SVS PB10-NSD vs DIY Peerless

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer Protector sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SVS PB10-NSD vs DIY Peerless

Hei jeg tenkte å gå til innkjøp av en subwoofer til ca 5000k.

Ser at SVS får mye bra omtale. Men jeg har også lyst til å bygge selv. Tenkte da på 10" Peerless XXLS element med slave og Hypex DS 2.0 Subforsterker.

Er det noen som har noe erfaring med disse. Hva blir det best lyd av. Prisen blir jo omtrent den samme for svs vs diy. SVS vil jo helt klart få den beste finnish men tror jeg skal få det til bra selv også. Så det som betyr mest her er nok TRØKKET.

Er det noen som har erfaring med begge deler som kan gi meg et inblikk i hva som blir best.

Stua mi er ikke så stor så jeg trenger ikke noe mer en hva disse subbene kan levere, så ikke kom med forslag på no større, for dette blir bra nok i min 20m2 store stue tror jeg

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For mange av de som bygger diy-ting er det nettopp det å bygge det selv som er en stor del av poenget. Hvis dette frister og du tror du får til en ganske god finish er det bare å prøve selv!
    Akkurat sub tror jeg generelt er vanskelig å bygge veldig mye billigere enn de "ferdige", delvis pga forsterkeren du likevel må kjøpe.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du mener at lyden blir like bra om jeg bygger selv.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protector
    Så du mener at lyden blir like bra om jeg bygger selv.
    Det kommer jo litt an på dine DIY ferdigheter. PB10 er en sinnsyk sub og jeg tror du skal være dyktig for å klare å matche den. Men om du har lyst selv og liker DIY prosjekter synes jeg du skal bygge den selv.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det var det Marantz sa jeg prøvde å formulere også...:-D
    Subber som SVS og XTZ gir deg veldig mye for prisen. DIY kan kanskje bli like bra, men er mest for gleden av å ha laget noe selv...

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke du klarer å matche den, ved å legge deg i samme prisklasse diy. Men at du får en sub du mest sannsynlig er mye mer stolt over, er det ingen tvil om. Liker du DIY, og er klar for å lage en sub, hadde jeg ikke vurdert noe annet engang. Personlig har jeg ti tommeltotter når det kommer til diy, og hadde aldri turt å hoppet på et slikt prosjekt.

Håper du velger diy, og lager en byggingstråd eller lignende. Alltid spennende å følge med på utviklingen, ikke minst se resultatet. Lykke til:wink:

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bygde en diy sub med ett 12" peerless XXLS element og sf2500 forsterkeren fra Eltek. Det kom på ca 5000kr. Jeg var utrolig fornøyd med lyd og trykk.( spes, etter test mot cerwinwega 15" sub, da min spilte "finere" og med mer trykk) Jeg bygde etter kasseforslag fra Peerless sine sider. Men mine roserøde dager fikk en rask vending da min svigefar kom med sin nyinnkjøpte SVS 10". Den spilte med en fantastisk kontroll og ett trykk som overgikk min diy sub med gode marginer :cry: . Det er sikkert mulig å forbedre min, men da må den ha en bedre forsterker som Ds 4.0 eller lignende ville jeg tro.

Er du ute etter trykk tror jeg med det jeg erfarte at SVS vil trekke det lengste strået, men får du glede av å bygge selv er det jo lite som veier tyngre enn å kunne si :"Har mekkan selv" :-D
    Lykke til!

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til musikk så setter jeg en finger på Perless. Dette elementet har jeg hørt i dyre høyttalerkonstruksjoner, og vet det kan produsere stram og nøyaktig bass (om det gjøres riktig). Har selv hatt en Peerless XXLS 12" i trykkammer med en DS 4.0, og resultatet var overraskende bra med tanke på byggekostnader. Har faktisk ikke hørt noen sub under 7-8000,- som var bedre til musikk. Mine antagelser baseres på hva jeg har lest om SVS 10", ikke hørt...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Så det som betyr mest her er nok TRØKKET....
    DynaBel Brontes med XLS og DS 4.0 får mye skryt for musikkegenskaper, men ser noen mener de ikke er brutale nok på film... (har ikke hørt disse selv)

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    DynaBel Brontes med XLS og DS 4.0 får mye skryt for musikkegenskaper, men ser noen mener de ikke er brutale nok på film... (har ikke hørt disse selv)
    Ingen av XLS elementene er på langt nær like brutale som SVS. Der er SVS i en klasse for seg, sett i forhold til pris.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal bruke den mest til film så det spørs kanskje om svs trekker det lengste strået da. Ser også en som nevner XTZ her. Den er jo enda litt billigere, noen som har noe erfaringer med den mot svs da. Regner med at svs er bedre, men er den mye bedre??

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei jeg tenkte å gå til innkjøp av en subwoofer til ca 5000k.
    Med et budsjett på 5000k burde du vel kunne ta deg friheten til å sikte litt høyere.....

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg nevnte bare XTZ som eksempel på et annet merke som gir deg mye for pengene, men den er billigere enn dine 5000...:-D

Active Dr. Hi-Fi! sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både XTZ og SVS gir utrolig mye morro for pengene, men SVS er og blir kongen når det kommer til subber innenfor ett vanlig budsjett mener da jeg.

Er det lyden du setter høyest så anbefaler jeg også en SVS fremfor og bygge selv, så lenge du ikke har noen unevnte forutsetninger for ett sinnsykt resultat.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pb10 vs XXLS 10" går helt klart i SVS sin favør hva max spl og dybde anngår...

Men om du har lyst til å bygge selv, og har et budsjett på 5500 kr, så kan du lett bygge deg en sub som utklasserer PB10 lang vei... Men da må du importere element fra USA. Med f.eks en 12" TC1000 med enkel 4 Ohms voice coil og en Hypex DS4.0 havner du på ca 6000 kr inkl. mva og frakt. Ønsker du å presse prisen nedover kan du bli med på felleskjøp av 500w BASH i stede. Den blir vel i hverfall ca 600 kr billigere enn hypexen...

Eventuelt finnes det gode 10" fra TC, om det er det du ønsker... Poenget mitt er at ønsker du å bygge selv så tjener du på det i pris vs ytelse. Forskjellen er rigtignok blitt mye mindre etter SVS kom på markedet, men den er der forsatt...

Alternativt går det jo ann å skaffe deg et SVS PB12.2 element. Da kan du, med noe arbeid, få deg en sub som yter tilnærmet som PB12-Plus til ca 5500 kr...

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå som jeg nesten hadde bestemt meg for SVS og så kommer du å begynner å snakke om no andre elementer osv. Huff mer hodebry. Har du link til de elementet og forsterkeren du snakker om. Så får jeg se litt på det.

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    He sjølv to stk dynaBel brontes, klarer 117 dB på "Darla banker" som dei fleste bruker som lydtrykks-referanse. Dette var i eit langt fra optimalt rom. Så det burde ikkje stå på trykket. Til sammenligning peaker dei lave frekvensane på omtrent 110dB ved behagelig(altså, behagelig høgt) ved vanleg filmvisning.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med DIY, SVS 12" og en bra forsterker? Koster omtrent like mye som en PB10 og spiller kanskje enda bedre?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ønsker best mulig ytelse per krone, er nok dette veien å gå hva element angår:

http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=11614&cat=12

Og denne forsterkeren:

http://avforum.no/forum/fellesinnkjo...-prosjekt.html

Da havner du på ca 4500 kr totalt sett inkludert 25 mm MDF, dempemateriale, refleksrør og finish... Bygger du denne riktig spiller den som en PB12-Plus til 10 000 kr!

Ønsker du å være litt mer original, men forsatt til under 6000 kr, så ville jeg tatt det elementet her i stede:

TC Sounds (TC-1000) i 12" utgave

eller om du er villig til å sprenge budsjettet litt så denne:

TC Sounds (LMS-4000) i 10" utgave

Lurer du på åssen å bygge alternativ 1 så søk på "DIY SVS" i DIY seksjonen av avforum, og du får opp mange tråder...

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg vel bestemt meg for hva jeg gjør. Jeg ble med på gruppekjøp av bash forsterker og har kjøpt en brukt 12.2 her på forumet. Så da er det vel bare å starte byggingen. Tror jeg skalbygge noe som SVS SB12-Plus pga høy waf

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •