fikk vist 8" istedenfor 10", så der kan det jo være en mulighet. Sjekk denne tråden: http://avforum.no/forum/generell-inf...medlemmer.html
    XTZ har jo utvilsomt fått mye skryt for sin 12" i de siste mnd, så 8"ern antar jeg ligger i samme leie i forhold til størrelsen. Ville iallefall ikke betengt meg hvis Eltax er alternativet.
    Prisen burde jo også ligge innefor ditt budsjett.

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med gonigogo. Prøv å få tak i en XTZ, som skal være det beste til prisen. Sparer du ennå litt til, kan du gå for SVS, som skal være et par hakk bedre. De annmeldelsene på komplett, skal du ta med en bøtte med salt! Mange uvitende sjeler der ute.;-)

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mvh Ruben
    Med 2k i budsjett ville jeg satset på bruktbørsen eller spart litt til. En dårlig sub kan gjøre ting verre...

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sub er absolutt ikke nødvendig (eller kanskje jeg ser feil type filmer...)
    En sub kan definitivt gi anlegget en ekstra dimensjon, men bakdelen er at den enten koster en god slump penger (Velodyne, Focal osv.) eller har minimal WAF (SVS, Bagend osv.)
    Med et budsjett på to tusen anbefaler jeg deg å spare vidre eller titte på bruktmarkedet.
    Har selv hatt noen subber i budsjettklassen, inkludert PB10 og subber i denne klassen gjør det ikke for meg, det blir ikke stramt nok. Kanskje den nye SB12 til SVS kan være noe??

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •