Patos vs B&W

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23

Tråd: Patos vs B&W

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Patos vs B&W

Hadde egentlig bestemt meg for å kjøpe et brukt B&W anlegg jeg får for 10000,- kr, men har nå fått et fristende tilbud om et brukt Patos anlegg også. Dette går for 12500,- kr.

Anlegga er som følger:

B&W DM 605 S2 - Front
    B&W DM LCR6 S2 - Center
    B&W DM 602 S2 - Bak

Patos Lyric 501 MKII - Front
    Patos Lyric 401 MKII - Bak
    Patos Lyric 201 MKII - Center

Noen som kan hjelpe meg litt her å si hva som er det beste tilbudet?
    Jeg ser for det meste film, men hører jo også selvsagt litt musikk, men hovedsaklig brukt til hjemmekino.

Av forsterkere så har jeg nylig kjøpt en Rotel 1075 effektforsterker, 5*120 w som hjelper min mindre Denon AVR-2106, og har en 2*200 w effektforsterker som jeg har brukt på mine nåværende fronter.

Noen som som har noen peiling på hva jeg bør gjøre?

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig tror jeg at jeg ville gått for Patosene, men det er slett ikke sikkert dine ører er enige med mine...

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville nok gått for patosene jeg også, men de trenger nok litt kraftigere forsterkeri enn hva b&w'ene gjør.(tror jeg)

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser nå at du har ganske godt forsterkeri. Ville uten tvil gått for patos!
    Selv om jeg kanskje ikke er helt nøytral på det området(patos eier )

Newcomer Synergy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Patos, absolutt!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen flere som har noe erfaringer her? Har lite lust å kjøpe "feil"

Active AVsmurfen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Patos. Blir du ikke fornøyd så kan du jo selge settet og kjøpe noe annet. Du kjøper etter min mindre objektive mening ikke feil med Patos.

Det eneste må vel være dersom lydsignaturen ikke passer din smak og/eller referanser, eller at du spiller en type musikk som ikke passer Patos'ene. Dessuten mener jeg å ha lest at Patos og Rotel ikke er verdens beste match. Men så var det jo dem som mente at Vincent heller ikke skulle være god match mot Patos, men dette kan jeg ettertrykkelig avkrefte.

Newcomer Synergy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer vel an på hva slags Vincent.. Ganske stor forskjell på lydsignaturen på de forskjellige modellene.
    Å så kommer jo smak og behag inn da..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mortenwee
    Hadde egentlig bestemt meg for å kjøpe et brukt B&W anlegg jeg får for 10000,- kr, men har nå fått et fristende tilbud om et brukt Patos anlegg også. Dette går for 12500,- kr.

Anlegga er som følger:

B&W DM 605 S2 - Front
    B&W DM LCR6 S2 - Center
    B&W DM 602 S2 - Bak

Patos Lyric 501 MKII - Front
    Patos Lyric 401 MKII - Bak
    Patos Lyric 201 MKII - Center

Noen som kan hjelpe meg litt her å si hva som er det beste tilbudet?
    Jeg ser for det meste film, men hører jo også selvsagt litt musikk, men hovedsaklig brukt til hjemmekino.

Av forsterkere så har jeg nylig kjøpt en Rotel 1075 effektforsterker, 5*120 w som hjelper min mindre Denon AVR-2106, og har en 2*200 w effektforsterker som jeg har brukt på mine nåværende fronter.

Noen som som har noen peiling på hva jeg bør gjøre?
    Hei

Har du hørt på noen av anleggene?

Jeg hadde garantert kjøpt B&W hvis du skal brukte dem hovedsaklig på hjemmekino. 605 er helt rå med sine aktive bassere som går helt ned til 25hz, dette er noe helt annet enn 604. Her får du mye bass og punch...Jeg har dem selv, og teste dem sammen med flere suber, og det er ikke mange som matcher dem på moderate lydtrykk. Ikke nødvendig med mye forsterker, ikke nødvendig med en ekstern sub.... Du får neppe bedre kinolyd med patosene....

Dog når det er sakt så kjenner jeg bare til basic serien til patos, som jeg synes blir litt tam og tilbaketrukket, passer veldig bra til heavy musikk og er nok mer enn allaround høyttaler. Hører noe sier at lyric serien skal være noe bedre.... Mens B&W har mer "diskant" som kan nok bli litt skarp for noen, og kansje ikke så detajert som patosene. Ville nok kansje godt for dem hvis du skulle hovedsaklig brukt dem til musikk....

Newcomer Temple sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har selv Patos og Rotel.... Kjøpte bevist disse to merkene fordi de i mine ører spiller utrolig godt sammen... Hvordan i alle dager får du den pakken til 12.500,- spenstig...
    Har ikke hørt BW 605 men 604 ble jeg ikke imponert over da jeg hørte på dem på HFK sist uke... Liker BW lyden men jeg ble skuffet over at 3* 7" ikke klarte å skuffe mere luft. Kunne såklart vært forsterkeren som var Nad's største reciever på 7*110W, skulle jo hatt plenty med krefter, vet ikke jeg....

Mine erfaringer med patos sammen med rotel:
    - litt spiss i diskanten ved høyt volum. (har diskanten på -2 eller 4 så går det greit)
    + Fantastisk behagelig på akustisk musikk..
    + Dynamikk
    + Åpent detaljert, lydbilde
    Senteren til patos er Stor, både symbolsk og bokstavelig, hater de små senterhøytalerne som alt for mange produsenter lager....

Lykke til med valget :-D

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Faller valget på B&W, si ifra så tar jeg patosene

Intermediate Frodo_ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Temple
    604 ble jeg ikke imponert over da jeg hørte på dem på HFK sist uke... Liker BW lyden men jeg ble skuffet over at 3* 7" ikke klarte å skuffe mere luft. Kunne såklart vært forsterkeren som var Nad's største reciever på 7*110W, skulle jo hatt plenty med krefter, vet ikke jeg....
    Da har du rett og slett fått en dårlig demo, dette er ikke slik jeg oppfatter de... Riktignok er det 4stk 7" til bass, og de flytter greit med luft hjemme hos meg.

Edit: Men 604 trenger litt strøm før de blir moro!

Forresten så har jeg hørt at S2 og S3 har vidt forskjellig lyd og kan ikke sammenlignes...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for svar, ser mange råder meg patos anlegget, men ser også at b&w kanskje er bedre på film. Isåfall bør jeg jo gå for det. Har hørt en del Patos basic av den gamle serien og likte det ganske bra, men dog i forhold til pris. Har lest meg grønn på forumet her nå de siste dagene, og mye faller begge veier. Jeg burde jo tatt meg en tur å hørt på anleggene, men ingen selger disse lengre da det er gamle modeller :/ Spesielt B&W DM605 er det lite av brukt, kan jo tyde på at dette er veldig gode høyttalere Det jeg har lest om dem virker hvertfall imponerende..

Fikk med meg på forumet at Patos Lyric 401 MKII gikk for 2000,- for litt siden, hørtes svimlende billig ut, ligger jo faktisk noen på torget nå for 4000,- :-D Så her er det snakk om 50%, ganske mye spør du meg..

Hvordan er 401 vs 402? 402 har jo gjort det veldig skarpt i tester, men har ikke hørt så mye om 401..

Føler jeg sitter med et luksusproblem her, liker det ikke, nesten så jeg kjøper begge delene bare for å høre dem, hehe.. men sukk, penger bestemmer en del det også.. Som en eller annen har som signatur her på forumet, du trenger ikke mye penger for å skaffe deg et skikelig anlegg, men **** som det hjelper

Edit:
    Ellers er jeg enig med Frodo, etter det jeg har hørt skal 604 skal være utrolig tunge å drive, så jeg vil ikke sammenligne disse med 605.. Av det jeg har lest virker det som om 605 skaper godt trøkk, noe som er å betrakte for min del

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg skal dra ned i morgen og sjekke en gang til, kanskje med en fet Thule forsterker og skikkelig CD-spiller... Hadde med egen musikk sist, da referanse lydsporet kom ble det nesten litt stille, akkurat som om høytalerne ikke kom ned, så jeg tror at det må være et eller annet feil....

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mortenwee
    takker for svar, ser mange råder meg patos anlegget, men ser også at b&w kanskje er bedre på film. Isåfall bør jeg jo gå for det. Har hørt en del Patos basic av den gamle serien og likte det ganske bra, men dog i forhold til pris. Har lest meg grønn på forumet her nå de siste dagene, og mye faller begge veier. Jeg burde jo tatt meg en tur å hørt på anleggene, men ingen selger disse lengre da det er gamle modeller :/ Spesielt B&W DM605 er det lite av brukt, kan jo tyde på at dette er veldig gode høyttalere Det jeg har lest om dem virker hvertfall imponerende..

Fikk med meg på forumet at Patos Lyric 401 MKII gikk for 2000,- for litt siden, hørtes svimlende billig ut, ligger jo faktisk noen på torget nå for 4000,- :-D Så her er det snakk om 50%, ganske mye spør du meg..

Hvordan er 401 vs 402? 402 har jo gjort det veldig skarpt i tester, men har ikke hørt så mye om 401..

Føler jeg sitter med et luksusproblem her, liker det ikke, nesten så jeg kjøper begge delene bare for å høre dem, hehe.. men sukk, penger bestemmer en del det også.. Som en eller annen har som signatur her på forumet, du trenger ikke mye penger for å skaffe deg et skikelig anlegg, men **** som det hjelper
    Det er jeg som selger 401 MKII, er enig i at det er litt mye, men prisen er satt såpass høy pga ingen desperat trang til å kvitte meg med høytaleren samt prisen jeg må betale for å få en som spiller like bra.. Mener selv jeg må opp i minst 10.000... Slår meg hver gang jeg har hørt et par høytalere på en butikk at, lyden er jo like god om ikke bedre hjemme (med 401 og Rotel 1070) men trangen til å prøve nytt er jo alltid tilstede... Er keen på et oppsett med stativhøytalere og 3 Subwoofere...
    Patos lyric serien har nok sin sterke side på stereo biten..
    Igjen, lykke til med valget.... Leggetid :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skulle så sårt ønske jeg kunne lytte på anlegga jeg lurer på å kjøpe jeg også, det som er bakdelen med å kjøpe brukt :neutral:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Temple
    Det er jeg som selger 401 MKII, er enig i at det er litt mye, men prisen er satt såpass høy pga ingen desperat trang til å kvitte meg med høytaleren samt prisen jeg må betale for å få en som spiller like bra.. Mener selv jeg må opp i minst 10.000... Slår meg hver gang jeg har hørt et par høytalere på en butikk at, lyden er jo like god om ikke bedre hjemme (med 401 og Rotel 1070) men trangen til å prøve nytt er jo alltid tilstede... Er keen på et oppsett med stativhøytalere og 3 Subwoofere...
    Patos lyric serien har nok sin sterke side på stereo biten..
    Igjen, lykke til med valget.... Leggetid :-D
    Oppgraderings syken er et farlig virus, uten tvil
    Du får si fra dersom du skal selge dem billigere, men det hørtes ikke slik ut, hehe.. Vanskelig å finne noe under 10 k dersom det er nytt hvertfall, mye penger å hente på brukt markedet. Kan ikke tenke meg at jeg kjøper nytt igjen, men det snur nok raskt om jeg hører noe jeg bare må ha
    Takk for det å god natt

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er riktig det at 604 trenger ganske bra med power, men det har jo du! Nå er det ikke snakk om dem, men 605 som du får mye mer trykk og dyp bass med nesten null forsterker, kan ikke sammenlignes.

I det store og det hele så kan ikke 604 og 605 sammenlignes (som mange gjør her på forumet) bortsett fra at dem ser like ut og har en signatur som er lik hos nesten alle b&w høyttalere...

Selve designet på Patos høyttalerene er finere og ganske mye større. Velger du dem så bør du også kjøpe en sub for å få kinofølelsen. Dette slipper du med 605, så lenge du kobler de aktive basserene til subout på reciveren din.

Du får ta deg en tur til Porsgrunn så skal du få høre 605 hos meg, litt langt kansje ,hehe..... Har vanskelig for å kvitte meg med de, men de vurderes solgt...

Lykke til med valget :-D

Newcomer tyggebein sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

godt norsk,

patos og rotel, kan anbefales, løp og hør,

Active Dr. Hi-Fi! sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Patos... Jeg hadde ikke tvilt ett sekund!!!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •