Hvilke høytalere velger man!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilke høytalere velger man!

Hvilke høytalere velger man til hvilken musikk?

Slev hører jeg mest på popmusikk og dance. Men anlegget skal også være bra på film, altså et surround anlegg. Så hva bør jeg gå for? Har hørt at BåW er mer for litt "roligere" musikk men at Dali kanskje passer mer meg!

Kom gjerne med deres egne erfaringer men også hva dere har sett av tester i HIFI blader.....

Newcomer StianLarsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvor langt er et snøre.....

vanskelig å forklare hva som er best til hvilken musikk.

En ting er helst sikkert, alle typer høyttalere kan spille all slags musikk.:-D

Ta deg en tur innom en av Hi-Fi butikkene der du bor og spør om å få høre på litt forskjellig.

Ta med egen musikk

btw De du har avbildet er en god allrounder

Stïan

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, fine de...har et par av de, men den ene diskanten er ødelagt, også er de litt i største laget, hadde også tenkt meg et fullverdig surround høytalere.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor bor du?

Hvor stort rom har du?
    Hva er budsjettet ditt?
    Inneholder det bare høyttalere, eller DVD, prosjektor, forsterker og hele sullamitten?
    Har du noen komponenter nå som skal være med videre?
    Krav til finish?
    Hørt om andre butikker enn bare Hifi-Klubben?

Svarer du på disse spørsmålene, blir det lettere å hjelpe deg videre.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du ser du her som vedlegg.
    Har sett litt på B&W XT. Satser på å kjøpe reciver og front høytalere i første omgang, så handler jeg resten etter hvert som pengene strekker til,
    Trenger egentlig alt ja, botsett fra DVD spiller. Film vil bli kjørt på en LDC TV, ikke bestemt hvilken enda...
    Stiller ganske store krav til utsende på komponentene, da dette skal inn i en splitter ny leilighet (ferdig 1. desember). Front høytalerne kan godt være store, hvertfall høye og gjærne i svart finish. Eller eik, men det er vel ikke så mange som produserer høytalere i eik.

Har hørt om annet en Hifi klubben ja, men det er ikke så mange butikker her oppe i øvre Telemark. Nærmeste foretninger hvor de har skikkelige saker er vel Skien og Drammen. Har en fetter som driver en Expert foretning, så der får jeg alt til innkjøpspriser. Men det er vel ikke så mye High end produkter de kan skaffe!

Newcomer auestad sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du får produkter på expert til innkjøpspris hadde jeg vurdert IQ serien til Kef.. Når utseende betyr litt er det hvertfall en fulltreffer..:-D

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør absolutt høre Kef's iQ-serie. Om ikke high-end så er det i alle fall veldig god lyd i dem. De har fått mye skryt i Hi-Fi-blader. Sjekk ut bilder av serien her.

Ellers er jo Expert forhandlere av Pioneer. En Pioneer VSX-AX2AS-S er feks et godt valg.

Du bør også ha en sub. Morsommere sub enn SVS SB12-Plus skal du vel lete lenge etter til prisen, og den kommer i en finnish og størrelse du kan leve med.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. Jeg så forresten tegningen av leiligheten. Er kryssene der du har tenkt deg høyttalere? I så fall kan det bli litt vanskelig. Store gulvstående høyttalere bør/må stå minst en halv meter fra veggene, og de bør også stå noe nærmere skjermen enn det du har tenkt. I et optimalt oppsett bør lytteposisjon og fronter stå i hvert sitt hjørne av en likesidet trekant.

Det er ikke umulig at du bør vurdere satelitter på veggfeste heller enn gulvstående. Du kan få voksen lyd ut av det også. Jeg vil feks anbefale iQ3 i hvert hjørne, iQ6c som center og SVS SB12-Plus sub sammen med nevnte receiver fra Pioneer over, eller kanskje den mindre modellen VSX 1016V-S.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av auestad
    Hvis du får produkter på expert til innkjøpspris hadde jeg vurdert IQ serien til Kef.. Når utseende betyr litt er det hvertfall en fulltreffer..:-D
    Godt over gjennomsnittet plasseringsvennlige siden bassporten er foran.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Godt over gjennomsnittet plasseringsvennlige siden bassporten er foran.
    De kan ikke av den grunn stå inntil veggen. Mine Focal.JMLab Cobalt 816S har bassporten foran, men MÅ stå en halv meter fra vegg for å få god lyd.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja der var det sanneligt ikke mye plass å gå på.. Avstander? Fra lytte posisjon til tv og fra tv til "kryssene".. Kanskje det går eller?ops:

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    De kan ikke av den grunn stå inntil veggen. Mine Focal.JMLab Cobalt 816S har bassporten foran, men MÅ stå en halv meter fra vegg for å få god lyd.
    Det MÅ hvertfall Kef q5 mine og:-D .

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ødelegger en del at jeg har vinduer imellom TVen. Men høytalerne kan jo dras ut fra veggen når jeg skal se film, kryssene markerer kun hvor rørerene til høytaler kablene kommer ut, og musikk blir stort sett spilt i stereo. Men hvorfor mener du (pnerbye) jeg bør velge gå for satelitthøytalere på vegg istede, iQ3 er jo ganske dype...blir det noe særlig å ha dem på vegg? Har det noe å si om man har dem på stativ i forhold til vegg?

Siden Expert er forhandler av KEF så går jeg nok for det, hvor får jeg hørt dem? Bor i Telemark, men er en del i Oslo, er det noen forhandlere i Oslo, Drammen eller Kongsberg hvor jeg kan få KEF demonstrert hadde det vært konge!

Har lagt inn en likesida trekant i rommskjema. Er litt usikker på måla mellom Tven, men vinduene er 1,2 m brede..

Takker for fin respons.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Carlsson høyttalere? Svenske, rare høyttalere som er laget for å stå i hjørner eller inntil vegg. Spiller visst meget bra prisen tatt i betraktning. (Har aldri hørt noen selv).

Deres nyeste høyttaler, OA-58 ser faktisk ikke så verst ut. Passe størrelse og så er de tunet ganske lavt. Helt nede ved 30Hz.

OA-58 koster:

The OA-58 is available in:
    • Dark Cherry
    • Folioed in sandblasted black
    For 6,000 SEK
    For 600 SEK extra painted in any colour
    Veneered: 9,000 SEK per pair.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har anledning til å sette høyttalerene minst 30 cm fra bakvegg/sidevegg så vil det fungere med gulvstående. Du bør altså helst ha en halv meter. Enkelte satelitthøyttalere er laget for å kunne stå på veggmontert stativ, men de kan jo like gjerne stå på stativ på gulvet. Poenget er at det finnes høyttalere som kan plasseres nærmere veggen, men ikke uten at det går på bekostning av noe som regel. Har du plass til gulvstående så kjøper du det!

Det kan være litt vrient å få hørt på Kef. Expert har jo ikke de beste lyttelokalene. Jeg var på utkikk etter et sted å få hørt dem selv og fikk noen tips en gang i tiden, så det skal la seg gjøre å få hørt dem i Oslo. Du får søke litt på forumet. Kanskje noen som har Kef her på forumet kan tilby en liten demo?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han duden som driver Expert. Jeg regner med at han kan ta inn hva det skal være av hifi-utstyr, fordi han har forhandlerstatus. Tror nok du kan kjøpe hva du vil...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo a. men sånt som B&W, for å ta et eksempel er har de vanskelig for å få tak i, også mye lettere å få tak i det som kjeden fører å det er lettere å få en god pris på det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •