Skurring i høytaler ved visse toner?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skurring i høytaler ved visse toner?

Jeg har noen Snell J4 høytalere og av og til oppstår det skurring i mellomtone/bass høytaleren. Hva er galt? Dette er noe som høres ved enkelte toner i musikken(øvre mellomtone) men som sagt bare av og til. :-?

Newcomer oljetransport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm..plages av og til med dette jeg også...Men hos meg er det kun ressonanser av andre ting rundt høyttalerne...Høres ut som det kommer fra høyttalerne hos meg også..

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har/hadde akkurat samme problemet, men i det siste har det faktisk begynt å bli bedre! Kanskje det ble slik skurring fordi de ikke var ferdig innspilt enda?
    Er 100% sikker på at skurringen kom fra høytalerne i mitt tilfelle.....
    Var vanskelig å nyte musikken når det var slik skurring, men er som sagt blitt bedre nå (så godt som ikke eksisterende)

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres ut som en brent spole i basselementen. Man kan sprenge et basselement bare littegrann, dvs. at spolen er smeltet bare littegrann.
    Det vil tilsynelatende spille normalt men det kommer skurring/skraping i noen frekvenser.
    Jeg lekte med en 10" som var brent slik for mange år siden, den spilte faktisk helt perfekt hvis jeg holdt fingern på opphenget mens den spilte, tok jeg vekk fingern så skrapa den på noen toner.

Det er ikke sikkert at det er svidd spole som er årsaken hos dere, men har dere spilt uansvarlig høyt? :roll: Så høyt at det har vært merkbar forvrengning...
    OBS! Etter inntak av alkohol så blir man ganske mye mindre oppmerksom på forvrengning ;-)

A

Active Raven sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Tvedestrand
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags lydkilde bruker du når denne skurringen oppstår?
    Får du slik skurring i begge høyttalerne?
    Opplever av og til litt skurring i diskanten når jeg spiller enkelte MP3 filer, men spiller jeg samme sang fra en orginal cd, er det ikke skurring.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Raven
    Hva slags lydkilde bruker du når denne skurringen oppstår?
    Får du slik skurring i begge høyttalerne?
    Opplever av og til litt skurring i diskanten når jeg spiller enkelte MP3 filer, men spiller jeg samme sang fra en orginal cd, er det ikke skurring.
    Hehe! Ja, det kan jo selvfølgelig være materiale du spiller som er årsaken, men jeg regner med at du har kontrollert dette med feks hodetelefoner eller på et annet anlegg?

A

Active Raven sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Tvedestrand
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mitt tilfelle er det lydfilen som lager problemene, er samme på det andre paret med høyttalere jeg har.
    Fikk litt små panikk første gangen jeg hørte det.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Raven
    I mitt tilfelle er det lydfilen som lager problemene, er samme på det andre paret med høyttalere jeg har.
    Fikk litt små panikk første gangen jeg hørte det.
    Hehe, har et par plater hvor noen av låtene inneholder småskumle lyder. Men da er det godt å ha enten et annet anlegg eller hodetelefoner å teste på, får man samme "feilen" der så er det bare å skylde på innspillinga :-D

A

Newcomer Thor89 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har samme problemet eg og. Men mener at det kommer fra pcen siden eg bruker den til å spille musikk... Men bare på visse frekvenser i mellomtonen...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Sjekk at det ikke er kildemateriale det er noe galt med. Prøv det på annet anlegg etc.
    2) Dersom skurringen er i bare en høyttaler. Bytt om høyttalerkablene. Flytter skurringen seg så er det noe galt med elektronikk eller kabler. Ellers er problemet inni høyttaleren.

Hadde for eksempel en gammel NAD 2400 som skurret i en kanal av og til. Der var problemet dårlig kontakt i en bryter på forsterkeren. Dette førte til skurring i høyere frekvenser. Noen trykk på bryteren fjernet problemet for en stund.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare i den ene høytaleren. Skurringen kommer i perioder(dager/uker) for så å bli ikke eksisterende. Er helt sikker på det kommer fra høytaleren ja. Lydskilden er vanlig cd spiller og forsterkeren er Jungson av 1000. Spiller ikke usansynlig høyt nei. Spole som er gåen sier du,hvordan fikser jeg dette?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kimkong
    Det er bare i den ene høytaleren. Skurringen kommer i perioder(dager/uker) for så å bli ikke eksisterende. Er helt sikker på det kommer fra høytaleren ja. Lydskilden er vanlig cd spiller og forsterkeren er Jungson av 1000. Spiller ikke usansynlig høyt nei. Spole som er gåen sier du,hvordan fikser jeg dette?
    Du bør være veldig sikker på at det er spolen som er svidd før du går til det skritt å rekone eller bytte element.
    Har du feks forsøkt å bytte om høyre og venstre kanal på forsterkeren som Oilar sier?
    Det kan godt være en gåen komponent eller dårlig lodding i forsterkeren som er årsaken også, eller i cd-spilleren for den saks skyld ;-)

Snell J4 har vel noe år gamle nå? Er du den eneste eier og du vet at de ikke er spilt høyt på?
    Dersom det virkelig er en svidd spole i bassen din så må enten elementet repareres eller du kjøper et nytt element. Dersom det er spesielle elementer er vel en tur til en høyttalerdoktor det enkleste, kan også bli billigere enn å kjøpe nytt element, hvis du kan få tak i nytt i det hele tatt, sjekk med Snell (finnes de ennå?) og/eller hifi klubben som solgte snell i sin tid :-D

A

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tok et par splitter nye høyttalere (kun innspillt) fra et Sony micro anlegg (et av de litt bedre anleggene dems se bilde) koblet de på en Nad c270 forsterker for å høre hvordan det funket og der fikk jeg ubehagelig skurr/skriking i diskanten på enkelte toner. Syns det var merkelig greier å slang de opp på loftet og der har de ligget en god stund noe som er synd egentlig siden jeg hadde modifisert de med flott Monster kabler innvendig og gitt de søte spikes.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hordaland
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg har hatt det samme problemet eg og, er det en brent cd du spiller eller orginal cd?
    i mitt tilfelle var det feil på sangen, eg hadde en mp3 fil på pc`en som eg skulle brenne over på cd, sangen spillte helt fint fra pc`en som er tilkoblet anlegget men når eg brente den over på cd så kom det skurring i øverste toner å da blei eg litt enkstelig på om det var høgtalerene eller receiveren men då svarte det seg at det var filen som var dårlig komprimert fra starten av, spillte av samme melodi fra orginal cd å da var det helt strøken lyd, må si eg blei litt lettet da :-D

Håper du finner ut av det, lykke til!!

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har spillt en del musikk idag og på relativt høyt nivå til tider men idag var skurringen ikke eksisterende. Merkelig. Høytalarene har hatt 2 eigere:min far og meg selv. Di er blitt meget fint behandlet. Er det noen som vet om høytaler doktorer i Stavanger området som kan være behjelpelige?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er en doktor i bergen ihvertfall. Men om det er som noen sier at innspillingen er skylden så er det litt bekymringsfullt egentlig...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du med at hvis det er innspillingen så er det bekymrings fullt???:-?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    samme probleme i mange nyere biler med org høytalere! helst componentsett syk skurr i diskant ved enkelte toner...

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kimkong
    Hva mener du med at hvis det er innspillingen så er det bekymrings fullt???:-?
    Innspillings kvaliteten på musikken rett å slett. Om høyttalere skal lage slike ulyder fordi en sang har lav innspillingskvalitet så begrenser jo det bruket til høyttaleren ganske mye..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme cd, samme sang. av og til er ulyden der, av og til ikke!!! Men som sagt det er ikke på alle cder jeg hører ulyd på. Cd plata kan ha god kvalitet eller dårlig kvalitet spiller ingen rolle, men visse spor ved visse frekvenser................av og til:?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •