SVS element i XTZ sub? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 65
    Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er jo bare å prøve seg frem med 1, 2 eller ingen plugger og snu kassen hvilken vei som helst det!
    Baksiden på xtz-en er vel kanskje ikke så pen at du vil ha den opp permanent :-D

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vi får se

Vi får se hva framtiden viser. Tror nok ikke denne boksen blir en SVS uansett hva man gjør, men det er moro å forske litt. Kanskje nedoverfyring med elementet kan hjelpe på dippene og toppene litt til

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Avstand fra gulv/plate til nedovervendt sub

Er det noen som har en "nedovervendt" sub som kan gi meg målene fra gulv/plate til kassen? Sikkert litt forskjellig her, men hadde vært greit å vite sånn ca. hvor man begynner.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har to varianter med elementet mot gulvet; en M&K760 og en DIY "Brontesvariant" (Samme volum, annen fasong)
    Begge har en avstand mellom element og gulv på ca 5cm, uten å påstå at dette er et idealmål!
    Kikket litt på SVS´en til Marantz i går, og la merke til at den nok har en noe mindre avstand.
    I den grad det kan være en rettesnor.
    Begge spiller forøvrig meget bra i den posisjonen.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk

Takk for info.
    Kommer tilbake til prosjektet etterhvert. Mye moro med sub, har litt igjen på plassering enda. Kanskje slenge på en eldre PSB Subsonic jeg har og se om den utjevner noe på kurven. Skulle egentlig ikke være noe problem med skråtak, trodde jeg, men forunderlige ting har skjedd før.
    Har en drøm om å få noen fler timer i kinoen for å kanskje sette meg ned å lytte litt og se litt film også. Mangler også skjuling av kabler, montering av lys m/dimmer og slikt. Blir nok ei råd utover høsten/vinteren.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Demping

En annen ting jeg også lurer på. Som dere ser av bildene, så synes jeg det er lite demping i kassa til XTZen. Bare en runde rundt kantene. Er dette vanlig? Trodde de skulle "stappes" litt mer.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bassrefleks er normalt ikke fullstappet, bare langs veggene. Lukkede kasser derimot, har gjerne litt mer "fyll".

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ok

OK, har en DIY lukket kasse fra før og mintes at det skulle være litt fyllmasse, mulig det som lurte meg litt.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

På tide med litt hjelp?

Da har jeg oppgradert den andre XTZen med SVS-element også. Er nok en del mer trykk der nå ja, men det er vel ikke helt optimalt i forhold til målingene nedenfor.
    Legger ved en tegning av loftstua også. Alt er i utgangspunktet yttervegger, da det bare er et stort rom over hele huset. Skråtaket går nesten ned til gulvet, er bare en 10-15 cm knevegg.
    Noen som har noen forslag til plassering?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noen tips å komme med?

Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smell inn subberne dine innenfor høyttalerne. Kan fort bli litt for "mye" hjørne på dem. Bare prøv Veit ikke om det blir noe bedre, men er jo lov å teste litt

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve det i kveld!
    Mulig at de får litt for lite pusterom under skråtaket. Kan forsøke å plasssere de ganske nærme ytterveggen på hver side av senteren. Fronthøyttalerne har en ganske lineær kurve der de står og jeg må ha litt avstand mellom de for å få den riktige holografien i musikken. Har lekt med tanken på å lage en plate under de og sette de på huet, men det blir ikke spesielt pent med forsterkeren rett opp(som nevnt over):-D

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mange kilo

Er glad jeg ikke har en PB12 Plus/2 å slepe rundt på.
    Har i kveld prøvd det meste av plasseringer for subbene og kommet til noen foreløpige resultater.
    Hadde en følelse av at de burde spille best i hvert sitt hjørne og det stemte ikke helt. I høyre hjørne foran var det eneste stedet jeg fikk subben til å spille nogenlunde i 40Hz. Alle andre plasseringer ga en skikkelig dipp i dette området. Så da var den ene plassert. Eneste problemet er at den spiller mer og mer oppover i frekvensene.
    Neste step å plassere nummer 2: Krabbet rundt overalt med subben plassert i sweetspot og fant ingen gode plasseringer bortsett fra en rett bak sweetspot. Der var de lave frekvensene veldig svingete, men som dere ser av bilde nummer 1, så spiller de ikke så verst sammen(bortsett fra stadig øking i frekvensene oppover her også. Satte i begge fasepluggene igjen, etter å ha brukt bare 1, dette ga et veldig løft i de nedre frekvensene.
    På bildet "Bare subber1" ser dere en og en og begge sammen.
    Så kom utfordringen sammen med frontene. Frontene spiller også veldig godt i bassområdet, men de er ikke så lett å temme. Stiger også veldig oppover i frekvensene. Planen blir da å dele på 70Hz og dempe toppene på subbene for siden å skli over på frontene og la de ta over. Har litt problemer med noen dipper på frontene også, spesielt på 100Hz, men litt plassering der så kanskje det hjelper.
    Er det lurt å temme toppene såpass mye som jeg trenger her? Leste at det er bedre å temme toppene enn å øke dippene, men er det for mye å gjøre noe med?
    Veldig glad for tips, kanskje Flageborg er i nærheten av Oslo en gang? Tror det er litt utfording å få denne stua til å spille skikkelig. Skyldes kanskje det store hullet ned i trappa?

EDIT: Sneket seg inn en liten feil i "Bare subber1.jpg" det skal være "den Rosa - Begge to sammen går det kanskje an å gjøre noe med?"

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

SVS-Patruljen

Har kontaktet SVS-Patruljen for å se om de tar utfordringen:-D

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt mer testing

Fikk testet litt ordentlig lydtrykk med XTZene her om dagen og de får hele loftstua til å svinge ordentlig. Samboer og ungdommen var ute en tur og jeg måtte bare dra på litt. Stakkars kattene og bikkja i etasjen under. Åpningsslaget på Master&Commander satte i gang noe jeg ikke har kjent i kinoen før. Kanonene sendte ilinger gjennom kroppen og jeg var sikker på at skrittene på dekket på skuta var skritt på mitt eget gulv.
    Ordentlig moro!
    Fått tilbud fra SVS-patruljen, men må prøve litt mer selv før jeg prøver de. Litt frustrerende å holde på, men desto mer moro når det funker.
    Har en teori om at jeg må dra fronthøyttalerne mye lenger ut på gulvet for å få bort litt av basshevingen på dypbass og flytte hjørne-XTZen litt lenger ut på gulvet, men beholde den under skråtaket.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moro å se at det er en mer optimistisk tone, og at lyden blir bedre og bedre... :-D

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er i gang nå

Jada, er i gang nå. Begynner å få litt mer lyd ut av de:-D
    Har jobbet med RoomEQWizard i dag og prøvd å finne ut av hva som er galt med frontene. Klarer ikke å få det skikkelig til med RadioShacken, men har et par teorier til i morgen som må testes ut.
    Tror XTZ/SVSene vil duge i loftstua mi en stund, men kommer vel antagelig ikke utenom en SVS PB12 Plus/2 etterhvert. Sånn det ser ut nå, så tror jeg at PB12en vil kunne sparke godt fra seg alene i det ene hjørnet framme.
    Hvem vet? Julepresang til huset?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Behringer kalibrering

Da har jeg fått en Behringer i hus og foreløpige innstillinger lagde denne kurven. Nå gjenstår det bare å få testet de på et par filmer. Beste plassering på subbene har blitt ved siden av hverandre under skråtaket ved høyre front. Da jeg ikke får så mye ut av å ha 2 stk. ved siden av hverandre, kan det hende jeg må gå for en STOR i stedet med samme elementene jeg har nå. Har et stort hull ned i stua bak sofaen og en boks i venstre hjørne foran som sluker all bassen ved andre plasseringer.
    Må fikse lampa 2 etasjer under i trappeoppgangen da denne rister noe voldsomt nå:-D
    Ikke umulig at det dukker opp et par subber på AVtorget snart

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken kurve? :?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så du ikke kurven?

Det var den rett under "Min Hjemmekino *** Nå med bilder ***":-D Ganske rett...

Neida, kanskje en ide å legge med grafen også:

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •