B&W 603 S3 vs DALI IKON 6 - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 91
    Intermediate BanjoArrne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er akkurat diskanten jeg også er litt skeptisk til.Bladet der testen var er hjemmekino nr.6 2006.skal se etter om jeg får til noe NAD-Master

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Christianrr
    men punchen fra en 6,5" er ikke særlig imponerende uansett.
    Tja, her må jeg ihvertfall si meg helt uenig Christian. Har du hørt punchen fra H400 med Oberon, eller fra Explorer'n sine 5,5" i samspill med Hegel H200. Det er punch det

Men nå gjelder nå engang denne tråden helt andre høyttalere. Ikon 6 har jeg hørt ved flere anledninger og til prisen så er det ingen tvil om at den imponerer stort. I fullt kino-oppsett med Vokal 2-centeren, så fungerer dette helt utmerket. Skal man bruke de til mye musikk i tillegg, så går det selvfølgelig mye på hvilke preferanser man har. Synes de er veldig detaljerte og bra oppløst, men har vel ikke allverden i bunnen, men dette retter man opp med en god sub. De B&W'ene er bra de også, men mitt valg hadde helt klart vært Ikon, spesielt hvis du skal ha fullt oppsett og ser endel film:-D

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Dette er to veldig bra tester virker det som.Helt til slutt tar de en del målinger for de som forstår seg på slikt.Både på ikon6 og B&W 603s3.Her er det mye å grave seg ned i.Jeg henter en spade,hehe

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active Christianrr sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Tja, her må jeg ihvertfall si meg helt uenig Christian. Har du hørt punchen fra H400 med Oberon, eller fra Explorer'n sine 5,5" i samspill med Hegel H200. Det er punch det

Men nå gjelder nå engang denne tråden helt andre høyttalere. Ikon 6 har jeg hørt ved flere anledninger og til prisen så er det ingen tvil om at den imponerer stort. I fullt kino-oppsett med Vokal 2-centeren, så fungerer dette helt utmerket. Skal man bruke de til mye musikk i tillegg, så går det selvfølgelig mye på hvilke preferanser man har. Synes de er veldig detaljerte og bra oppløst, men har vel ikke allverden i bunnen, men dette retter man opp med en god sub. De B&W'ene er bra de også, men mitt valg hadde helt klart vært Ikon, spesielt hvis du skal ha fullt oppsett og ser endel film:-D
    Niks, det har jeg ikke hørt så det kan jeg ikke uttale meg om.
    Men er totalt enig med deg om andre avsnittet. :-D

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kid
    Ikon er en høyttaler som gir mye lyd for pengene, hadde jeg hørt kun på klassisk musikk hadde dem stått i mitt rom også. Men de mangler da så mye til andre musikktyper, iallefall til mine ører og meninger. Men så er jo jeg dog. kun en kid, med noen få års lyd erfaring. Mine meninger betyr like mye som flua på veggen, plagsomt, men den er der.
    Dine meninger synes jeg er interessante å lese om, du er absolutt ingen "flue på veggen" som jeg ser det. Du har vært igjennom utstyr jeg bare kunne drømme om, og du er vel uten å for å ta for hardt i den mest erfarene til alderen på forumet (?) Så der fikk du den! :-D

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men tilbake til saken. Legger ved 2 bilder.

Hallo?

Active NAD-master sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hallo. Skjønner hva du mener, men det er nok fordi Ikon ble veldig profilert av Dali og derfor ville alle blader teste den. 603 derimot fikk ikke så mye oppstuss og var dermed ikke så interressant for hifi-blader.
    Både Ikon 6 og DM 603 mener jeg gir utrolig mye for prisen. så egentlig er det opptil hver enkelt hvem av de to høytalerne man skal gå for, siden de har ganske ulik lydsignatur.

Enkelt og greit etter mine ører, andre kan ha andre synspunkter:

Ikon 6: Lys klang, detaljert diskant (som kan være litt slitsom for noen) og mellomtone, god punch i øvrebass, men ikke så mye nederst.

603: Ganske jevn klang, ikke så detaljert diskant men den er luftig, samme med mellomtonen; ikke så detaljert som Ikon men er vedlig klar og fin, bassen er punchy og dyp.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les målingene på linkene jeg ga ut.de er også til hjelp

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...

Må si meg enig i de som favoriserer B&W 603 S3. En langt bedre høyttalere i mine ører og den beste høyttaleren jeg har hørt under 10000,- ny. Fantastisk mellomtone. Mye mere trøkk og tyngde i bassen enn Ikon serien og fargingen i bassen grunnet dårlig kabinett er borte. I tillegg har den en mye mere linær diskant uten hevingen som Ikon serien har. Kabinettet til 603 steindødt. Masse avstivinger osv. Beste kabinettet jeg har vært borti i denne størrelsen.

Denne høyttaleren bør høres. Glem de tekniske dataene og selgerne ved Hifi Klubben

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Christianrr
    Dine meninger synes jeg er interessante å lese om, du er absolutt ingen "flue på veggen" som jeg ser det. Du har vært igjennom utstyr jeg bare kunne drømme om, og du er vel uten å for å ta for hardt i den mest erfarene til alderen på forumet (?) Så der fikk du den! :-D
    Hehe, takk for den.
    Interessen har tatt overhånd på både meg, kinorommet og lommeboka. Men sånn er det med hobbyer, hehe.

Tror det er en del andre unge her inne med god erfaring også. Problemet med alder er at man fort mister litt respekt hos enkelte forum deltakere, ikke alle som skjønner at unge også kan ha fornuftige meninger og synspunkter en gang i blandt, for man er jo lissom ikke "tørr bak øra, enda". Heldigvis finnes det også veldig mange hyggelige deltakere her inne, som blandt annet akto som lot meg komme på demo, og Flageborg som holder døren oppe for meg hvis jeg kommer. Ikke minst imm som jeg snakket en del med på Holms og Marantz som har gitt meg en gratis demo dvd uten å kjenne han, slike entusiaster skulle det florert av:wink:

Må heller ikke glemme Snickers-Is fra MA som har tatt seg tid til både humor(bombe, når det er moromannen fra østfold!) og lærerik prat. Selv om han muligens ikke vet det selv, så har han vært til stor hjelp både med tekniske spørsmål og tips til valg.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde 603s3 som fronter tidligere, brukes nå som bakhøytalere.

Når jeg brukte de som froner spilte de sammen med Nad T753 og det lå ganske bra.

Men det var først når jeg brukte effektforsterker nad t272 på høytalerene at potensialet i høytaleren virkelig kom frem i lyset. Et skikkelig løft i alle frekvenser, men kansje aller mest i bassen som ble skikkelig imponerende.

Så uansett valg av høytaler: Bruk en god, kraftig og strømsterk forsterker.

Glenn

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel ,de er vel ikke steindøde noen av dem.men det var vel en del mindre resonans i 603 enn i ikon 6.Dette er va de skriver om de forskjellige.603 først .så ikon6.

B&W 603s3
    There is a very slight discontinuity in the impedance traces at 440Hz, and I did find a moderately high resonant mode in the cabinet sidewalls at this frequency. This frequency is also high enough that it might not degrade sound quality. However, I did find a high-level vibrational mode on the rear panel (fig.2), at 160Hz, a frequency where some lower-midrange congestion might be the result. Though this panel faces away from the listener, minimizing the possible audibility of the mode, I would have preferred not to have found it at all. I did wonder if it was associated with the touch of color BJR noted on Joni Mitchell's voice.

Dali Ikon6:
    The impedance traces are broken by some minor discontinuities in the midrange that might indicate the presence of cabinet resonances of various kinds. Using a plastic-tape accelerometer, I did find a very strong resonant mode on the sidewalls at 410Hz (fig.2). This mode could also be detected, though at lower levels, on the rear and top panels. It's possible that this mode is sufficiently high in frequency to "fall between the gaps" in Western music, but I do wonder if it contributed to Bob Reina's finding the speaker to sound "a touch compressed, coagulated, and cacophonous" when reproducing orchestral recordings at high levels.

Det er linker til disse testene tidligere i tråden hvis det skulle være interresse for det.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av darkfame
    Jeg ser ikke problemet her... HFK fører begge merker, hvorfor ikke dra til nærmeste butikk og gjøre opp din egen mening?
    Dette er en interessant tråd, og det viser hvor mye smak og preferanser har å si for hva man foretrekker.

Man må gjerne ta en tur til en butikk for å høre, men det er et par ting som gjør at det ikke blir annet enn en "smakebit", og det er typisk rommet som gjør dette:

De fleste butikkrom er større og har mer takhøyde enn et typisk oppholdsrom i et vanlig, norsk hjem. Det gjør følgende utslag:

* I bassen favoriserer man gjerne en høyttaler som er tunet flatere lenger ned i dypbassen og med en skarpere avrulling når den begynner å rulle av. Grunnen er at et stort rom gir mindre romforsterkning i dypbassen. Dette favoriserer B&W ved butikklytting, mens Dalis mykere avrulling passer bedre til medium-størrelse oppholdsrom i et vanlig hjem.
    * Mellomtonen er noe av det vanskeligste å forutsi ut fra rommet. Et butikkrom har gjerne hardere flater og færre møbler, noe som ofte gjør at det tar lenger tid for mellomtonen å klinge ut. Avstanden til bak- og sidevegger er også svært sentralt her. Uansett vil man få et mer korrekt bilde av hvordan det vil låte hjemme ved å lytte hjemme.
    * Diskanten vil være VELDIG avhengig av refleksjoner. Spesielt for Dali er bånddiskanten, som har en god spredning sideveis, men dårlig i høyderetning. B&W sprer mer uniformt i alle retninger. Spesielt takhøyden i en butikk vil gi relativt sett mindre gain i diskanten for B&W i forhold til at B&Ws diskant vil få øket gain fra taket i et vanlig oppholdsrom. Denne forskjellen ville vært enda større hvis Dali kun hadde hatt bånddiskant.

Poenget mitt med å si disse tingene er at rommet spiller voldsomt inn på hvordan det låter, og et butikklokale har som regel et helt annet akustisk bidrag enn det et vanlig oppholdsrom har.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konklusjonen jeg trekker ut ifra Roffe sitt innlegg er... lån med deg høyttalerne med hjem for å teste hvordan de låter i ditt hjem.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Yupp.helt enig.Og det er også gjort.Blir bare litt lang i armene av å bære dem opp til tredje for så å bære dem ned igjen noen timer senere.har ikke prøvd ikon 6 eller b&w hjemme enda men det blir når hfk i Trondheim er pusset opp om to-tre uker.har prøvd både klipsch rf62 og 52 hjemme.Disse er også meget gode høyttalere med et flott lyddbilde og en dynamikk man skal lete lenge etter i prisklassen,mener jeg.Men de er veldig romstore av seg,disse 62 som hadde den lyden av de to som jeg likte best.Og 52 hadde litt lite dypbass etter min smak så da måtte jeg bare bite i det sure eplet å trekke de fra listen av mulige kandidater.Men det er jo også den eneste måten å finne det ut på,å ta dem med hjem å høre/teste dem i egne omgivelser.Skal bytte min nyinnkjøpte marantz 5001ose nå så blir det vel bra tenker jeg.Blir vel Vincent cd-s2 eller kanskje Usher cd-1.5001 ble for lys i og manglet litt fundament i mine ører.Men skal ikke anklage den for å være ubehagelig på noen måte for det er en meget god spiller dette også.Vil legge til at det er mye bra som blir skrevet her og takker for alle tips og veiledninger.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svarer her og refererer til den andre tråden du har gående om hvilken CD-spiller. Mitt tips er velg høyttaler først, så matcher du elektronikken etter det. Til slutt kan det vise seg at Marantzen ikke er så "spiss" på andre høyttalere og forsterkeri allikevel.... ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har ikon 6 og er knallfornøyd...Ble mye bedre hjemme og hører tydelig bedring etter et par mnd..Sto også mellom disse 2.
    med Ikon 6 gjør du et knallkjøp..

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal gi begge en sjanse i stua,både 603 og ikon6.men det er nyttig med andres meninger så jeg vet hva jeg bør gi litt ekstra oppmerksomhet under lyttingNår det kommer til det om marantzen og diskanten så skal vel både ikon seks og 603 ha gode og klare sådane og da er jeg litt redd det kan bli for mye av det gode,men det kan vel gjøres på denne måten.Jeg låner med meg f.eks vincent cd-s2 samme dag som jeg låner ikon6 og 603 så får jeg endelig et svar.Da vil vel brikkene falle mer på plass i allefall.Vincenten skal vist ha litt mere dybde enn marantzen.og håper vincenten har egenskapene som marantzen har nettopp i diskanten som faktisk er veldig god til den prisen.Hadde 5001ose hatt litt mere dybde så ville jeg alldri byttet denne.for det er flere pluss i det med diskanten enn det er minus,så er det sagt.

Active EirikBækken sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt B&W under i et godt oppsett med brukbar plassering, Ikon har jeg kun hørt under svææææææært tvilsomme omstendigheter med crapy plassering....Ikon framsto som den beste fremdeles!:-D

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •