Skurring i høytaler ved visse toner? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 36 av 36
    Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Skulle kanskje hørt på hifi sentralen om det der. Sitter en del guru'er der borte.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan hende at membranen ikke er 100% sentrert i elementet slik at spolen subber mot mangneten nå og da. Dette vil gi deg ulyd og kanskje skurring. Det kan hende du kjenner det når du dytter på elementet. Prøv å løsne elementet og snu det i en annen posisjon, eller snu høytalerne på hodet og sjekk om det hjelper. Selv om membranen ikke veier stort, vil den henge litt slik at du kan kurere en ikke 100% sentrert membran på denne måten.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Det kan hende at membranen ikke er 100% sentrert i elementet slik at spolen subber mot mangneten nå og da. Dette vil gi deg ulyd og kanskje skurring. Det kan hende du kjenner det når du dytter på elementet. Prøv å løsne elementet og snu det i en annen posisjon, eller snu høytalerne på hodet og sjekk om det hjelper. Selv om membranen ikke veier stort, vil den henge litt slik at du kan kurere en ikke 100% sentrert membran på denne måten.
    Hehe! Minner meg om at jeg leste om noen som roterte elementene 180 grader hvert år slik at membraner og oppheng ikke skulle sige pga. tyngdekraften.
    Tviler på at dette er nødvendig, har ihvertfall ikke hørt noen produsenter som anbefaler dette. De ser vel helst at vi ikke åpner høyttalerene våre i det hele tatt :roll:

A

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mitt tilfelle er det diskanten som gjør dette og den har som kjent ikke mye vandring å gå på. Er nesten vanskelig å tro at membranet til diskanten flytter seg så mye at den vil kunne treffe magneten. Da må den isåfall omtrent ligge på magneten fra før av.

Intermediate Frodo_ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skurrer i venstre ht'en min littegrann på sangen Played Alive med Safri Duo. Jeg kjøpte nytt element siden jeg trodde det hadde blitt sprengt, men lyden er der fortsatt! Noen som har dette albummet som kan teste?

Merk: Spiller litt over moderat lyttevolum, men langt ifra høyt...

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    Hehe! Minner meg om at jeg leste om noen som roterte elementene 180 grader hvert år slik at membraner og oppheng ikke skulle sige pga. tyngdekraften.
    Tviler på at dette er nødvendig, har ihvertfall ikke hørt noen produsenter som anbefaler dette. De ser vel helst at vi ikke åpner høyttalerene våre i det hele tatt :roll:

A
    Bassen på mine gamle Ohm C2 høytalere begynte i hverfall å subbe etter ca 10 år. Nå har de fått nye oppheng :-D .

Newcomer swans sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    forferdelig mange nye inspillinger er elendige, befengt med kompresjon og for høyt nivå.
    i ditt tilfellelle tror jeg faktisk at du har ulyden tilstede hele tide, der er bare vanskelig å høre den. har du en testplate med bare rene enkle toner ? om ikke , prøv med en plate med vedvarende lange toner i området du mener problemtet er. Sjekk om det kan skurre pga tilskruing av elementer. frakoble de forskellige elementene i kassene, for så å koble inn ett og ett. Prøv med forskellig nivå(høyde) på musikken. Er det mulig at elementet er skrudd in så det sitter skjevt ?, da vil det i tilfelle subbe. moment på tilskruing av spesielt basser hevdes i visse kretser at kan vere avgjørende på lyden(hrmm).
    personlig hadde jeg skurring fra en dome-mellontone fordi sporet som var frest ut i kassen (så elementet skulle sitte plant med front) ikke var helt sirkulært, å da presset det sammen på spolen. dette utvidet jeg selv, etter dette var skurret borte.
    det skal ikke mye til, spesielt i mellontone området.
    håper jeg kunne bidra til noen flere muligheter til å rette på problemet.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    I mitt tilfelle er det diskanten som gjør dette og den har som kjent ikke mye vandring å gå på. Er nesten vanskelig å tro at membranet til diskanten flytter seg så mye at den vil kunne treffe magneten. Da må den isåfall omtrent ligge på magneten fra før av.
    Diskanter har jo så liten masse at det er en usannsynlig forklaring i ditt tilfelle ja :-D Men det kan jo være en feil på elementet, materiale du spiller er frikjent?

A

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frodo_
    Det skurrer i venstre ht'en min littegrann på sangen Played Alive med Safri Duo. Jeg kjøpte nytt element siden jeg trodde det hadde blitt sprengt, men lyden er der fortsatt! Noen som har dette albummet som kan teste?

Merk: Spiller litt over moderat lyttevolum, men langt ifra høyt...
    Har du ikke mulighet til å spille albumet på et annet anlegg? Eller på hodetelefoner? Da burde du fort merke om det er innspillingen eller anlegget. Men dersom lyden er 100% lik hver gang du spiller så er mest sannsynlig innspillingen sin skyld ;-)

A

Newcomer Jørgen gk sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er også i diskantelementet problemet ligger hos meg (,kun i venstre høytaler, B&W dm603). Er usikker på om det er der hele tiden, men jeg hører det best når volumet er på ca -24db og høyere på Norah Jones' lange piano-akkorder på Long Day Is Over. Det er skurring, men jeg tror egentlig ikke det kommer direkte ut fra elementet (høres ut som om det kommer inne fra opphenget rett bak elementet.
    Det som er spesielt er at skurringa gir seg når jeg presser på det som er like rundt elementet. Da er det perfekt! Kanskje det er friksjonen mellom kabinett og oppheng som er problemet..

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jørgen gk
    Det er også i diskantelementet problemet ligger hos meg (,kun i venstre høytaler, B&W dm603). Er usikker på om det er der hele tiden, men jeg hører det best når volumet er på ca -24db og høyere på Norah Jones' lange piano-akkorder på Long Day Is Over. Det er skurring, men jeg tror egentlig ikke det kommer direkte ut fra elementet (høres ut som om det kommer inne fra opphenget rett bak elementet.
    Det som er spesielt er at skurringa gir seg når jeg presser på det som er like rundt elementet. Da er det perfekt! Kanskje det er friksjonen mellom kabinett og oppheng som er problemet..
    Høres ut som om det er noe som er løst ja, kanskje verdt å skru ut elementet og sjekke at alt er montert slik det skal være.. Kanskje legge inn noe mere foring mellom element og kabinett, får kjøpt sånn tetningsteip til dette bruk.

-24 sier ikke meg noenting ;-) Her hjemme er -24 ihvertfall såpass høyt at jeg ikke vil ha øret inntill høyttaleren.

A

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    Høres ut som om det er noe som er løst ja, kanskje verdt å skru ut elementet og sjekke at alt er montert slik det skal være.. Kanskje legge inn noe mere foring mellom element og kabinett, får kjøpt sånn tetningsteip til dette bruk.

-24 sier ikke meg noenting ;-) Her hjemme er -24 ihvertfall såpass høyt at jeg ikke vil ha øret inntill høyttaleren.

A

Vel, vet du (eller kanskje noen andre) hvordan man skrur den opp? Det er ikke noen skruer rundt diskantelementet, bare rundt mellomtonen. Høytaleren er som sagt B&W DM603..
    Takker

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jørgen gk
    Vel, vet du (eller kanskje noen andre) hvordan man skrur den opp? Det er ikke noen skruer rundt diskantelementet, bare rundt mellomtonen. Høytaleren er som sagt B&W DM603..
    Takker
    Sorry, aner ikke hvordan. Men jeg gjetter på at du må skru det ut fra baksiden :idea: Sikkert ved å skru ut mellomtonen og gå inn den veien.
    Jeg tror det kan være energien fra feks mellomtonen som gjør at diskanten sliter litt. Hvis det er litt slark i skruene og de sitter i samme kammer så skal det ikke allverdens til ;-)

A

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, nå har jeg gjort som Frodo fortalte meg i en annen tråd.. Med en gang jeg fikk ut mellomtonen og titta opp på diskanten, så jeg et slags klistremerke som var festet til glasset på diskanten. Dette klistremerket satt ikke helt fast, store deler hadde ikke kontakt med glasset. Så jeg festet dette ordentlig, og når jeg fikk skrudd alt sammen igjen, så var den perfekt!:-D

Utrolig hvor store forskjeller sånne bagateller kan gjøre!

(Får bare se etter hvert om det kommer tilbake etter hvert...)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har samme problemet med en Nad T742 jeg har, skurrer på venstre kanal på høye frekvenser.. Irreterer meg veldig mye, så nå spiller jeg med brokoblet v/h kanal. Noen som har en ide om hvordan jeg kan fikse dette? Vil tro det er dårlig kontakt en eller annen plass, og den er kjøpt brukt så det er ikke noe garantisak.. Hadde vært fint viss noen hadde hatt en løsning på det

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har samme problemet har noen eldre Bose høytallere og på noen frekvenser "knittrer de" plagsomt.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •