Høyttalerkabler. Lengde, terminering??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttalerkabler. Lengde, terminering??

Hei!
    Jeg trenger noen nye ht.kabler. Jeg har faktisk tenkt å kjøpe metervare, og da er vel kimber (300-500 kr.pr.m.)et godt alternativ. Jeg har alltid innbilt meg at ht.kabler bør være så korte som mulig, men jeg er ingen guru:-) Ble nylig fortalt at kablene burde ha en viss lengde for å få den motstanden de bør ha. Er dette riktig?
    Også luste jeg på en ting til. Når både forsterkere og høyttalere har gode terminaler, hvorfor da terminere de. Det er jo fordyrende, men hvis det gir en stor lydmessig forskjell så er det vel verdt det. Blir forskjellen så stor at vanlige folk som meg vil merke noe forskjell.
    Takker for all hjelp:-)

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av R&R
    Det er jo fordyrende, men hvis det gir en stor lydmessig forskjell så er det vel verdt det. Blir forskjellen så stor at vanlige folk som meg vil merke noe forskjell.
    Det kommer helt an på psyken din og din evne til å motstå det onde kapitalister koker opp av kynisk markedsføring av alverdens kabelmikkmakk.

Kjøp en kabel som ser fin ut og har stor nok tverrsnitt... terminer hvis du flytter mye på utstyret og ikke orker å skru opp og igjenn på terminalene hele tiden, terminering gjør det bare letter å koble til, er det tilstrekkelig kontakt så påvirkes lyden i ufattelig liten grad.

Men her er det jo like mange meninger som det er smådyr i spania. Lån og lytt... og ta helst en blindtest med en kompis.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kortest mulig.

PN 6kvmm skrudd direkte fast er en svært god løsning.

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    ta helst en blindtest med en kompis.
    Ikke dumt:-) takker

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Snickers-is]Kortest mulig.QUOTE]
    Det var det jeg og trodde. (og håpte)
    Og dessuten, jo kortere de er jo mere penger kan jeg jo legge i de korte lengdene :-)

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Kortest mulig.

PN 6kvmm skrudd direkte fast er en svært god løsning.
    Hvis du mener PN som man trekker i el-rør, så er vel denne noe stiv og grovkordellet... Vil tro RK er et bedre valg. Den er meget fleksibel og finkordellet.

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av R&R
    Hei!
    Jeg trenger noen nye ht.kabler. Jeg har faktisk tenkt å kjøpe metervare, og da er vel kimber (300-500 kr.pr.m.)et godt alternativ. Jeg har alltid innbilt meg at ht.kabler bør være så korte som mulig, men jeg er ingen guru:-) Ble nylig fortalt at kablene burde ha en viss lengde for å få den motstanden de bør ha. Er dette riktig?
    Også luste jeg på en ting til. Når både forsterkere og høyttalere har gode terminaler, hvorfor da terminere de. Det er jo fordyrende, men hvis det gir en stor lydmessig forskjell så er det vel verdt det. Blir forskjellen så stor at vanlige folk som meg vil merke noe forskjell.
    Takker for all hjelp:-)

Jeg kan anbefale linn kabler til 70 kr meteren, (finnes masse andre også, både billigere og dyrere) Det er jo en del kroner å spare da, siden du først hadde regnet med 300-500 kroner meteren.
    Disse kan du terminere selv, butikken gjør det, eller du kjører de rett inn.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •