?Krav til senterhøyttaler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer jormot sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

?Krav til senterhøyttaler?

Har bestilt min første videoprojektor og kontoen er tom. Må skrape sammen noe for å få 5.1 lyd med én gang. Tar lyden ut av PC'n som fungerer som DVD-spiller. Tenkte å bruke 3 stereoforsterkere. Front-lyden blir min gamle, trofaste Pioneer SA-420 forsterker og CS-353 2-veis høyttalere. Ja, bare le! Silver look er in igjen!
    Jeg har sett i de hjemmekinoanleggene som selges at senterhøyttaleren vanligvis er en liten pingle. Men i dag kan man vel ikke bruke størrelsen som et mål for lydkvaliteten. Skal senterhøyttaleren ha fullt frekvensområde (jeg har passert 50 og hører vel opp til 8 kHz) og skal den spille like høyt som fronthøyttalerne? Bør jeg prøve å få tak i en CS-353 til eller er det like bra å bruke noe annet?

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler deg å heller vente litt med å kjøpe noe hvis du er helt skrapa, senterhøyttaleren -er- faktisk ganske viktig, da den bærer stemmer og endel effekter som kommer rett forfra.

For å svare på de direkte spørsmålene dine.. Ja, den skal ha fullt frekvensområde og ja, den kan fint spille like høyt som frontene.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som så mye annet er det flere meninger ute og går når det gjelder senterhøyttaler. Min mening er at dersom senterkanalen ikke kan matche lydtrykket og frekvensspekteret fra de respektive fronthøyttalerne kan en ofte få et like godt resultat med å kjøre såkalt "Phantom-senter", altså kun med to fronthøyttalere. Dersom en tankbil kjører fra venstre mot høyre høres ut som en moped i det lyden passerer i senterkanalen, er det liten vits med en senterhøyttaler .... ;-)

Rundt regnet 70% av all lydinformasjon som ligger på platene kan gjengies gjennom senterkanalen. Derfor er det viktig at denne er i stand til å gjengi et visst nivå. En annen fordel med en senterhøyttaler er at du utvider sweetpsot endel, spesielt dersom du har et høyttaleroppsett som mitt med relativt smalt spredningsmønster.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv en senter med samme elementer som frontene, bare i en noe mindre kasse (Usher X-616). Hos meg var det ganske stor bedring i filmopplevelsen, selv om jeg også i mitt gamle oppsett hadde brukbar størrelse på senterkanalen (Dali SC-7).

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Min mening er at dersom senterkanalen ikke kan matche lydtrykket og frekvensspekteret fra de respektive fronthøyttalerne kan en ofte få et like godt resultat med å kjøre såkalt "Phantom-senter", altså kun med to fronthøyttalere. Dersom en tankbil kjører fra venstre mot høyre høres ut som en moped i det lyden passerer i senterkanalen, er det liten vits med en senterhøyttaler .... ;-)

Rundt regnet 70% av all lydinformasjon som ligger på platene kan gjengies gjennom senterkanalen. Derfor er det viktig at denne er i stand til å gjengi et visst nivå. En annen fordel med en senterhøyttaler er at du utvider sweetpsot endel, spesielt dersom du har et høyttaleroppsett som mitt med relativt smalt spredningsmønster.
    Enig.... Flere produsenter undervurderer viktigheten av senter-kanalen, og lager en liten fis av en kasse som skal matche store gulvstående høyttalere. Å konstruere en god senter er vel så vanskelig som en gulvstående, med tanke på at den skal yte nesten like bra i et mindre kabinett, ha 100% lik lydsignatur og ha en perfekt spredning. Tankbil-moped-tankbil sammenligningen din kunne vel ikke beskrevet det bedre...

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker og bukker. Det med utvidet sweet spot hadde jeg fått med meg. Prøvde et oppsett i bilen med 6x9" originalhøyttaleren i bilen som senter, men den klarte ikke noe lydtrykk etter 30 år, så jeg gikk bort fra senterhøyttaler.

Fantom-senter var interessant da dette som oftest blir enmannskino. Er det en egen innstilling på forsterkeren? Jeg kjører DVD fra PC'n med WinXP og Realtek AC97 Audio og finner ingen fantominnstilling der. Kan velge 2-kanal, 4-kanal eller 6-kanal med 5.1. 6-kanal er den eneste med sub-utgang.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jormot
    Fantom-senter var interessant da dette som oftest blir enmannskino. Er det en egen innstilling på forsterkeren?
    "Phantom-senter" er egentlig bare et ord for å kjøre uten senterhøyttaler. Når du stiller inn oppsettet på receiveren, og setter "none" eller lignende på senterhøyttaleren, sendes all lyd til frontene.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk. Har ikke den muligheten på PC'n. Da må jeg sette opp en senterhøyttaler. Tror jeg har én på loftet som kan brukes. Det blir bedre enn ingenting (stereo).

Active St3ffaN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer CS-353 er vel ganske gamle høyttalere? Jeg har hvertfall et par CS-343 som jeg har hatt så lenge jeg kan huske. Hvis du skal ha en billig og bra oppgradering, hva med Dynavoice F-6 pakke?

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jormot
    Takk. Har ikke den muligheten på PC'n. Da må jeg sette opp en senterhøyttaler. Tror jeg har én på loftet som kan brukes. Det blir bedre enn ingenting (stereo).
    Om du kjører lyden digitalt fra pcen, er det vel bare å velge "none" på reciveren for å få lyden til frontene. Om du kjører 5xphono ut fra pcen vet jeg ikke, men skulle tro det går.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •