Hjelp til en nybegynner!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Red face Hjelp til en nybegynner!

Hei

Jeg er i ferd med å bygge hjemmekino fra bunn av og har med stor interesse fulgt med alt som har blitt skrevet om høytalere, recivere og pj, men jo mer man leser jo flere spørmål og tvil sitter jeg med. Jeg har lest en del bra om Klipsch så jeg tok en tur innom Oslo Hi-Fi Center for å kikke litt. Fikk der anbefalt følgende:

Klipsch RF 35 høytalerpakke RF-35

Ny reciever fra Onkyo, 674
    Velkommen til Mono AS

Og ny DVD spiller fra Onkyo, 404
    Velkommen til Mono AS

Som PJ har jeg vurdert Hitachi TX200 eller TX300.

Mitt budsjett er ca. 40.000,-. Utstyret skal stå i et dedikert "gutterom" som skal brukes som hjemmekino, fotballkamper på storskjerm med gutta og egen bar. Jeg vil også benytte anlegget en god del til musikk og er ganske allsidig, men det går for det meste i techno, pop og rock.

Er det noen med litt mer erfaring som kan komme med innspill på om dette vil være et godt oppsett for en nybegynner.

Takknemlig for alle tilbakemeldinger!

Mvh
    Jan S

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen til forumet

Jeg har ikke hørt hverken Klipsch eller Onkyo, så de kan jeg ikke uttale meg noe om. Men jeg vet Klipsch er et merke mange har sterke meninger om, og det har fått mye skryt som hjemmekino-høyttaler. Om Onkyo er nok til å drive disse tilfredstillende derimot, får noen andre svare på.

Men generelt vil jeg anbefale deg å høre litt rundt før du bestemmer deg, for å få en viss oversikt over det som finnes. Tar du en runde i butikkene og sier du har 40 000,- å bruke på hjemmekino, skal du nok se at selgerne blir ivrige. Hvertfall burde de bli det, og de burde også kunne gi deg en god pris om du skulle ende opp med å kjøpe alt på ett sted.

Alltid moro å kjøpe masse nytt stæsj
    Lykke til!

Active EirikBækken sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan få mye for 40 store...
    Prøv å få hørt så mye som mulig før du bestemmer deg!:-D

Butikker som er rimelig obligatoriske(og som jeg kommer på i farten) er Hifi-klubben, Hifi center kjeden, oslo hifi center. neby hifi consept og l-sound....

Lykke til!
    Skal bli spennende å høre hva du ender opp med:-D

Newcomer Shooter sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta deg en tur på hifihuset på Jar rett utenfor Oslo. Med 40' i lomma, så får du nok masse godsaker av Andre! Kan få en pen pakke med de nye seriene til focal for det...

HI-FI Huset AS :

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om de nye receiverne i 6xx serien til Onkyo har pre-out, men det var en av grunnene til at jeg valgte 701 i sin tid, slik at det går an å utvide med effekttrinn etter som behovene melder seg...

Ellers er jeg godt fornøyd med Onkyo, selv om min mangler romkorreksjon osv, er jo "gammel" den nå...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Active Dr. Hi-Fi! sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg hatt det budsjettet så hadde jeg ikke bestemt meg før jeg hadde hørt nye serien til Focal JMLab...

Ta med en neve dollar (40K), møt opp hos forskjellige aktører og hør hva de er villige til og bytte mot dem:-D

Da får du uten tvil en god deal!

Intermediate BanjoArrne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt rf-62.Dette er en meget god høyttaler som passer like godt til kino som til musikk.relativt bredt lydbilde og enormt god dynamikk er noe jeg kan nevne.Men jeg tror jeg også ville ha tatt en skikkelig lytterunde før jeg hadde bestemt meg hvis jeg hadde den summen og rutte med

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill så langt! Det ligger an til en skikkelig prøverunde på lørdag. Det skal være messe hos Oslo Hifi Center i helgen så det ser ut som jeg i alle fall må legge inn et besøk hos de samt en tur til Hifi huset. Spennende men vanskelig!! :? Skal jo tross alt leve med dette oppsettet en stund fremover forhåpentligvis.

Gleder meg allerede til lørdag!

Jan S

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv tenkt på Klipsch i stereooppsett. RF-35 avløses av RF-82, bl.a. med bedre/mykere diskant. Se f.eks. beskrivelse av disse ht. hos tonart.no. Klipsch bør matches med passende forsterkere med "varm" klang som gjør at ht. ikke låter for skarpt/skjærende pga. horndiskanten, men smak og behag osv. Ht krever også en del innspillingstid blir det sagt. Søk på forumet om disse ht og du vil finne mye info.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta en tur til Kontrapunkt på Majorstua. Jeg har selv vært innom der bare for å høre på litt Linn-magi ved et par anledninger (jobber like i nærheten), og de er særdeles vennlige innstilt. Kontrapunkt HiFi : Velkommen

Active EirikBækken sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Også bør du får hørt Patos Lyric eller Basic...Eneste jeg kommer på som forhandler disse med demo muligheter er Tonart...
    www.tonart.no

Helt klart noe som bør være med!

Newcomer Temple sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke vurdert å kjøpe noe brukt? En kikk på avtorget kan fort føre til at du kan skaffe deg utstyr til halv pris. Jeg kjøpte rotel utstyr som var brukt 1/2 til 2 år ny pris for prosessor og 3 effektforst; 30.000, betalte 14.000 er utrolig fornøyd.. Men må innrømme at kjøp på butikk med garanti er litt mer behagelig for nervene... Personlig lurer jeg veldig på Dali Mentor som kommer snart... Er ellers stor Patosfan... Et par 402 til rundt 7000 er i mine øyne tidenes varp i klassen under 10.000... Lykke til med alle valg..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har fulgt en god del med på brukt utstyr og jeg ser at det er mye bra der også. Det ser ut som om jeg først må finne ut av hva jeg ønsker meg så får jeg ta det derfra. Jeg er i alle tilfelle opptatt av en reciever med HDMI og da må den vel være relativt ny. Skal sjekke litt rundt Patos også. Takk for tipset!

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder PJ, skryter jo Gorm fælt av denne: http://avforum.no/avnytt/showproduct.php/product/1179

Og så har du jo Benq 8720... Verdt å fire litt på lyden for?

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan også stemme i at du bør ta en tur innom hifihuset, god service og priser. Du får nok mye for pengene der.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Perminator
    Tar du en runde i butikkene og sier du har 40 000,- å bruke på hjemmekino, skal du nok se at selgerne blir ivrige. Hvertfall burde de bli det, og de burde også kunne gi deg en god pris om du skulle ende opp med å kjøpe alt på ett sted.
    Faktisk ett veldig godt poeng der ja:-)
    Får sikkert mye rabatt på den måten...

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Servicen stiger ofte eksponentielt med prisklassen du kikker i.

OT: For 1 år siden var jeg innom på hifi-center kjeden og kikket på et par SA 1550 som de solgte ut til halv pris. (5K) Da følte jeg at jeg handlet på Rema 1000, dårlig service og lite hjelp. Var litt sånn "skal du ha dem eller ikke??????"

Så før jeg kjøpte mine nye i høst var jeg innom og hørte på SA Explorer til over 30 K. Da rullet de nesten ut løperen for meg.... Interessant å se. Jeg hadde nok prioritert annerledes da en ungdom i 18 årsalderen med sans for hifi er en potensiell god kunde 5 år senere som kanskje kommer tilbake hvis han får god service.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Utstyr snart på plass!!

Takk for alle tips!

Lørdagen ble benyttet til å besøke diverse aktuelle butikker. Etter nesten å ha slått til på en kombinasjon av Harman Kardon og Klipsch RF-35 på Oslo Hifi Center falt valget til slutt på et godt tilbud ute hos Andre på Hifihuset. Klipsch hørtes meget bra ut, men jeg falt for de rene og klare tonene kombinert med det lekre designet på den nye Chorus serien til Focal. :-D

Ferdig oppsett blir da omsider:

Reciever: Yamaha RX V659
    PJ: Mitsubishi HC3000
    Lerret: Adeo 92" rammespent
    Høytalere: Focal Chorus - FOCAL-JMlab loudspeakers home theater loudspeaker systems, audiophile hifi speaker kits, car audio tuning

Front: 726 V
    Senter: CC700 V
    Bak: SR700 V
    Sub: SW700 V

Typisk nok har det vært alt for hektisk på jobben så jeg har ikke fått satt opp alt som det skal, men når det er gjort så kommer jeg tilbake med mer info og bilder.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med flotte høyttalere. Venter i spenning på hvordan du synes det låter med Yamaha receiver, eller var det det du fikk det demonstrert med kanskje?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Gratulerer med flotte høyttalere. Venter i spenning på hvordan du synes det låter med Yamaha receiver, eller var det det du fikk det demonstrert med kanskje?
    Ja, jeg fikk de demonstrert med samme Yamaha reciever, men fikk høre på stativhøytalerne i samme serie. Jeg har så vidt koblet opp og tyvlyttet og det virker meget lovende. Rommet alt skal stå i er ikke riktig ferdig og er helt tomt. Jeg sliter derfor litt med noe ekko, men det er ikke så rart i og med at jeg heller ikke har kjørt noe korreksjon ennå.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •