SUB: Sub mottat,KONKLUSON! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 73
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Anbefaler å styre unna Eltax, ADC, Koda, US Carvor o.l.
    Muligens er Proson en hakk bedre, men jeg har aldri hørt dem.
    XTZ er vel absolutt en anbefaling i budsjettklassen, sjekk FYNDBÖRSEN - Hemelektronik på internet sedan 1997

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, GALE er da også et budsjett merke med respekten i behold mtp pris syns jeg

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er i ferd med å kjøpe brukt sub til junior også i dette øyeblikk.

Ser ingen fare med det, kanskje spesielt her på forumet, regner med at de fleste her tar vare på utstyr. :-)
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har store høttalere fra før så jeg tenkte ikke på sub før det en stund var gått.. Kjøpte meg XTZ 12", nå angrer jeg bare på at jeg ikke gjorde det for lenge siden... Knall synes jeg, selv om jeg bruker den bare til musikk. Det handler om at den ikke skal overdrive bassen, men hjelpe til...
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer Ruben sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

Hei

Vil først takke for alle gode svar!

Etter å ha lest litt av det dere har skrevet, har jeg kommet frem til at jeg bør styre unna disse billige og ukjente subwoferne, og heller satse på en pent brukt som har kostet noen tusenlapper, som jeg nå kan få billigere.

Skal ta en titt rundt om, for å se hva som kan tilbys på bruktmarkede av subber. Slik som det ser ut i øyeblikket, står det mellom :
    -Eltax (ny) 10' sub
    -Xtz 10 'Sub
    Psb 10'
    Dali 10'
    eller Gale.
    De siste 4 subwooferne er jeg villig til å kjøpe brukte, eller kansje slår jeg til hvis jeg finner en relativt billig ny.

Eltax blir nå stående som en siste utvei, etter å ha hørt dere tips og meninger, og håper at jeg gjør et valg jeg ikke vil angre på!:-D

Gi meg en lyd hvis dere kommer over noe! Prisnivå: kr1000-2000.

Rommet mitt, er som sagt, relativt lite (Sove/gutterommet mitt :-)), så subben trenger ikke være større en 10 '. Men når det er sagt, så bør den yte maksimalt i forhold til størrelsen, og pris selfølgelig!

En siste ting på agendaen: Betyr høy effekt (watt RMS) god Sub, eller teller ikke dette så mye. Hvis ja, hvor høy watt bør den ha?

Mch Ruben

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FINN torget - Hele Norges markedsplass for kjøp og salg av nye og brukte gjenstander.

Her er en som har en PSB 10". Bør kunne få den for rundt 1000,-.
    Ga 1400,- inkl. frakt for en lik 12" i sommer.

Her er en Dali SWA 12, lillebroren til den jeg har. Kan muligens få den under 2k. FINN torget - Hele Norges markedsplass for kjøp og salg av nye og brukte gjenstander.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sub er et must!

Jeg har hatt flere subber i min tid og kan rett og slett ikke leve uten. Både i musikk og film gir det en ekstra opplevelse med sub.

Jeg ville dog ikke ha kjøpt noe billig "dritt" bare for å få en sub i hus. Kjøp noe bra med en gang så vil du få mange hyggelige opplevelser i film og musikk.

Spesielt i mange nye filmer er det mange effekter i lfe sporet som er skikkelig moro som gir det lille ekstra.

Gå for en SVS pb 10 eller en XTZ 12" som utgangspunkt

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Watt osv!

Vell WATT er vel relativt igrunn.... Fins mange gode forsterkere/recievere (les harmon kardon) som har oppgitt effekt på 2x50watt men som yter langt bedre en forsterkere med oppgitt effekt på 2x150 (++)

Merker som jaller med effekt er blandt annet eltax som utrolig nok klarer og presse ut 150w pr kanal og såvidt bruke av strømnettet får man til og tenke seg litt om hvor realismen er hen.

Ang watt på subb kan det vel diskuteres hvor viktig det er, klart man får god trøkk med fx cerwin vega stroker 18" med godt over 1k watt rms ,men til normal hjemmebruk vil jeg tro man kommer godt avgårde med 100 -200 w element

Sitat Opprinnelig postet av Ruben
    Hei

En siste ting på agendaen: Betyr høy effekt (watt RMS) god Sub, eller teller ikke dette så mye. Hvis ja, hvor høy watt bør den ha?

Mch Ruben

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel relativt. Er aboslutt et pluss til lfe sporet i de nederste oktavene. Har selv to og skal ha to til foran slik at det blir mer helhet i lydbildet.

Men bør absolutt prøves. Pass dog godt på å kalibrere de(n) riktig og å velge de beste innstillingene på prosessor slik at det låter best mulig etter ditt eget øre.

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må innrømme at etter jeg fikk en SVS og fikk kalibrert denne riktig så ble det veldig moro. Mange scener i filmer måtte sees om igjen. Det var så mye informasjon i lydbildet jeg ikke hadde opplevd tidligere.

Synes det blir et bedre helhets-inntrykk med en god sub, men smaken er som baken

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg fått et bilde av hva jeg bør tenke på, og hva som kan være lurt å kjøpe

Kansje et dumt spørsmål, men prøver likevel: Hører dere snakker om kalibrering av subb'en, hva menes egentlig med dette?

Mvh Ruben

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kalibrering av sub er kort sagt å få den til åoppføre seg slik som en ønsker, mendet er ikke alltid så lett. Grunnen til det er ofte utforming og størrelse på rommet sub'en står i , i tillegg til plasseringen av sub.
    Denne kalibreringen foregår ofte ved hjelp av en parametrisk equaliser (EQ). Mange bruker en fra Behringer, gjerne en DSP1124.

Jeg har en DSP1100 (tidligere modell som gjør akkurat det samme), og resultatet av denne kalibreringen kan du se i bildene jeg har lagt ved. De viser frekvensresponsen for min sub før og etter kalibrering. Før er det berg og dalbane, etter er det en tilnærmet rett strek opp di hvor sub'en skal slutte å spille.

Her er en link til tråden hvor de ligger. http://avforum.no/forum/attachments/...e-12_09_06.jpg
    http://avforum.no/forum/attachments/...e-13_10_06.jpg

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye koster en slik equalizer?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

man får nå en ny en på lsound til 1500kr.

kjøp deg også en digital radioshack lydtrykksmåler, og last ned sinustoner og kompensasjonsar i excel. På denne måten kan man gjøre en grov måling av frekvensresponsen i rommet og bruke eq til å forbedre om nødvendig etter denne grafen man får i excel arket.

EQ:

Velkommen til L-Sound!

RS:

Velkommen til L-Sound!

Excel ark og sinustoner:

Velkommen til L-Sound!

Der er også veldig greit forklart hvordan man skal gjøre dette! :-D

Om du vil ha mer nøyaktig måling av frekvensrespons kan du kjøpe et roomeq program som kalles "True RTA" eller laste ned et program som heter "RoomEQ wizard" (som forøvrig er et gratis program man for på hometheatershack.com). Man kan bruke Radioshack til måling eller man kan kjøpe en annen mic og et eksternt lydkort med kabler etc. Er hva man gjør det til

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for svar

Blir gjerne litt avanser for meg dette i første omgang, men skal tenke på det senere, når jeg har anskaffet meg sub, og får litt mer peilingen på hva det går i:-D

Alltid greit å optimalisere, slik at du får fullt utbytte :-D

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ikke sikert at det er nødvendig med EQ. Dersom du har tenkt å begynne i en ende ville jeg ha startet med lydtrykksmåler. Jeg startet med den som var innebygd i telefonen min, Nokia 5140, den var faktisk ganske nøyaktig i forhpld til Radioshacken. Er godt å ha for å stille inn alle kanaler til riktig volum også dersom en ikke har romkorreksjon i receiver/forsterker.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal alle høyttalerne spilli like høyt? Har merket at bakhøytalerne spilt svært lavt, men nå har jeg stilt dem opp fra 0 DB til c.a 7 DB. Front og center er på 5 DB. Måtte ha denne forskjellen, for å virkelig få utbytte av bakhøytalerne, hvis ikke bare forsvinner de i fronthøytalernes dominason.

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal alle høyttalerne spilli like høyt? Har merket at bakhøytalerne spilt svært lavt, men nå har jeg stilt dem opp fra 0 DB til c.a 7 DB. Front og center er på 5 DB. Måtte ha denne forskjellen, for å virkelig få utbytte av bakhøytalerne, hvis ikke bare forsvinner de i fronthøytalernes dominason.
    smak og behag, kommer også ann på plasseringen til bakhøytalerene. har selv 4db forskjeld på front og bakhøytalerene ( høyere bak )
    jeg bare digger mye lyd bak

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg mente er at du med et referansesignal skal ha likt volum fra alle høyttaler der du sitter. Hvor mye de forskjellige kanalene må skrus opp/ned er avhengig av følsomheten til høyttalerne og avstanden til dem. Finnes gjerne en "test" modus på receiveren som sender ut såkalt pink noise med samme styrke i en og en kanal, slik at du kan justere volum for de enkelte kanalene.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Det jeg mente er at du med et referansesignal skal ha likt volum fra alle høyttaler der du sitter. Hvor mye de forskjellige kanalene må skrus opp/ned er avhengig av følsomheten til høyttalerne og avstanden til dem. Finnes gjerne en "test" modus på receiveren som sender ut såkalt pink noise med samme styrke i en og en kanal, slik at du kan justere volum for de enkelte kanalene.
    Ja, den funksjonen har jeg, en såkalt ''test tone''. Men har hørt ander folk , som har samme anlegg , at bakhøyttalerne hadde en tedens til å være litt ''beskjedne''. Men det fixer forsterkeren. Apropo Bakhøyttalere: Bør dem stilles på ''large'' eller ''small'' i instillingsmodusen i forsterkeren? Bakhøyttalerne mine er vell ikke så alverden store(søk eltax hollywood). Kan det skade høyttalerne hvis en gjør en feil her?(stiller på large)

mvh Ruben.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •