SVS PB10, ujevn "sirkel" på element

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SVS PB10, ujevn "sirkel" på element

Jada, i går kjøpte jeg meg endelig "skikkelige" høyttalere (ifølge mine standarder), nemlig et 5.1 SVS kit, dvs inkludert en SVS PB10 sub. Jeg monterte alt, sjekket tilkoplinger og slo på anlegget. Jeg begynte pent med litt musikk (Eva cassidy, ville høre litt instrumenter), alt spilte flott:-D

Deretter satt jeg på en DVD og spilte gjennom noen "test-scener", ikke på spesielt høyt nivå. Satte på Sin city og dro opp volumet en del. Bassen stod på -2DB, da det er et lite rom. (Volumet/gain på sub-en står ca kl. 11). Jeg satt sammen med naboen og gliste over hvor fornøyd jeg var med dette kjøpet . En subwoofer som holder kjeft når den skal, og lever rå, tørr bass når det trengs! Etter filmen var ferdig ville jeg se hvordan ting så ut uten front-griller, og det var da jeg oppdaget noe litt skummelt da jeg fjernet grillen på sub'en...

Rundt kanten av den flate delen av elementet, dvs, ca 1-2 cm fra gummi-opphenget (se bildet vedlagt, ikke bildet av min sub, bare for å vise hvor jeg mener), inn mot midten er det en skjøt. Den ser limt ut. Elementet er grått, men på ene siden av den skjøten(på høyre halv-sirkel ser det ut som det er litt hvitt, med en ujevn kant, som om lakken er sprukket i skjøten . Lyden er super, men er litt bekymret for dette. Er det noen andre som har denne sub'en som kan sjekke hvordan det ser ut der? Jeg tror ikke elementet er sprengt altså, men bare lurer på om det kan være en feil-produksjon som kan bite meg senere...

Siden jeg ikke sjekket hvordan den så før den ble koplet til, vet jeg ikke hvordan den så ut fra før.

Takker for svar!

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antar det er snakk om en ørliten produksjonsfeil, på mine elementer var det ingen antydning til forskyvning eller "sprukket" lakk. Hør med LSound og få elementet byttet eller ny sub. Feilen har sikkert ingen innvirkning på lyden men ny vare skal ikke være slik, neppe noe pluss ved evnt. videresalg osv..

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorvidt de visuelle forskjellene bare er sjønnhets feil eller mer alvorlige strukturelle feil som reduserer styrken i membranet, og kommer med belastning, er vel forholdsvis vanskelig å si noe sikkert om samtidig som man oppdager feielen med en visuell inspeksjon. Det burde imiddlertid være ganske lett å sjekke hva slags feil det er, fordi hvis det er en strukurell feil som har oppstått såpass tidlig, vil med stor sansynelighet ikke være en ferdig utviklet feil som bare stopper opp, men den vil gjerne utvikle seg videre, noe man kan avgøre med å måle og dokumentere størrelsen på feilen nå, og tilføre ca samme belastning en gang til med samme variget osv, og så se om det blir noen nye fysiske forandringer.

Virker det stabilt vil det nok mest sansynelig kunn være en skjønnhets feil som ikke har noen praktisk betydning for lyden, men som kan bety noe for pris ved salg senere.
    Er det struktur forandringer, vil det bare utvikle seg og bli verre, og til slutt bli meget merkbart og havari. Det kan selvfølgeleig være en skjevhets feil som er kommet under produksjonen og som gjør mebranet mindre sterkt og som i værst tenkelig senario kan føre til "havari" etter forholdsvis lang tids bruk også, og ville i alle tilfeller kontaktet selger/produsent og eventuellt tatt et bilde av problemet, og hørt hva de foreslår som en løsning.

Å få et nytt feilfritt element tilsendt som man skifter selv (og eventuellt sende inn det gammle eller beholdt det som en reserve), så man slipper å sende fra seg utstyret og vente i ukevis på å få det tilbake, ville nokk vært den løsningen jeg hadde ønsket meg mest i en slik sak. (borsett fra å ikke bare ha et feilfirtt element hele tiden da... )

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta et bilde av skaden og send det til Lsound så får du garantert et fornuftig svar, og om det er noe som kan skape den aller minste bekymring nok også et nytt element

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er viktig at du tar kontakt så fort som mulig ellers kan det bli verre å få ombytte eller hjelp. Du har uansett 14dagers retur på internett varer om du har fått de der.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar! Jeg så på den nå igjen i dagslys, og det ser egentlig ut som om det er pga den typiske "Legge ut limet akkurat der det skal være, men ikke plassere delen rett opp på". Dermed synes litt av limet der den bredeste skjøten er. Jeg skal ta kontakt med de i morgen, så finner vi sikkert en løsning. Grunnen til at jeg spurte her, var rett og slett at det neppe er så enkelt å få tak noen på LSound i helga :-D

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xaer
    Jeg skal ta kontakt med de i morgen, så finner vi sikkert en løsning. Grunnen til at jeg spurte her, var rett og slett at det neppe er så enkelt å få tak noen på LSound i helga :-D

Prøv å send en mail til de nå, mulig du blir overrasket. :-D
    Ikke at det var noe galt i at du spurte her da.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg sendt en mail hvertfall

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Ja det er viktig at du tar kontakt så fort som mulig ellers kan det bli verre å få ombytte eller hjelp. Du har uansett 14dagers retur på internett varer om du har fått de der.
    Lsound har 45 dagers full returrett, send en mail inn til de, så får du nok svaret du er ute etter:wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ikke bekymre meg så mye over lover og regler. Jan Ove er one righteous dude og vil garantert gjøre det som er riktig uansett

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel ikke så veldig bekymra heller, men ville bare sjekke
    Var der i går (LSound), og han var kjempehyggelig, så tror ikke det byr på problemer, nei :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •