Hvor stor SVS trenger jeg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer Superkonge sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor stor SVS trenger jeg?

Tiden har nå kommet for å skaffe seg sub. Jeg vil gjerne ha en sub som gir den gode "ytelse/pris"-følelsen. Stua mi er litt spesiell siden den henger sammen med kjøkkenet. Rommet blir derfor veldig stort (ca 40m2). Derfor lurer jeg på hor stor SVS jeg trenger for å få den virkelig gode bassen uten å betale mer enn jeg trenger... Jeg har laget en liten skisse av rommet som absolutt ikke er i målestokk, men den gir dere et bilde av hvordan det er.

Mvh Asbjørn

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    L-formede rom/planløsninger kan være en utfordring når det gjelder sub.
    Hvilket budsjett har du?

Som hovedregel fungerer hjørneplassering med to yttervegger best. SVS "minstemann" PB10-NSD har ikke delefilter og må evnt. deles på din receiver. PB12-NSD har som navnet sier større element og litt større forsterker og har i tillegg delefilter og high-level input om du skulle trenge det. Det er forholdsvis liten forskjell i pris og med tanke på din romløsning kan det tenkes at du må enten ommøblere eller investere i to sub'er.

Kan du dele på din receiver ville jeg gått for 2 stk PB-10 NSD, begynn med en og se om det funker i ditt rom. Hvis ikke benytt deg av 45 dager retur evnt. 2 stk PB-10 NSD på sikt.

Om du ikke kan dele på receiver er PB-12 NSD valget, to slike vil nok sette stua i bevegelse. Men da er man jo nesten oppe i PB-12 Plus som er enda mer integreringsvillig. Tenker man i de baner er jo ikke veien lang til en PB-12 Plus/2.... :-)

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som du ser har han over SVS PB12 Plus/2. Selv har jeg 2 stk PB10-ISD (forgjenger til NSD) og er svært fornøyd med trykket det er i mine. Jeg har en kino på ca 24kvm, men jeg antar at mine 2 subber kan lage liv i mye større rom enn mitt.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Budsjettet mitt kommer vel litt an på hva dere anbefaler, men helst ikke dyrere en en stk pb12 plus. Jeg bor i Trondheim så det med å sende tilbake på angreretten kommer til å bli ganske dyrt for meg. Forsterkeren jeg har er en Pioneer vsx-1015. Tror det skal gå an å dele på den. Ommøblering er nok uaktuelt da vi er 3 stk som bor sammen med forskellige meninger om hva stua skal brukes til

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så kom første frostnatta og behovet for vinterdekk meldte seg. Da blir det ingen sub på en stund

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, prioritering mann!!

Kan du sette deg ned og slappe helt av mens du nyter lyden av piggdekkene??? :-D

Om du kan dele på receiveren hadde jeg gått for to stk PB-10, du får spare litt til da... :-)

http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/11901

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    Hei, prioritering mann!!

Kan du sette deg ned og slappe helt av mens du nyter lyden av piggdekkene??? :-D
    Ble nok piggfrie dekk. Da slipper jeg å betale piggdekkgebyr på 1200 spenn som de har her i Trondheim.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var min første SVS bestilt! Det ble en PB10-NSD. Kanskje det blir en til senere. Gleder meg til å få den. Den ble sendt i dag så da har jeg den vel i løpet av uka

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en SVS PB12 på ca 85kvm. Fungerer veldig bra

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer, er du heldig kan du ha den på torsdag/fredag - rigget og klar til helgens strabaser! Vet ikke om planløsningen din (ref: tegningen i første innlegg) er den beste. I teorien vil jeg anta at kroken øverst til venstre på tegningen er beste plassering men det kan tenkes at den fungerer fint i "stuekroken" til venstre for venstre frontkanal. Låter det veldig ille sett sub'en i lytteposisjon og kryp rundt i rommet langs veggene. Der sub'en låter best er normal beste plassering av sub, som oftest i hjørne med to yttervegger.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips! Må vel ta meg en kryperunde tenker jeg. Så får jeg heller komme hit med eventuelle spørsmål

Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mylife